Coolblue levert ook op zondag!

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik werk soms wel op zondag maar dan is het goed extra vergoed.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Joe de Mannen schreef: En als zondagleveringen een noodzaak zijn, hoe hebben we dan al die tijd overleefd...
J.
Goh, hoe hebben we ooit zonder .... (vul maar in) kunnen overleven?
Belachelijk argument. Stilstaan is ondergang.

Hoe hebben in godsnaam dan al die arbeiders al zoveel jaren zondags kunnen werken in de fabrieken? En nachten?
Allemaal omdat ze geen andere keuze hadden?
Wees gerust, veel kiezen hiervoor voor de extra €€€ die binnenkomen, en bewust omdat het ook nog andere voordelen mee brengt!

Waarom zouden deze mensen wel een extra vergoeding kunnen krijgen voor zondag- en nachtwerk en mensen bij een online pakketdienst niet? Waarom is dat nu ineens wel een probleem?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is net de ondergang, altijd maar meer willen.
Mensen worden dezer dagen ontslagen omdat een bedrijf 'minder winst' maakt dan het jaar ervoor, niet omdat er verlies is, omdat er minder winst is. Er zit een plafond aan elke groei, en ja, mensen gingen vroeger zeven dagen werken in de fabriek, ging het zonder ? tuurlijk.

Dat die mensen in de ecommerce er extra voor betaald krijgen, dat zal wel zo zijn. Maar horecapersoneel krijgt al jaren niks extra voor een zondag, waarom zou dat dan in de ecommerce niet kunnen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Dafke, het wordt pas een probleem als de werkgever begint te sjoemelen met uren. Kijk maar naar mensen in de horeca, die hebben helemaal niet de betere voordelen... Kan me voorstellen dat ze bij bepaalde zelfstandigen die pakjes ronddragen ook eerder moeten dan willen. Zolang we het totaalplaatje niet weten blijft het moeilijk natuurlijk.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Daarom dat ik in het begin ook zei dat een eerlijke verloning natuurlijk noodzaak is.
Ik ken niemand in een fabriek die niet extra wordt betaald als hij op een zondag of feestdag moet gaan werken.
Joe de Mannen schreef:Mensen worden dezer dagen ontslagen omdat een bedrijf 'minder winst' maakt dan het jaar ervoor, niet omdat er verlies is, omdat er minder winst is.
Zucht... Weet je, ik zal een geheim onthullen: een bedrijf moet winst maken. Investeringen moeten gebeuren om niet uit de markt geconcurreerd te worden. Investeringen worden duurder, dus .. moet er meer winst gemaakt worden.
Inderdaad, ook investeerders willen meer winst oprapen, dat ook. Maar daar zit ook een verhoogd risicoprofiel aan vast voor hun. En als een bedrijf goed draait, kan dat ook.

Offtopic maar effe:
Maar we zullen het even in jou wereld proberen te plaatsen: een bedrijf zal nu geen mensen ontslaan, ondanks dat er minder winst is. Nog geen verlies, akkoord. We zullen dus wachten tot dat het nog slechter gaat, zoals onze rooie rakkers al 25 jaar hebben gedaan. Om dat ineens te constateren dat het bedrijf niet meer te redden valt, en dus er 1000x mensen op straat staan, ipv de 50 een aantal jaar ervoor.
Misschien nog extra: kijk eens om je heen op je werk, en ga eens na hoeveel mensen daar ook effectief 85% invullen met werken. Al die appels die daar voor minder dan 50% zitten, zorgen voor de mindere winst voor je bedrijf en onrechtstreeks dus voor de ontslagen van goeie werknemers. Want die appels hebben zichzelf vrij goed uit de wind gezet door in de vakbond te gaan.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Dat bedoel ik de hele tijd. Als is meer en meer sectoren zondagswerk als normaal ervaren wordt dan zal men ook normaal betalen, dus geen extra loon meer. Omdat er tegenwoordig ook meer werkzoekenden zijn dan jobs kan je er donder op zeggen dat er misbruik gaat zijn. Als je ziet hoe het er bij Amazon aan toe gaat.... En dat is dan allemaal onder het mom dat het moet kunnen want er is vraag naar. Tot het in je eigen sector ook begint dat je maar flexibel moet zijn en op zondag "mag" komen werken.

En ja, ik heb ook flexibel genoeg geweest. Kleinigheden (2-3-4 uur werk) werd nog even na de dagtaak gedaan, soms werd er op zaterdag al eens gewerkt. Resultaat: na een paar zaterdagen eens iets plannen en niet komen werken werd beloont met een "scheef gezicht" en "ge komt anders toch 's zaterdags". Als je daar dan bovenop nog regelmatig je uren moest controleren en gaan "zagen" omdat er weer eens xx uren te weinig betaald waren dan verminderd de flexibiliteit zienderogen.
Vandaag dat ik huiverachtig sta tegenover deze "vooruitgang" (is het dat wel?). Ik verlang alvast niet van anderen wat ik zelf niet zou willen doen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een bedrijf moet winst maken, dat klopt, maar toch niet elk jaar MEER winst ? En ja de investeringen worden duurder, maar dan ga je voor evenveel omzet MINDER WINST maken, maar de bedrijven willen MEER WINST, dus moet er twee keer zoveel bespaard worden dan nodig.

en die winst van de vorige jaren kunnen toch al een mooi potje wormen voor de magerdere jaren (lees die met minder winst)

En wat met grote bedrijven waar je evenveel zou besparen met een loonsverlaging van 10% op het hogere management als dat je 50 man zou ontslaan ?

J.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Lees mijn volledige zinnen ipv halve dingen te herhalen..
Joe de Mannen schreef:En wat met grote bedrijven waar je evenveel zou besparen met een loonsverlaging van 10% op het hogere management als dat je 50 man zou ontslaan ?
50 man die niets doen of maar < 50% invullen mogen eruit van mij.
Joe de Mannen schreef:Een bedrijf moet winst maken, dat klopt, maar toch niet elk jaar MEER winst ? En ja de investeringen worden duurder, maar dan ga je voor evenveel omzet MINDER WINST maken, maar de bedrijven willen MEER WINST, dus moet er twee keer zoveel bespaard worden dan nodig.
Omzet = winst - kosten
Gelijke omzet = stijgende kosten (investeringen) = minder winst

Minder winst = minder buffer voor volgende tegenslagen

Aantal opeenvolgende tegenslagen = ...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is het hem net, de 'tegenslagen' zijn verkeerd gedefinieerd, geen dividend uitkeren is een tegenslag waarvoor mensen hun werk moeten verliezen. Dat is toch van de pot gerukt ? want dat dividen is geen potje voor een tegenslag, dat geld is weg uit het bedrijf.

J.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Ok, dus.. ik wil een investering doen. Jij geeft mij geld. Maar, onder de voorwaarde dat als mijn investering niet rendeert, je er nies voor moet terug hebben.
Enkel als het goed gaat, wil je ook iets van de koek.
Correct?

Dan gaan we in zee!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als ik je zou vertrouwen en ik zou vertrouwen hebben in je product/investering, zou ik dat principieel wel doen ja.

Is daar iets verkeerd mee ?

Je redenering klopt trouwens niet, het is niet 'nooit dividend' het is 'dit jaar geen dividend'...

J.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Die mens had er geen problemen mee op zondag te werken, het was heel rustig op de baan dus dat was aangenaam. Als hij er geen probleem van maakt, waarom jullie dan wel?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Omdat het hier gaat over één individu en dat is helaas verre van representatief. Heb je aan die man ook nog andere gegevens gevraagd? Heeft hij vrouw en kinderen? Verdient hij extra? Etc etc.. Je snapt toch ook wel dat dit zeer kort door de bocht is. Ik doe ook doodgraag weekend en nachtwerk, logisch, de extra vergoedingen betalen mijn lening af!
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

En wie gaat er dan kort door de bocht? Wie zegt er dat die man daarvoor niet extra betaald is??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MClaeys schreef:Die mens had er geen problemen mee op zondag te werken
Op zich zou ik er ook geen probleem mee hebben om af en toe op zondag te werken... als ik dan een dag thuis zou zijn in de week (zodat ik ook eens naar bepaalde zaken kan gaan waar ik anders nooit zou geraken). Zolang het aantal uren per week niet stijgt zie ik trouwens niet in wat er zo heilig is aan die zondag, zolang het niet iedere zondag is.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Voila, en vermoedelijk zal dat ook wel zo zijn zoals bij vele bedrijven (bvb De Lijn, anders geen bus op zondag).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

r2504 schreef:
Op zich zou ik er ook geen probleem mee hebben om af en toe op zondag te werken... als ik dan een dag thuis zou zijn in de week (zodat ik ook eens naar bepaalde zaken kan gaan waar ik anders nooit zou geraken). Zolang het aantal uren per week niet stijgt zie ik trouwens niet in wat er zo heilig is aan die zondag, zolang het niet iedere zondag is.
De zondag is in vele bedrijven een wettelijke en verplichte rustdag. Veel werknemers houden vast aan die traditie. Het zijn de uitzonderingen die bedeling op zondag mogelijk maken. En het gaat hier niet over een algemeen nut zoals politie, vervoer of medische zorg en daarom dat het tot discussies leidt. Als individu kan je zondagdienst goed aanvaarden maar op maatschappelijk vlak ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:En wie gaat er dan kort door de bocht? Wie zegt er dat die man daarvoor niet extra betaald is??
Dafuq? Ik zeg dat het niet werd gevraagd dus weten we het niet... Ik ga nergens kort door de bocht... Allez, als je wil lezen wat je wil lezen doe je maar... :bang:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

mailracer schreef:
r2504 schreef:
De zondag is in vele bedrijven een wettelijke en verplichte rustdag. Veel werknemers houden vast aan die traditie. Het zijn de uitzonderingen die bedeling op zondag mogelijk maken. En het gaat hier niet over een algemeen nut zoals politie, vervoer of medische zorg en daarom dat het tot discussies leidt. Als individu kan je zondagdienst goed aanvaarden maar op maatschappelijk vlak ?
En alle industrie die 24/7 draait? Bij basf of bayer leg je je plant niet even stil omdat "zondag een rustdag is". Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Veel dingen zouden baat hebben bij een meer gespreide werktijden, verkeer, vakanties, ...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

mailracer schreef:
Veel van die werknemers gaan op zondag wel croissants en brood bij de bakker halen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

tegenwoordig werken alle grote bedrijven in minstens 2 ploegen, meestal 3 ploegen of een vol-continue systeem...
Ik werk sedert enkele jaren in dagdienst...maar erger er mij nog elke dag aan als ik niet juist mijn uurkes klop from 9 to 5 ik bij de meeste winkels voor een gesloten deur sta...want voor 9u zijn ze nog nie open , en om 18u zijn ze al dicht, banken en de post zijn zelfs nog eerder dicht, dus ik kan nergens terecht...

Het zou mss beter zijn dat winkels pas om 11u open gaan tot 21u of idd ook in pliegen werken, zoals bij Colruyt en Carrefour Makro en Mediamarkt ea, dat is al een begin van 9-20u....
Dit is de sterkte van de on-line winkels, ze zijn altijd open, maar dat businessmodel valt of staat als de leveringen dat ook niet zijn...
In de States zijn vele winkels tot Middernacht, of de klok rond open...en er zijn altijd wel mensen die tijdens de weekends of op zondag willen werken, er zijn er zelfs die weekendwerk doen 2x12u en die daarnaast tijdens de week ook nog 5 dagen gaan werken, waarom niet ? Het is uw eigen keuze...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:
Dafke schreef:En wie gaat er dan kort door de bocht? Wie zegt er dat die man daarvoor niet extra betaald is??
Dafuq? Ik zeg dat het niet werd gevraagd dus weten we het niet... Ik ga nergens kort door de bocht... Allez, als je wil lezen wat je wil lezen doe je maar... :bang:
My bad, ik zal volgende keer ineens zijn loonbriefje vragen...
laroyj schreef:tegenwoordig werken alle grote bedrijven in minstens 2 ploegen, meestal 3 ploegen of een vol-continue systeem...
Ik werk sedert enkele jaren in dagdienst...maar erger er mij nog elke dag aan als ik niet juist mijn uurkes klop from 9 to 5 ik bij de meeste winkels voor een gesloten deur sta...want voor 9u zijn ze nog nie open , en om 18u zijn ze al dicht, banken en de post zijn zelfs nog eerder dicht, dus ik kan nergens terecht...
Zelfde probleem, ik vertrek dagelijks thuis om kwart na 6 en ben pas om 7 uur s'avonds weer thuis (als het verkeer erg meezit om 20 na 6), ik ben dus zeer blij dat sommige warenhuizen wat langer open zijn (al kan ik gelukkig meestal men vriendin er al om laten gaan). De GB hier in de buurt sluit om half 7, dat is wel balen als er een aangetekende zending moet afgehaald worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mailracer schreef:De zondag is in vele bedrijven een wettelijke en verplichte rustdag. Veel werknemers houden vast aan die traditie.
Misschien moeten we tradities opzij durven zetten... als wij het namelijk niet doen zal iemand anders het wel doen.

Europa tesamen met de vakbonden maakt z'n economie gewoon kapot.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus we 'moeten' dat doen 'omdat iemand anders dat doet', als dat de enige reden is, waar zijn we dan mee bezig ?

En voor de rest maar klagen dat de rijken rijker worden en de armen harder moeten werken...

J.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

als je de concurrentie wil volgen, dan moet je je CAO aanpassen om zondagswerk mogelijk te maken voor pakjeslevering aan consumenten.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je snapt de vraag niet denk ik, WAAROM is dit nodig ? Denk daar eens nuchter en op afstand over na, en ik denk dat je ook tot de conclusie komt dat dat voor niks echt nodig is. Behalve voor levensnoodzakelijke zaken, maar daar bestaat het al voor, maar dan niet met Post NL of B-Post...

Is het leuk om je nieuwste gadget op zaterdag te kunnen bestellen en het zondag al te hebben ? zeker weten.
Is het nodig ? ik denk het niet.
Is het nodig dat mensen daarvoor 's nachts en in het weekend moeten werken ? voor mij zeker niet.

J.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Snap je nog altijd niet dat je eindelijk eens die oogkleppen moet uitdoen, en denken over hoe het nu echt beter kan of moet, zonder in de neerwaartse spiraal te geraken?
Halsstarrig vasthouden aan die tradities, jongens toch.. Dat doe je met Kertmis en de kalkoen maar niet in een professionele omgeving.
Joe de Mannen schreef:Dus we 'moeten' dat doen 'omdat iemand anders dat doet', als dat de enige reden is, waar zijn we dan mee bezig ?

En voor de rest maar klagen dat de rijken rijker worden en de armen harder moeten werken...

J.
Zucht.. Duidelijk dus dat er niet te praten valt met iemand als jou over deze zaken, wegens geen enkele rationele kijk en denkwijze over een economisch model. Maandag maar staken zeker?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Joe de Mannen schreef:Dus we 'moeten' dat doen 'omdat iemand anders dat doet', als dat de enige reden is, waar zijn we dan mee bezig ?
Nee, als bedrijf moet je niets... maar dan moet je ook niet zeuren dat klanten naar de concurrentie lopen die het wel doet.
Joe de Mannen schreef:Je snapt de vraag niet denk ik, WAAROM is dit nodig
Omdat iemand er gewoon zin in heeft... maar laat ons het anders stellen... WAAROM is het nodig dat je zondag sluit ?
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Joe de Mannen schreef:Je snapt de vraag niet denk ik, WAAROM is dit nodig
Omdat iemand er gewoon zin in heeft... maar laat ons het anders stellen... WAAROM is het nodig dat je zondag sluit ?
Het is toch duidelijk in zijn denkwijze: het is altijd zo geweest, dus moet het nu ook zo blijven. Oogkleppen aan, en gaan!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Neen hoor, maandag niet staken.
Neen hoor, niet tegen vooruitgang.
Maar wel tegen vooruitgang om de vooruitgang zonder vragen te stellen bij impact en zonder het ook van een andere kant te bekijken.
Wel tegen de onmogelijke oneindige groei van economie waar de meeste mensen niet beter van worden.
Wel tegen mensen die niet beseffen dat er voor hun plezier mensen moeten werken.
Waarom zondag rustdag? Om enig evenwicht tussen werk en privé te behouden bvb.
Maar staar u gerust verder blind op het alsmaar meer groeien van de economie tot de bel springt.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

..ge kunt natuurlijk ook tijdens de week uitrusten, hoeft niet perse een zondag te zijn, en 250% meer kans dat het een zonnige dag is tijdens de week :)
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Om even in te pikken op het weekendwerk/zondagwerkverhaal van 2 pagina's terug ... particulieren zijn misschien veeleisend, maar werkgevers eveneens hoor. Zo heeft mijn vriendin een contract op haar werk waarin werkuren van maandag tot vrijdag zijn bepaald, maar verwachten ze van haar dat ze een aantal keer per jaar vrijwillig (!!!) komt opdagen op weekends (dus ook 's zondags) als er in het rusthuis activiteiten zijn zoals een kerstmarkt of andere activiteiten waarbij de familieleden van de bewoners erbij komen.

Mijn vriendin werkt daar als ergotherapeut, dus veel van het contact tussen bewoner en familie loopt via haar. En dan is zo een dag voor de familie natuurlijk de ideale dag om het personeel van het rusthuis te bevragen over het familielid. En zo redeneert de directie van het rusthuis eveneens.

Ik heb de indruk dat het ouderwetse (?) principe van een zondag, namelijk "de dag des heren" aka "rustdag" wat achterhaalt is, en dat het nu een dag als een ander betreft. Bij vele jobs is dit zelfs al gelijk gesteld. Werk je op zondag? Dan krijg je een dag in de week thuis. Maar geen extra vergoeding oid...

PS : probeer de mannen van de RVA (de sociale controleurs) maar eens in hun kop te stampen dat je vrijwillig aan het werk bent op een zondag, terwijl uw contract zegt dat je dan niet moet opdagen. 't Zou me verwonderen als ze er niks van zouden maken...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
Psychologie : één dag in de week dat niemand, maar dan ook niemand je kan storen. Dat je gewoon even lui kan zijn en ontstressen van de week.

Telefonie = EDPnet + OVH
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Joe de Mannen schreef: Waarom zondag rustdag? Om enig evenwicht tussen werk en privé te behouden bvb.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
My God?
Zondag rustdag ligt al lang uit het raam hoor, dat is iets uit de tijd dat alle schaapjes op zondagochtend nog in de kerk stonden naar de fabeltjes van meneer de pastoor te luisteren...

Tegenwoordig leven we zoals al een aantal keer aangehaald, in een s 24/7 maatschappij, waar veel mensen in ploegen werken, of een volcontinue systeem volgen, waarbij ze oftewel in de weekends constant werken en door de week een dag je vrij hebben, of waar het een volledig roterend systeem is van 3 werken / 2 vrij / 4 werken / 1 vrij, enz...

En een direct gevolg daarvan is dat de rest van de maatschappij moet volgen, en dat omvat ondermeer dat winkels voorzien in laatavond en zondag opening, en dat delivery bedrijven zich ook aanpassen, of uitsterven. Zo simpel is het.

En er is meer dan genoeg bewijs dat het systeem wèrkt. Er zijn in mijn directe omgeving een redelijk aantal winkels en supermarkten die ervoor kiezen om op zondag van 8 tot 20:30 open te zijn, zelfs als ze daardoor in de week (hoera verouderde wetgeving!) een dag moeten sluiten, omdat die zondag mèèr opbrengt dan een openingsdag door de week.

Dus die (verplichte) zondag rustdag? Ouderwets, overbodig, en nutteloos.
Laatst gewijzigd door TiTanium 21 nov 2014, 16:21, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Belediging verwijderd (tegen de regels)
krisken
userbase crew
userbase crew

En toch is een rustdag op zondag niet ouderwets naar mijn mening : als je dikwijls afspreekt met een pakje mensen samen dan is zondag dikwijls de enige dat dat men kan! Als ik bvb naar mijn ouders of schoonouders ga is dat ook vaak op een zondag. Reden? In de week gaat dit niet (als we gedaan hebben met eten, afwas en eindelijk tijd voor onszelf hebben is het al voorbij 20u). Zaterdag plannen we meestal afspraken met vrienden, gaan we s avonds eens een cinema doen, gaan we eens uit eten, ... en zondag komen we tot rust. Naar kinderen moeten we niet kijken (dus blijven we tot 12u in ons bed liggen...who cares, behalve de kat?), we maken eens een wandeling en gaan dan de ouders ook eens bezoeken. Veel aangenamer in het verkeer ==> véél minder druk!

En ja in Gent zijn winkels op zondag tot laat in de avond op en. Reden? Studenten! Ze komen op zondag terug op hun kot en doen dan hun inkopen voor tijdens de week. Ga je buiten de perimeter van de stad en eventuele studentikoze voorsteden, dan is dat al heel wat minder. In Merelbeke is er welgeteld één winkel die open is op zondag. Met bijhorende prijzen...

Telefonie = EDPnet + OVH
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Niet echt iets te maken met Gent hoor Krisken, eerder met concentraties van bepaalde generaties en denkpatronen in andere gebieden.

Merk dat heel goed in mijn omgeving, de mensen die vasthouden aan "zondag rustdag en dan mag men niets anders doen" is veelal de oude generatie, die zijn vastgeroest in dat ritme. Eens je onder de grens van 40 a 50 jaar duikt, zit je met een generatie die op zondag gerust wil gaan werken, winkelen en noem maar op, en die in de week afspreekt met vrienden en savonds tijd maakt om dan dingen te doen.

Iets wat veel mensen precies vergeten is dat flexibiliteit van 2 kanten komt... Je kan perfect in de week wat uren laten vallen als je int weekend wat bijsteekt, enz enz...

We leven nu eenmaal in een dynamische maatschappij, en dat soort dingen hoort daarbij :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Als ik zie hoeveel voorstanders er zijn van zondagswerk hoeven werkgevers zich geen zorgen te maken. Kandidaten genoeg om op te dagen en een andere dag thuis te blijven.
Een gezinsuitstapje zal dan natuurlijk niet met het hele gezin zijn maar geeft toe, Alleen met papa naar Plopsa en een week later met alleen mama naar Bobbejaanland is ook prettig. Heb je de pech dat beide ouders een job hebben waarbij ze weekendwerk moeten doen dan kunnen de kinderen toch gewoon bij de grootouders. No problem.
Misschien is dat ook op te lossen door de scholen in de weekends open te houden. Kunnen de kinderen tijdens de week thuis blijven als er een van de ouders niet moet werken.

Verdorie, weet ik ineens hoe het komt dat FB e.d. zo populair zijn, je hoeft elkaar niet meer IRL te zien maar blijft in contact via posts op je FB pagina. Like!! :bang:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Ik ben alvast tegenstander van de opdoeking van de gemeenschappelijke wekelijkse rustdag: http://www.europeansundayalliance.eu/
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Amai, wat een kortzichtigheid van sommige mensen... Het sociaal leven dat mensen in ploegverband hebben is moordend. Of gaan we de leerkrachten ook flexibele uren geven en de mogelijkheid hebben om de kinderen van maandag tot zondag te kunnen onderwijzen? Voor mensen met kinderen is het weekend HEILIG! Waarom moet een goed draaiend systeem van jaren nu ineens omgegooid worden? Omdat de economie er beter van "zou" worden? Het moet toch echt niet gekker worden dan dit. Heden ten dage zijn er al genoeg alternatieven om op zondag zelfs te kunnen winkelen of shoppen. Ik zie echt het probleem niet waarom iedereen daar moet instappen. Het flexibel werken is ook niet zaligmakend, en al zeker niet voor ouders met kinderen, en zo goed als onmogelijk voor alleenstaande ouders met kinderen.

Werken op zondag? Akkoord, mits de nodige rust in de week en extra verloning en niet verplicht!

Dat komt dan van iemand die zelf in een volcontinu systeem zit en regelmatig tegen vrienden en familie moet zeggen dat ik niet kan omdat ik moet werken... Weekends, feestdagen, collectieve sluitingen, stakingen,... :)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster

vroeger moesten we de woensdag volle dag naar school en de zaterdag ook minstens een halve dag, naar de meili gaan was er toen ook niet bij...oh ja, moeder was huisvrouw toen...en de kids gingen met de trein..
Vandaag gaat de papa met zoonlief naar het voetbal, terwijl de mama met dochter naar het ballet gaat, er zijn al zo veel zaken gespreid, er zijn er zelfs waarbij de ene partner tijdens de week werkt en de andere tijdens het weekend om er voor te zorgen dat er steeds opvang is voor de kids...ge moet niet alles samen doen..

@Slafes...en ik ben ook alleenstaande ouder, maar je kan steeds met collega's afspreken om zijn shift over te nemen als je al eens dringend naartoe moet...
De meeste winkels die op zondag open zijn daar werkt het personeel met een beurtsysteem of zijn het de favorieten zelf die vragen om te werken op zondag, er zijn er genoeg die het willen doen...heb het ook jaren gedaan in de horeca, had Co-ouderschap, tijdens de week 5 dagen gaan werken en de weekends dat ik de kids niet had in de horeca gaan werken, enkel af en toe een weekend eens niet om het er eens van te nemen, moet kunnen...
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”