Een beetje off-topic natuurlijk.
Ik heb dat ook gelezen en bedacht me
Nu gaat meer dan 70 procent van de overheidssteun voor energie naar fossiele brandstoffen en kernenergie
Hoe subsidieert de overheid fossiele brandstoffen?
Kernenergie is duidelijk: opbrengsten zijn voor Electrabel en Co, en de kosten zijn voor de maatschappij.
Maar fossiele brandstoffen?
Ik strijd het niet af, ik ben oprecht onwetend
.
On-topic:
In het topic over netvergoeding en de facto dus zonnepanelen
is maar de vraag of je (eigenaars van/investeerders in) zonnepanelen moet subsidiëren die het net gratis gebruiken als batterij (en dus niet betalen voor het 2 richtingsverkeer waar het net oorspronkelijk niet voor gebouwd is en dus nu ook nog niet aan aangepast is) en in de winter van hun gesaldeerde elektrische radiatoren laten draaien.
Ik kan me niet voorstellen dat het WWF dat soort "verschuiving" in gedachten heeft.
Laten we eerst mensen stimuleren om minder te verbruiken: isoleren, isoleren en isoleren, zuinige toestellen, laag E-peil woningen, ...
Het is beter om eerst uw energieverbruik te doen dalen (A+++ toestellen, LED/spaarlampen, ...) en dek dat lage verbruik dan af met zonnepanelen. Laat het gebruik van het net als batterij ook dusdanig betaald worden: om te leveren (meer opwekking dan verbruik) betaal je het net kost A, om te verbruiken (meer verbruik dan opwekking) betaal je kost B.
Meer opwekking: je betaalt netvergoeding A, je krijgt als energievergoeding de spotprijs
Meer verbruik: je betaalt netvergoeding B, je betaalt de energieprijs die uw contract stipuleert.
Prijs A en B zijn niet dezelfde: in geval B komt de energie meer dan waarschijnlijk van ver weg (mss zelfs van over de grens), in geval A lever je de energie bij uw buur, of bij een belendende wijk.
Op deze moment betalen zonnepaneeleigenaars te weinig voor het net.
Ook al zal het als een belasting overkomen, we moeten gewoon meer naar een correcte berekeningen.
Overigens: schaf de bedrijfswagens af, liever vandaag dan morgen. (ik heb zelf een firmawagen)
Maar ...
- wat komt er voor in de plaats? Of denk je dat iedereen zomaar de omzetting van brutowerkgeverskost-van-een-auto naar bruto-werkgeverskost-in-loon zal aanvaarden? Er zijn mensen die met een Volvo V70 rijden of een BMW 520d, dat zijn leasebudgetten (incl brandstof) van +/- €1000. Als je dat omzet naar loon, schiet er netto maar €350 over? Met €350 zal die persoon zich geen V70/520d kunnen veroorloven. Het effectieve "netto" loon daalt wel enorm.
- wat gebeurt er met alle werkplekken die nu belachelijk onbereikbaar zijn?
- wat gebeurt er met de autosector? Plots zal BMW/Audi/... een rariteit zijn op de weg
. Vergeet niet dat er een Volvo en Audi fabriek staat in België, met véél personeel!
- welke minister gaat dat systeem afschaffen? Er is een donkerblauwe Voka regering in de maak...
Dus, ondanks het feit dat ik zelf met een firmawagen rijd,
ondanks het feit dat ik het volledig eens ben met het uitgangspunt (geen gesubsidieerde auto's of gesubsidieerde files)
zie ik de afschaffing van de bedrijfswagen niet gebeuren...