Sitecom LN-555 voor telenet digicorder

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
jorrit
Starter
Starter

Hallo allemaal,

Ik heb recent een Sitecom LN-555 gekocht (homeplug) met de bedoeling om de telenet digicorder daar op aan te sluiten en dus op die manier interactieve TV te krijgen.

Op dit moment heb ik al interactieve TV via de volgende opstelling:
  • Telenet modem. Dit is verbonden met:
  • D-Link Switch (komt ook van Telenet). Dit is verbonden met een router en de digicorder:
  • D-Link Router die internet geeft voor een aantal computers evenals WIFI
  • De Digicorder
Dit werkt prima.

Nu staat de digicorder in een andere ruimte en de kabel tussen de switch en de digicorder moet weg. Ik heb dus een Sitecom LN-555 gekocht omdat ik dacht dat ik daarmee eenvoudig die kabel kon vervangen. Ik heb dus een kant van de homeplug verbonden met de switch en de andere kant met de digicorder.

Maar dit werkt niet. De digicorder krijgt wel een IP (dat begint met 10.168.... dus dat lijkt goed) maar toch zegt hij dat het signaal niet geldig is.

Internet via de homeplug werkt echter wel. Ik kan een computer aansluiten op die homeplug en dat werkt. Ik kan ook via het WIFI signaal van de homeplug browsen. Dus dat lijkt allemaal in orde. Het is dus enkel de digicorder die er niet mee overweg kan.

Na wat zoeken op het internet vermoed ik dat het probleem is dat de sitecom zich als een router gedraagd en niet als een switch. Ik kan mijn digicorder ook niet aansluiten (via kabel) op mijn router. Ik moet dat op mijn switch doen. Nu is mijn vraag. Is het mogelijk om de Sitecom LN-555 zo te configureren dat die als een switch werkt? Ik ken weinig van netwerken maar ik zie op het internet dat dit misschien mogelijk is via VLAN maar ik heb geen idee hoe ik dat moet instellen. Ik kan wel op 'sitecom.plug' browsen en dan kom ik in het installingen scherm van de homeplug en daar kan ik ook wel een VLAN setting vinden maar ik snap niet goed wat al die andere instellingen daar zijn.

Dus wie kan me hierbij helpen?

Met vriendelijke groeten,
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Zover ik weet heeft die powerline geen router functie, mss een reset?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
jorrit
Starter
Starter

Reset heb ik al gedaan. Volgens de documentatie op het internet maakt die router een LAN netwerk aan en ik zie ook DHCP functionaliteit in de configuratie. In elk geval krijg ik de digicorder niet aan de praat hiermee.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

jorrit schreef:Na wat zoeken op het internet vermoed ik dat het probleem is dat de sitecom zich als een router gedraagd en niet als een switch.
Moest dat zo zijn dan zou je Digicorder nooit een 10.168.x.x adres gekregen hebben (tenzij die Sitecom dat als DHCP range zou gebruiken).
jorrit
Starter
Starter

Maar wat is er dan wel aan de hand en hoe kan ik dit debuggen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Heb je geen lange kabel voor je Digicorder aan je modem te hangen ?

Noteer het IP-adres (kijk of het werkt) en hang hem daarna aan je Sitecom... normaal moet dit hetzelde blijven.
jorrit
Starter
Starter

Ja, met die lange kabel is de huidige setup en dan werkt het. Ik zal het thuis even proberen (ben nu op mijn werk) maar ik denk niet dat het ip hetzelfde is vermits de sitecom een DHCP server ingebakken heeft en dus zelf IP's geeft denk ik. Maar ik laat het nog weten. Bedankt voor de reacties.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn heel wat gebruikers die klachten hebben over de sitecom LN-555 dat het niet goed werkt + het feit dat je digicorder een ip adres kreeg (10.168.x.x) maar niet werkt (met kabel wel) doet mij vermoeden dat het aan de powerlines ligt.

ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Mij ook.
Dat van dat ip adres is vreemd (mss krijgen digicorders zo'n ip als autosetup?)
Heb je thuis per ongeluk driefasestroom? Want powerlines mogen iirc niet op verschillende fasen staan.

jorrit
Starter
Starter

Ik ben niet zeker of ik driefasenstroom heb maar de twee powerlines staan wel dicht bij elkaar.

Overigens werkt de powerline wel (zoals ik al in mijn originele post aanhaalde). Het internet via de powerline werkt perfect en zeer snel. Dus er is zeker verbinding.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

In kort: Indien de digicorder met kabel werkt ligt het probleem aan de powerlines ;)

jorrit
Starter
Starter

Ja maar hoe kan het dan dat de powerline wel internet geeft voor een computer (zowel wifi als met kabel) maar dat de digicorder er blijkbaar niets mee aan kan? Dan lijkt de powerline toch wel te werken. Ik heb ook op het internet mensen gevonden met een gelijkaardig probleem waarbij de powerline als een router werkte en daar werd er via VLAN support gewerkt. Maar daar weet ik bitter weinig van.
jos123
Elite Poster
Elite Poster

jorrit schreef:Ik heb ook op het internet mensen gevonden met een gelijkaardig probleem waarbij de powerline als een router werkte en daar werd er via VLAN support gewerkt.
Bron?

Wat je al kan doen:

- Sluit pc aan de switch, start > cmd > ipconfig > ipv4 adres?
- Sluit pc aan de powerline, start > cmd > ipconfig > ipv4 adres?

De LN-555 heeft een DHCP server aan boord, met de sitecom.plug site kun je deze uitschakelen te vinden in toolbox > DHCP server > Disabled, en bij toolbox > IP Management > DHCP client > Enable
jorrit
Starter
Starter

Ok, het heeft even geduurd wegens tijdsgebrek maar ik heb dan toch wat tijd gevonden om zoveel mogelijk informatie voor jullie te verzamelen.

Eerst en vooral heb ik mijn laptop aangesloten, eerst op de switch en daarna op de sitecom (via kabel):

IP4 op switch: 94.225.206.231 (Subnet 255.255.254.0, Gate 94.225.206.1)
IP4 op sitecom: 94.225.206.231 (Subnet 225.225.254.0, Gate: 94.225.206.1)

Dus dit geeft exact hetzelfde.

Dan heb ik iets gelijkaardig gedaan met de digicorder. Ik heb eerste de digicorder op de switch aangesloten (dit is de opstelling die ik vroeger gebruikte en die interactieve televisie geeft, dus de ideale situatie). Dit geeft het volgende beeld op de digicorder:

http://i.imgur.com/SZRzvj7.jpg

Als ik dan de digicorder aansluit op de sitecom (dit is de situatie die niet werkt voor interactieve televisie) dan krijg ik het volgende scherm:

http://i.imgur.com/erIjCC3.jpg

Merk op dat alle gegevens zoals IP, gateway hetzelfde zijn maar de DNS gegevens zijn anders. Misschien ligt daar het probleem?

Verder heb ik nog een aantal screenshots genomen van de http://sitecom.plug interne site van de homeplug. Daar kunnen misschien belangrijke instellingen staan:

http://i.imgur.com/5u1IteS.jpg
http://i.imgur.com/PvwuyUq.jpg
http://i.imgur.com/Wwzy7IT.jpg
http://i.imgur.com/8lRdfDg.jpg
http://i.imgur.com/0plXOvp.jpg

Hopelijk zijn jullie hier wat mee. Als je nog wat nodig hebt van informatie dan zeg je het maar.

Bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het is inderdaad bizar dat je DNS servers niet correct zijn. Heb je de Digicorder volledig herstart na het terug aansluiten op je Sitecom ? (al moet hij z'n settings normaal ook refreshen wanneer je de netwerkkabel opnieuw insteekt).

Al je settings van je Sitecom zijn trouwens correct... AP mode en DHCP server staat af.
jorrit
Starter
Starter

Ja, ik heb voor deze test telkens alles volledig uitgeschakeld (i.e. de digicorder zonder stroom gezet en terug lang gewacht tot hij weer opgestart was).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Toen je laptop was aangesloten op je Sitecom... had je dan ook een probleem met je DNS settings ?
jorrit
Starter
Starter

Dat zal ik eens moeten uittesten vanavond. Ik weet wel dat ik bruikbaar internet had (ik kon browsen).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het IP-adres dat bij je DNS stond was je eigen WAN adres... en waarschijnlijk forward dat de DNS requests eveneens.

Op zich hoeft het dus niet slecht te zijn... alléén heeft het precies z'n impact op de decoder (geen idee welke DNS servers die normaal krijgt).
jorrit
Starter
Starter

Ik heb een support request voor dit probleem geplaatst bij SiteCom en kreeg net het volgende antwoord:
Customer Support [2014-08-13 10:17:02]
For IP television to work there is a feature required to be present in a router, which is called Multicast. Unfortunately, our homeplugs do not support Multicast.
Kan dit kloppen? Ik weet niet wat multicast juist is. Zijn er dan homeplugs die wel multicast ondersteunen?

mvg
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Dit is dikke zever :-) Toch in uw situatie.
Dit moet gewoon werken, die digicorder is gewoon netwerktraffiek zoals uw PC, dus als het op uw PC werkt, moet het op uw digicorder ook werken.
jorrit
Starter
Starter

Ja maar ik ben hier nu al meer dan een maand mee bezig. Heb al op verschillende forums gevraagd en dus nu ook aan support en ik geraak nergens...
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”