Gedeelde modem voor meerdere Digital TV klanten op multi?

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Hallo!

Ik heb een vraagje voor de Telenet experten hier.

Vrijdag wordt hier een nieuwe HD Digicorder geïnstalleerd. De huidige SD Digicorder is niet interactief, maar Telenet is van plan om de nieuwe decoder wel interactief te maken. Voor de kabelaansluiting hebben we hier in het gebouw een groepsabonnement (een zgn. multi-aansluiting) op één klantennummer. Voor Digital TV moet iedere bewoner wel een eigen klantennummer hebben (kwestie van betalende diensten en/of eventuele huur van decoders individueel te laten factureren).

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om één gemeenschappelijke modem te hebben voor alle Digital TV klanten. Deze zou dan in de technische ruimte kunnen worden geplaatst waar de kabelaansluiting binnenkomt. Van daaruit liggen er ook ethernetkabels naar alle bewoners. Deze kabels worden momenteel niet gebruikt en zouden dus dienst kunnen doen voor de verbinding tussen de gemeenschappelijke modem en de decoders.

Ik weet wel dat er op één modem meerdere decoders kunnen worden aangesloten, maar nu is mijn vraag of dit ook mogelijk is indien deze decoders elk op een eigen klantennummer staan geregistreerd (maar de kabelaansluiting zelf dus wel op éénzelfde klantennummer staat)? Deze modem zou enkel worden gebruikt voor interactieve digitale televisie, niet voor internet en/of telefonie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Nope... kan niet... een modem kan maar aan één klantennummer hangen volgens mij.
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor je reactie, r2504. Een medewerker van Telenet heeft me zojuist opgebeld en bevestigd wat jij reeds zei: een modem kan niet worden gedeeld door meerdere personen met een apart klantennummer. Hij kon me verder enkel doorverwijzen naar de andere DTV oplossingen voor multi-aansluitingen: http://business.telenet.be/nl/tv-business/overzicht

Ik ga vrijdag dan maar gewoon een netwerkverdeler (NIU) en modem voor mij alleen laten installeren. Nu had ik al gezien dat er tegenwoordig ook compacte NIU's bestaan in de vorm van een wandcontactdoos (zie dit topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=532712). Weet er toevallig iemand of deze ook een inbouwdoos kunnen vervangen? Aangezien er onderaan ook aansluitingen zijn is het wellicht enkel voor opbouw?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Dit is "half inbouw"
Het past dus is een (alleenstaande) inbouwdoos, maar komt er een beetje uit (dikker dan een gewone TV-doos).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Deze heb ik al een aantal keer gezien, de zwarte kabel is de stekker, dus er moet een stopcontact in de buurt zijn, maar dat is vaak het geval zo'n decoder en tv op batterijen zou ook geen zicht zijn :)

Voila een foto :

http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=491454#p491454
nickz
Elite Poster
Elite Poster

De technieker is langsgeweest. Helaas nog steeds geen interactiviteit omdat het volgens hem bij een multi-aansluiting enkel mogelijk zou zijn om signalen te ontvangen, maar niet om te verzenden (reden: er wordt geen gebruik gemaakt van een gewone tap zoals op straat).
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Waarschijnlijk een rijgnet in het gebouw ?

Vraag me af waarom dat interactief zo een must is eigenlijk ?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
nickz
Elite Poster
Elite Poster

Geen rijgnet, maar de inkomende kabel van Telenet is aangesloten op een 'multi' (een soort van grote verdeelblok) en deze zou volgens de technieker maar in één richting werken. Voor interactiviteit zou zou dit volledig moeten worden omgebouwd.

Waarom?
- Zonder interactiviteit maar een tv-gids van twee dagen (vandaag en morgen): zeer vervelend om opnames te plannen
- Opnames programmeren en bekijken vanop afstand (via Yelo TV)
- Films/series op aanvraag
- Gratis nieuws/weer op aanvraag
- Rode knop

Rex & Rio zijn ook niet echt interessant zonder interactiviteit, wegens de focus op 'video on demand'.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Dat ombouwen moet toch een beperkte kost zijn indien het enkel de tap's zijn die moeten vervangen worden ? Voldoet het gebruikte coax netwerk wel voor 2 way verkeer. Anders lijkt ombouwen toch een haalbare kaart. En kan je je modem niet zetten bij de inkomende coax, je sprak dat je tot daar een utp had.
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer

Gaat het hier over een soort kot waar de veel te brave kotbaas een multi abbo heeft? Of over een appartementsgebouw ?

Zoals tom zegt lijkt het me technisch mogelijk om die tap"s te veranderen indien alles in ster aangesloten is.
Maar de vraag is of de andere bewoners/gebruikers net als u even zot zijn van het digitaal telenet eco systeem en eveneens elk apart een abbo willen nemen?
En als je dan toch geld genoeg hebt kan je voor jezelf een aparte dropkabel leggen , indien je (mede-)eigenaar bent tenminste :)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 13 keer

dat ombouwen kan best,

op binnen komende drop een NIU

op de tv out en versterker en multi splitter
op data out een HGW met een switch daarop ieder een utp die naar iedere STB gaat.

ofwel iets minder elegant maar ook dit werkt prima

op de binnenkomende drop een goede 2 weg splitter met dc pass die zijn het beste.

op de ene aansluiting een HP filter, een versterker en multi splitter
op de andere de modem met swtch daarop ieder een utp die naar iedere STB gaat.

en alle STBsen op 1 abonnement waarook de tv abonnement op betaald wordt.

Dit moet technisch en administratief mogelijk zijn, men moet wel willen natuurlijk.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 13 keer

die multi aansluiting is gewoon een rijgnet maar dan door telenet verzorgd.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”