Bedrijfswagens ongemoeid

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

r2504 schreef:(besef dat we op onze firmawagen ook geen pension krijgen !)
En dat de banken er geen rekening mee houden bij het aanvragen van een lening :(
roebenofski
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 jan 2006, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

Ergens ook logisch. Als je je job verliest, ben je direct ook je bedrijfswagen kwijt. Wat niet zo is als je wagen privé is.

Op zich heb ik niets tegen bedrijfswagens - heb er zelf één, maar het Belgisch systeem is toch maar zozo. Ik ben eerder fan van een mobiliteitsbudget: op die manier kan je zelf kiezen hoe je je verplaatsingen doet.
Nu krijg je imho belachelijke situaties: ik heb namelijk een relatief goede treinverbinding en neem bijna altijd de trein naar mijn werk. Die auto gebruik ik 95% van de tijd privé.
En zo heb ik nog collega's in een gelijkaardige situatie. Nemen de trein naar het werk en gebruiken hun bedrijfswagen gewoon privé. Treinabbonement wordt trouwens ook betaald door de werkgever.
Pas op, het is consultancy: dus sommigen hebben die auto echt wel nodig om bij de klant te gebruiken. Maar als je zoals ik vnl in centrum A'pen of Bxl zit is dat niet nodig. En ja, dan gebruik ik die auto vrolijk in het weekend :roll: . En op wat kilometers meer of minder kijk je dan niet.

Het is dat waar de staat toch wat aan mag doen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik denk dat je werkgever er geen enkel probleem mee heeft als jij geen bedrijfswagen neemt omdat je hem niet nodig hebt. Daar hoeft de staat voor niks tussen te komen, dat regel jij met je werkgever rond één tafel op hooguit 10 minuten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Degene met commentaar over bedrijfswagens: Jullie mogen gerust mijn bedrijfswagen binnen 2 weken even een dag lenen, dan mag hij naar Macadam voor inspectie/inlevering. Eens zien hoe jullie piepen, naast zo'n expert in een lichttunnel.
Vervolgens een niewe, kleinere wagen onder je gat (downsizing blijft doorgaan door die co2 taxen), door het bedrijf opgelegd model en terug naar ieder uithoek van het land! En niet klagen dat je vandaag in Brussel centrum zit, morgen in Leuven en volgende week in Kortrijk, je hebt een bedrijfswagen.

Ga liever protesteren tegen de belachelijke belastingen waardoor bedrijven trukken zoals dit uithalen om de boel betaalbaar te houden!

Voor de volledigheid: Ik krijg geen nieuwe meer onder mijn gat, heb daar voor vriendelijk bedankt. Schrijf vanaf januari zelf de facturen uit.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Joe de Mannen schreef:Ik denk dat je werkgever er geen enkel probleem mee heeft als jij geen bedrijfswagen neemt omdat je hem niet nodig hebt. Daar hoeft de staat voor niks tussen te komen, dat regel jij met je werkgever rond één tafel op hooguit 10 minuten.

J.
Toch geen enkele die daar een bepaalde loonsverhoging - in verhouding tot de normale firmawagen ! - wil tegenoverzetten...
Een wagen blijft voor de werkgever namelijk stukken interessanter ....
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik hoor het al; als er hier ooit een bedrijfswagen binnenkomt, zal het met bedrijfs omnium zijn; ik ga geen gezeur ondergaan over elk krasje, dat is me de meerwaarde niet waard; dan liever minder bruto als loon, daar heb je tenminste nog pensioen op.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ff kanttekening: voor pensioenen is er een loonplafond; op alles wat je daarboven verdient betaal je wel gewoon sociale bijdragen, maar die tellen niet mee voor je pensioenberekening. In 2013 was het loonplafond 52.760,95 eur, of omgerekend 3790 eur bruto/maand. Als je nu al meer dan dat verdient, hoef je je bedrijfswagen alvast niet in te leveren in de hoop een hoger pensioen te krijgen...
roebenofski
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 jan 2006, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

Joe de Mannen schreef:Ik denk dat je werkgever er geen enkel probleem mee heeft als jij geen bedrijfswagen neemt omdat je hem niet nodig hebt. Daar hoeft de staat voor niks tussen te komen, dat regel jij met je werkgever rond één tafel op hooguit 10 minuten.

J.
No shit, Sherlock... Daar had ik nog niet aan gedacht. Mijn werkgever biedt geen alternatief voor die firmawagen. Er staat geen vergoeding tegenover als je die niet neemt. Ttz enkel VAA valt weg. Tja, dan weet je het wel. Tis simpelweg financieel veel voordeliger voor hen om die wagen aan te bieden als voordeel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

SpecialK schreef:Ff kanttekening: voor pensioenen is er een loonplafond; op alles wat je daarboven verdient betaal je wel gewoon sociale bijdragen, maar die tellen niet mee voor je pensioenberekening. In 2013 was het loonplafond 52.760,95 eur, of omgerekend 3790 eur bruto/maand. Als je nu al meer dan dat verdient, hoef je je bedrijfswagen alvast niet in te leveren in de hoop een hoger pensioen te krijgen...
Enkel van toepassing op loontrekkenden, niet op ambtenaren :).
Vandaar ook dat het gemiddelde ambtenarenpensioen zo hoog ligt, er zijn enkele GIGANTISCHE pensioenen (topambtenaren, loodsen, ...) die het gemiddelde compleet scheef trekken.

Geen enkele politicus durft daar ooit aan te raken natuurlijk.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik snap het probleem niet...

Ik heb zelf een budget voor mijn verplaatsingen waardoor ik voor elke verplaatsing fiets, auto of openbaar vervoer 0 euro extra betaal.
Zo kan ik objectief, afhankelijk van de locatie, de beste oplossing kiezen. Is dat slecht? Ik dacht het niet. ;)

Wie er desondanks voor kiest om met de wagen in de fille te staan doet zijn goesting.
Ikzelf werk in shiften en neem dikwijls de trein buiten spitsuren, maar man wat ge allemaal op de trein tegenkomt... :eek: marginalen, zwervers, illegalen....
Verlede week nog kwam er zo iemand naast mij zitten met zijn blote STINKENDE voeten op de zetel voor hem :eek:
En in eerste klas gaan zitten is ook geen optie meer in de nieuwe treinen, comfort is hetzelfde, je zit in dezelfde wagon en de plaatsen zijn dan ook nog is erg beperkt, voor net niet het dubbele van de prijs. :roll:

Ik kan wie dagelijks in de fille staat dus niet 'helemaal' ongelijk geven. :?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Blijkbaar is het weer populair om je af te reageren op mensen met bedrijfswagens; http://www.standaard.be/cnt/dmf20141201_01405660

Hoe pesten we nog meer werkmensen is blijkbaar de nieuwe hype in Belgie... :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

BBL, ziende blind.
BBL vindt het niet kunnen dat honderdduizenden Belgische werknemers gratis diesel tanken terwijl de overheid honderden miljoenen wil besparen op openbaar vervoer.
Het is niet gratis, want mijn werkgever betaalt ervoor.
OV is ook niet gratis. Ook OV wordt door mijn WG betaald.

Degelijk OV uitbouwen, dàt zou mensen overtuigen om OV te nemen.
Nee, op 2 maanden tijd 6 keer staken, dat is overtuigend!
Letterlijk honderden treinen per dag vertraagd, dat is overtuigend!

De bus (DeLijn) is gewoon niet waardig om OV genoemd te worden.
Altijd trager dan de auto, want ze staan in dezelfde files. Zitcomfort van de jaren '30 en nog meer crapuul in vergelijking met de trein.

Ik neem zelf elke dag de trein, ondanks het feit dat ik een firmawagen heb.
Maar het OV is momenteel niet overtuigend om mensen uit hun firmawagen in het OV te krijgen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je gaat er dan al vanuit dat je er geraakt met het OV. Zonet nog even de test gedaan via de website van De Lijn voor drie van m'n courante locaties;

Resultaat 1; "Geen routes gevonden" :!: (met de auto neemt dit 35 minuten in beslag)

Resultaat 2; Vertrek 6:32, aankomt 8:26 met in totaal 3885 meter te voet gaan :!: (met de auto neemt dit 40 minuten in beslag)

Resultaat 3; Sorry technische fout... vermoedelijk was het te rampzalig (met de auto neemt dit 70 minuten in beslag)

Ik denk dat de heren van de BBL best hun mond houden voor ze nog verdere onzin uitkramen :evil:
roebenofski
Member
Member
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 jan 2006, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 10 keer

@r2504: je ziet de kern van de discussie niet. Het gaat niet om diegenen die hun bedrijfswagen echt nodig hebben. Het gaat er om dat die bedrijfswagen in veel gevallen als een verloningsmiddel wordt gebruikt. Reden is omdat de overheid het financieel zo voordelig maakt. Dáár moet iets aan veranderd worden.

Files zijn al niet te doen (in jouw bericht-35 minuten zowel in spits als op rustige uren?), in de spits ben ik ondanks al tekortkomingen van de nmbs toch nog altijd sneller in centrum Bxl met de trein. Daar rijden is imho sowieso al hel. En dan gaat de overheid het nog wat sponseren door het fiscaal voordelig te maken?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Joe de Mannen schreef: Wij betalen allemaal mee voor zoveel zaken, wat is uw probleem in feite ?
J.
Dat we de overheid beslist om de co2 uitstoot te verminderen en om de files aan te pakken en daarnaast gewoon de auto subsidieert :roll:

Ik vind deze subsidiering fout, gezien niet verenigbaar met de 2 voorgaande doelstellingen, is dat toegestaan of moet iedereen op dit forum uw mening of die van r2504 hebben

Hier se, allemaal tekenen !!! :beerchug: :banana: :angel:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... esel.dhtml
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als iedereen die schrik heeft om in Brussel te rijden al eens van de baan blijft, zijn we al een heel eind op weg. :cop:

Als iedereen die een bedrijfswagen krijgt "als verdoken loon" de trein opspringt is het daar weer een probleem, voor zover het dat nu al niet is.
Hoeveel mensen beginnen te werken eens ze in de auto zitten ? telefoonmeetings enzo. Ik zie ze dat niet op de trein doen.

En wat denk je dat dat met de werkgelegenheid gaat doen als je de bedrijfswagens meer gaat belasten zonder de belasting op werk voor de rest aan te pakken ?

En wie gelooft dat de regering echt iets aan de files wil doen, denk maar rap iets anders, elke verstookte liter in de file is extra inkomst via accijnzen.
Helaas werkt het zo, waarom zijn er anders nog sigaretten te koop ? je slacht geen kip met gouden eieren.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Ik denk dat de heren van de BBL best hun mond houden voor ze nog verdere onzin uitkramen :evil:
Welke onzin, de nagel op de kop.
Jij kan gerust van en naar het werk blijven autorijden, alleen VOLLEDIG op eigen kosten.

Toch niet moeilijk
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Joe de Mannen schreef: Als iedereen die een bedrijfswagen krijgt "als verdoken loon" de trein opspringt is het daar weer een probleem, voor zover het dat nu al niet is.
J.
Ik ben alvast blij dat je toegeeft dat als de sponsoring van de bedrijfswagens stopt, ineens veel mensen de auto zullen laten staan ...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Joe de Mannen schreef: Hoeveel mensen beginnen te werken eens ze in de auto zitten ? telefoonmeetings enzo. Ik zie ze dat niet op de trein doen.
Duidelijk iemand die nog nooit de trein in de spits genomen heeft. Er zitten daar massa's mensen(inclusief mezelf) te werken op hun laptop. en kom nu niet af dat ze films zitten te bekijken. Als je op hun scherm ziet dat ze bezig zijn met eclipse, Visual Studio of MS Office, ... weet je dat 10 tegen 1 aan het werk zijn.
Joe de Mannen schreef: En wat denk je dat dat met de werkgelegenheid gaat doen als je de bedrijfswagens meer gaat belasten zonder de belasting op werk voor de rest aan te pakken ?
J.
BBL zegt letterlijk te pleiten voor een tax shift dus minder belasting op direct loon, meer op bedrijfswagens.
Ik kan geen enkele reden bedenken om daar niet voor te zijn.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

roebenofski schreef:@r2504: je ziet de kern van de discussie niet. Het gaat niet om diegenen die hun bedrijfswagen echt nodig hebben. Het gaat er om dat die bedrijfswagen in veel gevallen als een verloningsmiddel wordt gebruikt. Reden is omdat de overheid het financieel zo voordelig maakt. Dáár moet iets aan veranderd worden.
Volledig mee eens, netto meer overhouden voor iedereen en de salariswagens afschaffen. Dat laatste is een pervers en oneerlijk systeem...

Ik heb niets tegen mensen die onderweg moeten met de wagen voor hun werk, in tegendeel, alle respect want ik rij zelf niet graag, maar het overgrote deel van deze wagens zijn en blijven salariswagens, er wordt vaak door de familie mee gereden en praktisch enkel privé kilometers. Ik heb trouwens ook van veel van zulke rijders van salariswagens al gehoord dat ze liever 100 euro netto meer de maand zouden hebben en zelf een auto naar hun eigen smaak zouden kunnen nemen. Nog straffer, zelfs mensen die de wagen nodig hebben voor hun werk zouden liever een keuze maken en de wagen zelf betalen in ruil voor meer loon en een kilometer vergoeding.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En wat doet dat met het milieu ? allemaal wagens van 10 jaar en meer ipv 4 jaar ? want het openbaar vervoer is geen alternatief.
Wat met hele huizen die verwarmd worden door thuiswerk ipv 1 centrale werkplek, ook niet geweldig voor het milieu...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb trouwens ook van veel van zulke rijders van salariswagens al gehoord dat ze liever 100 euro netto meer de maand zouden hebben en zelf een auto naar hun eigen smaak zouden kunnen nemen.

Mensen die niet kunnen rekenen of die een slechte carpolicy hebben.
Bij ons kan je vrij kiezen, tot Dacia toe :).
En voor €100 netto in de maand heb ik geen goed onderhouden, omnium verzekerde wagen. Dat dekt misschien nét de omniumverzekering.
Nog straffer, zelfs mensen die de wagen nodig hebben voor hun werk zouden liever een keuze maken en de wagen zelf betalen in ruil voor meer loon en een kilometer vergoeding.
Kilometervergoeding is natuurlijk een cashpot als je veel kilometers doet.
Vandaar dat veel werkgevers zeggen: hier is een auto -> makkelijke administratie en goedkoper dan kilometervergoeding.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Mijn baas heeft nog steeds liever dat ik met een goed onderhouden en veilige Peugeot 308 op de parking van een klant sta dan met mijn 15 jaar oude Ford vol hagelblutsen. Kan ik hem geen ongelijk in geven, het is ook beter voor het milieu en veiliger voor mij. + de afstand die ik nu wekelijks met de wagen afleg dat kan men Ford niet eens trekken en een nieuwe wagen kan ik me niet veroorloven :roll:
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Slafes schreef:
roebenofski schreef:@r2504: je ziet de kern van de discussie niet. Het gaat niet om diegenen die hun bedrijfswagen echt nodig hebben. Het gaat er om dat die bedrijfswagen in veel gevallen als een verloningsmiddel wordt gebruikt. Reden is omdat de overheid het financieel zo voordelig maakt. Dáár moet iets aan veranderd worden.
Volledig mee eens, netto meer overhouden voor iedereen en de salariswagens afschaffen. Dat laatste is een pervers en oneerlijk systeem...

Ik heb niets tegen mensen die onderweg moeten met de wagen voor hun werk, in tegendeel, alle respect want ik rij zelf niet graag, maar het overgrote deel van deze wagens zijn en blijven salariswagens, er wordt vaak door de familie mee gereden en praktisch enkel privé kilometers. Ik heb trouwens ook van veel van zulke rijders van salariswagens al gehoord dat ze liever 100 euro netto meer de maand zouden hebben en zelf een auto naar hun eigen smaak zouden kunnen nemen. Nog straffer, zelfs mensen die de wagen nodig hebben voor hun werk zouden liever een keuze maken en de wagen zelf betalen in ruil voor meer loon en een kilometer vergoeding.
Ik ben de eerste om mijn 'salaris' wagen in te leveren van het moment dat er een redelijke NETTO verhoging van mijn loon tegenoverstaat (en neen, 100 euro is geen redelijke verhoging!)
Laten we zeggen dat het zeker in dezelfde lijn moet liggen moest ik diezelfde wagen zelf prive moeten aanschaffen, inclusief verzekering, taksen, brandstof, onderhoud etc... en dan kom ik er niet met een paar 100 euro extra NETTO.

Mijn werkgever heeft nog steeds geen gunstigere regel gevonden die hetzelfde financiële voordeel voor beide partijen kan opleveren.
En zolang blijft ik mijn 'salaris'wagen idd voor 90% prive gebruiken.

Eerlijk? Gebruik hem beroepshalve enkel voor verplaatsingen van en naar de luchthaven, de rest werk ik van thuis.
En die verplaatsingen zijn beperkt aangezien het merendeel van mijn vluchten lange-afstandsvluchten zijn en we dan verplicht worden om OV of taxi te nemen (veiligheid/vermoeidheid).
De wagen staat dan thuis, vrouw gebruikt hem en OV / taxi wordt via onkostennota geregeld.
Fair? Bwah... ik klaag niet ...maar ben ben ook de eerste om hem in te leveren als men met een volwaardige alternatief komt!
Maar ik vind wel dat ik er 'recht' op heb als deel van mijn salaris.

Degenen die hier roepen dat men de 'salaris'wagens maar volledig moet afschaffen, zie ik dan ook graag een alternatief aanbrengen.
Fiscaal gezien is er helaas geen ... en laten we zeggen dat de mensen met een 'salaris'wagen deze om een reden hebben, al is die reden idd niet meteen het functionele van een wagen maar ter compensatie van competenties, flexibiliteit etc die blijkbaar (fiscaal gezien) niet kan omgezet worden in een netto loonsverhoging.
Laatst gewijzigd door axs op 01 dec 2014, 19:50, 7 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

roebenofski schreef:@r2504: je ziet de kern van de discussie niet. Het gaat niet om diegenen die hun bedrijfswagen echt nodig hebben. Het gaat er om dat die bedrijfswagen in veel gevallen als een verloningsmiddel wordt gebruikt. Reden is omdat de overheid het financieel zo voordelig maakt. Dáár moet iets aan veranderd worden.
Ik denk dat je mijn vorige posts niet gelezen hebt... ik heb meermaals aangegeven dat iemand (en da's trouwens die persoon z'n schuld niet) die iedere dag op dezelfde stoel in hetzelfde kantoortje zit en daarbij een firmawagen heeft het systeem gewoon misbruikt voor fiscale voordelen in plaats van als werkmiddel. Ieder systeem heeft z'n misbruiken... de vraag is dan of we meteen gans het systeem moeten overboord gooien ?
duizend schreef:Jij kan gerust van en naar het werk blijven autorijden, alleen VOLLEDIG op eigen kosten.
Gaan we het openbaar vervoer dan ook niet langer subsidieren ? Trouwens je maakt me nieuwsgierig naar wat voor werk je doet.
Joe de Mannen schreef:En wat denk je dat dat met de werkgelegenheid gaat doen als je de bedrijfswagens meer gaat belasten zonder de belasting op werk voor de rest aan te pakken ?
Ik wil inderdaad nog eens zien wie als vertegenwoordiger, consultant, ... wil gaan werken als hij zelf kan gaan opdraaien voor de flexibiliteit om iedere dag aan de andere kant van Vlaanderen of erbuiten bij klanten mag gaan werken (en daar steeds netjes om 8u30 wordt verwacht).
duizend schreef:Ik ben alvast blij dat je toegeeft dat als de sponsoring van de bedrijfswagens stopt, ineens veel mensen de auto zullen laten staan ...
Ben je nu echt zo naief ?
Stroper schreef:Duidelijk iemand die nog nooit de trein in de spits genomen heeft. Er zitten daar massa's mensen(inclusief mezelf) te werken op hun laptop. en kom nu niet af dat ze films zitten te bekijken. Als je op hun scherm ziet dat ze bezig zijn met eclipse, Visual Studio of MS Office, ... weet je dat 10 tegen 1 aan het werk zijn.
Ik weet niet welke luxe trein jij hebt... maar de keren dat ik de trein neem mag ik blij zijn dat ik kan zitten... en als ik dan zit is het zeker niet in dat soort comfort dat ik even in alle rust m'n laptop wil bovenhalen om te werken.
Stroper schreef:BBL zegt letterlijk te pleiten voor een tax shift dus minder belasting op direct loon, meer op bedrijfswagens.
Ik kan geen enkele reden bedenken om daar niet voor te zijn.
En geloof je echt dat dit een nul operatie zal worden voor de werknemer ? Hoeveel keer hebben ze mensen met een bedrijfswagen al niet in z'n zakken gezeten (al zijn dat volgens sommige toch maar egoisten die gratis wat rond rijden voor hun plezier)... maar vermoedelijk is het recht tot staken enkel voorbehouden voor de "hardwerkende" spoorweg arbeider die vandaag voor de zoveelste maal het land heeft mogen gijzelen.

Nogmaals... salariswagens... NEE... bedrijfswagens voor mensen die iedere dag op de baan zijn... JA. Wat BBL doet is alles op één hoop gooien en in een moeilijk economisch klimaat vragen de hardwerkende middenklasse nog verder af te straffen en uit te persen !
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Joe de Mannen schreef:En wat doet dat met het milieu ? allemaal wagens van 10 jaar en meer ipv 4 jaar ? want het openbaar vervoer is geen alternatief.
Wat met hele huizen die verwarmd worden door thuiswerk ipv 1 centrale werkplek, ook niet geweldig voor het milieu...

J.
Ik schat dat maximaal 1/4 van wat nu met de firmawagen rijdt, hetzelfde aantal km doet met de eigen wagen.
Dus nog steeds milieuvriendelijker + die van 10 jaar worden na enkele jaren ook vervangen door jongere modellen.
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

als de bedrijfswagen stopt, dan rijden we nog. maar misschien met een vervuilend karretje van een jaar of 5 oud. dus geen oplossing voor het milieu.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:[
duizend schreef:Ik ben alvast blij dat je toegeeft dat als de sponsoring van de bedrijfswagens stopt, ineens veel mensen de auto zullen laten staan ...
Ben je nu echt zo naief ?
Naief, neen ik ben er zeker van, en jij eigenlijk ook.
De manier om het gedrag van mensen te wijzigen is om centen te geven voor wat je wil en belasting te heffen op wat je niet wil.

Waarom liggen er zoveel zonnepanelen ? De groene gedachte ? Neen, je verdient er geld mee
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

en ik schat dat dat minstens 99% is.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Synman schreef:als de bedrijfswagen stopt, dan rijden we nog. maar misschien met een vervuilend karretje van een jaar of 5 oud. dus geen oplossing voor het milieu.
ik denk dat "de productie van elke vier jaar een nieuwe auto" meer vervuiling teweegbrengt dan een paar jaar langer met de wagen te rijden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

het gaat niet over een paar jaar meer hoor, als het allemaal privé auto's worden, zal het eerder 10 tot 15 jaar worden ipv nu vier à vijf.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

mailracer schreef:
Synman schreef:als de bedrijfswagen stopt, dan rijden we nog. maar misschien met een vervuilend karretje van een jaar of 5 oud. dus geen oplossing voor het milieu.
ik denk dat "de productie van elke vier jaar een nieuwe auto" meer vervuiling teweegbrengt dan een paar jaar langer met de wagen te rijden.
die worden na 4 jaar niet gerecycleerd eh... :?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:De manier om het gedrag van mensen te wijzigen is om centen te geven voor wat je wil en belasting te heffen op wat je niet wil.
Veel succes om het bedrijfsleven in Belgie nog wat extra te gaan bestraffen en belasten... we zullen er ver mee komen.
duizend schreef:Waarom liggen er zoveel zonnepanelen ? De groene gedachte ? Neen, je verdient er geld mee
En we kennen ondertussen de resultaten ervan... een systeem dat kraakt onder het idealisme van enkelen.
Gray schreef:die worden na 4 jaar niet gerecycleerd eh... :?
Het heeft geen zin hierover op realistische manier te discussieren... schaf de bedrijfswagens af en morgen zijn er 1 miljoen minder auto's, iedereen gaat netjes met het openbaar vervoer en de ring van Brussel is leeg :bang:
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Indien de auto wegvalt, dan wordt dat door loonsverhoging gecompenseerd. Met dat geld wordt er dan een andere auto aangekocht. Dus de auto blijft. Het is spijtig voor hen die er geen krijgen, maar er is zoveel oneerlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Synman schreef:Indien de auto wegvalt, dan wordt dat door loonsverhoging gecompenseerd.
Dat wil de BBL jou misschien doen geloven... ik geloof persoonlijk niet dat de werknemer hier beter van gaat worden (en de bedrijven al evenmin). Het gaat hem de BBL trouwens niet over de werknemer... wel over een kruistocht tegen wagens en daarin zoekt men gewoon een moreel draagvlak... en wat is er fijner (sommigen krijgen er hier zelfs een natte droom van) iemand een petitie te laten tekenen tegen de auto op de buur z'n oprit.
Synman schreef:Met dat geld wordt er dan een andere auto aangekocht. Dus de auto blijft.
Ik vrees dat het de centen van de werknemer zullen zijn die hem betalen... want in het overgrote deel zal hij nog steeds noodzakelijk zijn.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

axs schreef:Laten we zeggen dat het zeker in dezelfde lijn moet liggen moest ik diezelfde wagen zelf prive moeten aanschaffen, inclusief verzekering, taksen, brandstof, onderhoud etc... en dan kom ik er niet met een paar 100 euro extra NETTO.

Mijn werkgever heeft nog steeds geen gunstigere regel gevonden die hetzelfde financiële voordeel voor beide partijen kan opleveren.
En zolang blijft ik mijn 'salaris'wagen idd voor 90% prive gebruiken.
Wat denk je van doen zoals mensen die geen bedrijfswagen krijgen? :roll: Het schoentje knelt echt enkel en alleen voor de salariswagens, al een geluk dat men het eindelijk begint toe te geven dat die kasten op 4 wielen grotendeels gebruikt worden om privé kilometers mee af te leggen. Enkele maanden geleden werd zelfs dat betwist hier... Nog een klein voorbeeldje: een maat van mij met bedrijfswagen heeft zijn ontslag gekregen. Van zijn duizenden privé kilometers schiet er niets meer over want... Je weet niet wat dat kost zeker om te gaan tanken? Nu kan die vlak bij zijn woonst beginnen werken, maar hij blijft liever op den dop staan dan te gaan werken omdat hij geen bedrijfswagen heeft bij deze job. Pervers effect.

Laten we het eens anders bekijken... Misschien zou de overheid de wagens ongemoeid moeten laten, maar de brandstofkaarten moeten afschaffen bij salariswagens? Ik denk dat dan de privé verplaatsingen een stuk bewuster zullen gekozen worden.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik heb ook een bedrijfswagen terwijl ik met de trein ga werken. Het zou inderdaad "verplicht" moeten worden om de bedrijven die een bedrijfswagen geven dit vast te leggen in een vast budget dat kan gespendeerd worden aan auto, trein, bus, tram, fietslease ed... zo kan indereen voor zichzelf de beste keuze/combinatie maken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Wat denk je van doen zoals mensen die geen bedrijfswagen krijgen? :roll:
Bedrijfswagens zijn werkmiddelen (al zijn we aan die definitie met het ontstaan van salariswagens al lang voorbij gegaan)... dus ik zie niet in waarom iedereen een bedrijfswagen zou moeten krijgen ? Of wil je enkel het voordeel... maar niet de verplichtingen die eraan vast hangen... je ziet er enkel het mooie van in ?
Slafes schreef:Het schoentje knelt echt enkel en alleen voor de salariswagens
Inderdaad... die moeten eruit.
Slafes schreef:Laten we het eens anders bekijken... Misschien zou de overheid de wagens ongemoeid moeten laten, maar de brandstofkaarten moeten afschaffen bij salariswagens? Ik denk dat dan de privé verplaatsingen een stuk bewuster zullen gekozen worden.
Dus ik moet op eigen rekening over en weer naar klanten gaan rijden... of moet ik die kilometers dan terug inbrengen ?

Je vergeet nog altijd dat we voor het privé gebruik wel degelijk een bijdrage leveren.
Gray schreef:Ik heb ook een bedrijfswagen terwijl ik met de trein ga werken. Het zou inderdaad "verplicht" moeten worden om de bedrijven die een bedrijfswagen geven dit vast te leggen in een vast budget dat kan gespendeerd worden aan auto, trein, bus, tram, fietslease ed... zo kan indereen voor zichzelf de beste keuze/combinatie maken.
En zit jij constant op dezelfde plaats... indien ja dan kan ik enkel besluiten dat het een salariswagen is en je eigenlijk het doel van de bedrijfswagen voorbij schiet !

Indien nee... hoe ga je het dan regelen als je baas morgen zegt dat je een ander project moet gaan doen waar je niet met de trein geraakt... of zelfs sommige dagen wel je huidige locatie en andere dagen dan weer elders. Kortom, als je spreekt over een budget voor je vervoer dat is dit evenzeer een verdoken loon dat je onttrekt aan sociale lasten !

In die context een ander vraagje... hoeveel miljarden kost het de staat om alle ambtenaren hun openbaar vervoer te subsidiëren ?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

allicht enkel domme vragen (ik heb nog nooit in mijn leven een bedrijfswagen gehad)

als je een bedrijfswagen krijgt dan krijg je die 7d op 7 of enkel van ma tot vrijdag? ik veronderstel dat jullie aan het einde van de dagtaak jullie wagen niet achterlaten bij het bedrijf maar hem mee naar huis nemen.

dus mensen die een bedrijfswagen krijgen is ter compensatie voor hun netto loon. Is het netto loon dan zo laag ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Dat hangt af van bedrijf tot bedrijf.
Maar gewoonlijk is 7/7 met tankkaart en onderhoud.
Waardoor de mensen bij wijze van spreken hun bedrijfswagen nemen om 2 straten verder te gaan, aangezien ze toch "gratis tanken".
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”