Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

NMBS heeft zelf eigen elektriciteitscentrale in schaarbeek dit om piek momenten op te vangen tijdens de spitsuren van treinverkeer
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Ik heb ook een contract voor de levering van electriciteit, 24/7.... ik betaal daar ook voor....

Da's blijkbaar geen garantie meer.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Op het werk in Ghislenghien krijgen we meerdere keren per jaar te maken met stroom onderbrekingen gaande van een fractie van een seconde tot een uur of meer. Zelfs die fractie van een seconde is nefast voor onze drukpersen. Ze gaan in alarm en het duurt weer een hele tijd voor alles heropgestart is. Als bedrijf heb je geen enkel verhaal tegen de stroom leverancier of de netbeheerder. Als jij als klant je rekening niet betaalt, particulier of bedrijf, ze weten je wel te vinden. Omgekeerd, als jij als bedrijf verliezen maakt of gewoonweg niet kan produceren wegens stroom panne dan kan je daar totaal niks tegen beginnen. En als wij zonder stroom zitten dan zitten er meerdere bedrijven in het industrieterrein zonder stroom. En die lijden dan allemaal verlies en niemand die hier iets in kan tegen brengen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Het probleem is dat de grootorde van vergoedingen waarschijnlijk ook wel sterk invloed zal hebben op de energieprijzen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Misschien moet iedereen die op Groen stemt zich maar kandidaat stellen voor eerst afgesloten te worden :lol:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Groen heeft hier niks mee te maken, die zitten al jaren in de oppositie. Bovendien als Duitsland kan investeren in groene energie(van 6,3% in 2000 tot 31% in het eerste semester van 2014*), dan moet Belgie dat ook maar kunnen.
Bovendien doe ik al genoeg, geen auto(Cambio/openbaar vervoer), verwarming staat hier nooit hoger dan 15 °C in de winter(met een trui aan voel je daar niks van). Ik eet geen vlees.
Als men de werkelijke kosten van kernenergie zou doorrekenen aan de klanten zouden de meesten hier staan piepen om meer hernieuwbare energie. Alle kerncentrales zijn er gekomen met zware overheidssubsidies( zie oa. De huidige geplande in Frankrijk & Finland).

(*) https://www.businessspectator.com.au/ar ... ables-mark
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

@stroper kan je met cijfers komen? Ik geloof er namelijk niks van.

Kernenergie is in het verleden goedkoper gebleken dan veel andere bronnen en zeker hernieuwbare energie. Je spreekt van grote subsidies voor kernenergie maar zonder subsidies voor hernieuwbare energie had er nu geen zonnepaneel in België gelegen...

Er moet in België een nieuwe kerncentrale komen, er is geen andere oplossing. En ik zie liever een extra kerncentrale dan een fossiele centrale omwille van milieutechnische redenen. Daarbovenop komen nog wat geopolitieke argumenten (gas/olie -> rusland).

En het spijt me maar hernieuwbare energie is GEEN oplossing in ons land.
We kunnen 2 soorten hernieuwbare energie krijgen, wind en zon. Als het weer je niet mee zit zit je in het donker (letterlijk en figuurlijk).
Bovendien zijn er al genoeg windmolens/zonnepanelen in ons land, we verkopen nu soms al energie aan negatieve prijs.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mijn cijfers staan onder het artikel( wel bij edit toegevoegd, want ik bedenkte me dat die vraag ging komen)
Bovendien ben ik niet tegen subsidies, maar bij nucleaire energie springen die wel de pan uit(opslag, bouw, veiligheid,...)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Stroper schreef:Groen heeft hier niks mee te maken, die zitten al jaren in de oppositie.
Nochtans zou Groen kernenergie volledig willen verbannen in Belgie... misschien dus wel hoog tijd dat hun kiezers de gevolgen eens gaan ondervinden !
Stroper schreef:Bovendien als Duitsland kan investeren in groene energie(van 6,3% in 2000 tot 31% in het eerste semester van 2014*), dan moet Belgie dat ook maar kunnen.
En waar gaat die andere 69% vandaan komen ? Leuk een artikel van Groen te lezen dat NVA naief is... maar ik weet wie echt naief is !
Stroper schreef:verwarming staat hier nooit hoger dan 15 °C in de winter(met een trui aan voel je daar niks van). Ik eet geen vlees.
Dat jij in de middeleeuwen wil leven is prima... maar ik niet.
Stroper schreef:Als men de werkelijke kosten van kernenergie zou doorrekenen aan de klanten zouden de meesten hier staan piepen om meer hernieuwbare energie. Alle kerncentrales zijn er gekomen met zware overheidssubsidies( zie oa. De huidige geplande in Frankrijk & Finland).
Subsidies... zonnepanelen... do I need to say more ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De CDU wil(weliswaar na Fukushima) kernenergie ook verbannen en ze zijn zo te zien goed op weg, bovendien komt info uit een Australisch zakentijdschrift, niet uit een verkiezingsblaadje van Groen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

@ stroper

Hoe wil jij het aankomende energie tekort opvangen?
Als de reactors straks sluiten dan zijn we 6 GW aan vermogen kwijt. (das ongeveer de helft van onze behoefte in piek tijden!)

Wetende dat:

- Zonnepanelen geen optie zijn want de piek is in de winter en zonnepanelen pieken in de zomer en bij het weer. (nu al gevaarlijk voor het net)
- Windmolens enkel werken als er wind is en dus niet op windstille winteravonden!
- Kolen zeer vervuilend zijn
- Gas ook vervuilend is en Poetin de kraan nog al eens dichtdraait (3e olie/gas crisis?)
- Kernenergie ook nadelen heeft maar ...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

gunmaster schreef:Als de reactors straks sluiten dan zijn we 6 GW aan vermogen kwijt. (das ongeveer de helft van onze behoefte in piek tijden!)
Dat is een enorme opportuniteit voor onze economie, als die 6 GW verdwijnt, wordt de energiemarkt eindelijk verlost van de marktoverheersing van GDF Suez. Zo'n beslissing neem je best 20 jaar op voorhand in plaats van te wachten tot de laatste kerncentrale per abuis "uitvalt" omstreeks 2030. Want 6 GW vervang je niet op 5 jaar.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gunmaster schreef:- Kernenergie ook nadelen heeft maar ...
...dat is niet het probleem van onze generatie en ook niet van onze kinderen of kleinkinderen, lekker handig toch.

Een gascentrale is veel geschikter om samen met zonne- en windenergie te gebruiken omdat ze sneller kan reageren.
De vervuiling van gelijk welke centrale valt in het niets bij de honderden jaren kernafval van een kerncentrale. Daar komt bij dat je dat probleem nu en voor de toekomst per centrale kan aanpakken, iets wat je met kernafval helaas niet kan.

Ik geloof trouwens niet dat er één kerncentrale is die al lang genoeg bestaat om een proven concept te hebben voor de stockage van afval, de toekomst zal het uitwijzen. Terwijl je bij een gascentrale de uitstoot NU kan meten, een filter toepassen en terug kan meten. Voldoet het niet dan weet je het direct.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

gunmaster schreef:Er moet in België een nieuwe kerncentrale komen, er is geen andere oplossing. En ik zie liever een extra kerncentrale dan een fossiele centrale omwille van milieutechnische redenen. Daarbovenop komen nog wat geopolitieke argumenten (gas/olie -> rusland).

En het spijt me maar hernieuwbare energie is GEEN oplossing in ons land.
We kunnen 2 soorten hernieuwbare energie krijgen, wind en zon. Als het weer je niet mee zit zit je in het donker (letterlijk en figuurlijk).
Bovendien zijn er al genoeg windmolens/zonnepanelen in ons land, we verkopen nu soms al energie aan negatieve prijs.
Je moet echt wat beter spitten op het internet. :) 100% hernieuwbare energie kan, Wind en zon zijn echt niet de enige groene energie bronnen.

Je hebt ook nog geothermische energie, waar in bepaalde landen hele dorpen op een soort van collectief systeem zitten en ook nog energie uit water. Volgens mijn persoonlijk inzicht zijn deze twee vormen ook behoorlijk interessant, maar helaas minder in gebruik.

Ik ben ook voor het bouwen van een nieuwe centrale, maar dan eentje op Thorium. Aan de andere kant geef ik Stroper gelijk wat betreft het bouwen van een kerncentrale. Geen enkel bedrijf zal dit doen, en het kan enkel gerealiseerd worden met miljarden overheidssteun, iets wat momenteel ondenkbaar is en een bijkomend nadeel, het duurt om en bij de 10 jaar voor een centrale operationeel is, reken daar nog zeker 2 jaar bij voor de geschikte locatie werd gevonden en de bouwplannen er zijn. Kortom, was men in het jaar 2000 begonnen aan een nieuwe kerncentrale had men nu geen problemen gehad, helaas...

Investeren in groene energie en alleen samen wat minder verbruiken zou al een zeer goede oplossing zijn!

Wat kernafval betreft, een in opbouw zijnde Loodgekoelde reactor (MYRRHA) in België voert daar onderzoek naar. Pas in 2023 klaar, maar veelbelovend. Tegen dan zullen er zeker al betere mogelijkheden zijn om energie op te wekken. :)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

En intussen krijgen we dit nieuws...
http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consum ... nter.dhtml
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Maar Elia heeft wel haar zinnen gezet op nieuwe overname van netwerk in buitenland
Daar is dan wel geld voor maar niet voor zwaardere installaties in Belgie
Enige wat telt is super winsten maken voor de aandeelhouders
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Duidelijk een gevolg van goed beleid...
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Stroper schreef: Bovendien doe ik al genoeg, geen auto(Cambio/openbaar vervoer), verwarming staat hier nooit hoger dan 15 °C in de winter(met een trui aan voel je daar niks van). Ik eet geen vlees.
Met alle respect, maar het is niet omdat jij zo leeft, dat iedereen dit moet? Al heb ik 50 auto's en staat mijn verwarming continue op 25 graden, dit is toch mijn zaak? Evenmin zie ik niet in hoe dit het probleem gaat oplossen? En met een goed stuk vlees is niks mis...

Als ik dit allemaal lees kunnen we ons straks allemaal verwarmen aan een kaars of petroleumkacheltje. En met de kippen op stok...
Stroper schreef:De CDU wil(weliswaar na Fukushima) kernenergie ook verbannen en ze zijn zo te zien goed op weg, bovendien komt info uit een Australisch zakentijdschrift, niet uit een verkiezingsblaadje van Groen.
Bwah dat wilt nog altijd niks zeggen...
Joe de Mannen schreef:
gunmaster schreef:- Kernenergie ook nadelen heeft maar ...
...dat is niet het probleem van onze generatie en ook niet van onze kinderen of kleinkinderen, lekker handig toch.

Een gascentrale is veel geschikter om samen met zonne- en windenergie te gebruiken omdat ze sneller kan reageren.
En wat als men de gaskraan dichtdraait? Neem dat we nu beginnen met het bouwen van een gascentrale, en dat deze klaar is in 2020. Hoelang kunnen we deze nog gebruiken? En tegen welke prijs (ik denk niet dat de prijs van het gas zal dalen, enkel stijgen)...

We winnen in België ook elektriciteit uit water (bvb via het meer in Butgenbach) maar s avonds/s nachts mag je deze elektriciteit gebruiken om het water terug naar boven te pompen. Thermische energie is idd ook mogelijk, maar waar gaan we dat vinden in België?
Laatst gewijzigd door krisken 18 aug 2014, 09:25, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Dat is een enorme opportuniteit voor onze economie, als die 6 GW verdwijnt, wordt de energiemarkt eindelijk verlost van de marktoverheersing van GDF Suez.
Een opportuniteit om nieuwe initiatieve rot te subsidieren vermoedelijk... en je gelooft toch niet dat GDF Suez zich ook niet op die markt zal richten.

Ondertussen gaan bedrijven in groene energie trouwens failliet... kijk maar naar Electrawinds... en je wil niet weten hoeveel geld hierin al gestoken is.
Slafes schreef:Je moet echt wat beter spitten op het internet. :) 100% hernieuwbare energie kan, Wind en zon zijn echt niet de enige groene energie bronnen.
In bepaalde regio's op kleine schaal wel... in Belgie mag je dat wel vergeten.
Slafes schreef:in bepaalde landen hele dorpen
Bij deze onderschrijf je dus m'n stelling... bepaalde regio's op kleine schaal.
Slafes schreef:Ik ben ook voor het bouwen van een nieuwe centrale, maar dan eentje op Thorium.
Een nieuwe vorm van kernenergie lijkt me naar de toekomst de enige wijze beslissing.
Slafes schreef:Aan de andere kant geef ik Stroper gelijk wat betreft het bouwen van een kerncentrale. Geen enkel bedrijf zal dit doen
Omdat er een heel onstabiele sfeer gecreerd wordt door invloed van een geitenwolle-sokken-partij !
Slafes schreef:Investeren in groene energie en alleen samen wat minder verbruiken zou al een zeer goede oplossing zijn!
Groene energie is altijd een pluspunt... maar of het rendabel is is een andere vraag... en in Belgie zal het nooit een 100% alternatief zijn.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Hoe dan ook hebben vele hier aangehaalde oplossingen (voornamelijk de voorstellen omtrent bouwen van nieuwe centrales, eender op wat) redelijk wat tijd nodig (2020 is zowat het vroegste dat ik hier zie passeren?). Het moet sneller kunnen, en het is ook veel sneller nodig. Tenzij we de komende 5 jaar hetzelfde als nu willen riskeren.

En dat is dan alleen maar te wijten aan slecht bestuur, los van welke partij ook -groen is lang niet de enige die voor een kernuitstap gaat- (de regerende partijen dan toch eerder in vizier nemen), want nu komen de gevolgen boven van een jarenlang beleid zonder vizie, zonder constructieve oplossingen. En daar valt nu gewoon niks meer aan te doen binnen de benodigde tijdsspanne. En da's de harde realiteit lijkt het. Rien ne va plus.
krisken
userbase crew
userbase crew

Telefonie = EDPnet + OVH
speciall
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

Misschien is het een goed idee om vanaf deze winter wat andere tijdsindelingen te gaan gebruiken
ipv 2 pieken te veroorzaken (07-10h & 17-20h) zouden we aan iedereen wat meer glijdende uren kunnen toekennen?

om 11h beginnen -> rond 19h stoppen -> rond 20h goed thuis, of andere shift rond 7h beginnen, dus tot 15h en rond 15:30 thuis
zou nog handig zijn ook, een bank die dagelijks open is van 11 tem 19h :)

beetje de nieuwe editie van't winteruur :-)

eventueel een soort subsidie voor LED lampen voorzien (of een grote groepsaankoop) -> bijvoorbeeld een subsidie van 0.025 euro per Watt licht dat je zuiniger gaat?
bijvoorbeeld: Halogeen van 50W vervangen door LED van 7W -> 1.075€ subsidie
doe dit voor een hele straat en je hebt al snel enkele Kwp op piekmomenten gespaard ..
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

LED lampen zijn leuk, ik heb ze ook, ze besparen, maar verlichting is niet de grote verbruiker op partikulier vlak. Alles wat verwarmt, is dat wel, de boiler op kop, de vaatwas, de wasmachine en niet te vergeten de koelkast en de diepvries. Als je aan die verbruikers iets kan doen, heb je veel meer effect dan je met ledlampen ooit kan bereiken.

Wat het oppompen van water in de waterbassins van oa Coo betreft, dat is een manier om overschot aan electriciteit op te slaan, op dalmomenten gebruik je je overschot om water naar boven te pompen en op piekmomenten wek je energie op. Daar is niets mis mee. Ik heb alleen geen idee van het rendement van zo'n actie.

Een gegrond plan op 20 jaar kan je niet verwachten van een regering die :

1. om de x jaar verkozen wordt, waarbij X veel kleiner is dan 20.
2. alleen maar bezig is met de begroting van dit en, in mindere mate, volgend jaar.
3. om de zoveel jaar nog eens van gedacht verandert.

Ik denk ook dat het ondertussen duidelijk is dat Electrawinds meer vandoen had met slecht bestuur dan met rendabiliteit...

J.
krisken
userbase crew
userbase crew

speciall schreef:Misschien is het een goed idee om vanaf deze winter wat andere tijdsindelingen te gaan gebruiken
ipv 2 pieken te veroorzaken (07-10h & 17-20h) zouden we aan iedereen wat meer glijdende uren kunnen toekennen?

om 11h beginnen -> rond 19h stoppen -> rond 20h goed thuis, of andere shift rond 7h beginnen, dus tot 15h en rond 15:30 thuis
zou nog handig zijn ook, een bank die dagelijks open is van 11 tem 19h :)

beetje de nieuwe editie van't winteruur :-)
Dit zou volgens mij weinig tot niks uithalen : het gaat hem niet over de stroom die je gebruikt om je eten klaar te maken op je fornuis, of je microgolf, of de stroom die je scheermachine vreet. Veel apparaten staan continue aan : ijskast, diepvries, verlichting. En dat is wat de piek veroorzaakt. De twee pieken die je omschrijft zullen immers TV kijken, verlichting nodig hebben, met de computer werken, ...

Aan de andere kant : mijn bank is 1 dag per week open tot 20u :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nobele gedachten lees ik hier. Subsidie voor LED lampjes bv. We besparen waar we kunnen. Maar we gaan eigenlijk besparen op vlakken waar het helemaal niet interessant is, zoals de verlichting. Grote slokoppen van stroom, daar doen we nauwelijks iets aan doodeenvoudig omdat daar niks aan te doen valt. Ik som even wat grootverbruikers op die ik persoonlijk thuis heb staan:
Frietketel: 3200 W
Oven: 3000 W
Plancha (grillplaat): 3000 W
Boiler voor badkamer: 2500 W
Inductieplaat: 7400 W aansluitvermogen
Vaatwasmachine: 2000 W
Wasmachine: 2000 W
Kleine diepvriezer, grote diepvriezer en koelkast niet te vergeten: de 3 samen goed voor 900 kW per jaar. De grote diepvriezer wordt (hopelijk) binnen niet al te lange tijd voorgoed buiten gebruik gesteld (verbruik is 600 kW per jaar)

Als 1 of meerdere van die toestellen staan te draaien dan zijn die LED spots (of andere besparende maatregelen) niet meer of niet minder dan een druppel op de hete plaat.
Tijdens het schrijven van deze reactie had Joe de Mannen ook al zoiets geschreven over grootverbruikers. Ik sluit mij volledig aan bij zijn betoog wat dat betreft.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Dit zou volgens mij weinig tot niks uithalen : het gaat hem niet over de stroom die je gebruikt om je eten klaar te maken op je fornuis, of je microgolf, of de stroom die je scheermachine vreet. Veel apparaten staan continue aan : ijskast, diepvries, verlichting. En dat is wat de piek veroorzaakt. De twee pieken die je omschrijft zullen immers TV kijken, verlichting nodig hebben, met de computer werken, ...
Daar sla je de bal mis. Je zit met een continue verbruik gedurende de hele dag (koelkast, diepvriezer, toestellen in stand-by modus...). Het piekverbruik heeft écht wel betrekking op de periode van bv. 6-9 uur 's morgens als honderdduizenden gezinnen aan hun dagtaak beginnen: koffiezetten, verwarming in badkamer, verlichting in badkamer, verlichting in de keuken, broodroosters, de vaat doen... al die relatief kleine verbruiken x een paar honderdduizend gezinnen maakt al gauw ettelijke megawatts. Die piekperiodes zijn weliswaar beperkt tot (ongeveer) de uren die ik hierboven heb neergepend. Idem dito 's avonds: dan heb je ook pieken: eten klaarmaken, verlichting, tv kijken... Ook maar een beperkt aantal uren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Als het zo is dat het piekmoment tussen 17.00 en 21.00 is, kunnen we dus de noodzaak voor black-outs verminderen, door met z'n allen gedurende deze piekmomenten minder te gebruiken.
Als je het lijstje van Jack Daniels bekijkt, zijn er grootverbruikers die we zonder problemen tussen 17.00 en 21.00 kunnen uitschakelen, zoals: boilers, vaatwas, wasmachine, droogkast.
Zelfs onze diepvriezers kunnen we gemakkelijk 4 uur stilleggen zonder risico van ontdooien (en niet allen in de huishoudens, maar ook bij beenhouwers, warenhuizen, enz).

Deze pieken een klein beetje verminderen kan al genoeg zijn om de onbalans weg te werken tussen vraag/aanbod...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
speciall
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 7 keer

interessant grafiekje,
hoeveel MW hadden we nog over? 2000? :-)

http://www.elia.be/nl/grid-data/verbrui ... -belasting
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:boilers, vaatwas, wasmachine, droogkast.
Ik denk dat de meeste mensen reeds slim genoeg zijn om die dingen te doen tijdens het nachttarief. Vaatwas wordt hier alvast na 10u gestart, wassen en drogen meestal zelfs enkel in het weekend.
philippe_d schreef:Zelfs onze diepvriezers kunnen we gemakkelijk 4 uur stilleggen zonder risico van ontdooien
En daarna een piek veroorzaken ? Trouwens een diepvries die constant aanstaat zal maar af en toe wat koelen... die slurpt niet constant electriciteit hoor.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster

Maar in hoeverre verleg je dan die pieken niet naar latere uren, en wordt het in die periode dan een probleem?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Geen idee... maar nachttarief is er net omdat er dan geen groot verbruik is... pieken zullen er dus ook niet meteen zijn.

Volgens mij zijn de grote gebruikers ook de industrie... niet de particulieren.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Jack Daniels schreef:
krisken schreef:Dit zou volgens mij weinig tot niks uithalen : het gaat hem niet over de stroom die je gebruikt om je eten klaar te maken op je fornuis, of je microgolf, of de stroom die je scheermachine vreet. Veel apparaten staan continue aan : ijskast, diepvries, verlichting. En dat is wat de piek veroorzaakt. De twee pieken die je omschrijft zullen immers TV kijken, verlichting nodig hebben, met de computer werken, ...
Daar sla je de bal mis. Je zit met een continue verbruik gedurende de hele dag (koelkast, diepvriezer, toestellen in stand-by modus...). Het piekverbruik heeft écht wel betrekking op de periode van bv. 6-9 uur 's morgens als honderdduizenden gezinnen aan hun dagtaak beginnen: koffiezetten, verwarming in badkamer, verlichting in badkamer, verlichting in de keuken, broodroosters, de vaat doen... al die relatief kleine verbruiken x een paar honderdduizend gezinnen maakt al gauw ettelijke megawatts. Die piekperiodes zijn weliswaar beperkt tot (ongeveer) de uren die ik hierboven heb neergepend. Idem dito 's avonds: dan heb je ook pieken: eten klaarmaken, verlichting, tv kijken... Ook maar een beperkt aantal uren.
In Groot-Brittanië hebben zien ze zelfs stroompieken na afloop van een populaire TV show. Blijkbaar gaat iedereen dan thee zetten (als merendeel kortstondig een waterkoker van 2000 watt aanzet...).

Bevolking sensibiliseren voor komende winter zou denk ik al goeie concrete oplossing zijn (wegens andere oplossingen amper of niet meer haalbaar tegen de winter). Zoals eerder al aangegeven: grootgebruikers uitstellen tot later tijdstip.
Persoonlijk verbruik ik dan liever weinig, dan dat ik niks kan verbruiken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er zullen er veel zijn die liever minder dan niets hebben, maar dat werkt alleen als iedereen, werkelijk iedereen, meedoet.

J.
krisken
userbase crew
userbase crew

philippe_d schreef:Als het zo is dat het piekmoment tussen 17.00 en 21.00 is, kunnen we dus de noodzaak voor black-outs verminderen, door met z'n allen gedurende deze piekmomenten minder te gebruiken.
Als je het lijstje van Jack Daniels bekijkt, zijn er grootverbruikers die we zonder problemen tussen 17.00 en 21.00 kunnen uitschakelen, zoals: boilers, vaatwas, wasmachine, droogkast.
Zelfs onze diepvriezers kunnen we gemakkelijk 4 uur stilleggen zonder risico van ontdooien (en niet allen in de huishoudens, maar ook bij beenhouwers, warenhuizen, enz).

Deze pieken een klein beetje verminderen kan al genoeg zijn om de onbalans weg te werken tussen vraag/aanbod...
Boiler uitschakelen is niet echt een optie, tenzij jij eerst letterlijk een koude douche gaat nemen voor je in bed kruipt. Wasmachine en droogkast kan je inderdaad s nachts doen, net als de vaatwas.

Echter zoals reeds gezegd door r2504 zitten diepvriezers niet continue te koelen, en boilers niet continue op te warmen. Dus als we tot pakweg 22u die afzetten en daarna laten opstarten is er eveneens een piek...
De vraag is ook of het uitschakelen tussen die uren van deze toestellen zo een groot verschil gaat maken. De opgegeven uren zijn immers de uren waarop we allen verlichting gebruiken, we eten klaarmaken, we tv kijken of op de computer zitten, ...

Ik ken niet zoveel van gebruik en verbruik, maar zou het niet alvast helpen om op alle grote wegen (autosnelwegen) de verlichting continue te doven en enkel in te schakelen bij regen, mist of ongeluk? Het doven van de verlichting op openbare plaatsen (gemeentehuizen, stadhuizen, culturele centra, ...). Wie 's nachts al eens is gepasseerd aan het stadion van AA Gent weet wat ik bedoel. Al van kilometers ver (!) zie je letterlijk een blauwe lichtvlek in de duisternis. Het zijn wel allemaal LED'jes maar dan nog...
Een mogelijkheid om 1 straatlamp op 2 te doven en enkel in bepaalde omstandigheden ze allen te ontsteken (nogmaals : regen, sneeuw, ongeval, mist, ...) zou ons een besparing opleveren van 50%. Lijkt me ook al niet slecht?

Telefonie = EDPnet + OVH
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

krisken schreef:
philippe_d schreef: Echter zoals reeds gezegd door r2504 zitten diepvriezers niet continue te koelen, en boilers niet continue op te warmen. Dus als we tot pakweg 22u die afzetten en daarna laten opstarten is er eveneens een piek...
De vraag is ook of het uitschakelen tussen die uren van deze toestellen zo een groot verschil gaat maken. De opgegeven uren zijn immers de uren waarop we allen verlichting gebruiken, we eten klaarmaken, we tv kijken of op de computer zitten, ...
Vraag me inderdaad wel af hoe men die piek gaat opvangen als men iedereen terug inschakelt. De boiler, de verwarming, de frigo, etc. Alles slaat gelijk aan en zal onmiddellijk een grote stroomvraag doen als deze 4 uur plat gelegen hebben.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Men gaat de stroom wel gecontroleerd terug aanzetten, dus niet alle gemeenten in één keer...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

TomG schreef:Men gaat de stroom wel gecontroleerd terug aanzetten, dus niet alle gemeenten in één keer...
Inderdaad, maar als men per x aantal gemeentes een half uur moet wachten, dan zullen er toch gemeentes bij zijn die die dag geen elektriciteit meer krijgen ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

r2504 schreef: Ik denk dat de meeste mensen reeds slim genoeg zijn om die dingen te doen tijdens het nachttarief. Vaatwas wordt hier alvast na 10u gestart, wassen en drogen meestal zelfs enkel in het weekend.
Je zou eens moeten weten hoeveel boilers niet op nachttarief staan, of geen klok hebben om die alleen 's nachst te laten opwarmen. Of hoeveel mensen nog altijd enkelvoudig tarief hebben
krisken schreef:Boiler uitschakelen is niet echt een optie, tenzij jij eerst letterlijk een koude douche gaat nemen voor je in bed kruipt.
Ik heb het hier over electrische boilers, die hebben meestal een voorraad van 100-120l. Hiermee kunnen 2 mensen een douche nemen voor het water helemaal koud is. Zoals r2504 al zei: bij verstandige mensen staat zo'n boiler alleen 's nachts aan, en geeft genoeg warm water voor de ganse dag. 4 uur uitzetten zal dan toch geen probleem zijn.
krisken schreef:De vraag is ook of het uitschakelen tussen die uren van deze toestellen zo een groot verschil gaat maken. De opgegeven uren zijn immers de uren waarop we allen verlichting gebruiken, we eten klaarmaken, we tv kijken of op de computer zitten, ...
Juist omdat we zoveel andere zaken doen die stroom verbruiken op hetzelfde ogenblik is het belangrijk de dingen uit te schakelen die kunnen uitgesteld worden! Het moet geen GROOT verschil maken, een klein verschil is misschien genoeg om de piek af te zwakken en geforceerde black-outs te vermijden.
Avenger 2.0 schreef:Vraag me inderdaad wel af hoe men die piek gaat opvangen als men iedereen terug inschakelt. De boiler, de verwarming, de frigo, etc. Alles slaat gelijk aan en zal onmiddellijk een grote stroomvraag doen als deze 4 uur plat gelegen hebben
Dat is een terechte opmerking, maar het inschakelen zal gebeuren op een moment dat de piek voorbij is (na 21.00) ... en niet iedereen zal gelijktijdig klop om 21.00 alles opzetten.
Trouwens na een geplande black-out van 4 uur zou de piek tijdens het (gelijktijdig) inschakelen nog veel groter zijn!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Het klopt dat de grootverbruikers inderdaad het meeste helpen maar langs de andere kant, vele kleintjes in vele woningen ...

Hoeveel telenet klanten gebruiken de slimme energiestand in de recente digicorders niet terwijl er voor hen geen reden is om het niet te doen?
In hoeveel gezinnen blijft de pc de hele dag aan staan terwijl hij meer niet dan wel gebruikt wordt?
Hoeveel mensen luisteren naar de radio door de tv op de radiozender te zetten?
Hoeveel mensen laten x aantal opladers altijd in het stopcontact zitten?
Hoeveel mensen gebruiken geen thermoskan maar laten koffie de hele ochtend op de warme plaat staan?
...

Akkoord, het ene is al wat vergezochter dan het andere maar tegenwerken zal het niet doen en misschien zijn onheilspellende berichten zoals deze wel nodig om sommige mensen bewust te maken van deze problematiek.
Uiteindelijk zal moeten blijken wat er gebeurt, de laatste jaren komen deze berichten steeds vaker terug en als er nu weer eens geen enkel probleem is dan bereik je bij mensen misschien net het omgekeerde.
krisken
userbase crew
userbase crew

tb0ne : ik kan de zaken die je aanhaalt begrijpen. Aan de andere kant : als de consument hiervoor wilt betalen (en blijkbaar met plezier) dan is dit toch zijn zaak? Ik begin stilaan te denken hoe gelukkig mensen vroeger (jaren 80/90) moeten geweest zijn als volwassenen : ze hadden kloefen van tv's, overal lichtpeertjes, ijskasten en diepvriezers zonder energiesymbolen en verwarmden aan de ene kant van het huis om de tocht aan de andere kant de baas te kunnen maar een blackout is hier niet geweest. Nu we allen reeds enkele jaren (pakweg sinds 10 jaar) bezig zijn met energiezuinige apparaten, LED verlichting, energiesymbolen, ... maken we plots blackouts mee...

Ik denk niet dat iedereen plots van alles nieuw gaat kopen omdat het "energiezuinig" is. Maar jongeren gaan nog steeds alleen of samen wonen (en kopen dus nieuwe spullen aan - veelal energiezuinig), toestellen gaan nog steeds kapot en worden vervangen door andere, nieuwere en meestal energiezuinigere dingen, ...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”