http://www.standaard.be/cnt/dmf20141017_01326644
De PV bezitters zullen het niet graag horen... maar ik denk dat het hier nogmaals duidelijk staat;FlashBlue schreef:Tijd voor netvergoeding 3.0 dus
... maar ja, daar zal de rest dan wel voor opdraaien zekerPlanbureau becijferde in een driejaarlijks rapport dat er daarvoor tegen 2030 een investering van 31 miljard euro nodig is, Dat bedrag ligt zo hoog omdat er voor zon- en windenergie telkens backup nodig is in geval van ongunstige weersomstandigheden.
Tja, maar ze hebben die kerncentrales al jarenlang geleden geprivatiseerd... Buiten die taks komt daar dus niets van binnen bij de Staat... Als ze dat nu eens in eigen beheer hielden, dan kon je uw verhaal uitvoeren. Blijkbaar kan in België niets in staatshanden blijven. Kijk bv maar naar Belfius: zo goed als elk land heeft een staatsbank, maar in België is de stelling dat "de overheid zich hiermee niet moet bezig houden"... Nee, wij verpatsen het liever aan het buitenland om dan achteraf te klagen dat het beslissingscentrum en de winsten uit het land getrokken worden...In plaats van eindeloos te zeveren over netvergoeding en subsidies voor groene stroom moest men al lang de opbrengsten van de kerncentrales herinvesteerd hebben in nieuwe productiecentra (groen en kernenergie) ipv er de gaten in de begroting mee dicht te rijden.
En weeral worden er nonsens verteld, alsof het de waarheid is.Vaganzza schreef:Tja, maar ze hebben die kerncentrales al jarenlang geleden geprivatiseerd...
... Als ze dat nu eens in eigen beheer hielden, dan kon je uw verhaal uitvoeren. Blijkbaar kan in België niets in staatshanden blijven.
DeStandaardHeel eenvoudig gesteld verandert Ebes zijn naam in Electrabel, vooraleer onder meer Intercom en een deel van Unerg op te slorpen. Unerg blijft bestaan, maar onder de naam Powerfin
Januari 1990: Unerg, Intercom en Ebes, drie elektriciteitsmaatschappijen (...), worden gefusioneerd tot één onderneming, Electrabel, die bijna een monopoliepositie heeft op de Belgische markt.
Dit is net mijn punt: de kerncentrale zijn nooit geprivatiseerd. Ze zijn altijd al privaat eigendom geweest.Vaganzza schreef:... niet meteen privatiseren ...
Volgens mij is een kerncentrale ook gewoon over de gehele levensduur, veel, goedkoper als een vergelijkbare kolen of gascentrale. Met alles van A-Z meegerekend. Om nog maar te zwijgen van de lage CO2 uitstoot, zelfs tegenover windmolens.johan.devos schreef:De prijs van elektriciteit uit kerncentrales is veel te goedkoop omdat:
- de centrales al lang afgeschreven zijn en deze waren grotendeels gesubsidieerd door de staat (zoals nu windmolens en PV,...)
- de prijs van het kernafval niet meegerekend is
Toch raar dat dergelijke bedrijven failliet gaan... en ik trouwens van mensen uit die sector hoor dat het inderdaad totaal niet rendabel is.cyrano schreef:Daaruit bleek dat windenergie het goedkoopste is om te produceren.
Ik hoor het tegenovergestelde. Wat wel klopt is dat windenergie niet rendabel is in Belgie omdat de voorbereiding een grote hap uit het budget is, en het dan nog niet zeker is dat je een windpark mag bouwen. Maar in het algemeen is de productie wel winstgevend als de voorbereidende kosten gedrukt kunnen worden door sneller een vergunning te geven zoals in het buitenland het geval zou zijn.Toch raar dat dergelijke bedrijven failliet gaan... en ik trouwens van mensen uit die sector hoor dat het inderdaad totaal niet rendabel is.
De studie gaat dus niet over hoe ze dat gaan halen en of ze dat gaan halen, maar gaat ervan uit dat het gehaald moet worden.Uitgangspunt is dat het aandeel van groene stroom in de totale elektriciteitscapaciteit stijgt van de huidige 11 procent naar 24 procent tegen 2020
Ik denk dat het net omgekeerd is. In oude huizen, zoals bij mij en mijn grootouders (resp. 1966 en heel wat jaren vroeger) hebben de bewoners altijd al 3 fasen gehad. Had toen te maken met bv. Tesla motoren. Zo ken ik nog wel wat oude(re) mensen die standaard een 3 fasen aansluiting hebben. Nadien werd het anders. Toen kregen bewoners gewoon 1 fase binnen en moest je 3 fasen speciaal aanvragen aan de "companie".heist_175 schreef:Iedereen heeft 400V in de straat liggen (Europese regelgeving), maar oudere aansluitingen zijn nog niet op 400V aangesloten.
In plaats van eindeloos te zeveren over netvergoeding en subsidies voor groene stroom moest men al lang de opbrengsten van de kerncentrales herinvesteerd hebben in nieuwe productiecentra (groen en kernenergie) ipv er de gaten in de begroting mee dicht te rijden.AndRo555 schreef:Volgens mij is een kerncentrale ook gewoon over de gehele levensduur, veel, goedkoper als een vergelijkbare kolen of gascentrale. Met alles van A-Z meegerekend. Om nog maar te zwijgen van de lage CO2 uitstoot, zelfs tegenover windmolens.johan.devos schreef:De prijs van elektriciteit uit kerncentrales is veel te goedkoop omdat:
- de centrales al lang afgeschreven zijn en deze waren grotendeels gesubsidieerd door de staat (zoals nu windmolens en PV,...)
- de prijs van het kernafval niet meegerekend is
Je hebt gelijk, oude huizen hebben vaker een 3F aansluiting.Ik denk dat het net omgekeerd is. In oude huizen, zoals bij mij en mijn grootouders (resp. 1966 en heel wat jaren vroeger) hebben de bewoners altijd al 3 fasen gehad. Had toen te maken met bv. Tesla motoren. Zo ken ik nog wel wat oude(re) mensen die standaard een 3 fasen aansluiting hebben. Nadien werd het anders. Toen kregen bewoners gewoon 1 fase binnen en moest je 3 fasen speciaal aanvragen aan de "companie".