Luide uitlaten (was nieuw speelgoed)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

gm123 schreef:Ik ben nog steeds van mening dat asociale motards een minderheid zijn. Als het goed weer is komen ze natuurlijk allemaal massaal buiten en dan vallen ze op, maar over de doorsnee woon-werk motard kan je toch echt niet klagen. Moto's zijn ook populairder in grootsteden en het is een fenomeen dat velen daar met een open uitlaat rijden om op te vallen, maar er zullen genoeg moto's passeren die je niet hoort aangezien de standaard uitlaten vaak stiller zijn dan een auto. Echt niet iederéén rijdt met een sportuitlaat hoor.

En tja, gaan rijden met open uitlaat in een gebied als de eifel is zoeken om problemen. Je kan daar perfect met een sportuitlaat rijden zolang je de db-killer er maar in steekt. Het geluid van mijn uitlaat is met db-killer amper luider dan de standaarduitlaat, wat dus geen enkel probleem is.
Ik rij nog maar een jaartje of 4 met de auto, maar ik denk niet dat ik al 1 motorrijder ben tegengekomen die de verkeerswetten (ja de snelheidsbeperkingen horen daar ook bij) respecteert.

Ben er ook al eentje tegen gekomen die uit de tegengestelde richting kwam en toch zeker een meter of 50 een wheelie deed. Zeer mooi om te zien en moest er even van lachen, maar toch liever op het circuit en niet op de openbare baan.

Nouja je heb ook genoeg automobilisten die zich niet aan de verkeersregels houden, maar daar lijkt het percentueel aantal toch kleiner te zijn, iets van een 50% in plaats van >99% :).
Afbeelding
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

foxhound schreef:Ik rij nog maar een jaartje of 4 met de auto, maar ik denk niet dat ik al 1 motorrijder ben tegengekomen die de verkeerswetten (ja de snelheidsbeperkingen horen daar ook bij) respecteert.

Nouja je heb ook genoeg automobilisten die zich niet aan de verkeersregels houden, maar daar lijkt het percentueel aantal toch kleiner te zijn, iets van een 50% in plaats van >99% :).
overdrijf je nu niet een beetje? of rij je alleen het blokje rond want je hebt wel heel weinig motorrijders gezien dan zenne...
mij valt het eerder op dat automobilisten zich er niet aan houden maar wel beginnen grommelen als motoren dingen doen die ze wettelijk mogen en automobilisten dan frustreren omdat ze dit niet mogen (busstroken gebruiken, filtreren in files, ...)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

eternum schreef: Afbeelding
Ik dacht een half jaar geleden in Brussel borden gezien te hebben die waarschuwingen voor geluid. Indien je te veel geluid maakt dat er een boete volgt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik meende dat dit was om quads buiten te houden, niet? Net als antwerpen?

Verbordsbord C6 blijkbaar
Afbeelding

Zie http://www.lokalepolitie.be/5419/nieuws ... ders-.html

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

at darkzero :
Je kan de gewijzigde wegcode van september 2011 voor motard hier vinden

http://wegcode.be/actueel/1703-veiligheid-motorrijders2

file passeren mag tegen 20 km/u meer dan de file die je inhaalt en de busstrook moet een bord of weg schildering hebben die je duidelijk maken dat je deze met de moto mag gebruiken.

hier de volledige wegcode

http://www.wegcode.be/pdf/wegcode/KB.01 ... -10-25.pdf

Op blz 117 heb je de wegcode wat betreft lawaaihinder
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Gluurbuur schreef:Persoonlijk heb ik een hekel aan voertuigen die extra lawaai maken zoals motors, quads, trikes, auto's, ... aangezien ik zelf ook Tinnitus (oorsuizen) en Hyperacusis heb. Luide geluiden doen pijn en beschadigen de oren.
Ik wist dat ik het er had moeten bij zeggen, maar van het geluid van de moto zelf krijg je dus geen gehoorschade. Tenzij je 5 uur aan een stuk met je oor vlak naast de uitlaat gaat hangen aan 10.000 tpm. Het is de motorrijder zelf die kans op gehoorschade heeft door het windgeluid. Van een voorbijrijdende moto met sportuitlaat moet je als omstaander geen schrik hebben. Tenzij het één is met echte open uitlaat ipv een sportuitlaat, maar dan nog is de kans op gehoorschade zeer klein bij kortstondige blootstelling.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

toch maar opzoeken wat Hyperacusis wil zeggen voordat je zegt dat het geen kwaad kan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis

Mensen met hyperacusis ervaren veel geluiden als te sterk, onaangenaam of zelfs pijnlijk omdat hun tolerantie voor geluid is afgenomen. Hun gehoor werkt in de meeste gevallen normaal, maar blijkbaar worden geluidsimpulsen te sterk verwerkt door de hersenen, waardoor alle of sommige geluiden vaak als (te) luid worden waargenomen en geëvalueerd. Voor deze mensen zijn heel gewone geluiden vaak niet te verdragen. Te denken valt aan het doortrekken van een toilet, het gerammel van de afwas, spelende kinderen, een muziekje en dergelijke meer.
Laatst gewijzigd door mailracer 30 okt 2014, 20:46, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

krisken schreef:Ik meende dat dit was om quads buiten te houden, niet? Net als antwerpen?

Verbordsbord C6 blijkbaar
Afbeelding

Zie http://www.lokalepolitie.be/5419/nieuws ... ders-.html
Is niet echt een verkeersbord, een waarschuwing dat je een boete krijgt voor snelheid en geluid.
EDIT: bedoeld als antwoord op mijn vorige post, ik weet wat dit bord inhoudt ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

C6. Verboden toegang voor
bestuurders van motorvoertuigen
met vier wielen, geconstrueerd voor
onverhard terrein, met een open
carrosserie, een stuur als op een
motorfiets en een zadel.

http://www.wegcode.be/pdf/wegcode/KB.01 ... -10-25.pdf

BLZ 85
Laatst gewijzigd door mailracer 30 okt 2014, 20:50, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

krisken schreef:Ik meende dat dit was om quads buiten te houden, niet? Net als antwerpen?

Verbordsbord C6 blijkbaar
Afbeelding

Zie http://www.lokalepolitie.be/5419/nieuws ... ders-.html
dit is inderdaad een "poging" van antwerpen om quads buiten te houden. europa heeft deze wet echter verworpen.
de kans bestaat dat je een bekeuring krijgt maar deze kan je aanvechten om bovenvermelde reden. dit win je zowiezo

mailracer schreef: Je kan de gewijzigde wegcode van september 2011 voor motard hier vinden

http://wegcode.be/actueel/1703-veiligheid-motorrijders2

file passeren mag tegen 20 km/u meer dan de file die je inhaalt en de busstrook moet een bord of weg schildering hebben die je duidelijk maken dat je deze met de moto mag gebruiken.

hier de volledige wegcode

http://www.wegcode.be/pdf/wegcode/KB.01 ... -10-25.pdf

Op blz 117 heb je de wegcode wat betreft lawaaihinder
weet ik, sommige van die dingen heb ik hier al aangehaald: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=42690
dat is een voordeel van MAG-lid te zijn, dan blijf je goed op de hoogte van alles :-)

wat betreft lawaaihinder: probleem is dat die grenswaarden niet duidelijk zijn vastgelegd, mede door het ontbreken van technische keuring van motoren, quads, ...
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

mailracer schreef:toch maar opzoeken wat Hyperacusis wil zeggen voordat je zegt dat het geen kwaad kan
Mijn reactie slaat op het gehoorschade gedeelte, niet dat het geen pijn doet in het geval dat je die aandoening hebt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

wat betreft lawaaihinder: probleem is dat die grenswaarden niet duidelijk zijn vastgelegd, mede door het ontbreken van technische keuring van motoren, quads, ...
decibels worden in de wegcode niet vermeld, maar als ik zeg last te hebben van je lawaai, is het al voldoende om een pv op te stellen.
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

darkzero schreef:
foxhound schreef:Ik rij nog maar een jaartje of 4 met de auto, maar ik denk niet dat ik al 1 motorrijder ben tegengekomen die de verkeerswetten (ja de snelheidsbeperkingen horen daar ook bij) respecteert.

Nouja je heb ook genoeg automobilisten die zich niet aan de verkeersregels houden, maar daar lijkt het percentueel aantal toch kleiner te zijn, iets van een 50% in plaats van >99% :).
overdrijf je nu niet een beetje? of rij je alleen het blokje rond want je hebt wel heel weinig motorrijders gezien dan zenne...
mij valt het eerder op dat automobilisten zich er niet aan houden maar wel beginnen grommelen als motoren dingen doen die ze wettelijk mogen en automobilisten dan frustreren omdat ze dit niet mogen (busstroken gebruiken, filtreren in files, ...)
Moet zeggen dat ik veel dezelfde route rij (vooral woon-werk verkeer), jaarlijks zo'n 14 000KM.
Ik kom wel vaak genoeg motorrijders tegen, en overal steken ze mij voorbij als ik 70 rij waar men 70 mag.
Zoals ik ook al vermeld heb, er zijn ook genoeg automobilisten die dat doen, maar qua motorrijders kan ik me geen enkele herinneren die mooi achter mij bleef en de wettelijke snelheid aanhield.
Ze steken allemaal mooi voorbij bij de eerste kans en gaan er dan tegen (vermoedelijk) 90 per uur of hoger vandoor.

Kan natuurlijk aan de regio liggen waar ik in rondrijd (Hasselt/Nieuwerkerken/Lommel/Zonhoven)
Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Hier in Antwerpen doen ze aan bumperkleven als je de snelheid rijdt die ze hanteren. Het liefst zouden ze u gewoon van de baan aframmen. Alleen hebben motards het voordeel dat ze sneller een gaatje zien en er toch nog vandoor gaan. Spijtig genoeg met veel lawaai (hoog in toeren trekken) en op een gevaarlijke wijze. Of je nu op 2,3,4 of 10 wielen rijdt, allemaal kunnen ze lawaai maken en gevaarlijk doen. Alleen wordt de ene wat meer geviseerd als de andere. Quads en moto's kunnen volgens mij het meeste herrie maken.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

mailracer schreef:decibels worden in de wegcode niet vermeld, maar als ik zeg last te hebben van je lawaai, is het al voldoende om een pv op te stellen.
dat is idd je goed recht! en daar kan je heel ver in gaan... maar klaag je dan over buren met luide uitlaten of over luide uitlaten die passeren? want in het 2de geval wordt het wel moeilijk.
foxhound schreef:Moet zeggen dat ik veel dezelfde route rij (vooral woon-werk verkeer), jaarlijks zo'n 14 000KM.
Ik kom wel vaak genoeg motorrijders tegen, en overal steken ze mij voorbij als ik 70 rij waar men 70 mag.
Zoals ik ook al vermeld heb, er zijn ook genoeg automobilisten die dat doen, maar qua motorrijders kan ik me geen enkele herinneren die mooi achter mij bleef en de wettelijke snelheid aanhield.
Ze steken allemaal mooi voorbij bij de eerste kans en gaan er dan tegen (vermoedelijk) 90 per uur of hoger vandoor.

Kan natuurlijk aan de regio liggen waar ik in rondrijd (Hasselt/Nieuwerkerken/Lommel/Zonhoven)
als jij exact 70 rijdt op je teller is het daarom niet exact 70 op de mijne. als de mijne dan 65 aangeeft, wat perfect mogelijk is, dan zal ik je zeker inhalen.
ik gebruik mijn quad vooral voor woon-werkverkeer (diepenbeek-hasselt-sinttruiden) dus je zal me mss wel es tegenkomen dan :-)
TiTanium schreef:Alleen wordt de ene wat meer geviseerd als de andere. Quads en moto's kunnen volgens mij het meeste herrie maken.

ik heb de indruk, en dan vooral op dit forum, dat hier motoren en quads idd geviseerd worden...
we kunnen idd herrie maken maar onderweg naar mijn werk word ik regelmatig gepasseerd door auto's (ik rij meestal 90-95 op de expresweg hasselt-sinttruiden, auto's doen dit meestal aan 120 of meer) die echt wel veel luider zijn dan ik, zowel met hun uitlaat als muziek
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

mailracer schreef:
decibels worden in de wegcode niet vermeld, maar als ik zeg last te hebben van je lawaai, is het al voldoende om een pv op te stellen.
dat is idd je goed recht! en daar kan je heel ver in gaan... maar klaag je dan over buren met luide uitlaten of over luide uitlaten die passeren? want in het 2de geval wordt het wel moeilijk.
Ik bedoelde dit algemeen aangenomen dat iemand die last heeft van je uitlaat een pv kan laten opstellen over subjectieve geluidshinder.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

mailracer schreef:
wat betreft lawaaihinder: probleem is dat die grenswaarden niet duidelijk zijn vastgelegd, mede door het ontbreken van technische keuring van motoren, quads, ...
decibels worden in de wegcode niet vermeld, maar als ik zeg last te hebben van je lawaai, is het al voldoende om een pv op te stellen.
Decibels worden héél exact vermeld in de Belgische wegcode. 8)
Bijvoorbeeld:
Artikel 9. Geluid voortgebracht door de nieuwe voertuigen

1° Voorschriften betreffende voertuigen andere dan lichte vierwielers waarvoor de aanvraag om goedkeuring voor 1 januari 1983 wordt ingediend.

§1. Voor de nieuwe voertuigen, mag het in hierna bepaalde omstandigheden voortgebrachte geluid de volgende niveaus niet overschrijden:
  • 70 dB (A) voor de bromfietsen klasse A;
  • 75 dB (A) voor de bromfietsen klasse B;
  • 80 dB (A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en waarvan de cylinderinhoud 50 cm3 niet overschrijdt;
  • 82 dB (A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en waarvan de cylinderinhoud meer dan 50 cm3 bedraagt zonder 125 cm3 te overschrijden:
  • 84 dB (A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en waarvan de cylinderinhoud meer dan 125 cm3 bedraagt zonder 500 cm3 te overschrijden:
  • 86 dB (A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspanwagen en waarvan de cylinderinhoud meer dan 500 cm3 bedraagt;
  • 84 dB (A) voor de driewielers.
Een tolerantie van 1 dB (A) is toegelaten.
....

2° Voorschriften betreffende voertuigen waarvoor de aanvraag om goedkeuring ingediend wordt vanaf 1 januari 1983.
§1. Geluid voortgebracht door bromfietsen.
....
§2. Geluid van de motorfietsen.

1. Voor de nieuwe voertuigen mag het in de hierna bepaalde omstandigheden voortgebrachte geluid de volgende niveaus niet overschrijden:
  • 78 dB(A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan, waarvan de cylinderinhoud minder bedraagt of gelijk is aan 80 cm3;
  • 80 dB(A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan, waarvan de cylinderinhoud meer dan 80 cm3 bedraagt, zonder meer dan 125 cm3 te bedragen;
  • 83 dB(A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan, waarvan de cylinderinhoud meer dan 125 cm3 bedraagt, zonder meer dan 350 cm3 te bedragen;
  • 85 dB(A) voor de motorfietsen op twee wielen met of zonder zijspan waarvan de cylinderinhoud meer dan 350 cm3 bedraagt, zonder meer dan 500 cm3 te bedragen;
  • 86 dB(A) voor de tweewielige motorfietsen met of zonder zijspan, waarvan de cylinderinhoud meer dan 500 cm3 bedraagt;
  • 83 dB(A) voor de driewielers.
...

3. Bepalingen met betrekking tot elk nieuw voertuigtype dat wordt goedgekeurd vanaf 1 mei 2010
§ 1. Het geluidsniveau van motorvoertuigen op twee of drie wielen gemeten in de omstandigheden en volgens de methodes die hierna zijn bepaald, mag de onderstaande grenswaarden niet overschrijden :
Voertuig Grenswaarde in dB(A)
1. Bromfietsen op 2 wielen
  • < 25km/u 66dB(A)
  • > 25km/u 71dB(A)
  • op 3 wielen 76dB(A)
2. Motorfietsen
  • < 80cm³ 75dB(A)
  • > 80cm³; < 175 cm³ 77dB(A)
  • > 175 cm³ 80dB(A)
3. Driewielers 80dB(A)
....
Bron: wegcode.be

Feitelijk is het iets ingewikkelder maar dat kan men in detail nalezen op de vermelde website.
Feit is dat er, ook wat dit betreft, in België weinig controles plaats vinden...
Flitsen is allicht makkelijker. :lol: :lol:
darkzero schreef:dat is een voordeel van MAG-lid te zijn, dan blijf je goed op de hoogte van alles :-)

wat betreft lawaaihinder: probleem is dat die grenswaarden niet duidelijk zijn vastgelegd, mede door het ontbreken van technische keuring van motoren, quads, ...
Ook op Userbase kan je op de hoogte blijven. :lol: :lol:
Misschien kan je bovenvermelde link even delen met de andere MAG-leden? :wink:
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

oeps sorry dat was een typo van mij. ik had het over wat voor mij persoonlijk van toepassing is eigenlijk: quads. dit staat nergens beschreven.

denk dat de metingen ooit wel zullen gebeuren op, eerst op motoren en achteraf mss ook op quads, en dit dan bij de verplichte technische controle maar die is weeral uitgesteld tot minstens 2022 :beerchug:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Kijk eens of er op uw chassis nergens een plaatje hangt met een dB(A) vermelding.

Op iedere motor dient zulk plaatje normaliter aanwezig te zijn.

Het zou me verwonderen dat er voor een quad geen gegevens bestaan.
Zelfs op een kettingzaag staan zulke gegevens (machine richtlijn). :wink:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

foxhound schreef:Ik kom wel vaak genoeg motorrijders tegen, en overal steken ze mij voorbij als ik 70 rij waar men 70 mag.
Zoals ik ook al vermeld heb, er zijn ook genoeg automobilisten die dat doen, maar qua motorrijders kan ik me geen enkele herinneren die mooi achter mij bleef en de wettelijke snelheid aanhield.
Ze steken allemaal mooi voorbij bij de eerste kans en gaan er dan tegen (vermoedelijk) 90 per uur of hoger vandoor.
Diegenen die zich (net als jij) aan de snelheidsbeperkingen houden, kom je natuurlijk niet tegen.
Die blijven op (ongeveer) dezelfde afstand achter je (ook al zijn dat honderden meters of kilometers).
Alleen diegene die te snel rijden, gaan je voorbijsteken.
Dat is nogal logisch.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Nope alleen framenummer. Die frames worden ook dikwijls los verkocht voor cross enzo.
Maar quad is wettelijk echt een knoeiboel. Dat geef ik zeker toe en zorgt alleen voor problemen. Heel veel is toegelaten en op papier staat bij veel quads 15kw terwijl dit bijna altijd hoger ligt. Als hier ooit een keuring op komt gaan ze hun werk hebben, nog erger dan bij gecustomisede motoren. Denk zelfs dat ik mijn quad wegdoe als er ooit een strenge keuring komt want dit is niet haalbaar

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Qua dB(A) kan men er eigenlijk vanuit gaan dat dit sowieso in lijn ligt of gaat liggen met bovenvermelde waarden en meetmethoden.

En, jep, die keuring (jaarlijkse technische controle) hoeft voor mij ook niet. 8)

Van sommige "gepersonaliseerde" motoren vraag ik me soms echt af hoe je daar veilig mee kan rijden.
Gelukkig rijden deze mensen vaak ook niet snel. Maar toch.
Die van onderstaand filmpje is dan nog nen brave...
Maar goed: Charles Darwin etc...

[youtube]sYxU_lYBHpY[/youtube]
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

foxhound schreef:Ben er ook al eentje tegen gekomen die uit de tegengestelde richting kwam en toch zeker een meter of 50 een wheelie deed. Zeer mooi om te zien en moest er even van lachen, maar toch liever op het circuit en niet op de openbare baan
Op circuits halen ze je eraf als je probeert wheelie's te doen. Niet op de parking, niet in de pits, niet op het circuit.

@eternum: Mulholland road staat dan ook bekend voor de crashes he :)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Tail of The Dragon (318 curves in 11 miles) is ook zo ne mooie.

[youtube]N3ZgiXFS6Lc[/youtube]
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

eternum schreef:En, jep, die keuring (jaarlijkse technische controle) hoeft voor mij ook niet. 8)
]
Langs de ene kant volg ik uw mening. Langs de andere kant vind ik dat die controle er wel mag komen. Probleem is dat die keuringen nooit echt eerlijk verloopt*. Als je weet hoeveel accidenten kunnen vermeden worden door moto's af te keuren waar echt iets aan scheelt. In Duitsland was dit dacht ik wel verplicht of zijn er grote voorstander van.

Waarom zou ik er tegen zijn, indien je zaken veranderd die de uitstraling verbeterd (pinkers, slijklappen,...), maar de veiligheideisen hetzelfde is of verbeterd, bestaat de kans dat je voor elke controle terug alles origineel moet maken. Dubbeltje op zijn kant, en zou ik ook opteren om dit niet door te voeren.

*Bronnen:
http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/art ... ring.dhtml
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 9_01348377
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Of de jaarlijkse technische keuringen voor andere voertuigen "eerlijk" verlopen laat ik in het midden. Misschien is dit iets voor een ander topic. :wink:
TiTanium schreef:Als je weet hoeveel accidenten kunnen vermeden worden door moto's af te keuren waar echt iets aan scheelt.
Dat is de vraag hé: hoeveel zijn het er?
Is dit een beduidend aantal?

Indien ik kijk naar het "Onderzoek naar oorzaken van ongevallen met motorrijders" van het BIVV: dan blijken er in België hierover omzeggens geen gegevens beschikbaar te zijn. Mocht dit een (erg) hoog én beduidend aantal zijn dan zou ik denken dat dit toch naar bovengekomen zou zijn tijdens de vaststellingen van de ongevallen. Dat blijkt niet het geval te zijn.

Wat niet wegneemt dat deze studie wel degelijk zéér waardevol is!
Ik nodig de lezers van dit bericht uit om de bovenstaande "factsheet" eens te lezen.
Diegene met weinig tijd kunnen de integrale conclusie op het eind van dit bericht lezen. :lol: :lol:

Men vindt er onder andere een bespreking terug van:
  • Ongevalstypes en oorzaken: eenzijdige ongevallen (35%) en tweezijdige ongevallen(65%);
  • Ongevalssituaties:
    • Profiel 1 – De motorrijder verliest controle (n=63; 32%)
    • Profiel 2 – De andere weggebruiker ziet de motorrijder over het hoofd (n=60; 30%)
    • Profiel 3 – De motorrijder is onvoldoende zichtbaar tijdens het inhalen (n=25; 13%)
    • Profiel 4 – De motorrijder haalt in op de verkeerd de wijze (n=11; 6%)
    • Profiel 5 – De andere weggebruiker komt op het rijvak van de motorrijder (n=13; 7%)
    • Profiel 6 – Diversen (n=28; 14%)
  • Plaats en Tijd
  • De betrokkenen:
    • Slachtoffers
    • Geslacht
    • Leeftijd
    • Rijbewijs en ervaring
    • Sociale achtergrond
    • Motorfietstype:
      • Sportief
      • Touring
      • Naked bike / basic
      • Lichte motorfiets en motorscooters
      • Andere types
  • Vastgestelde overtredingen:
    • Te hoge snelheid
    • Rijden onder invloed van alcohol
    • Ontbreken van rijbewijs of andere documenten
  • Infrastructuur:
    • Toestand van het wegdek
    • Forgiving roads
  • Uitrusting van de motorrijder
  • Aanbevelingen:
    • Opleiding:
      • Rijopleiding
      • Voortgezette opleiding
      • Campagnes naar motorrijders
      • Bewustmaking van andere weggebruikers
    • Handhaving:
      • Overdreven snelheid
      • Alcohol
      • Documenten
    • Weg - en voertuigdesign:
      • Wegen
      • Hindernissen en vangrails
      • Uitrusting
Zo dat was dat. 8)

En voor wie tot hier gelezen heeft: de integrale conclusie.
200 zware of dodelijke ongevallen werden onderzocht.
Op basis van de beschikbare informatie in de gerechtelijke dossiers ligt de hoofdoorzaak meestal in het gedrag van de verschillende betrokken weggebruikers. De koplopers zijn overdreven snelheid van de motorrijder en een gebrek aan aandacht voor de motorrijder door andere weggebruikers (voornamelijk automobilisten).
In 56% van de ongevallen werden deze door de motorfietser geïnitieerd en in 41% door de andere weggebruiker. Daarbij is de “initiator” niet noodzakelijk de (enige) schuldige aan het ongeval in de juridische zin, maar zijn actie heeft de verkeerssituatie zo doen keren dat een ongeval ontstond. In 3% werd het ongeval door een extern probleem veroorzaakt (bv. een wegdekprobleem).
Er werden vijf terugkerende ongevallenpatronen geïdentificeerd, waarin 86% van de ongevallen gecategoriseerd konden worden.
De meest voorkomende ongevalssituaties zijn “motorfietser verliest controle en komt van de weg af” (32%) en “andere weggebruiker ziet motorfietser over het hoofd bij het afslaan of invoegen in het verkeer” (30%).
Bij twee groepen motorrijders zou met extra rijopleidingen winst te boeken zijn: jonge onervaren bestuurders en bestuurders van middelbare leeftijd. De jonge onervaren bestuurders hebben een verhoogd risico op ongevallen. Bestuurders van middelbare leeftijd (35 - 54 jaar) hebben geen verhoogd risico, maar van bestuurders op hun leeftijd zie je bij andere voertuigtypes een sterkere daling van het aantal ongevallen in die leeftijdscategorie.
De rijopleidingen moeten betaalbaar en praktisch van aard zijn om aan te sluiten bij de belangrijkste doelgroepen.
Het grootste probleem bij aanrijdingen tussen motorijders en een andere weggebruiker (meestal een automobilist) is de moeilijke zichtbaarheid van de motorfietser. Daarom moeten automobilisten verder gesensibiliseerd worden om op de motorfietsers te letten en de motorfietser aangemoedigd worden om rekening te houden met het feit dat andere weggebruikers hun vaak niet kunnen zien ook al zien ze zelf de andere wel.

De belangrijkste aanbevelingen zijn:
  • Garanties voor een voldoende anticiperende rijstijl en controle over het voertuig bij de motorijders. Zowel door verplichte rijlessen als door screenings en beschikbaar maken van (betaalbare en laagdrempelige) opleidingen voor motorrijders.
  • Voortzetting van sensibiliseringscampagnes. Belangrijke themas zijn: gedrag van de motorrijders, vooral snelheidsgedrag en anticiperend rijden, en aandacht voor de motorrijder door de andere weggebruikers.
  • Handhaving tijdens de lente en zomer met als doelgroep de motorrijders: snelheids- en alcoholcontroles en controle van de boorddocumenten.
  • Promoten van zichtbaarheidsverhogende kledij (vooral helm) voor de motorrijders en verder onderzoek naar een specifieke verlichting die de zichtbaarheid van de motorfiets verhoogt.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

De meesten, ik incluis, zijn tegen een verplichte keuring omdat we zelf in staat zijn om in te staan voor het onderhoud. Ik ken geen enkele motard die het onderhoudsschema van zijn moto aan zijn laars lapt. Een verplichte controle is dus voor niks goed, behalve nog wat meer geld uit onze zakken kloppen, want onvermijdelijk krijg je dan van die maffiapraktijken zoals nu bij de autocontrole het geval zijn.

En ivm geluidshinder: de meeste moto's hebben een dB(A) waarde op het chassis tegenwoordig. Zo lang je niet meer geluid produceert dan dat daarop staat (zelfs met aftermarket uitlaat) gaat het heel moeilijk worden om daar een pv tegen opgesteld te krijgen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik ken veel automobilisten die hun auto goed onderhouden, maar dat is geen reden om geen keuring te ondergaan, waarom zou dit dan niet voor een motard moeten zijn ? En als je motor nieuw is en aan het ontwerp niet gesleuteld word, dan zal hij conform zijn technische fiche op de baan mogen. Maar eenmaal je wat veranderd aan de uitlaat of dergelijke, dan wijk je hiervan af en vind ik een keuring wenselijk.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Er is een bijzonder groot verschil tussen een automobilist die zijn auto slecht onderhoudt en een motorrijder die zijn motor slecht onderhoudt.
Zowel met een slecht onderhouden auto als een slecht onderhouden motor verhoogd de kans op een ongeval.
Dat is voor iedereen duidelijk. Denk ik.
Wel is het zo dat een ongeval met:
  • een auto meestal resulteert in blikschade, eventueel totaal verlies (total loss / perte totale);
  • een motor vaak resulteert in ernstige lichamelijke schade of de dood.
Laat ons zeggen dat de incentive om een motor goed te onderhouden véél en vele malen groter is dan om een auto goed te onderhouden. 8)

Neem iets simpel als bandenspanning.
  • Vele automobilisten die zouden rijden met één band waarvan de bandenspanning slechts de helft bedraagt van de aangewezen bandenspanning zullen weinig tot niets merken van het veranderde rijgedrag van hun wagen.
  • Iedere motorrijder zal dan al bij de eerste bocht merken dat er iets serieus mis is.
    En hopelijk reed hij/zij niet te snel want dan ligt hij/zij zonder pardon in "het decor". :wink:
Ik denk dat iedereen ook wel zal begrijpen dat een klapband voor een auto of motor een geheel andere impact zal hebben.
Idem voor schokbrekers, vering, lagers van de wielen etc.

Een motor is een evenwichtsvoertuig.
Zelfs een crash vanuit stilstand is mogelijk. :lol: :lol:

[youtube]XBBLpTrvE9k[/youtube]

Een originele uitlaat vervangen door een after market uitlaat?
't Ja, indien een automobilist bij Midas een andere uitlaat aanschaft, dient hij toch ook niet onmiddellijk opnieuw naar de technische controle?

Ernstige en structurele veranderingen aanbrengen aan de motor is inderdaad een ander verhaal.
In Duitsland bijvoorbeeld zal men ook dan toelating moeten hebben van TÜV.
En daar valt wel degelijk iets voor te zeggen.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Auto's worden ook gebruikt door veel verschillende types mensen: Van liefhebbers en mensen met verantwoordelijkheidsgevoel tot (bedrijfs)voertuigen bestuurd door nonchalante mensen tot zelf mensen die helemaal niet graag rijden. Motoren worden enkel gebruikt door mensen die op zijn minst daar interesse voor hebben.

Ook vallen gebreken aan een motor veel sneller op, zowel visueel als tijdens het rijden. Voel je op de motor aan dat de remmen versleten zijn, dat je wiel de neiging krijgt om snel uit te breken of zie je iets lekken, dan zullen er niet veel kilometers gemaakt worden voor dat hersteld word. Nonchalante autobestuurders durven nog wel vrolijk verder tuffen. Bij een motor zijn diezelfde zaken ook veel beter zichtbaar tijdens snelle inspecties want alles is veel meer open. Hoeveel autobestuurders kruipen regelmatig onder hun voertuig voor een inspectie?


Ontopic: Ik rijd zelf met de stock dempers omdat ik net zo min mogelijk wil opvallen met geluid. Vandaag nog een ritje gemaakt (heerlijk weer 8) ) waarvan een deel door de binnenstad met smalle straatjes en vele terrasjes. Dan vind ik het wel fijn om normaal te kunnen rijden zonder scheef bekeken te worden.
Ook is de perceptie van snel en agressief rijden veel minder dan wanneer je op exact dezelfde manier rijd maar met lawaaierige uitlaten.
Maakt hij daarom geen lawaai? Nee hoor, als ik hem voorbij de 10 000 rpm jaag schreeuwt hij ook lekker, maar om vlotjes te rijden in de stad heb ik genoeg met 2000 a 3000 rpm waarbij de geluidsproductie zeer laag is.

Nadeel is natuurlijk dat voetgangers en auto's je minder snel horen afkomen, maar daar reken ik zowieso niet op. Ik zie elke autobestuurder als een motorhater die geen spiegels heeft en elke voetganger als een suïcidaal persoon. Aan mij om hun onverwachte en ondoordachte acties op te vangen.

Toch wil ik wel een oproep doen aan de zwakke weggebruikers: Heb aub een beetje zelfbehoud en KIJK uit je doppen en wacht desnoods tot het veilig is om op de weg te lopen, ookal ben je volledig in je recht.
Onlangs nog een krantenartikel gelezen waarbij een voetganger aangereden werd op het zebrapad door een automobilist. De voetganger kreeg, ondanks het feit dat hij het rode licht negeerde, 100% gelijk omdat de bestuurder dronken was. Heel goed nieuws voor de voetganger, alleen zal hij dat goede nieuws nooit te weten komen als je begrijpt wat ik bedoel.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”