En dat de banken er geen rekening mee houden bij het aanvragen van een leningr2504 schreef:(besef dat we op onze firmawagen ook geen pension krijgen !)
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Toch geen enkele die daar een bepaalde loonsverhoging - in verhouding tot de normale firmawagen ! - wil tegenoverzetten...Joe de Mannen schreef:Ik denk dat je werkgever er geen enkel probleem mee heeft als jij geen bedrijfswagen neemt omdat je hem niet nodig hebt. Daar hoeft de staat voor niks tussen te komen, dat regel jij met je werkgever rond één tafel op hooguit 10 minuten.
J.
No shit, Sherlock... Daar had ik nog niet aan gedacht. Mijn werkgever biedt geen alternatief voor die firmawagen. Er staat geen vergoeding tegenover als je die niet neemt. Ttz enkel VAA valt weg. Tja, dan weet je het wel. Tis simpelweg financieel veel voordeliger voor hen om die wagen aan te bieden als voordeel.Joe de Mannen schreef:Ik denk dat je werkgever er geen enkel probleem mee heeft als jij geen bedrijfswagen neemt omdat je hem niet nodig hebt. Daar hoeft de staat voor niks tussen te komen, dat regel jij met je werkgever rond één tafel op hooguit 10 minuten.
J.
Enkel van toepassing op loontrekkenden, niet op ambtenarenSpecialK schreef:Ff kanttekening: voor pensioenen is er een loonplafond; op alles wat je daarboven verdient betaal je wel gewoon sociale bijdragen, maar die tellen niet mee voor je pensioenberekening. In 2013 was het loonplafond 52.760,95 eur, of omgerekend 3790 eur bruto/maand. Als je nu al meer dan dat verdient, hoef je je bedrijfswagen alvast niet in te leveren in de hoop een hoger pensioen te krijgen...
Het is niet gratis, want mijn werkgever betaalt ervoor.BBL vindt het niet kunnen dat honderdduizenden Belgische werknemers gratis diesel tanken terwijl de overheid honderden miljoenen wil besparen op openbaar vervoer.
Dat we de overheid beslist om de co2 uitstoot te verminderen en om de files aan te pakken en daarnaast gewoon de auto subsidieertJoe de Mannen schreef: Wij betalen allemaal mee voor zoveel zaken, wat is uw probleem in feite ?
J.
Welke onzin, de nagel op de kop.r2504 schreef: Ik denk dat de heren van de BBL best hun mond houden voor ze nog verdere onzin uitkramen
Ik ben alvast blij dat je toegeeft dat als de sponsoring van de bedrijfswagens stopt, ineens veel mensen de auto zullen laten staan ...Joe de Mannen schreef: Als iedereen die een bedrijfswagen krijgt "als verdoken loon" de trein opspringt is het daar weer een probleem, voor zover het dat nu al niet is.
J.
Duidelijk iemand die nog nooit de trein in de spits genomen heeft. Er zitten daar massa's mensen(inclusief mezelf) te werken op hun laptop. en kom nu niet af dat ze films zitten te bekijken. Als je op hun scherm ziet dat ze bezig zijn met eclipse, Visual Studio of MS Office, ... weet je dat 10 tegen 1 aan het werk zijn.Joe de Mannen schreef: Hoeveel mensen beginnen te werken eens ze in de auto zitten ? telefoonmeetings enzo. Ik zie ze dat niet op de trein doen.
BBL zegt letterlijk te pleiten voor een tax shift dus minder belasting op direct loon, meer op bedrijfswagens.Joe de Mannen schreef: En wat denk je dat dat met de werkgelegenheid gaat doen als je de bedrijfswagens meer gaat belasten zonder de belasting op werk voor de rest aan te pakken ?
J.
Volledig mee eens, netto meer overhouden voor iedereen en de salariswagens afschaffen. Dat laatste is een pervers en oneerlijk systeem...roebenofski schreef:@r2504: je ziet de kern van de discussie niet. Het gaat niet om diegenen die hun bedrijfswagen echt nodig hebben. Het gaat er om dat die bedrijfswagen in veel gevallen als een verloningsmiddel wordt gebruikt. Reden is omdat de overheid het financieel zo voordelig maakt. Dáár moet iets aan veranderd worden.
Ik heb trouwens ook van veel van zulke rijders van salariswagens al gehoord dat ze liever 100 euro netto meer de maand zouden hebben en zelf een auto naar hun eigen smaak zouden kunnen nemen.
Kilometervergoeding is natuurlijk een cashpot als je veel kilometers doet.Nog straffer, zelfs mensen die de wagen nodig hebben voor hun werk zouden liever een keuze maken en de wagen zelf betalen in ruil voor meer loon en een kilometer vergoeding.
Ik ben de eerste om mijn 'salaris' wagen in te leveren van het moment dat er een redelijke NETTO verhoging van mijn loon tegenoverstaat (en neen, 100 euro is geen redelijke verhoging!)Slafes schreef:Volledig mee eens, netto meer overhouden voor iedereen en de salariswagens afschaffen. Dat laatste is een pervers en oneerlijk systeem...roebenofski schreef:@r2504: je ziet de kern van de discussie niet. Het gaat niet om diegenen die hun bedrijfswagen echt nodig hebben. Het gaat er om dat die bedrijfswagen in veel gevallen als een verloningsmiddel wordt gebruikt. Reden is omdat de overheid het financieel zo voordelig maakt. Dáár moet iets aan veranderd worden.
Ik heb niets tegen mensen die onderweg moeten met de wagen voor hun werk, in tegendeel, alle respect want ik rij zelf niet graag, maar het overgrote deel van deze wagens zijn en blijven salariswagens, er wordt vaak door de familie mee gereden en praktisch enkel privé kilometers. Ik heb trouwens ook van veel van zulke rijders van salariswagens al gehoord dat ze liever 100 euro netto meer de maand zouden hebben en zelf een auto naar hun eigen smaak zouden kunnen nemen. Nog straffer, zelfs mensen die de wagen nodig hebben voor hun werk zouden liever een keuze maken en de wagen zelf betalen in ruil voor meer loon en een kilometer vergoeding.
Ik denk dat je mijn vorige posts niet gelezen hebt... ik heb meermaals aangegeven dat iemand (en da's trouwens die persoon z'n schuld niet) die iedere dag op dezelfde stoel in hetzelfde kantoortje zit en daarbij een firmawagen heeft het systeem gewoon misbruikt voor fiscale voordelen in plaats van als werkmiddel. Ieder systeem heeft z'n misbruiken... de vraag is dan of we meteen gans het systeem moeten overboord gooien ?roebenofski schreef:@r2504: je ziet de kern van de discussie niet. Het gaat niet om diegenen die hun bedrijfswagen echt nodig hebben. Het gaat er om dat die bedrijfswagen in veel gevallen als een verloningsmiddel wordt gebruikt. Reden is omdat de overheid het financieel zo voordelig maakt. Dáár moet iets aan veranderd worden.
Gaan we het openbaar vervoer dan ook niet langer subsidieren ? Trouwens je maakt me nieuwsgierig naar wat voor werk je doet.duizend schreef:Jij kan gerust van en naar het werk blijven autorijden, alleen VOLLEDIG op eigen kosten.
Ik wil inderdaad nog eens zien wie als vertegenwoordiger, consultant, ... wil gaan werken als hij zelf kan gaan opdraaien voor de flexibiliteit om iedere dag aan de andere kant van Vlaanderen of erbuiten bij klanten mag gaan werken (en daar steeds netjes om 8u30 wordt verwacht).Joe de Mannen schreef:En wat denk je dat dat met de werkgelegenheid gaat doen als je de bedrijfswagens meer gaat belasten zonder de belasting op werk voor de rest aan te pakken ?
Ben je nu echt zo naief ?duizend schreef:Ik ben alvast blij dat je toegeeft dat als de sponsoring van de bedrijfswagens stopt, ineens veel mensen de auto zullen laten staan ...
Ik weet niet welke luxe trein jij hebt... maar de keren dat ik de trein neem mag ik blij zijn dat ik kan zitten... en als ik dan zit is het zeker niet in dat soort comfort dat ik even in alle rust m'n laptop wil bovenhalen om te werken.Stroper schreef:Duidelijk iemand die nog nooit de trein in de spits genomen heeft. Er zitten daar massa's mensen(inclusief mezelf) te werken op hun laptop. en kom nu niet af dat ze films zitten te bekijken. Als je op hun scherm ziet dat ze bezig zijn met eclipse, Visual Studio of MS Office, ... weet je dat 10 tegen 1 aan het werk zijn.
En geloof je echt dat dit een nul operatie zal worden voor de werknemer ? Hoeveel keer hebben ze mensen met een bedrijfswagen al niet in z'n zakken gezeten (al zijn dat volgens sommige toch maar egoisten die gratis wat rond rijden voor hun plezier)... maar vermoedelijk is het recht tot staken enkel voorbehouden voor de "hardwerkende" spoorweg arbeider die vandaag voor de zoveelste maal het land heeft mogen gijzelen.Stroper schreef:BBL zegt letterlijk te pleiten voor een tax shift dus minder belasting op direct loon, meer op bedrijfswagens.
Ik kan geen enkele reden bedenken om daar niet voor te zijn.
Ik schat dat maximaal 1/4 van wat nu met de firmawagen rijdt, hetzelfde aantal km doet met de eigen wagen.Joe de Mannen schreef:En wat doet dat met het milieu ? allemaal wagens van 10 jaar en meer ipv 4 jaar ? want het openbaar vervoer is geen alternatief.
Wat met hele huizen die verwarmd worden door thuiswerk ipv 1 centrale werkplek, ook niet geweldig voor het milieu...
J.
Naief, neen ik ben er zeker van, en jij eigenlijk ook.r2504 schreef:[Ben je nu echt zo naief ?duizend schreef:Ik ben alvast blij dat je toegeeft dat als de sponsoring van de bedrijfswagens stopt, ineens veel mensen de auto zullen laten staan ...
ik denk dat "de productie van elke vier jaar een nieuwe auto" meer vervuiling teweegbrengt dan een paar jaar langer met de wagen te rijden.Synman schreef:als de bedrijfswagen stopt, dan rijden we nog. maar misschien met een vervuilend karretje van een jaar of 5 oud. dus geen oplossing voor het milieu.
die worden na 4 jaar niet gerecycleerd eh...mailracer schreef:ik denk dat "de productie van elke vier jaar een nieuwe auto" meer vervuiling teweegbrengt dan een paar jaar langer met de wagen te rijden.Synman schreef:als de bedrijfswagen stopt, dan rijden we nog. maar misschien met een vervuilend karretje van een jaar of 5 oud. dus geen oplossing voor het milieu.
Veel succes om het bedrijfsleven in Belgie nog wat extra te gaan bestraffen en belasten... we zullen er ver mee komen.duizend schreef:De manier om het gedrag van mensen te wijzigen is om centen te geven voor wat je wil en belasting te heffen op wat je niet wil.
En we kennen ondertussen de resultaten ervan... een systeem dat kraakt onder het idealisme van enkelen.duizend schreef:Waarom liggen er zoveel zonnepanelen ? De groene gedachte ? Neen, je verdient er geld mee
Het heeft geen zin hierover op realistische manier te discussieren... schaf de bedrijfswagens af en morgen zijn er 1 miljoen minder auto's, iedereen gaat netjes met het openbaar vervoer en de ring van Brussel is leegGray schreef:die worden na 4 jaar niet gerecycleerd eh...
Dat wil de BBL jou misschien doen geloven... ik geloof persoonlijk niet dat de werknemer hier beter van gaat worden (en de bedrijven al evenmin). Het gaat hem de BBL trouwens niet over de werknemer... wel over een kruistocht tegen wagens en daarin zoekt men gewoon een moreel draagvlak... en wat is er fijner (sommigen krijgen er hier zelfs een natte droom van) iemand een petitie te laten tekenen tegen de auto op de buur z'n oprit.Synman schreef:Indien de auto wegvalt, dan wordt dat door loonsverhoging gecompenseerd.
Ik vrees dat het de centen van de werknemer zullen zijn die hem betalen... want in het overgrote deel zal hij nog steeds noodzakelijk zijn.Synman schreef:Met dat geld wordt er dan een andere auto aangekocht. Dus de auto blijft.
Wat denk je van doen zoals mensen die geen bedrijfswagen krijgen?axs schreef:Laten we zeggen dat het zeker in dezelfde lijn moet liggen moest ik diezelfde wagen zelf prive moeten aanschaffen, inclusief verzekering, taksen, brandstof, onderhoud etc... en dan kom ik er niet met een paar 100 euro extra NETTO.
Mijn werkgever heeft nog steeds geen gunstigere regel gevonden die hetzelfde financiële voordeel voor beide partijen kan opleveren.
En zolang blijft ik mijn 'salaris'wagen idd voor 90% prive gebruiken.
Bedrijfswagens zijn werkmiddelen (al zijn we aan die definitie met het ontstaan van salariswagens al lang voorbij gegaan)... dus ik zie niet in waarom iedereen een bedrijfswagen zou moeten krijgen ? Of wil je enkel het voordeel... maar niet de verplichtingen die eraan vast hangen... je ziet er enkel het mooie van in ?Slafes schreef:Wat denk je van doen zoals mensen die geen bedrijfswagen krijgen?![]()
Inderdaad... die moeten eruit.Slafes schreef:Het schoentje knelt echt enkel en alleen voor de salariswagens
Dus ik moet op eigen rekening over en weer naar klanten gaan rijden... of moet ik die kilometers dan terug inbrengen ?Slafes schreef:Laten we het eens anders bekijken... Misschien zou de overheid de wagens ongemoeid moeten laten, maar de brandstofkaarten moeten afschaffen bij salariswagens? Ik denk dat dan de privé verplaatsingen een stuk bewuster zullen gekozen worden.
En zit jij constant op dezelfde plaats... indien ja dan kan ik enkel besluiten dat het een salariswagen is en je eigenlijk het doel van de bedrijfswagen voorbij schiet !Gray schreef:Ik heb ook een bedrijfswagen terwijl ik met de trein ga werken. Het zou inderdaad "verplicht" moeten worden om de bedrijven die een bedrijfswagen geven dit vast te leggen in een vast budget dat kan gespendeerd worden aan auto, trein, bus, tram, fietslease ed... zo kan indereen voor zichzelf de beste keuze/combinatie maken.