VDSL2 waardes ok?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Sinds woensdagavond heb ik VDSL2 bij EDPnet, startende met een 30/6 profiel, en met volgens mij perfecte waardes voor de rest. Toch haal ik maar 10-11Mbps downstream, terwijl upload wel normaal is (5.7 Mbps). Ticket is lopende bij EDPnet, en ze zijn ermee bezig. Toch zeiden ze me dat er misschien achterliggend een probleem op de lijn kon zitten en dat ze navraag hebben gedaan bij proximus hiervoor.

De glasvezel naar de ROP is hier maar enkele maanden geleden geblazen, en de rop is maar sinds 2 weken actief (grote kans dat ik dus de eerste VDSL2 klant ben hier..). Zou het kunnen dat er met die fiber iets verkeerd is? Ongeacht de 10Mbit downstream werkt alles wel heel vlot & stabiel...
Bijlagen
fritzbox_dsl.png
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

vectoring is blijkbaar actief...is dit via wifi of vaste ethernetkabel die 10 Mbit ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Via kabel, zonder iets anders actief op de lijn. Vectoring zal idd actief zijn (het is ook broadcom, apparatuur is 2 weken geleden geplaatst in de rop)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Vector friendly mode is wellicht actief. Maar full vectoring is nog niet actief op jouw lijn. Daarvoor moet G.inp ook op "on" staan.

Heb je ook maar 10 Mbps download via http://ftp.belnet.be/linuxmint.com/iso/ ... bit-v2.iso ?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Yep, dus effectief tussen de 10-11Mbit, ook ISO download, alles... Volgens de techniekers van vooraanleg indertijd zit ik +- 40m van de kvd/rop (deze staat pal voor mijn huis), dus vectoring zal inderdaad on zijn, maar logischerwijs niet enabled wegens niet nodig vermoed ik?

Ik had/heb eigenlijk al ff de indruk dat EDPnet te weinig bandbreedte heeft op mijn lex. Naar de avond toe durft die snelheid ook nog wel eens te zakken naar 5-7Mbit. upload blijft wel steeds 5.7 en de ping kan dan wat verhogen, dus mijn vermoeden kan wel kloppen... Stel dat er 1 (of 2) adsl2+ user(s) zijn op mijn lex, en EDPnet dus 10Mbit heeft ingehuurd,... zou dit een plausibele uitleg kunnen zijn? Het enige wat ik niet snap is dat EDPnet na mijn tickets die snelheid niet zou verhogen (al weet ik niet hoe snel je bij belgacom die bandbreedte kan verhogen...)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het is aannemelijker dat vectoring nog niet actief is omdat de lijntest nog niet klaar is. Tegen 1 december heb je wellicht 70/6 met G.Vector en G.inp op "on".

En wat die 10 Mbps betreft kan je alleen in het duister tasten. (Aangenomen dat je 100% zeker bent dat het probleem niet bij jouw computer of netwerkkabel ligt.)
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Zou kunnen idd, ik zou al blij zijn mocht ik 28Mbps halen, 10Mbps is net te weinig... :) Nu, ticket is lopende bij EDPnet, het zal hopelijk wel opgelost geraken...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Roygenz schreef:Yep, dus effectief tussen de 10-11Mbit, ook ISO download, alles... Volgens de techniekers van vooraanleg indertijd zit ik +- 40m van de kvd/rop (deze staat pal voor mijn huis), dus vectoring zal inderdaad on zijn, maar logischerwijs niet enabled wegens niet nodig vermoed ik?
Er verloopt een tijd tussen het updaten van de ROP, het activeren van de "vectoring friendly" mode, en full vectoring.
Er moeten ook een aantal technische voorwaarden vervuld zijn (onder andere een max. aantal niet vectoring-friendly modems op een ROP).
Dus niet wegens "niet nodig", gewoon "nog niet" ge-activeerd (kan nog wel enkele weken duren)

PS - Als je de enige bent op de ROP, dan is vectoring inderdaad niet nodig (want dan is er geen overspraak) :wink: .
Vandaar je schitterende lijnwaarden?
Roygenz schreef:Ik had/heb eigenlijk al ff de indruk dat EDPnet te weinig bandbreedte heeft op mijn lex. Naar de avond toe durft die snelheid ook nog wel eens te zakken naar 5-7Mbit. upload blijft wel steeds 5.7 en de ping kan dan wat verhogen, dus mijn vermoeden kan wel kloppen... Stel dat er 1 (of 2) adsl2+ user(s) zijn op mijn lex, en EDPnet dus 10Mbit heeft ingehuurd,... zou dit een plausibele uitleg kunnen zijn?
Neen. Ik denk dat EDPNet min. 50 Mbps inhuurt voor iedere LEX waarop ze VDSL2 klanten hebben. Deze bandbreedte verhogen ze indien nodig (en dat gebeurt binnen enkele uren nadat ze dit bij Belgacom hebben besteld).

De oorzaak zal ergens anders zitten ? Hopelijk krijg je vlug antwoord op jouw ticket ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Voor zover ik weet enkele adsl klanten, maar idd nog geen vdsl2 klanten waarschijnlijk. Het nadeel is wel natuurlijk dat ik niet kan checken of alle vdsl2 verbindingen op de ROP hetzelfde snelheidsprobleem merken...

Ik heb de indruk dat EDPNet dit wel actief aan het bekijken is samen met proximus. We zullen zien...
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

10Mbps probleem lijkt gelukkig opgelost te zijn sinds deze ochtend, ik haal nu 27-28Mbps (30/6 profiel)... EDPNet heeft wel nog geen feedback gekregen van proximus blijkbaar, dus geen idee wat de oorzaak precies was.
Dikke pluim voor de support van EDPnet trouwens, goede opvolging & heel snel duidelijke feedback gekregen rond de status v/h probleem.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wat ik me nog afvroeg en niet meteen een antwoord op kon vinden hier: Werkt de TBF test eigenlijk als er meteen een fritzbox is aangesloten bij oplevering van de VDSL lijn?
Ik heb bij installatie kort een bbox2 aangesloten om te checken of er sync op de lijn was. Eenmaal de sync ok was heb ik de fritzbox 7490 aangesloten en de bbox2 dus weggenomen. Sync was op de fritzbox meteen 30/6 (en nu dus nog steeds).
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Weinig mensen die een fritzbox 7490 gebruiken als modem op een nieuwe vdsl lijn blijkbaar.. :) anyway, ik ga nog een maandje afwachten en dan eens die telefonische lijntest uitvoeren.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Intussen is vectoring actief op mijn lijn (wel na de telefonische lijntest uit te voeren). Dit gaat dus inderdaad niet automatisch op een fritzbox 7490.
Na de lijntest uit te voeren kreeg ik meteen een 70/6 profiel provisioned & g.imp op "on".

Het vreemde is wel dat ik terug maar 30Mbit effectieve downstreamsnelheid heb (ook via gigabit lan). Ik vermoed dus dat EDPNet toch ergens een cap actief heeft (hun vorige uitleg ivm het 10Mbit probleem was dat mijn profiel "niet juist was ingesteld"). Ticket is terug geopend, maar ik blijf dit toch vreemd vinden...
Bijlagen
dsl_vectoring.png
dior dna
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 7 keer

Het vreemde is wel dat ik terug maar 30Mbit effectieve downstreamsnelheid heb
Wat zegt je extra.edpnet.net pagina over deze xdsl verbinding?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Daar ziet alles er normaal uit eigenlijk... 70000/6000 als actief profiel, normale connectie tijden etc.
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Mogelijk eens een simpele test doen met BBOX3 ? , ik heb ervaren dat het vectoring lijnprofiel van 70 / 6 pas actief werd vanaf dat de bbox3 werd aangesloten.
IK had daarvoor goedgekeurde fritzbox 7360 int ( ter info, met belgacom VDSL )
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Spijtig genoeg heb ik hier enkel een bbox2 liggen... Daarmee krijg ik terug een 30/6 profiel. Zag je in je Fritzbox dan ook 70000/6 als actief provisioned dsl profiel?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Intussen reply gehad op m'n ticket, ze gaan het nakijken. Daarna terug reply op m'n ticket met een bericht dat intern moest blijven vermoed ik.. :)
Men vroeg aan iemand of het mogelijk was om het vlan te upgraden naar 70Mbit modemsync. Dus ofwel huurt EDPNet toch niet vanaf 50Mbit bandbreedte per lex bij belgacom, maar 10/30/50/70, ofwel moet er toch elders een cap zijn. Anders heb ik geen verklaring welk VLAN men moet upgraden, en waarom ik met 70/6 modemsync blijf steken op max 29Mbit downstream.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Intussen opgelost. Ze kunnen niet meer leveren dan de (geadverteerde) 50Mbps, nu, da's op zich geen probleem voor mij.
Vermits ik eerst maar 10Mbps kreeg op een 30/6 profiel, en daarna 30Mbps op een 70/6 profiel bewijst dit natuurlijk wel dat men niet meteen 50Mbps per lex (vlan) inkoopt, maar vermoedelijk 10/30/50 (afhankelijk van het profiel v/d klant).
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”