Bij de overstap wilde ik mijn Fritz!Box 7360 behouden, aangezien deze nog niet oud is en de hele setup voor mijn binnenhuisnetwerk heeft. Er zijn een aantal toestellen met een vast ip adres en wat port forwarding rules e.d. ingesteld.
Telenet heeft een Motorola CV6181E modem geplaatst, alsook nieuw 5-poorts Gigabit switchke.
Setup is als volgt:
Code: Selecteer alles
telenet modem - 5p switch - digicorder
- (LAN1) fritz!box 7360 (LAN2) - 5p switch - 24p gigabit switch - rest van binnenhuisnetwerk
De fritz is ingesteld om zijn internetconnectie via LAN te krijgen ipv zelf als adsl modem te fungeren.
De reden dat ik via dat 5p switchke moet gaan tussen mijn fritz en 24p switch is omdat als ik dit weg laat ik geen gigabitverbinding kan maken. Blijkbaar is er e.o.a. communicatieprobleem tussen die 24p switch en de fritzbox wanneer ik beide kanten op gigabit instel. Met die andere gigabit switch ertussen, werkt dit zonder problemen.
De fritzbox fungeert als DHCP server en deelt mooi IP-adressen uit aan alle bekabelde toestellen: 192.168.178.100 - 192.168.178.200.
Als ik echter via een draadloos toestel (laptop, tablet, ...) connectie maak met het draadloos netwerk dat op de fritz.box staat ingesteld, krijgt dit toestel een extern ip-adres van e.o.a. telenet-server. Hierdoor kan ik dus uiteraard mijn eigen intern netwerk niet benaderen vanaf mijn draadloze toestellen.
De telenet klantendienst zegt dat er op die modem niets in te stellen valt en dat het probleem in de fritzbox zit. De modem laat alles door en het externe IP-adres van de draadloze toestellen wordt door een willekeurige telenet-server gegeven en niet door de modem.
Ik merk ook dat mijn fritzbox via deze setup soms heet wordt (niet een beetje warm, maar 'heet') Al weet ik niet of dit komt door de setup of door het feit dat ik eens moest testen hoeveel ik door die lijn kan trekken
Testje gedaan en daar is deze setup uit voortgekomen:
Code: Selecteer alles
telenet modem - (LAN1) fritz!box 7360 (LAN2) - 5p switch - digicorder
- 24p gigabit switch - rest van binnenhuisnetwerk
Sinds ik met deze opstelling werk, heb ik nog niet ondervonden dat de fritzbox heet wordt, maar mijn data-intensieve testen waren op dat moment misschien wel achter de rug.
Nu hoop ik dat iemand van jullie mij verder kan helpen, zodat ik én interne ip-adressen krijg voor mijn bekabelde en draadloze toestellen én de tv-gids e.d. kan raadplegen én dat mijn fritzbox niet te heet wordt én dat het mij geen geld kost
Dank bij voorbaat!