Oplichting op het internet wat nu?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Deze nacht heb ik een vers opgezette oplichting ontdekt.

101 verwittigd (lokale politie komt woensdag terug op kantoor denk ik :roll:).
zoekertjes site verwittigd om "iets" te doen dat beter is dan zomaar zoekertjes wissen.
e-cops verwittigd.

Deze ochtend bericht gehad van de verkoper welke van de laatste grote rode vlaggen voorzien is waardoor ik mijn "vermoeden" gerust een zekerheid durf te noemen.
  • Received-SPF: pass (google.com: domain of [email protected] designates 10.68.57.199 as permitted sender) client-ip=10.68.57.199
Ondertussen 2e bericht, al gelijk een ipv6.

Welke stappen kunnen nog ondernomen worden?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ben je zelf slachtoffer ? Betrokken partij? Of gewoon ontdekt en gaan melden?
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Ontdekt en gaan melden. 2de hands heeft al de "accounts" al geblokt natuurlijk. :x
Langs de andere kant, kan niet zeggen dat de politie klonk alsof ze daar ook maar enige nota van namen.

Vreemd dat ik als potentiele klant die reeds via 2dehands contact gehad heeft met de oplichter geen waarschuwende mail krijg.
De oplichter heeft dus nog altijd kans om de mensen in het tijdsframe dat zijn scam online was af te zetten.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Meld het op opgeletopinternet.be en geef daar zo veel mogelijk info. De bedoeling is dat iemand die een searchengine gebruikt op naam, product, rekeningnr. kan vinden dat het om oplichting gaat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Meld het op opgeletopinternet.be en geef daar zo veel mogelijk info.
dat forum is offline
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:dat forum is offline
Oh no it isn't... :-D

http://www.opgeletopinternet.nl/index.php

Het vroegere opgelichtopinternet.nl is inderdaad offline net als de BE variant.

Edit.. Ooops.. ik zie net dat ik BE getypt had i.p.v. nl... :oops:
Bye, Maurice
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

wat probeerde men dan te verkopen?

ik heb het ook eens gehad dat ik een harde schijf kocht via 2dehands , wat niet bleek te werken, klacht ingediend, en enkele maanden later van parket gewoon brief dat er onvoldoende bewijzen waren voor een misdrijf...
Ik had nochtans, valse naamdracht, bewijs niet werkend product, advertentie 2de hands, vals adres(was wel zo dom geweest adres van zijn ouders te gebruiken), email, gsm etc...
ik was wel mijn centen kwijt...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Niet voldoende bewijzen is een gekende beleidstruuk. Ik meldde enkele dagen terug aan de FCCU dat de radarverklikker spammer weer bezig was.

Hun antwoord: we sturen dit door naar het parket, maar of ze daar iets verder mee doen ... de schade moet al de moeite zijn, want voor overlast van spam is er gekozen kwa beleid dit niet te vervolgen.

Dus in België kan je dus ongestraft spammen en deze pipo's zullen dat geweten hebben ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Heronic schreef:Ontdekt en gaan melden. 2de hands heeft al de "accounts" al geblokt natuurlijk. :x
Bij verdachte handelingen op internet kan je steeds het meldingsformulier invullen op https://www.ecops.be/
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ja een online formulier, geen enkele mogelijkheid van een emailadres, dus je kan geen bijlages toevoegen, die ecops site is dikke shit, is zowaar onbruikbaar....zelf aan den lijve ondervonden, is enkel goed voor een korte melding te maken , en je mag al geluk hebben als je er reactie op krijgt....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Het gemeld waar nodig. Probleem is dat ik niet opgelicht ben. Klacht indienen zonder enig nadeel te hebben?
In elk geval ze zijn "eraf" nu.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Update :

Even gekeken op die "opgelicht" pagina.
http://www.mediamarkt-shop.com/index.ph ... duct_id=95
Deze is ook een leuke en nog geloofwaardig ook, al klopt het email adress niet enzv.
Een volledige fake mediamarkt website :cop:

Verder ook feedback gehad van de politie. Moet zeggen dat ik zelden zo gedeprimeerd de telefoon heb neergelegd.

1. Proactief kan er niets gedaan worden. Misleiden en foute informatie verschaffen mag. Ergens te begrijpen maar bank of western union gegevens doospelen help niets. Zolang er geen schade is word niets ondernomen. Toen ik vroeg of ik met een pistool mocht gaan rondzwaaien op straat zolang ik niemand neerschoot was het antwoord dat dit niet mocht. Ik zie er althans weinig verschil in.

2. De verantwoordelijkheid ligt bij de koper. Die moet maar zo naief niet zijn. Mja dit is de zwaarste dobber want ik ken veel mensen die goed van inborst zijn en een onbezorgd wereldbeeld hebben die wel degelijk vatbaar zijn voor oplichting.

3. Wanneer je opgelicht bent kan je klacht indienen. Bij het onderzoek leiden veel van die klachten uiteindelijk naar afrika. Voornamelijk Nigeria.
"Ze werken daar op een bureau in ploegen mijnheer." Maar daar stopt het dan ook. "Soms boeken we wel degelijk successen maar dan gaat het vooral om gelegenheidsoplichters die eens een telefoon ofzo verkopen die ze dan nooit opsturen." "Ik merk in mijn dagelijkse prive ook dergelijke zaken op waarvan ik denk dit kan niet, maar we kunnen er niets aan doen."

Deprimerend deprimerend.. er moeten eerst slachtoffers vallen eer er ook maar iets onderzocht kan worden. En wanneer dat spoor te moeilijk is dan laat men het gewoon vallen. Gelukkig zijn verkeerscontroles makkelijker :-(

Ik ga mijn methode niet online prijs geven (Ik heb zijn modus operandi doorgrond en zou het zonde vinden mocht hij deze aanpassen en op die manier onder mijn radar blijven.) maar ik ontdek de afgelopen paar dagen makkelijk 3-5 van die aanbiedingen per dag voor het item waar ik op zoek.
Ik krijg zelfs geen antwoord meer op de meest basic vragen op die zoekertjes. Bewijs dat dezelfde persoon erchter zit?

Ik heb 2dehands aangeraden om :

1. Per zoekertje om de "koper" accounts(emails) die contact opnemen met de verkoper voor een bepaald zoekertje te loggen/koppelen.
2. Een knop te voorzien in hun beheersinterface om wanneer zijn een zoekertje wissen/account blocken ook een mass waarschuwingsmail te versturen naar alle accounts die op het zoekertje gereageerd hebben.

Op deze manier dwingen ze de oplichter sneller te werken, geven ze het potentieel slachtoffer meer tijd om actie te ondernemen.
Want ik heb nog lang contact gehad nadat de account geblokkeerd werd.

De feestdagen komen eraan. Laat je niet vangen!
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

repressie ipv preventie, spijtig dat huidige beleid ...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, als ik het rekeningsnummer doorgeef die men mij geeft om op te betalen gaat er niets gebeuren.
Eerst moet ik betaald hebben en opgelicht geweest zijn via dat rekeningsnummer. Een dan nog stopt de "trace" wanneer het buiten de eu gaat.

Zoals de agent mijn vraag bevestigde : "We kunnen inderdaad alleen maar achter de feiten aanhollen."
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Trouwens:
Heronic schreef:
1. Proactief kan er niets gedaan worden. Misleiden en foute informatie verschaffen mag.
dat zou me toch sterk verwonderen. Als je valse feiten over iemand verspreid is dit toch laster en eerroof?
Misschien is dit op toestellen niet van toepassing, en enkel op natuurlijke personen/rechtspersonen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Je zou gelijk kunnen hebben op je 2e regel. Ik vertel enkel wat mij verteld werd.
Een foute/misleidende vermelding in een zoekertje is niet strafbaar! Zoveel is duidelijk aldus de politie!
Zal ik even in gedachte houden wanneer ik hier iets verkoop? :?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik apprecieer jouw "burgerzin" om (potentiele) delicten te rapporteren, zelfs al ben je geen slachtoffer.
Maar overdrijven we hier niet een beetje?
Het internet zit vol van bedriegers; bedriegers zijn er altijd geweest, ook voor het internet bestond ...

Als ik voor ieder spam bericht die ik krijg, of voor ieder fishing bericht, of voor iedere fraudeur op e-bay, kapaza, enz de 101 zou bellen, en dan nog eens e-cops ???
Ik denk dat de politie tijdens het week-end beters te doen heeft.

Trouwens 101 bellen voor zo'n futiliteit, ik zie het "hoogdringende" daar niet van in.
101 bel je bij levensbedreigende of potentiëel gevaarlijke situaties (vb obstakel op de weg), waar een dringende interventie voor vereist is ?
Heronic schreef:Een foute/misleidende vermelding in een zoekertje is niet strafbaar! Zoveel is duidelijk aldus de politie!
Door het rood licht rijden is ook strafbaar (en gevaarlijk).
Ik ga toch ook de 101 niet bellen telkens als ik iemand door het rood zie rijden?
ub4b schreef:Als je valse feiten over iemand verspreid is dit toch laster en eerroof?.
Dat is waar, maar als die iemand daar geen graten in ziet is daar ook geen probleem mee. Alleen als die persoon schade heeft ondervonden en klacht indient ...
De boekskes staan toch vol van leugens, daar wordt toch ook niets tegen gedaan zolang er geen klacht is?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Ah Philippe, bedankt voor jouw bijdrage.
Inderdaad 101 is overdreven. Zo'n futiliteit? Juist, ik zie daar ook het nut niet van in.
Moet je mij eens het alternatief geven in het weekend! (geef je graag de pz in pm!)
Wil dit dan zeggen dat in het weekend alle niet "hoogdringende als in levensbedreigende" zaken ok zijn?
Dus oplichters die van het lang weekend misbruik willen maken door net daar hun slachtoffers te maken zijn ok?
Ahja want in het weekend gaan we enkel voor levensbedreigende zaken, dan krijgt al de rest vrij spel?

Door het rood rijden strafbaar? Ja 15 dagen rijverbod en en 400<>500€ boete. (Iets goedkoper dan slagen en verwondigen, dat heeft mij bijna 700€ gekost!) Ik kan het weten want mijn rijbewijs ligt in de rechtbank!
Ja je kent het wel of vast niet, net te laat anticiperen op de lichten. Vertrekken aankomen en zachtjes door rijden wanneer je verwacht dat het op groen gaat springen. Dit in het holst van de nacht zonder verkeer. Vandaar mijn opmerking "letter v/d wet > geest v/d wet" in een ander topic.
Blijkbaar word er harder opgetreden tegen zaken waarbij ik enkel mijn hoofd bij kan schudden. Niet bij zaken die ook echt mensen kunnen treffen.

En of jij al dan niet de politie belt voor roodrijders ga ik niet van wakker liggen.
Jij gaat je niet laten vangen aan deze oplichters. Ik ook niet. Ik weet niet hoe het in jouw omgeving gesteld is maar ik ken anders nog genoeg brave burgers, veel te goed van inborst en dito geloof in anderen zijn. Ook op het web die hier zouden in trappen.

Ik probeer tenminste, los van welke dag in de week hen te vrijwaren... :wink:
Funfile
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 27 keer

Heronic, je kan de eerder in dit topic vermelde website www.opgeletopinternet.nl gebruiken om meldingen te doen. Voor de rest is er helaas geen alternatief.

Het stoort mij ook dat de politiediensten niet preventief kunnen / mogen ingrijpen als ze van duidelijke pogingen tot oplichting op de hoogte worden gebracht. En zelfs als er al effectief oplichting is geweest, dan is het nog niet zeker dat ze er zich mee bezighouden.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
philippe_d
Moderator
Moderator

Heronic schreef:Ik probeer tenminste, los van welke dag in de week hen te vrijwaren... :wink:
Ik vind dat heel nobel van jouw dat je zo bezorgd bent om je medemens. Maar jouw aangifte via 101 zal ook ten vroegste behandeld worden na het lange weekend ...
Heronic schreef:Inderdaad 101 is overdreven. Zo'n futiliteit? Juist, ik zie daar ook het nut niet van in.
Moet je mij eens het alternatief geven in het weekend! (geef je graag de pz in pm!)
Er is geen alternatief, maar dat is nu eenmaal de realiteit. Of wil je dat de politie 7/7 24/24 100% bemand is? Wie zal dat betalen?

Mijn PZ is Mira. Een hoofdinspecteur van de recherche van onze PZ is gisterenavond omgekomen bij een mysterieus verkeersongeval. Ongeval? Vluchtmisdrijf? Afrekening?
Dit soort misdrijven (en de opsporing ervan) zijn een grotere prioriteit voor de politiediensten in het weekend, dan het stoppen van een of andere oplichter op een website, toch?

Als ik het over een futiliteit had, bedoelde ik het in perspectief van de grotere en dringende zaken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat 101 overdreven is klopt.
Maar ze zouden, zoals in de US, een soort alternatief moeten bieden.
Daar heb je naast 911, ook vaak 311, voor niet dringende opmerkingen aan politie of gemeentediensten (bv verkeersborden kapot, etc etc...
De politie zou bv kunnen een paar van hun mensen in een telefooncentrale op een niet dringend nummer bereikbaar laten zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Als ik het over een futiliteit had, bedoelde ik het in perspectief van de grotere en dringende zaken ...
Het gaat inderdaad om een futiliteit maar.... Als je ziet welke bedragen er omgaan met internetoplichting dat gaat dat om sommen waar menig multinational zeer tevreden zou mee zijn.
Ik lees regelmatig op opgeletopinternet.nl en zie dat dezelfde perso(o)n(en) er een gewoonte van maken om bijna dagelijks met een nieuwe URL en ge-phishte 2e hands of marktplaats accounts (virtuele) spullen aan te bieden voor een paar 100 Euro dan gaat het toch om een reëel en serieus probleem waar veel te weinig aandacht aan besteed wordt.
Aangezien er veelal "katvangers" gebruikt worden moet het toch een kleine moeite zijn om via hun rekeningnrs op het goede spoor te geraken van de oplichters.
Bye, Maurice
philippe_d
Moderator
Moderator

ITnetadmin schreef:Dat 101 overdreven is klopt.
Maar ze zouden, zoals in de US, een soort alternatief moeten bieden.
Betaalnummer 077/163.594 (€3.99/minuut) :-D
Politie voortaan enkel via betaalnummer bereikbaar
on4bam schreef:Het gaat inderdaad om een futiliteit maar.... Als je ziet welke bedragen er omgaan met internetoplichting dat gaat dat om sommen waar menig multinational zeer tevreden zou mee zijn.
Aangezien er veelal "katvangers" gebruikt worden moet het toch een kleine moeite zijn om via hun rekeningnrs op het goede spoor te geraken van de oplichters.
Ik ben het volledig met jou eens dat dit een groot probleem is. Begrijp me niet verkeerd: ik wil dit niet minimaliseren.
De discussie ging erover hoe dringend zo'n zaak is dat je hiervoor de 101 moet gaan inschakelen tijdens een we.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik verdeel problemen ruwweg in 3 groepen: grootte, belangrijkheid, dringendheid. Uiteraard zijn dit vage begrippen die iedereen anders kan indelen, maar dit werkt goed voor mij.

101 (en 112) is voor problemen die belangrijk en dringend zijn.
Bv, een overval, een uitgevallen verkeerslicht op een druk kruispunt, een hartaanval, is belangrijk en dringend.
Datzelfde verkeerslicht is echter niet meteen een "groot" probleem, maar kan dat wel worden. Die hartaanval is ook geen groot probleem, want slechts 1 persoon bij betrokken.
Een kapot straatlicht is een klein probleem, kan belangrijk zijn (afh van de locatie ivm zichtbaarheid), en is niet dringend.

Phishing kan een groot probleem zijn in omvang, de belangrijkheid ervan is middelmatig, en de dringendheid laag (geen levensgevaar). Geen reden voor mij dus om daar 101 voor in te schakelen.
Oplichting: groot, middelmatig of grote belangrijkheid, lage dringendheid (tenzij je ze op heterdaad kan betrappen).

Ik laat mensen wel zelf beslissen of ze het nodig vinden 101 te bellen; zelf zou ik het hiervoor niet doen. Noteer het nr van je lokale politiedienst en bel die mensen gedurende de week ns.

Nog n tip: contacteer mediamarkt. Hun reputatie staat op het spel, mss hebben zij meer slagkracht om deze site te laten sluiten.

Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Jullie hebben gelijk, 101 is voor dringende oproepen.

Maar wanneer ik op zaterdag nacht iets hoor en iemand door mijn tuin zie lopen met mijn spullen dan zou het wel dringend zijn. Wanneer een oplichter aan het werk is die via 2dehandssites gelijkaardige bedragen wil ontfutselen zou het dat niet zijn.

Wat maakt het ene dringender dan het andere? In beide gevallen kan de schade even groot zijn.
Ik vind het vaststellen van dergelijke feiten op hetzelfde niveau.

En wie bel je dan in het weekend? Als zo'n kerel/bende er werk van maakt en het weekend misbruikt omdat er dan veel potentiële slachtoffers zijn om snel snel op zondag geld overgemaakt te zien dan is de vogel op dinsdag wanneer de pv ten vroegste door de papiermolen is geraakt al lang gevlogen.

Mijn idee was : als de politie weet heeft van een rekeningnummer van een oplichter nog voor die zijn geld heeft kunnen ze hem toch makkelijker opsporen?
Maar ook dat valt dus onder "proactief" en dit doen ze dus niet. Zelfs niet op een gewone werkdag :-(

Nee, eerst moeten het kwaad geschied en de vogel gevlogen zijn. Dan kan men in het duister tasten en de schouders ophalen.
En daar moeten we dan wel politie voor hebben/betalen?
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Heronic schreef:Jullie hebben gelijk, 101 is voor dringende oproepen.
en waarbij het nut heeft om interventieploegen erop af te sturen, zoals voor een dief/inbreker die in de tuin loopt. Mocht die internet oplichter toevallig voor jouw deur staan om nog geld op te eisen, dan is een dringende interventie ook wenselijk om die op te pakken voor hij terug verdwijnt. Internetoplichting, witwastransacties, financiële misdrijven... worden zeker niet door interventieploegen afgehandeld. Daarvoor zijn er gespecialiseerde diensten zoals FCCU, financiële onderzoekscellen, etc. die in principe enkel tijdens kantooruren actief zijn (behoudens huiszoekingen, etc).
Heronic schreef:Mijn idee was : als de politie weet heeft van een rekeningnummer van een oplichter nog voor die zijn geld heeft kunnen ze hem toch makkelijker opsporen?
dus op basis van 1 melding zou de lokale politie zomaar van een rekeningnr. mogen achterhalen wie de eigenaar ervan is. En denk je nu echt dat die buiten kantooruren daar tijd voor hebben? Dan hebben ze dikwijls al geen tijd om kleine misdrijven, vandalisme, autodiefstallen snel te behandelen.
Heronic schreef:Nee, eerst moeten het kwaad geschied en de vogel gevlogen zijn.
Er zijn al mensen vermoord die duidelijk op voorhand hadden gemeld dat ze bedreigd werden, zonder tastbare bewijzen/precedenten en waarbij de politie niets kon/mocht ondernemen. Tot het slachtoffer vermoord was.... Wel iets schrijnender dan geld kwijtspelen door (internet)oplichting....
Laatst gewijzigd door DIBO 11 nov 2014, 17:04, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Dibo: je hebt die quote verkeerdelijk aan mij geattribueerd, vrees ik.

Verder: da's zoals de klassieke familiedramas bij gescheiden gezinnen, waar 1 ouder de politie blijft waarschuwen dat de andere ouder mogelijks van plan is de kinderen te doden en dan zelfmoord te plegen, en waar de politie toch niks kan ondernemen tot het te laat is.

DIBO
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Dibo: je hebt die quote verkeerdelijk aan mij geattribueerd, vrees ik.
Rechtgezet. Moet een bugje zijn, want heb uitsluitend de "Citeer" knop gebruikt en zeker niet de tags er rond zelf ingetypt.

Jammer genoeg blijven deze 2 vaststellingen nog altijd gelden:
- misdaad loont
- (potentiele) daders hebben meer rechten dan (potentiele) slachtoffers
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Net noodzakelijk, maar potentiele daders zijn wel onschuldig tot hun schuld bewezen is, en als je nog niks gedaan hebt is dat wel heel moeilijk.
Verder kennen daders van dit soort zaken hun rechten vaak veel beter dan de slachtoffers, en dat zorgt ook voor een scheeftrekking.

Heronic
Elite Poster
Elite Poster

De laatste nieuwe zie :
Ik bedank u voor de reactie op mijn advertentie
Voor de Playstation 4 die ik had aangeboden.
Helaas wil ik u mededelen dat ik de ps4 vanmiddag heb verkocht,
de eigenaar heeft het direct opgehaald.

Maar ik wil u hierdoor ook niet teleurstellen,
Op de doos was er een factuur aanwezig van een webshop waar deze Playstation is aangeschaft,
Ik hoop dat u er hier een kunt aanschaffen,

http://www.jumboelectro.com

De Sony Playstation 4 kost er 279 EURO
Het gaat waarschijnlijk om een tijdelijke actie.

Met vriendelijke groet,
Laura Bakker
Ook hier weer opgelet!!!
zie : http://whois.domaintools.com/jumboelectro.com

PS : neen ik heb en zal geen contact opnemen met de politie, nu niet en ook volgende week niet. Ik ben immers de illusie ontnomen dat dit ook maar op een of andere manier op een bureau terecht komt van "de juiste" persoon. In tegendeel, ik weet nu dat dit gewoon nergens terecht komt.
philippe_d
Moderator
Moderator

Heronic schreef:Ook hier weer opgelet!!!
zie : http://whois.domaintools.com/jumboelectro.com
Russische site?
Perfect Nederlands, doet vermoeden dat het een NL site is.
Met Nederlandse telefoonnumers in de 084 reeks.
084 is de area code voor een niet-geografisch VoIP nummer. Die gasten hebben gewoon een NL telefoonnummer ...
Heronic schreef: PS : neen ik heb en zal geen contact opnemen met de politie, nu niet en ook volgende week niet. Ik ben immers de illusie ontnomen dat dit ook maar op een of andere manier op een bureau terecht komt van "de juiste" persoon. In tegendeel, ik weet nu dat dit gewoon nergens terecht komt.
Zelfs indien het terecht zou komen op de juiste bureau, wat kan de Belgische politie doen tegen deze Russische oplichters?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Heronic schreef:De laatste nieuwe zie :
Helaas wil ik u mededelen dat ik de ps4 vanmiddag heb verkocht,
de eigenaar heeft het direct opgehaald.

Maar ik wil u hierdoor ook niet teleurstellen,
Op de doos was er een factuur aanwezig van een webshop waar deze Playstation is aangeschaft,
Ik hoop dat u er hier een kunt aanschaffen,
Ook dit is een klassieke truc die al jaren mee gaat. Enkele keren ging het zelfs om zogenaamde Belgen (oplichter was NL).
Bye, Maurice
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

ook bij de noorderburen (dus Noord-Brabant en hoger, om even een actuele plaatsaanduiding te gebruiken :-) ) beginnen ze op te vallen:
http://www.opgeletopinternet.nl/index.php?topic=22863.0
http://www.opgelicht.nl/alerts/webshops ... alert/529/

maar bij https://www.mijnpolitie.nl/b/miocheck2.html staat de site nog niet op de zwarte lijst.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Russische site?
Perfect Nederlands, doet vermoeden dat het een NL site is.
Met Nederlandse telefoonnumers in de 084 reeks.
084 is de area code voor een niet-geografisch VoIP nummer. Die gasten hebben gewoon een NL telefoonnummer ...
Geen idee of het russen of nederlanders zijn. Een propere rip van een bestaande shop kan veel maskeren.
Is dat nummer echt in gebruik voor deze scam of gewoon van het net geplukt/verzonnen zoals het kvk?
Zelfs indien het terecht zou komen op de juiste bureau, wat kan de Belgische politie doen tegen deze Russische oplichters?
Hypothetischer kan een vraag niet worden. Als de eerste stap van het "natrekken" of zelfs op de de juiste bureau terechtkomen niet plaats heeft stopt het daar.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heronic schreef:Geen idee of het russen of nederlanders zijn. Een propere rip van een bestaande shop kan veel maskeren.
Met prijzen op hun webiste die duurder zijn dan wat je op klassiekeres als Coolblue en BOL kan vinden ga je toch niet echt veel mensen in de val lokken lijkt me.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Duurder? Bestel mij maar een ps4 voor 279,00€, het verschil is voor jou. Ik kom hem wel bij je ophalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een Nokia 930 staat dan weer 579 ipv. 499...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Misschien omdat ze een volle winkel willen en :
De Sony Playstation 4 kost er 279 EURO
Het gaat waarschijnlijk om een tijdelijke actie.
Daar dan "acties" doen om de scam geloofwaardiger te maken?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Gewoon enkele basisregels volgen:
KVK/ondernemingsnummer controleren: http://www.kvk.nl/orderstraat/product-k ... q=06062795
Je ziet dan dat het nummer uitgeschreven is uit het handelsregister, dan neem ik aan dat die geen handel meer mogen drijven.

En daarbij, we moeten allemaal niet dom gaan doen. Een nieuwe console die overal 400 euro kost, met eenmalige promo's bij de grote sites max 40 euro goedkoper is, maar op dit soort sites maar liefst 121 euro goedkoper?
Of nog een goeie: een Maxbook pro 15 inch bijna duizend euro goedkoper? Op die Apple producten is zo goed als geen winst te verdienen, en dan ga je als webshop 1000 euro korting geven?

If it looks too good to be true, it probably is too good to be true.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Iemand interesse in potten, pannen, stofzuiger etc etc van nederlandse verkopers die net van een beurs komen en hun producten willen dumpen voor een "prikje"?
Ik weet anders een goed adres van mensen die overal intrappen en hun van alles laten aansmeren. Ik ben al lang blij dat ze geen internet hebben. Al hou ik mijn hart vast voor als die dag komt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”