Antwerpen of "Midden-Brabant"

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

http://m.hln.be/hln/m/nl/957/Binnenland ... onItemId=1

De Vlaamse meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld willen de provincie Antwerpen omdopen in Midden-Brabant. De nieuwe naam zou "verwarring vermijden", klinkt het.

Volgens mij gaat dit ook gepaard met een kosten plaatje... Vind het belachelijk!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Brengt deze operatie geld op? Doe maar, Je m'en fous.
Kost deze operatie geld? Hou u dan met iets anders bezig liefste politiek.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Teveel politici leidt tot dat soort beslissingen
Iedere politieker moet toch beetje inbreng hebben en blijkbaar is dit belangrijker dan de zorg om een beter vlaanderen met minder belastingsdruk
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Als Antwerpen (stad) zou ontvoogd zal worden dan zal "Midden-Brabant" een andere hoofdstad krijgen en ik zie maar 2 kandidaatsteden nl Mechelen of Turnhout.
In het artikel is ook sprake van Gent te ontvoogden dus moet Oost-Vlaanderen ook een andere hoofdstad krijgen en ik zie 3 kandidaatsteden nl St-Niklaas, Dendermonde of Aalst.
Stel en ik zeg wel stel dat ze dat ook met Brugge zou doen, dan zou West-Vlaanderen ook een andere hoofdstad krijgen ofwel Oostende ofwel Kortrijk, al zal eerder dat laatste worden.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Volgens mij is er maar 1 doel, en dat is BDW zijn ego nog wat strelen. Hertog Bart van Midden-Brabant zal wel het einddoel zijn.

Gewoon weer het zoveelste teken aan de wand dat een grote groep vlamingen "heeft gekozen" voor "iets".
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Waar houden onze ministers zich toch mee bezig, namen van provincies (Antwerpen=>Midden Brabant), namen van werkgroepen (landsverdediging=>defensie) ...

Alsof er geen dringendere zaken zijn, neem die mannen hun pree af voor elke minuut (of neen, doe het maar per begonnen uur :)) dat ze zich met onbelangrijke dingen bezig houden. De put zal rap gevuld zijn.

J.

EDIT: ik dacht dat we de provincies gingen afschaffen ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Pfff... ik word daar zo moe van!
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

1 april ? Ahnee... 13 november... :roll:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik ben niet helemaal mee..
Wat is het nut van "uit een provincie stappen"?
Waarom zouden ze dat doen? Waarom is dat nodig?

Verder, de naam Midden-Brabant? De Provincie Vlaams-Brabant heeft al een oost, west, noord en zuid Brabant, dus geografisch gezien snap ik de naam Midden-Brabant niet, al was het zelfs nog maar dat het niets met Brabant te maken heeft?

Ik ben echt niet mee..?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Historisch gezien is het gebied van Brussel tot ver boven Breda, gewoon Brabant.
powaq
Elite Poster
Elite Poster

Maar we leven vandaag en morgen, niet in het verleden.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Volgens mij liggen de namen van de Provinciën vast in de grondwet. Met name in Artikel 5 : http://www.senate.be/doc/const_nl.html#t1
Willen ze dat veranderen, dan zal er veel "volk" aan te pas komen...
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik ben ook niet helemaal mee, maar als ze dit willen doen, moeten ze Vlaams Brabant ook veranderen in Zuid-Brabant, anders houdt het helemaal geen steek.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:Verder, de naam Midden-Brabant? De Provincie Vlaams-Brabant heeft al een oost, west, noord en zuid Brabant, dus geografisch gezien snap ik de naam Midden-Brabant niet, al was het zelfs nog maar dat het niets met Brabant te maken heeft?

Ik ben echt niet mee..?
Waarschijnlijk omdat er ten noorden een Nederlandse provincie is die Noord-Brabant heet en aangezien de provincie Antwerpen er tussen ligt is die naam Midden-Brabant voor de hand liggend, al vind ik die naamsverandering alsook de ontvoogding van Antwerpen en Gent maar niks.
Laatst gewijzigd door apestaart 13 nov 2014, 16:02, in totaal 1 gewijzigd.
powaq
Elite Poster
Elite Poster

svenska schreef:Ik ben ook niet helemaal mee, maar als ze dit willen doen, moeten ze Vlaams Brabant ook veranderen in Zuid-Brabant, anders houdt het helemaal geen steek.
En Waals Brabant dan? Zuid-zuid Brabant?
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Eventueel gewoon Waals Brabant behouden, omdat die maar 1 Brabant hebben?
Hoor ons hier bezig... te gek om los te lopen!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En Limburg dan Oost-Brabant, Oost Vlaanderen wordt West-Brabant en West vlaanderen, daar doen we niks mee want dat loopt toch binnen de kortste keren onder door de opwarming van de aarde.

We noemen Vlaanderen dan gewoon Brabant, en gaan dan protesteren tegen de Nederlanders dat ze Noord Brabant maar moeten hernoemen naar Zuid Nederland ofzo.

En als dat allemaal gedaan is, dan zijn al onze problemen opgelost, dat is wel duidelijk...

:banana:

J.
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 13 nov 2014, 16:11, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Liber! schreef:Historisch gezien is het gebied van Brussel tot ver boven Breda, gewoon Brabant.
Historisch gezien, zit het wel iets complexer in elkaar. Een korte, maar goede uiteenzetting van onze prille en oudere geschiedenis kan hier gelezen worden : http://www.viewamerica.be/html/nl-bel_03_history1.html
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:En Limburg dan Oost-Brabant, Oost Vlaanderen wordt West-Brabant en West vlaanderen, daar doen we niks mee want dat loopt toch binnen de kortste keren onder door de opwarming van de aarde.
Als West-Vlaanderen onder water loopt dan zal ik dan verhuizen van Oostende naar Antwerpen, tenzij die stad ook water zou lopen als de Schelde overloopt. :mrgreen:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

West-Vlaanderen noemen we gewoon Brabant-aan-zee :-) En die titel kan je telkens (letterlijk) opschuiven met de opwarming van de aarde :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Soms (maar steeds meer) vraag ik mij af of politici in een parallel universum leven. Niemand heeft zich daar ooit al zorgen over gemaakt en nu laten ze een ballonnetje op om dan na veel afkeurende reacties (dat hadden ze nu niet verwacht) te zeggen dat het "maar een idee" was ...

Het surrealisme is inderdaad in België ontstaan, dat wordt alle dagen bewezen. :roll:

Ongelofelijk dat volwassen mensen die verondersteld worden gestudeerd te hebben zo veel onzin kunnen uitkramen.

Van Peel en Hoste zullen serieus moeten schrappen in al de voorvallen van 2014 om hun shows binnen de vooropgestelde tijd te houden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

DE Limburg blijft DE Limburg zeker :lol:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

r2504 schreef:DE Limburg blijft DE Limburg zeker :lol:
Nee, dat zal "Midden-Aarde" worden.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Zojuist gehoord op het nieuws op Q-Music dat Cathy Berckx de gouverneur van Antwerpen verklaart dat een naamsverandering niet zomaar kan en dat daarvoor de grondwet moet veranderd worden wat ook een federale bevoegdheid is.
Als dat zo is dan kan ik alleen maar toejuigen, want zo'n naamsverandering vind ik maar niks. :-D
De Vlaamse regering zal aan de federale regering schoon en beleefd mogen vragen of ze op hun verzoek willen op ingaan. :angel:
De federale regering op zijn beurt aan de Kamer voorleggen waar er toch geen meerderheid voor te vinden zal zijn.
Laatst gewijzigd door apestaart 13 nov 2014, 23:57, in totaal 2 gewijzigd.
kaas2
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

svenska schreef:Eventueel gewoon Waals Brabant behouden, omdat die maar 1 Brabant hebben?
Hoor ons hier bezig... te gek om los te lopen!
Nee, Waals-Brabant wordt dan Antwerpen om te profiteren van de naamsbekendheid.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Er zijn wel dringender dingen te doen dan Antwerpen hernoemen naar iets anders. Was er geen sprake om de provincies af te schaffen trouwens?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Neen, wel worden de provincies afgeslankt het is te zeggen de persoonsgebonden bevoegdheden worden overgedragen naar de gemeenten.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Midden-Brabant is vanuit historisch standpunt sowieso accurater.

Of Antwerpen echt wordt ontvoogd staat los van het feit of de provincie hernoemd wordt of niet. In het geval dàt de ontvoogding doorgaat, ontstaat er een ietwat gewrongen situatie: de provincie is vernoemd naar een stad die er geen deel van uitmaakt. Voor ons lijkt dat logisch omdat wij het altijd zo hebben geweten, maar voor de generaties na ons is dat anders.
Wanneer men dan in de toekomst geschiedenis/aardrijkskunde aangeleerd krijgt is logischer om Brabant als streek te beschouwen die overlapt tussen Nederland en België. In het zuiden van Nederland zie je dan Noord-Brabant, het noorden van België is Midden-Brabant en aan de zuidelijke kant heb je Vlaams- en Waals-Brabant. Nu lijkt het alsof het Brabant in België en Nederland niet hetzelfde zijn, wat met een dergelijke verandering veel duidelijker wordt.
Het heeft effectief geduurd tot ik een betere historische achtergrond had dat ik besefte dat Brabant in Nederland en Brabant in België deel uitmaken van dezelfde streek. Dus, for uniformity's sake: veranderen die naam.

Dat dit misschien geen topprioriteit vraagt is een andere zaak.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Afbeelding
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
apestaart
Elite Poster
Elite Poster

Weet je wat? Doop België ineens maar om tot Brabantsland. :angel:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

on4bam schreef:Soms (maar steeds meer) vraag ik mij af of politici in een parallel universum leven.
In de politiek is het zo dat eerst de mensen aangesteld worden en dat er dan werk moet voor gevonden worden. Als er dan eentje tussen zit die ijverig is, dan houd die zich hier mee bezig. Bij de Europese top is het erger met als gevolg een daver op de grondvesten bij het voortbestaan van zwarte piet.

ALs er dan eentje zijn nek uitsteekt en met een primeur in de belangstelling komt, dan zal het van de publieke opinie afhangen of hij gescoord heeft met zijn idee. Maar in de publiciteit zijn ze dan wel geweest.

Maar als je dan toch geschiedkundig te werk wil gaan, dan sluit ik me aan bij Asterix en Obelix.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

apestaart schreef:Zojuist gehoord op het nieuws op Q-Music dat Cathy Berckx de gouverneur van Antwerpen verklaart dat een naamsverandering niet zomaar kan en dat daarvoor de grondwet moet veranderd worden wat ook een federale bevoegdheid is.
Als dat zo is dan kan ik alleen maar toejuigen, want zo'n naamsverandering vind ik maar niks. :-D
De Vlaamse regering zal aan de federale regering schoon en beleefd mogen vragen of ze op hun verzoek willen op ingaan. :angel:
De federale regering op zijn beurt aan de Kamer voorleggen waar er toch geen meerderheid voor te vinden zal zijn.
Het grote voordeel is dat een lopende regering de grondwet niet zomaar kan wijzigen...

Als ik die grondwet expert gistere goed heb begrepen, is de enige mogelijkheid dat de huidige federale regering dat artikel aanmerkt voor herziening, en dan "harakiri pleegt" door de regering te laten vallen, nieuwe verkiezingen forceert, en dat de nieuwe regering dan dat artikel hervormd, waardoor dan die naamsverandering kan worden doorgevoerd.

Dan zijn we in 1 klap van deze kwakkelregering af en bedenken de mensen zich hopelijk bij die geforceerde verkiezingen nog eens goed over hun stemgedrag.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De hudige regering moet dan idd stemmen over welk artikel gewijzigd wordt, en dan moet ze vallen.
De nieuwe regering mag dan het artikel in kwestie wijzigen.
De keuze over de inhoud van de wijziging ligt, iirc, bij de nieuwe regering. Maar enkel die artikels die de oude regering "unlocked" heeft zijn voor wijzigingen vatbaar.
Als ik het mij goed herinner zit het ongeveer zo in mekaar.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

De regering moet op zich niet meer vallen, eens er in het parlement gestemd is over herziening van artikelen van de grondwet dan wordt dat parlement van rechtswege ontbonden en moeten er verkiezingen komen. De regering valt automatisch mee.

Verstuurd vanaf mijn Sony Xperia Z
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

petrol242 schreef:
Liber! schreef:Historisch gezien is het gebied van Brussel tot ver boven Breda, gewoon Brabant.
Historisch gezien, zit het wel iets complexer in elkaar. Een korte, maar goede uiteenzetting van onze prille en oudere geschiedenis kan hier gelezen worden : http://www.viewamerica.be/html/nl-bel_03_history1.html
Het artikel is niet helemaal vrij van subjectiviteit, zeker wat betreft de prille geschiedenis :)
johand
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

Ik hoorde dat de ontvoogding van Antwerpen een voorbereidende stap zou zijn op de afschaffing van de provincies. Dus als je alleen de titels in de krant leest is dat nogal karikaturaal/sensatie, ja... en is de toon al direkt gezet.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

MichelJ schreef:Het artikel is niet helemaal vrij van subjectiviteit, zeker wat betreft de prille geschiedenis :)
Klopt, 500 000 jaar terug gaan in de tijd... Hoewel veel deskundigen geloven dat er al 2 miljoen jaar "mensachtigen" bestaan, maar of dat in onze streken het geval is, lijkt me sterk. Maar hoe verder we terug gaan in de tijd, hoe meer we moeten gissen en moeten uitgaan van vage kenniselementen.

Nu, elke geschiedschrijving vertrekt vanuit een zeker standpunt, en "de waarheid" zal hier en daar wel een twist krijgen. Of we allemaal moeten geloven wat er in de geschiedenisboeken vermeld staat, zou ik zeggen, niet doen. Maar de meeste dingen kunnen we wel als objectief en bijna juist aannemen.

Vooral deel 2 brengt ongeveer de geschiedenis zoals we ze kennen. Over de insteek van de auteur van het betreffende artikel heb ik ook mijn twijfels, maar het brengt op een ludieke wijze toch wel zijn geschiedeniswaarde. De verschillende bezettingen en de oprichting van de neutrale bufferstaat België, hebben onze grenzen getekend zoals we ze nu kennen, ook die van onze provincies, met uitzondering van de opsplitsing van (jawel :) ) Brabant, en het debacle Comen en de Voerstreek.

En net hierom ga ik niet mee in de stelling dat het gebied Brabant dat zijn bestaan zou hebben van onder Brussel tot een stuk in Nederland geschiedkundig één geheel zou vormen. Vanuit economisch-, politiek-, religieus- en taalkundig standpunt klopt dit niet, en zeker niet in onze hedendaagse wereld. Ten andere probeer aan een Antwerpenaar maar eens uit te leggen dat hij op al die standpunten hetzelfde is als ne nollander, want "historisch gezien" leeft hij in Brabant. Ik denk dat ge van een kaal reis terug zult komen.

Je kan België op verschillende manieren herverdelen. Er is toch ook een Nederlands Limburg? En Luik heeft ooit aan Nederland toebehoort. Maar het is gewoonweg belachelijk om nu regio's binnen Vlaanderen en België zoals we ze nu kennen, te gaan herverdelen. Of er moest een politieke of revolutionaire waarde achter zitten.

Ook interessant : http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorstelle ... AB_in_1830
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Afbeelding

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red