Luide uitlaten (was nieuw speelgoed)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

't Is inderdaad een TDM 4TX 850 van 2001.
Staat 31k km's op en is in bijna perfecte staat. Ik wou een niet al te dure 2de hands kopen, die kan dienen voor af en toe eens van de files verlost te zijn.
Voordeel bij deze is de 2cil v-blok, wat een leuk koppel opleverd en je dus niet zenuwachtig in toeren moet jagen. Ook zit je er heel comfortabel op, en stuurt lekker direct.
Je kan em een beetje vergelijken met een BMW GS, maar dan veel goedkoper en ietsje minder van alles :-) maar nog steeds super leuk!

Enige nadeel: de dempers zijn gelast, dus geen brevetten. Anders kon ik een beetje glaswol eruit halen voor wat meer geluid (niet voor de stoerheid, maar wel belangrijk voor in de file!), nu zal ik op zoek moeten gaan naar een 2e hands uitlaat...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Geluid belangrijk voor de file? o.O Gelukkig dat ik men spiegels gebruik want ik hoor ze alvast nooit.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Voor diegene die dus hun spiegels NIET gebruiken :-)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Maar met de isolatie van wagens tegenwoordig en mensen hun radio denk ik dat dat niet veel zal uithalen. Tenzij ze in de weg staan en ge hem es goed kunt laten brullen :p
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb ne BMW F10, een wagen die extreem goed geisoleerd is (vrachtwagen naast mij hoor ik bijna niet)...
Ik hoor toch de meeste moto's afkomen die een demperke open hebben of nieuwe potten hebben steken..
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik hoor die moto's ook zelden, als ik ze opmerk dan heb ik ze gezien in m'n spiegel ofwel dat ze al langs ne doorreden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Aftermarket uitlaten a la Akrapovic hoor je meestal wel afkomen langs achter in de file, maar het type persoon dat moto's nooit ziet afkomen en commentaar geeft in de trend van "hij zal wel weer te snel hebben gereden meneer de polies" gaan het waarschijnlijk sowieso niet horen. Voor fietsers en voetgangers in de stad helpt het dan weer wel, want die durven ook al eens stoten uit te halen.

Ik heb er zelf één steken en de hoofdreden daarvoor is toch gewoon omdat de stock uitlaat een afschuwelijk geluid produceerde. :-) Dat mensen mij dan misschien een beetje beter horen afkomen is mooi meegenomen, maar ik hoop er sowieso niet op. Een mooi geluid tijdens het rijden is uiteindelijk ook onderdeel van de ervaring.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

zelfde hier. stockuitlaatgeluid trekt op niks. nu sportuitlaat op quad zonder dbkiller en die hoor je wel aankomen dus geen excuus van "ik had je niet gehoord". op mijn vest hangt de badge "loud pipes save lives" en dat is echt wel zo
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Het is heel fijn als er zo weer een idioot met van die uitlaten het nodig vindt om rond 3 uur 's nachts een paar keer door de straat te komen vliegen en daarbij over de 10.000 toeren te gaan. Gebeurt hier quasi elk weekend in de zomer. Harley Davidson op kop...

Ik ben dan altijd blij dat ik geen wapens in huis heb, want ik word tamelijk moorddadig van die gasten. Nu de radio's met een auto rond bijna uitgestorven zijn omdat een paar gemeentes in de buurt ze verboden hebben én er effectief op controleren, moeten die zotten nog aangepakt worden.

Ik heb niks tegen moto's. Integendeel, ik reed zelf vroeger ook. Maar dat soort maakt het imago van de motorrijders volledig kapot. Ook in de file. Je hoort ze niet komen terwijl je voorttuft tegen 2 km per uur en ineens draaien ze 't gas open. Je schrikt je een hoedje. En daar hoeft de radio niet eens voor aan te staan.

Ik zag er vandaag nog eentje, op de Liersesteenweg in Mortsel. kon prima alle auto's voorbij. Maar die bestelwagen en mobilhome niet. Dus ging hij maar voetstaps scheef tussen de boord en de mobilhome door. De bestuurder van de mobilhome had 'm niet opgemerkt en vertrok toen 't licht weer groen werd. En dan verwonderen ze er zich over dat er iets gebeurt... :bang:

Ik snap ook niet waar ze 't idee vandaan halen dat dat toegelaten is. Een motorrijder die aan de lichten vooraan gaat staan en dan sneller weg is, geen probleem. Maar zo'n idioten die op de snelweg tussen de auto's die al 120 kph rijden gaan slalommen...

Nu ja, Darwin zal 't wel oplossen, zeker.
gm123
Elite Poster
Elite Poster

Idioten heb je in alle voertuigen, maar als ik een zot op de baan tegenkom zal het 9/10 een automobilist zijn en geen motard. Uiteindelijk zijn motards die zo'n toeren uithalen nog het kleinste probleem, want als ze iets voor hebben zijn ze zelf de dupe. De bestuurder in de mobielhome zal het niet voelen hoor als hij die motard op zo'n manier mee schept en zal de blikschade gewoon terugkrijgen van de verzekering. Een motard zal zeer zelden een automobilist doodrijden, andersom daarentegen.. Het is natuurlijk uw goed recht om u daar aan te ergeren, maar iemand die zoiets doet heeft weinig tot geen invloed op uw veiligheid en kan je best een beetje nuanceren.

Dat je rekening moet houden met andere mensen ben ik volledig mee akkoord en een open uitlaat vind ik sowieso uit den boze, maar een sportieve uitlaat moet kunnen. Zo denken veel motards er over, maar uitzondering heb je altijd. Motards die op de snelweg aan 120 km/h slalommen zijn ook eerder uitzondering dan regel, automobilisten die zitten te racen en te gatplakken aan 120+km/h daarentegen.. daar moet je nog niet eens achter zoeker. Niet dat ik zeg dat alle automobilisten zo zijn, maar je moet alles een beetje nuanceren. Uiteindelijk zijn de motards serieus in de minderheid. Veel mensen hebben ook een verkeerd beeld van motards omdat ze 10 jaar geleden eens een 20 jarige met een racemachien iets zot hebben zien doen, tja.. dat zegt meer over hun dan over motards.

Een sensibilisering van motards naar automobilisten toe en een beetje promoten van het motorrijden zou in mijn ogen ook wel eens mogen, want uiteindelijk is elke moto een auto minder in de file.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Yep, Kris, nuance is altijd nodig.

Ik ken er ook tientallen die al jaren zonder brokken met de moto rijden. En enkele daarvan hebben ook sportuitlaten. Maar die gaan niet 's nachts door de straat racen.

Als ik lees dat lawaai levens kan redden daarentegen, dan weet ik dat dat een foute instelling is. Het zal wel helpen, maar wil je dan elke moto verplicht met een sirene oid gaan uitrusten?

En zoals steeds zijn het de enkelingen die 't verbrodden voor de meerderheid. Daardoor wordt er alsmaar meer verboden.

Voetgangers kunnen inderdaad onverwacht reageren. Als je niet voldoende afstand houdt, en niet anticipeert op die mogelijk onverwachte dingen, ben je gewoon verkeerd bezig. ook een luide uitlaat is dan geen oplossing, want de voetganger in kwestie kan best doof zijn.

Eens je met een auto of moto rondrijdt, moet je je er van bewust zijn dat jij moet uitkijken en niet de voetgangers of fietsers. Dat staat ook zo in de wegcode, en wel in een heel extreme vorm: de zwakke weggebruiker heeft altijd gelijk...

Persoonlijk vind ik dat ook er over. Ik heb ooit een kind omver gereden. Ik kon daar niks aan doen, want ik kon het kind helemaal niet achter die bus zien uitkomen. En er was geen zebrapad oid in de buurt. Het kind was maar even buiten westen en niet gekwetst. Maar ik bezweer je dat je zelf sterft als je dat kind ziet liggen. En ik ben nog steeds blij dat ik toen maar zo'n 5 km per uur reed. Voor 't zelfde geld was dat 50 geweest en waren de gevolgen veel erger. Ik aarzel nog steeds bij een bus, maar liever wachten dan zo'n risico te nemen.

En dat lees ik ook in "kunnen ze hun spiegel niet gebruiken?". Nee jongens, ik gebruik mijn spiegel. Als ik ten minste rij. Niet als ik stilsta of vooruit kruip in de file. Dan kijk ik uit naar voetgangers, of naar de vogeltjes...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

darkzero schreef:op mijn vest hangt de badge "loud pipes save lives" en dat is echt wel zo
Ik ben nochtans omver gereden met een open titanium akrapovic hoor ;)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Een klein beetje voor het geluid ook, lekker op die 2 cilinders.. En voor diegene die dan denken dat ik als ne bezetene 's nachts aan 11000rpm ga door komen, da ga nie :-)
Met ne 4cil kan je dat doen, maar de mijne is meer zoals een diesel tov een naft. Dus als je gewoon rustig rijdt, dan hoor je bijna niets..

Ps. Rijden jullie met oordopjes?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Het probleem is dat de meesten niet defensief rijden, als je dat wel doet kan je beter anticiperen.
Zowel motards als automobilisten.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

darkzero schreef:"loud pipes save lives" en dat is echt wel zo
Zeg, waarom zetten jullie geen sirenes op, dat lijkt me nóg veiliger?

:-x
ooh. shiny.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik rij nooit met oordopjes, ook niet op circuit. Ik wil alles horen, tot het laatste tikje en reuteltje :)
Bij gewoon cruisen probeer ik hem op 4.000 toeren te houden. Dat is aanvaardbaar van geluid. Ruiters probeer ik zelfs in neutraal te passeren en meestal appreciëren ze dat nog wel. 't Is allemaal goed en wel, zolang je maar wat rekening houdt met andere mensen.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster

cyrano schreef:Als ik lees dat lawaai levens kan redden daarentegen, dan weet ik dat dat een foute instelling is.
ik weet niet welke woordenboek jij gebruikt maar "loud" is nog altijd niet hetzelfde als "lawaai". ja ik heb een luidere uitlaat en ik trek door tot max 3500 t/m en dan schakel ik op. dus nee ik jaag 'm niet hoog en luid in toeren en zoals ik hier nog es op't forum verkondigd heb: ja ik hebt een luide uitlaat maar ik vertrek ook 's morgens om 5u naar mijn werk en zelfs de buren worden er niet van wakker. het hangt er veel vanaf hoe je ermee rijdt en wanneer je wil dat men je hoort en wanneer niet.
cyrano schreef:Eens je met een auto of moto rondrijdt, moet je je er van bewust zijn dat jij moet uitkijken en niet de voetgangers of fietsers. Dat staat ook zo in de wegcode, en wel in een heel extreme vorm: de zwakke weggebruiker heeft altijd gelijk...
motorrijder is volgens laatste wegcode ook een zwakke weggebruiker...
cyrano schreef:Nee jongens, ik gebruik mijn spiegel. Als ik ten minste rij. Niet als ik stilsta of vooruit kruip in de file. Dan kijk ik uit naar voetgangers, of naar de vogeltjes...
spiegels ALTIJD gebruiken, ook als je "vooruit kruipt" in de file. en dit geldt niet alleen voor automobilisten maar ook voor motorrijders!
cloink schreef:Zeg, waarom zetten jullie geen sirenes op, dat lijkt me nóg veiliger?
als "koning auto" zich minder zou gedragen als "koning auto" dan was dit idd niet nodig maar helaas...
heb jammer genoeg al 2 ongevallen gehad waarbij de automobilist het excuus gebruikte dat hij mij niet gezien had terwijl ik volledig in mijn recht was (niet te snel, lichten aan, ...). met deze uitlaat horen ze mij tenminste als ze echt zo stekeblind zijn (en volgens mij niet meer achter een stuur horen!)
Sub Zero schreef:Ruiters probeer ik zelfs in neutraal te passeren en meestal appreciëren ze dat nog wel. 't Is allemaal goed en wel, zolang je maar wat rekening houdt met andere mensen.
ik passeer ruiters altijd in neutraal, ook fietsers met kinderen, wandelaars op kleinere wegen, ... mensen waarderen dit echt want ze knikken dan altijd vriendelijk
gm123
Elite Poster
Elite Poster

Dafke schreef:Ps. Rijden jullie met oordopjes?
Yep, altijd, zelfs voor korte ritjes. Enorm verschil in comfort voor een beetje moeite, oordopjes in en uit doen is hier onderdeel van de routine geworden. En wanneer je een luide helm hebt is de kans op gehoorschade reëel wanneer je zonder rijdt, da's iets dat je niet mag onderschatten.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ik heb dit deel afgesplitst. Het ging niet meer echt over speelgoed
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Haha, het valt me altijd op dat als het over "moto-rijders" gaat, dat iedereen die erover discussieert op diverse plaatsen (internet, café, ...) altijd de braafste ooit ever zijn, en ALLE verhalen die iedereen anders over motards heeft "enkelingen zijn die het voor de braven verpesten" Haha, allez, komaan :)

Ik woon in het centrum van het stad, en buiten de met-vanonder-neon-golfkes-met-meevibrerende-spoiler-op-gabber-muziek & buitenlanders met telefoons-met-muziek-met-het-volume-luid-open (of nog erger, échte externe draagbare luidsprekers, meent ge da nu?), skaters die om 00h REKKETEKKEREKKETEKKEREKKETEKKE over de kasseien willen "skaten", valt zo goed als élke moto die hier voorbij komt op.

Misschien is dat net omdat ik aan een kruispunt woon. Je hoort ze BRAAT BRAAT van ver afkomen, en dan als ze voorbij het kruispunt zijn dan is het weer BRAAAAAAAAAAAT. Echt verschrikkelijk. Echt belachelijk verschrikkelijk belachelijk, ik wind me er al lang niet meer in op, ik moet er gewoon eens mee glimlachen en denk dan "sorry about your penis dude" :) :) :)

Maar ja, daar moogt ge niks over zeggen hé, want ge moogt niet iedereen over dezelfde kam schelen.
Nu ik er over nadenk ... misschien komen hier wel kei veel motards voorbij, maar de "goei" die vallen niet op, want die "rijden in neutraal door de stad, en hoort ge niet" :bang:
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Oh, maar het is op zich ook grappig hoor. Niemand is heilig. Ik heb ook al sneller gereden dan 120km/u. Maar ik probeer er wel rekening mee te houden om 's nachts niet overdreven veel lawaai te maken. Overdag kijk ik er niet achter en zal het me worst wezen als iemand's siësta verstoord wordt ;)
selder
Moderator
Moderator

Natuurlijk, ik kijk er niet van op, ik woon immers "in de stad" - het hoort er allemaal bij. Maar ik moet echt eens héél hard lachen met iedereen die zegt "het is altijd een kleine minderheid die het voor de meerderheid verpest" hahahaha, kom hier eens 3 dagen logeren, je piept wel anders :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Ack! Ik behoor alvast soms tot die 'kleine' minderheid :)
darkzero
Elite Poster
Elite Poster

niemand is heilig natuurlijk maar het valt wel op dat er altijd kritiek wordt gegeven op motorrijders maar als ze eens iets goeds doen dan haalt dit nooit het nieuws.

dus jij scheert iedereen over dezelfde kam? alle motorrijders zijn zo? ok dan zijn voor mij ook alle automobilisten zo. we heel kort door de bocht hé? :bang:

en nee ik heb het dus ook nie op johny's met hun getunede bijna onrijdbare bakken, lawaaierige gasten die hun muziek aan iedereen moeten laten horen, ... maar daar gaat het hier niet om. dan kan dit onderwerp nog es afgesplitst worden

bij een kruispunt hoor je iedereen vertragen en versnellen, dat is logisch. daarom dat ik er ook nooit graag kortbij wil wonen of bij een vluchtheuvel of wegversmalling ofzo. jij kiest ervoor om in de stad te wonen dus dat lawaai hoort erbij, dat wist je eer je er ging wonen of kwam dat kruispunt er pas nadien?

...belachelijk verschrikkelijk belachelijk... ?
lijkt me eerder dat je jaloers bent... :lol: :lol: :lol:

if it's too loud... you're too old :P
selder
Moderator
Moderator

Ik had meer smileys in m'n post moeten zetten denk ik :)

Doe niet alsof je niet begrijpt wat ik wil zeggen, en lees alle posts helemaal, en lees wat er staat, niet wat je wil lezen :) :)

Punt is dat elke moto hier opvalt. Ze zullen een ander "soort" geluid maken dat beter doordringt tot op het derde verdiep dan de auto's die hier voorbij komen zeker?

*jaloers* hahahahaha, JA! hahahaha :)
darkzero
Elite Poster
Elite Poster

alles lezen? ik ben deze discussie zowat gestart denk ik, daarom is ze afgesplitst uit nieuws speelgoed topic. dus ja ik lees alles :bang:
ik lees letterlijk wat er staat en reageer erop, meer kan ik ook niet voor je doen. tussen de regels lezen of de diepere bedoelingen zoeken laat ik aan anderen over.

als de motoren voor jou meer opvallen dan is dat een goeie zaak want er zijn genoeg reclamecampagnes geweest die oproepen aan motorrijders om meer op te vallen en aan automobilisten om meer aandacht aan hen te schenken.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

gm123 schreef:
Dafke schreef:Ps. Rijden jullie met oordopjes?
Yep, altijd, zelfs voor korte ritjes. Enorm verschil in comfort voor een beetje moeite, oordopjes in en uit doen is hier onderdeel van de routine geworden. En wanneer je een luide helm hebt is de kans op gehoorschade reëel wanneer je zonder rijdt, da's iets dat je niet mag onderschatten.
Mja, vroeger nooit gedaan, maar kameraad heeft effectieve hoorschade (suizing) opgelopen door de moto :/
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

darkzero schreef:if it's too loud... you're too old :P
Afbeelding
ooh. shiny.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

You kids get off my lawn with your damn bikes :-)

butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Over het moto-verhaal op zich kan ik niet zo veel zeggen, maar één ding dat hier gezegd werd viel me wel op: draag oorstopjes.

Ik kan het echt niet vaak genoeg benadrukken: als je je in een omgeving bevindt waar veel lawaai is, is gehoorbescherming écht geen overbodige luxe. Ik ga ermee akkoord dat de gemiddelde oorstopjes die je voor een euro koopt op festivals en dergelijke het geluid echt gewoon verpesten. Maar stap eens binnen bij een audioloog, voor twintig luttele euro's ben je beschermd en voor nog geen honderdvijftig euro heb je gepersonaliseerde oordopjes.

Ik lijd zelf aan tinnitus (oorsuizingen) en geloof me vrij: als er ook maar iets is dat je kan doen om het te vermijden, doe je het best. Eens het te laat is is er geen weg meer terug.

Onderschat het belang van goede gehoorbescherming alstublieft niet, je hebt maar één paar oren..
Laatst gewijzigd door butskristof 29 okt 2014, 23:47, in totaal 1 gewijzigd.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Het ergste vind ik dat puberende ventje met zijn opgefokt brommertje een paar huizen verder. Dat ding jankt als zot en liefst een aantal keer voordat er beweging in komt. Maakt niet uit welk uur hij vertrekt, als je hem maar gehoord hebt. En zijn vriendjes denken hetzelfde hierover. :bang: . Motorrijders zijn dan nog schappelijk wat attitude betreft.

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

selder schreef:Natuurlijk, ik kijk er niet van op, ik woon immers "in de stad" - het hoort er allemaal bij. Maar ik moet echt eens héél hard lachen met iedereen die zegt "het is altijd een kleine minderheid die het voor de meerderheid verpest" hahahaha, kom hier eens 3 dagen logeren, je piept wel anders :)
In bijvoorbeeld de Eifel (Duitsland) is het al zo ver dat op bepaalde populaire plaatsen geen motoren meer toegelaten zijn wegens de te luide uitlaten en de geluidsoverlast die daarmee gepaard gaat.
En het is, mijn inziens, ook duidelijk welke motorrijders men viseert: de "mooi weer zondagsrijder". En dat is allicht geen toeval...

Afbeelding

Er zijn natuurlijk altijd mensen waarvoor het nooit luid en groot genoeg is. :mrgreen:

[youtube]VS8Dwvqzf2g[/youtube]

Zelf rij ik, doelbewust, met uitlaten die de wettelijke limiet respecteren.
Een groot voordeel is dat ik bij een controle in de Eifel dan ook geen last heb van Herr Flick. 8) 8)
In het slechte geval kan "Herr Flick" bij het overschrijden van de toegestane geluidslimiet immers overgaan tot: boete + moto laten staan + depannage tot aan de grens.

[youtube]Kvwl4kl7sxI[/youtube]
In bovenstaand filmpje is zowat geen enkele motor van de groep in orde betreffende de toegestane geluidslimiet...
gm123
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben nog steeds van mening dat asociale motards een minderheid zijn. Als het goed weer is komen ze natuurlijk allemaal massaal buiten en dan vallen ze op, maar over de doorsnee woon-werk motard kan je toch echt niet klagen. Moto's zijn ook populairder in grootsteden en het is een fenomeen dat velen daar met een open uitlaat rijden om op te vallen, maar er zullen genoeg moto's passeren die je niet hoort aangezien de standaard uitlaten vaak stiller zijn dan een auto. Echt niet iederéén rijdt met een sportuitlaat hoor.

En tja, gaan rijden met open uitlaat in een gebied als de eifel is zoeken om problemen. Je kan daar perfect met een sportuitlaat rijden zolang je de db-killer er maar in steekt. Het geluid van mijn uitlaat is met db-killer amper luider dan de standaarduitlaat, wat dus geen enkel probleem is.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het is al een paar keer gezegd : motorrijders heb je in alle geuren en kleuren. Je hebt de brave huisvader die zijn motor gebruikt om naar het werk en terug te gaan in de zomer, terwijl hij in de winter liever de wagen neemt. Je hebt de genieter die met zijn motor naar de Ardennen trekt om daar te cruisen. Je hebt motorrijders die tegen 120km/u afzakken naar Duitsland om vanaf ze voorbij de grens zijn het dubbele te rijden, of de motor eens laten spurten op circuits. Ik denk dat niemand, maar dan ook niemand problemen heeft met deze mensen. De problemen ontstaan bij asociaal gedrag van motards. Net als bij automobilisten overigens : het is het asociaal gedrag dat men niet goedkeurt.

Autorijders gebruiken inderdaad vaak het excuus "niet gezien" tegenover motorrijders. Maar ook tegenover fietsers, bromfietsers, wandelaars, ... En dat heeft voor een groot deel als oorsprong de drukte in het verkeer tegenwoordig : ze kijken met moeite nog in hun spiegels omdat er door de voorruit al genoeg gebeurd.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:De problemen ontstaan bij asociaal gedrag van motards. Net als bij automobilisten overigens : het is het asociaal gedrag dat men niet goedkeurt.
Echt asociaal rijgedrag bij motorrijders is meestal van korte duur.
Deze figuren ontmoeten erg snel Charles Darwin en zijn theorie dat evolutie van soorten wordt gedreven door natuurlijke selectie. :P
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor deze mensen hebben ze helaas trikes en quads uitgevonden ;-)
Nu, alle grapjes daar gelaten : deze laatste groep (quads) hebben pas (soms) een uitlaat die niet aangepast is en een hels lawaai produceert.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

komt daar mee toe in de MC
http://projectlivewire.harley-davidson.com/nl_BE
krijg je waarschijnlijk roze flosjkes
Gluurbuur
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

butskristof schreef:Over het moto-verhaal op zich kan ik niet zo veel zeggen, maar één ding dat hier gezegd werd viel me wel op: draag oorstopjes.

Ik kan het echt niet vaak genoeg benadrukken: als je je in een omgeving bevindt waar veel lawaai is, is gehoorbescherming écht geen overbodige luxe. Ik ga ermee akkoord dat de gemiddelde oorstopjes die je voor een euro koopt op festivals en dergelijke het geluid echt gewoon verpesten. Maar stap eens binnen bij een audioloog, voor twintig luttele euro's ben je beschermd en voor nog geen honderdvijftig euro heb je gepersonaliseerde oordopjes.

Ik lijd zelf aan tinnitus (oorsuizingen) en geloof me vrij: als er ook maar iets is dat je kan doen om het te vermijden, doe je het best. Eens het te laat is is er geen weg meer terug.

Onderschat het belang van goede gehoorbescherming alstublieft niet, je hebt maar één paar oren..
Persoonlijk heb ik een hekel aan voertuigen die extra lawaai maken zoals motors, quads, trikes, auto's, ... aangezien ik zelf ook Tinnitus (oorsuizen) en Hyperacusis heb. Luide geluiden doen pijn en beschadigen de oren.

Ik raad mensen die niet op de hoogte zijn van deze aandoeningen zich in te lezen en zich eens proberen in te leven wat lawaai kan betekenen:

Hyperacusis:
- http://www.nvvs.nl/nl-NL/Hyperacusis/Wat-is-hyperacusis
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis
Tinnitus:
- http://www.nvvs.nl/nl-NL/Tinnitus/Wat-is-tinnitus
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Tinnitus

Doe veel mensen een plezier en maak je hobby niet luid.
Probeer de Europese zoekmachine Qwant: https://www.qwant.com/
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Wat denkt ge Gluurbuur?
Is dit een goede kandidaat voor tinnitus en/of hyperacusis? :wink:

[youtube]Ys9VYpT-P5w[/youtube]
Sub Zero
Administrator
Administrator
Contacteer:

Die mens is gek... Dat is er echt over.
Ik geraak met mijn open uitlaat trouwens door de geluidsmetingen op Mettet die dynamisch gemeten op 101dB staat. Toegegeven: 't was wel nog met de bluts in de link pipe door het accident. Ik heb geen flauw idee of ik er nu nog zou door geraken. Doe daar een goeie helm bij en ik denk niet dat ik oordopjes echt zal nodig hebben. Voor festivals en concerten doe ik ze wel altijd in.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”