Fritzbox achter telenet-modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Vorige week vrijdag ben ik van Dommel Cityline naar Telenet Whoppa overgestapt. De snelheid is maar liefst x15 of zo gegaan, dus daar hoor je me niet over klagen!

Bij de overstap wilde ik mijn Fritz!Box 7360 behouden, aangezien deze nog niet oud is en de hele setup voor mijn binnenhuisnetwerk heeft. Er zijn een aantal toestellen met een vast ip adres en wat port forwarding rules e.d. ingesteld.

Telenet heeft een Motorola CV6181E modem geplaatst, alsook nieuw 5-poorts Gigabit switchke.

Setup is als volgt:

Code: Selecteer alles

telenet modem - 5p switch - digicorder
                          - (LAN1) fritz!box 7360 (LAN2) -  5p switch - 24p gigabit switch - rest van binnenhuisnetwerk

De fritz is ingesteld om zijn internetconnectie via LAN te krijgen ipv zelf als adsl modem te fungeren.
De reden dat ik via dat 5p switchke moet gaan tussen mijn fritz en 24p switch is omdat als ik dit weg laat ik geen gigabitverbinding kan maken. Blijkbaar is er e.o.a. communicatieprobleem tussen die 24p switch en de fritzbox wanneer ik beide kanten op gigabit instel. Met die andere gigabit switch ertussen, werkt dit zonder problemen.

De fritzbox fungeert als DHCP server en deelt mooi IP-adressen uit aan alle bekabelde toestellen: 192.168.178.100 - 192.168.178.200.
Als ik echter via een draadloos toestel (laptop, tablet, ...) connectie maak met het draadloos netwerk dat op de fritz.box staat ingesteld, krijgt dit toestel een extern ip-adres van e.o.a. telenet-server. Hierdoor kan ik dus uiteraard mijn eigen intern netwerk niet benaderen vanaf mijn draadloze toestellen.

De telenet klantendienst zegt dat er op die modem niets in te stellen valt en dat het probleem in de fritzbox zit. De modem laat alles door en het externe IP-adres van de draadloze toestellen wordt door een willekeurige telenet-server gegeven en niet door de modem.

Ik merk ook dat mijn fritzbox via deze setup soms heet wordt (niet een beetje warm, maar 'heet') Al weet ik niet of dit komt door de setup of door het feit dat ik eens moest testen hoeveel ik door die lijn kan trekken :)

Testje gedaan en daar is deze setup uit voortgekomen:

Code: Selecteer alles

telenet modem - (LAN1) fritz!box 7360 (LAN2) - 5p switch - digicorder
                                                         - 24p gigabit switch - rest van binnenhuisnetwerk
De draadloze toestellen lijken nu mooi een intern ip-adres te krijgen van de fritz!box, maar uiteraard werkt nu de tv-gids niet meer, aangezien deze achter de router hangt en dat blijkbaar niet mag.
Sinds ik met deze opstelling werk, heb ik nog niet ondervonden dat de fritzbox heet wordt, maar mijn data-intensieve testen waren op dat moment misschien wel achter de rug.

Nu hoop ik dat iemand van jullie mij verder kan helpen, zodat ik én interne ip-adressen krijg voor mijn bekabelde en draadloze toestellen én de tv-gids e.d. kan raadplegen én dat mijn fritzbox niet te heet wordt én dat het mij geen geld kost :D

Dank bij voorbaat!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GeertAki schreef:Telenet heeft een Motorola CV6181E modem geplaatst
Da's dus een modem only.
GeertAki schreef:Setup is als volgt:

Code: Selecteer alles

telenet modem - 5p switch - digicorder
                          - (LAN1) fritz!box 7360 (LAN2) -  5p switch - 24p gigabit switch - rest van binnenhuisnetwerk

De fritzbox fungeert als DHCP server en deelt mooi IP-adressen uit aan alle bekabelde toestellen: 192.168.178.100 - 192.168.178.200.
Als ik echter via een draadloos toestel (laptop, tablet, ...) connectie maak met het draadloos netwerk dat op de fritz.box staat ingesteld, krijgt dit toestel een extern ip-adres van e.o.a. telenet-server. Hierdoor kan ik dus uiteraard mijn eigen intern netwerk niet benaderen vanaf mijn draadloze toestellen.
Da's niet normaal... en het enige probleem kan hier je Fritzbox zijn... geen idee hoe je erin slaagt (maar ik ken dan ook niets van een FB) om hem aan z'n wireless clients een WAN IP-adres te laten geven ipv. een LAN IP-adres ?

Trouwens je tweede variant mag op dat punt geen enkel verschil maken... ik denk dus eerder dat je bekabling (of de toewijziging van LAN1/2) ergens niet in orde is.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

r2504, Ik zit met er met dezelfde verbazing naar te kijken en had ook het gedrag verwacht zoals jij het omschrijft.
Extra weetje: Mijn fritz draait de laatste firmware (06.06)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ook geen idee hoe dit mogelijk is, blijkbaar is er een bridge actief tussen Lan1 en Wlan (zoals dat het geval was in je Dommel set-up), en is deze niet correct verwijderd met het overschakelen van modem set-up naar de router set-up.

Ik zou de Fritzbox volledig resetten naar factory default, en alles opnieuw ingeven (Internet via Lan1 ...)
Je bent dan natuurlijk je instellingen kwijt (port forwardings enz), maar je begint terug van een clean systeem.

Misschien lost dit wel ook je ander probleem op.

Eventueel kan je de telefonieinstellingen (voip accounts, telefoonboek) nog wel recupereren uit de back-up (die je best maakt voor je naar factory default reset).
System > Backup > Restore > restore from a different FRITZ!Box model
Bij deze restore kan je selecteren welke instellingen je wil overnemen uit de backup. Kies hier alleen voor de telefonie settings.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Bedankt voor het antwoord. Dit zal ik vanavond of morgen eens proberen en hou jullie uiteraard op de hoogte van het resultaat
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Ook geen idee hoe dit mogelijk is, blijkbaar is er een bridge actief tussen Lan1 en Wlan (zoals dat het geval was in je Dommel set-up), en is deze niet correct verwijderd met het overschakelen van modem set-up naar de router set-up.
Maar dat probleem zou zich in z'n tweede opstelling dan eveneens moeten manifesteren.

Het enige verschil tussen beide is namelijk de plaats van de decoder... en die heeft er niets mee te zien.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Dat zou ik ook verwachten.
In de eerste opstelling krijgen de draadloze toestellen wel een correct intern IP als ik de ethernetkabel uit de telenet modem uittrek. m.a.w. wanneer die telenetservers niet bereikbaar zijn.

Ik heb al geprobeerd om de draadloze toestellen een vast IP adres te laten krijgen van de fritzbox, maar dat maakte geen verschil. Ik merk wel dat als het voor een specifiek toestel een keer goed ging, dat het dan wel goed blijft gaan.

Ik denk dus dat mijn beste optie is om terug naar opstelling 1 te gaan, de fritzbox te factory resetten, mijn draadloze toestellen het draadloos netwerk te laten vergeten en gewoon vanaf nul beginnen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GeertAki schreef:In de eerste opstelling krijgen de draadloze toestellen wel een correct intern IP als ik de ethernetkabel uit de telenet modem uittrek. m.a.w. wanneer die telenetservers niet bereikbaar zijn.
En als je die kabel uittrekt... kan je dan ook aan je achterliggend netwerk... logisch gezien wel als je een correct IP-adres krijgt.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ja, dat lukt dan zonder problemen, maar op dat moment heb ik toch ook graag een internetverbinding ;)
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

GeertAki schreef: Telenet heeft een Motorola CV6181E modem geplaatst, alsook nieuw 5-poorts Gigabit switchke.

Setup is als volgt:

De fritz is ingesteld om zijn internetconnectie via LAN te krijgen ipv zelf als adsl modem te fungeren.
Klopt het dan dat uw verbindingen zijn zoals in bijlage 1
en uw FritzBox instelling zoals in bijlage 2 ???
Bijlagen
bijlage 2
bijlage 2
netwerk.pdf
bijlage 1
(148.33 KiB) 93 keer gedownload
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Bedankt Bobsys!
Ik denk dat jij wel eens voor de doorbraak zou kunnen zorgen! Mijn fritz-box staat ingesteld op "Internet Service Provider: Existing connection over LAN" en dus niet Telenet zoals in jouw screenshot. Telenet staat er niet tussen bij mij, maar dat is een vrije naamgeving neem ik aan die ik kan ingeven als ik "Other Internet service provider" kies. Ik vermoed dat ik daar Cable Modem moet kiezen en niet "existing modem or router" en dat hier het verschil zit.

Ik probeer het vanavond!
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

GeertAki schreef:Bedankt Bobsys!
Telenet staat er niet tussen bij mij, maar dat is een vrije naamgeving neem ik aan die ik kan ingeven .
Dat klopt. Je kiest in dat menu: "Other Service provider" (had ik moeten vermelden) :-(
Het belagrijkste is dat uw FB als IP client werkt. De 5 poort switch is enkel nodig voor het doorsluizen van een Telenet local IP ten dienste van uw interactiviteit op de Digibox. Ik gebruik het zelf niet.
A propos, als je hem wél gebruikt heb je op de vrije poorten ervan de mogelijkheid om bvb een laptop aan te sluiten en die krijgt dan ook een public IP van Telenet. Tot 4 stuks dacht ik...
Zorg ook dat uw FB in "Advanced View" staat. Handiger.
Let ook op dat uw FB 7360 slechts 2 gigabit poorten heeft (LAN1 en 2). De andere (LAN3 en 4) zijn 100 mb/sec. Aangezien LAN1 bezet is heb je nog alleen maar LAN2 op deze snelheid en plaats je daarop een gigabit switch die de rest van uw LAN bedient zodat je tussen alle vast aangesloten PC's gigabit snelheid hebt. Scheelt hem een slok op een borrel bij file transfers.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bobsys1 schreef:Het belangrijkste is dat uw FB als IP client werkt.
De FritzBox mag juist niet als IP clïent werken, maar als router!
In de "IP client" mode (Share existing Internet connection in the network) wordt de FritzBox deel van je netwerk: de 4 LAN poorten worden een switch, en de WLAN een AP. De "IP Client" mode gebruik je alleen achter een andere router (vb de HGW).

Maar het klopt wel dat je best de instelling "Connecting to a Cable Modem (Cable Connection)" gebruikt.
Hierbij is de "IP Client" mode zelfs niet beschikbaar.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ik heb mijn echtgenote telefonisch instructies gegeven om de bekabeling weer in de oorspronkelijke situatie (en zoals in jouw pdf) te zetten en heb de fritzbox vanop afstand ingesteld om gebruik te maken van de kabelmodem-optie.

Op het eerste zicht lijkt het nu allemaal in orde, maar ik ga vanavond nog wat uitgebreidere testjes doen met mijn draadloze toestellen die eerst mijn draadloos netwerk mogen vergeten, zodat ik met een verse situatie kan starten.

Welke waarden moet ik eigenlijk ingeven in upstream en downstream, want je zet in uw screenshot 5000 en 32000, maar momenteel benader ik de theoretische snelheden van 10000 en 160000. Geef ik dan gewoon die laatste 2 in, of maakt het eigenlijk niet uit, aangezien ik de fritzbox momenteel niet meer gebruik voor telefonie?
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

GeertAki schreef:Ik heb mijn echtgenote telefonisch instructies gegeven om de bekabeling weer in de oorspronkelijke situatie (en zoals in jouw pdf) te zetten

Welke waarden moet ik eigenlijk ingeven in upstream en downstream,
Proficiat aan je echtgenote :-D

Je geeft de waarden in die passen bij de theoretische maxima toepasselijk op uw abbo.
Geen idee wat dat is voor WHOPPA. Waarschijnlijk 160.000 kbps down en 10.000 kbps up ??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GeertAki schreef:Ik heb mijn echtgenote telefonisch instructies gegeven
Wow... luk jij erin om ze exact te laten doen wat je vraagt :eek:

Als ik zoiets probeer doen ze constant iets anders... precies alsof ik Chinees praat.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ik had geluk: De kabel van de telenet modem was een witte, de andere kabels zijn geel of rood. Maakt de uitleg iets eenvoudiger ;)

Bon, status update: Alles lijkt correct te werken met de aangehaalde oplossing, behalve utorrent. Het connectie-icoontje wordt oranje, maar de poorten staan goed open. Bovendien kan mijn computer geen verbinding meer maken met internet als utorrent open staat. Van zodra ik het afsluit, kan ik weer op internet. Blijkbaar hebben de andere toestellen in het netwerk daar ook last van: 1 computer met utorrent open en niemand kan nog op internet.

Dit weekend (met de andere setup) had ik daar totaal geen last van (met dezelfde poort). Kent iemand de magische instelling?
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

GeertAki schreef:
Bon, status update: Alles lijkt correct te werken met de aangehaalde oplossing, behalve utorrent.
Heb je ergens een firewall in gebruik? Windows ? AVG ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

r2504 schreef:
GeertAki schreef:Ik heb mijn echtgenote telefonisch instructies gegeven
Wow... luk jij erin om ze exact te laten doen wat je vraagt :eek:

Als ik zoiets probeer doen ze constant iets anders... precies alsof ik Chinees praat.
Aargh, ja, dat ken ik zooooo goed :-)
Zelfs op t werk ga ik altijd liever langs als ze de helpdesk bellen. Grote ergernis van collega's, maar ik ben nog ns van achter mijn bureau en meestal ist zo veel sneller opgelost ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

GeertAki schreef:Bon, status update: Alles lijkt correct te werken met de aangehaalde oplossing, behalve utorrent.
Met andere woorden: het werkt nog altijd niet correct...
Ik zou toch maar eens de voorgestelde oplossing proberen om de FritzBox volledig te resetten, en te starten van scratch.
En ook je volledig netwerk eens zorgvuldig te controleren, incl. de instellingen van de fixed IP toestellen. Ergens klopt er iets niet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

GeertAki schreef:
Bon, status update: Alles lijkt correct te werken met de aangehaalde oplossing, behalve utorrent.
Ik gebruikte μtorrent niet en heb het net geinstalleerd. Hoefde helemaal geen poorten manueel te zetten om het te laten werken. Deed hij zelf. Zie screenshot.
Gezien je vroeger geen Telenet had opletten want deze laatste zet alle poorten onder 1024 dicht.
Bijlagen
μtorrent screenshot
μtorrent screenshot
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ik heb de oorzaak van het probleem kunnen detecteren terwijl ik bezig was met het uitvoeren van een (onnodige) factory reset van de fritz!box 7360.

Zoals ik in mijn oorspronkelijke post aanhaalde:
GeertAki schreef: Setup is als volgt:

Code: Selecteer alles

telenet modem - 5p switch - digicorder
                          - (LAN1) fritz!box 7360 (LAN2) -  5p switch - 24p gigabit switch - rest van binnenhuisnetwerk

De reden dat ik via dat 5p switchke moet gaan tussen mijn fritz en 24p switch is omdat als ik dit weg laat ik geen gigabitverbinding kan maken. Blijkbaar is er e.o.a. communicatieprobleem tussen die 24p switch en de fritzbox wanneer ik beide kanten op gigabit instel. Met die andere gigabit switch ertussen, werkt dit zonder problemen.
Zo 'zonder problemen' is het dus toch niet (zie mijn vorige bericht).

De opstelling zoals het moet:

Code: Selecteer alles

telenet modem - 5p switch - digicorder
                          - (LAN1) fritz!box 7360 (LAN3 @100Mbps) - 24p gigabit switch - rest van binnenhuisnetwerk
Het verschil hier is dat LAN3 werkt tegen 100Mbps ipv aan gigabit en dat ik op deze manier een 'oneindig lusje' vermijd tussen die 5p-switch en de fritz. Het nadeel hier is dus dat ik slechts 100Mbps van de telenet-verbinding kan benutten ipv de 160Mbps.
Ter info: die 24p switch is een DLink DGS-1210-24

Ik zal dus ofwel die gigabit verbinding tussen beide toestellen toch in orde moeten zien te krijgen, ofwel moet ik nog een ander gigabit switchke aanschaffen om tussen de fritz en de DLink te zetten.

edit: Type en url van 24p switch gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door GeertAki op 12 aug 2014, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GeertAki schreef:Het verschil hier is dat LAN3 werkt tegen 100Mbps ipv aan gigabit en dat ik op deze manier een 'oneindig lusje' vermijd tussen die 5p-switch en de fritz.
Welke "lusje" zou er dan moeten zijn ? LAN3 gaat trouwens naar je 24-poorts... niet naar je 5-poorts.
GeertAki schreef:Ik zal dus ofwel die gigabit verbinding tussen beide toestellen toch in orde moeten zien te krijgen, ofwel moet ik nog een ander gigabit switchke aanschaffen om tussen de fritz en de DLink te zetten.
Waarom zou je nog een extra switch moeten zetten ? Mogelijks gaat je auto-negotiation fout... maar het fixed op 1 Gbps instellen zou moeten werken.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

In de oorspronkelijke opstelling had de fritz 2 netwerkkabels naar dat 5p switchke dat telenet heeft geplaatst: 1 op LAN1, die fungeert als WAN-poort en 1 op LAN2 die als bedoeling had om het signaal door te sturen naar mijn 24p switch.

Als ik beide kanten instel met vaste snelheid Gigabit, kan ik de fritz niet meer bereiken vanaf een bekabeld toestel dat achter de 24p switch hangt.
Ik ben momenteel al blij dat ik weet dat het probleem in deze verbinding zit en dat ik dus weet waar ik naar een oplossing moet zoeken.

Alvast aan iedereen die mee heeft helpen zoeken naar een oplossing!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

GeertAki schreef:In de oorspronkelijke opstelling had de fritz 2 netwerkkabels naar dat 5p switchke dat telenet heeft geplaatst: 1 op LAN1, die fungeert als WAN-poort en 1 op LAN2 die als bedoeling had om het signaal door te sturen naar mijn 24p switch.
Je sluit maw. je LAN segment terug aan op je WAN... niet verwonderlijk dat je dan bizarre dingen krijgt... of begrijp ik je verkeerd ?

Je tekening spreekt het trouwens tegen... je LAN2 gaat daar naar een andere 5-poorts switch.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Je begrijpt het niet verkeerd. Zo was het aangesloten en daar ging het dus mis.
Mijn excuses voor mijn ascii-tekentalent, maar ik ging er onterecht vanuit dat het duidelijk genoeg was.

Dus ofwel moet ik de LAN2 van de fritz correct werkend krijgen met de DLink 24p in gigabit snelheid, ofwel moet ik er een 'ander' switchke tussen zetten, die wel correct kan autonegotiëren... Ik hoop dat ik in het eerste slaag, maar heb dat al een paar keer geprobeerd, zonder resultaat (zowel met autonegotiation als met fixed snelheid aan 1 of beide kanten)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als fixed snelheid aan beide kan fout gaat zou ik toch maar eens naar je kabels kijken.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ik zal straks mijn kabeltester nog eens bovenhalen, maar vermoed niet dat daar het probleem zit, aangezien ik wel gigabit haalde toen het 5p telenet switchke ertussen hing.
Volgende stap zal dus zijn om de firmware van die switch te upgraden. Hier hoop ik dus op een gefixt software bugske ;)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

GeertAki schreef:Je begrijpt het niet verkeerd. Zo was het aangesloten en daar ging het dus mis.
Mijn excuses voor mijn ascii-tekentalent, maar ik ging er onterecht vanuit dat het duidelijk genoeg was.
Jouw ascii-tekentalent is goed, maar je tekening was niet correct: je hebt er namelijk 2 keer de 5-p swich vermeld.
Je hebt ons dus vanaf jouw eerste post misleid, gezien wij ervan uitgingen dat jouw opstelling 2 * 5-p switchen had :cry: :cry:

Zoals r2504 al anrwoordde: dit kan noot goed gaan (Je LAN terug aan je WAN koppelen) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

GeertAki schreef:Je begrijpt het niet verkeerd. Zo was het aangesloten en daar ging het dus mis.
Wow. Dus toch niet zoals we dachten .....
Bon. Als je nu snel wil weten of die 24 poort DLINK roet in het eten gooit kun je het volgende proberen.
Gebruik (tijdelijk) uw bestaande 5 poort Telenet Gigabit switch zoals weergegeven in bijlage. Je hebt dan tijdelijk geen Digibox interactief maar je kan die 5 poort switch dan tenminste niet meer misbruiken :-D

De 4 aangesloten PC's moeten dan met GBit snelheid communiceren. Dan weet je tenminste al meer.
Bijlagen
FB netwerk 2
FB netwerk 2
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

In opstelling 1, waarbij ik de fritzbox dus 2x met die 5p switch had geconnecteerd, waar ook de 24p switch aan hing, had ik volgens speedtest.net de volledige 160Mbps download ter beschikking. Ook het lampje op de 24p switch wees toen op gigabit-connectie.

Vanavond eerst de kabels testen, daarna wat met de settings van de 24p switch prutsen en vervolgens de opstelling in uw megaduidelijk schema eens proberen, maar ik heb er vertrouwen in dat het op die manier helemaal goed komt, behalve dan de digicorder interactief.

Als ik meer weet, weten jullie het ook.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kan je op die FB geen extra poortje in bridge zetten met de WAN poort... dan kan je daar je Digicorder op aansluiten (zonder extra switch).
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Just curious..
Wat merk en model levert Telenet tegenwoordig als 5 poort Gigabit switch ?
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Ik heb een optie "Guest Access" op LAN 4, maar die kan ik enkel aanzetten indien ik de geïntegreerde modem gebruik en dat is dus niet het geval.
FRITZ!Box configuration page schreef:Guest Access

Here you can grant your guests fast, secure access to the internet. Enable the "Guest access for LAN 4 enabled" option and connect the guest device to the "LAN 4" socket on your FRITZ!Box. The connected device uses your guest network, but has no access to your home network.

Guest access is available only if the internet connection is established directly over the integrated modem of the FRITZ!Box.
Is er nog een andere mogelijkheid om die bridge in te stellen? Ik vind het niet direct terug...

Ter info, de 5p-switch van telenet is een DLink GO-SW-5G, maar nog een zwarte. Blijkbaar zijn die bakskes nu wit volgens de foto's op internet.
Gebruikersavatar
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 09 jan 2006, 13:28
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Had deze testopstelling:

Code: Selecteer alles

Telenet modem - (LAN1) FritzBox (LAN2) - DLink DGS-1210-24p switch - mijn pc
Ik heb in de switch gecontroleerd wat de 'detected' link speed is van de poort die met LAN2 van de fritz is gekoppeld.
Hij detecteert dat het een 1000M connectie is, maar van zodra dat het geval is, kan ik niet meer pingen naar de fritzbox.
Wanneer ik dan de snelheid manueel op 100M Full zet, is dat geen enkel probleem, ook al waarschuwt hij eerst dat beide kanten op dezelfde snelheid moeten staan.
Prutsen met instellingen als 'MDI/MDIX' (mag geen verschil maken voor gigabit) en Flow Control enabled/disabled bieden geen soelaas.

Dus maar volgende testopstelling: (op aanraden van bobsys1)

Code: Selecteer alles

Telenet modem - (LAN1) FritzBox (LAN2) - DLink GO-SW-5G (5p switch) - DLink DGS-1210-24p switch - mijn pc
Alles staat op auto en hiermee is gigabit snelheid geen enkel probleem.
Resultaat van de speedtest (naar brussel):
ping: 10ms
Download speed: 151.45Mbps
Upload speed: 9.74Mbps

Maar in deze opstelling heb ik dus geen interactieve tv. Ik heb geprobeerd om de digicorder op LAN4 van de fritz aan te sluiten die op dat moment voor "Guest access" geconfigureerd is, maar zoals eerder aangehaald in dit topic, werkt dit niet. De digicorder geraakt niet op internet via die opstelling.

Is het noodzakelijk dat interactieve tv via gigabit gaat, of volstaat een oud switchke met 10/100 snelheid?
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Code: Selecteer alles

Telenet modem - (LAN1) FritzBox (LAN2) - DLink DGS-1210-24p switch - mijn pc
Dus de Telenet 5 poort switch is hier helemaal niet in gebruik? Of vergeet je die te vermelden?
Ik heb in de switch gecontroleerd wat de 'detected' link speed is van de poort die met LAN2 van de fritz is gekoppeld.
Hij detecteert dat het een 1000M connectie is, maar van zodra dat het geval is, kan ik niet meer pingen naar de fritzbox.
LAN2 is inderdaad een Gbit poort. Hopelijk is die niet kapot gegaan toen de FB volgens jou echt "heet" werd ? Als je niet eens meer kan pingen naar de FB met een PC die aan die 24 poort switch hangt dan lijkt er iets goed fout met die 24 poort switch in GBit mode.
Dus maar volgende testopstelling: (op aanraden van bobsys1)

Code: Selecteer alles

Telenet modem - (LAN1) FritzBox (LAN2) - DLink GO-SW-5G (5p switch) - DLink DGS-1210-24p switch - mijn pc
Dat is niet de opstelling die ik voorstelde want je gaat van de FB naar de 5 poort switch en vandaar verder naar de 24 poort en dan uiteindelijk naar uw PC terwijl in mijn schema de 24 poort helemaal niet aanwezig was. Maar goed dit ter zijde .
Alles staat op auto en hiermee is gigabit snelheid geen enkel probleem.
Resultaat van de speedtest (naar brussel):
ping: 10ms
Download speed: 151.45Mbps
Upload speed: 9.74Mbps
Dus hier herkent uw 24 poort switch wél dat de 5 poort een GBit poort is en op zijn beurt herkent de 5 poort switch LAN2 van de FB ook als een GBit poort.
Dit begint er op te lijken dat de 24 poort switch wanneer hij rechtstreeks met LAN2 verbonden is deze NIET als een GBit herkent. Nog straffer, je kan zelfs niet eens meer pingen.
Is het noodzakelijk dat interactieve tv via gigabit gaat, of volstaat een oud switchke met 10/100 snelheid?
In uw geval moet het helaas wel een GBit switch zijn. De Digibox zelf heeft aan 100Mbit/sec méér dan zat maar uw internet data moet dan ook door diezelfde switch (naar LAN1) en je haalt nu (volgens uw speed test) 151 Mbit/sec. Dat zal hoogst waarschijnlijk een stuk minder zijn met een 100Mbit switch.

In de veronderstelling dat uw bekabeling deze keer ECHT is zoals je beschrijft lijkt het er zeer sterk op dat er wat schort aan uw 24 poort switch.

Nu weet ik van die 24 poort managed switch absoluut niks maar ik vroeg me af of je zo een ding softwarematig kunt splitsen in twee totaal onafhankelijke switches b.v.b een 4 poort switch en een 20 poort switch ?
Als dat kan zou je kunnen proberen om de 4 poort switch te gebruiken vóór de FB en dan de Telenet 5 poort switch te gebruiken achter de FB met daarachter de 20 poort switch. Dit omdat blijkbaar uw 24 p zich niet gedraagd in GBit wanneer hij direct aan de LAN2 van de FB hangt. Feit dat je dan niet eens meer kunt pingen is me een raadsel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bobsys1 schreef:In de veronderstelling dat uw bekabeling deze keer ECHT is zoals je beschrijft lijkt het er zeer sterk op dat er wat schort aan uw 24 poort switch.
Of de FB z'n poortje... lijkt me moeilijk te achterhalen.
bobsys1 schreef:Nu weet ik van die 24 poort managed switch absoluut niks maar ik vroeg me af of je zo een ding softwarematig kunt splitsen in twee totaal onafhankelijke switches b.v.b een 4 poort switch en een 20 poort switch ?
Iedere managed switch beschikt normaal over VLAN's dus dat moet perfect mogelijk zijn (als de 24 poorts switch natuurlijk op de juiste plaats staat).
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Of de FB z'n poortje... lijkt me moeilijk te achterhalen.
Ja, zeker nadat hij zei dat de FB zo "heet" werd in zijn originele opstelling maar anderzijds werkt zijn Telenet 5 poort aan diezelfde LAN1 blijkbaar wél als volwaardige GBit.
Iedere managed switch beschikt normaal over VLAN's dus dat moet perfect mogelijk zijn (als de 24 poorts switch natuurlijk op de juiste plaats staat).
Ja laat ons hopen voor hem dat al die componenten bij elkaar staan. Of nog beter laten we hem hiermede vragen om de plaats van al zijn spullen te beschrijven. Plus de beschikbare kabels.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:Of de FB z'n poortje... lijkt me moeilijk te achterhalen.
In geval van een FritzBox 7360 is dat natuurlijk moeilijk, want er is geen alternatieve poort om te testen.
Deze FritzBox heeft maar 2 gigabit poorten, de andere 2 zijn 10/100 mbps:
  • - LAN1 wordt gebruikt als EWAN poort (verbonden met de Telenet modem).
    - LAN2 is gigabit.
    - LAN 3/4 zijn 100 mpbs.
PS
Je moet wel in het Menu Home Network > Network Settings, de LAN2 poort instellen op "Power Mode" (1 Gbit/s) en niet op "Green Mode" (100 Mbit/s)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:In geval van een FritzBox 7360 is dat natuurlijk moeilijk, want er is geen alternatieve poort om te testen.
Hij kan in een test setup de FB en switch koppelen op LAN1 (dus tussen TN en z'n FB) en zo wat testen doen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”