philippe_d schreef:
- tot op heden heb ik vanuit Belgacom nog geen enkele mededeling gezien dat modems niet aan/uitgeschakeld mogen worden, of dit alleen mag gebeuren door de voorziene aan/uit knop. Blijkbaar ziet Belgacom daar toch niet zo'n groot probleem in?
Alles heeft te maken met de periode gedurende welke de modem aan de DSLAM laat weten dat hij van de lijn gaat, zodat de DSLAM:
- zelf stopt met zenden naar de modem
- de vectoring op de andere 191 lijnen kan aanpassen
Als je een modem uitschakelt, wordt die volgens G.993.2

(aka de VDSL-standaard) verondersteld om dit gedurende minstens 3 opeenvolgende frames met de flpr-bit (Far-end Loss of PoweR) aan te geven. En aangezien je de modem kan hebben uitgeschakeld nét na het begin van een frame (dat nog geen flpr-bit heeft) en je maar van het daaropvolgende frame de flpr kan zetten, kan je maar beter voorzien dat je modem nog minstens 4 frames blijft "leven" nadat de spanning is uitgeschakeld (op welke manier dan ook: schakelaar of voeding uittrekken).
Aangezien een frame 17ms duurt, zou je modem dus bij uitschakeling nog minstens 68ms frames moeten blijven sturen met de flpr-bit (de DLE-frames). Ergo, moet je voldoende grote voedingscondensatoren op je modem voorzien om dit zo lang te kunnen trekken en de AVM's hebben die niet
philippe_d schreef:
- Als Belgacom de FritzBox goedgekeurd heeft (zonder enige fysieke wijzigingen, maar alleen op basis van Firmware), dan neem ik aan dat ze toch geen groot punt maken van het DLE process (tenzij ze aannemen dat FritzBox gebruikers hun modem meer laten aanstaan wegens VoIP?)
dat laat ik voor rekening van Belgacom
philippe_d schreef:
- Maak DLE deel uit van de G-vector standaard (ITU-T G.993.5)?
wel, de G.993.5 vermeldt op dit vlak:
9 Activation and deactivation of pairs in a vectored group
The activation of a line in a vectored group is achieved through the initialization procedure defined in clause 10.
The deactivation of a line from the vectored system also requires an orderly procedure. If the line to be deactivated is used in upstream or downstream FEXT cancellation, then the performance of the vectoring system may suffer from an abrupt disconnection. The procedures for an "Orderly shutdown event" and for a "Disorderly shutdown event" are described in this clause.
9.1 Orderly shutdown event
The orderly shutdown event shall consist of a power management transition to line state L3. The related power management commands and responses are defined in clause 8.3.
9.2 Disorderly shutdown event
In the case of detection of far-end loss of power primitive flpr (see clause 11.3.3.2 of [ITU-T G.993.2]), it is recommended that the VTU-O switches off its transmit signal as soon as possible. Other mechanisms for mitigating the effect of a disorderly shutdown are for further study.
m.a.w, de G.995.3 zag als enige mogelijkheid dat de flpr wordt gezet zodat de DSLAM (VTU-O) daar zo snel mogelijk rekening kan mee houden. Maar aangezien die standaard van 2010 dateert (van vóór vectoring field deployment) hoopte de ITU-T van nog andere mechanismes te vinden om de effecten van DLE te voorkomen. (quid non)
philippe_d schreef:Als jouw modem tijdelijk een grotere ruis waarneemt omdat de gebuur zijn modem uitschakelde, en de onwetende DSLAM nog altijd het anti-signaal uitstuurt, dat hoeft dit toch niet noodzakelijk een resync betekenen?
Als je een behoorlijke SNR hebt (vb 15-20 dB), en de ruis verlaagt de SNR met 5dB (wat al heel veel is), dan heb je nog genoeg marge om de 70mbps sync te behouden?
je moet rekening houden met 2 fenomenen:
- de DSLAM die opeens tegen een lijn praat die fout is afgesloten (staande golven) en dus extra overspraak gaat genereren op jouw lijn
- de anti-ruis op jouw lijn die niet meer in overeenstemming is met de overspraak die je ontvangt op je lijn
in IEEE-proceedings zijn hier ondertussen al papers over gepubliceerd (bvb
http://www.researchgate.net/profile/Che ... 0006fe.pdf) waarin je kan zien dat - afhankelijk van lijn tot lijn - de DLE een dip van bvb 20dB op bepaalde tonen kan veroorzaken
philippe_d schreef:flupke19 schreef:Voordeel voor de Fritzers, is dat zij daar zelf geen hinder van ondervinden, maar hun buren dus wél - tenzij de buur dus ook een FB heeft.
Dit laatste begrijp ik niet

je kan zelf hinder ondervinden van modems die niet voldoende lang flpr's uitsturen om de DSLAM daarop te laten reageren (onafhankelijk van welke modem je zélf hebt), dus als je buur een 7360 heeft, zou die jouw 7490 uit sync kunnen krijgen bij het uitschakelen.
philippe_d schreef:DIBO schreef: Meer en meer mensen proberen elektrisch sluipverbruik te vermijden door bvb. via verdeeldoos met schakelaar, alle multimedia/pc/routers uit te schakelen. Mijn Sagem blijft draaien wegens nodig voor (voip) telefonie, anders zou die er ook elke avond uitgeknald worden, samen met alle andere multimedia.
Ik dat alleen bevestigen.
Ik was eens op bezoek bij EDPNet (paar jaar geleden) en we hadden het over IPv4/IPv6 en de "schaartse" van IPv4 adressen. EDPnet heeft ons dan verteld hoeveel IPv4 adressen ze maar in gebruik hadden op een gegeven moment. Ik herinner mij het juiste cijfer niet meer, maar het aantal mensen dat hun modem uitzetten was enorm! Voor allerlei redenen:
- - kantoren die 's avonds alles afsluiten, incl routers.
- thuiswerkers die hun modem alleen aanleggen als ze die dag van thuis werken.
- mensen die dagelijks alles uitzetten (energiebesparing zoals post hierboven)
- sommigen die hun modem dagelijks rebooten voor een geforceerde IP wissel, etc
nogmaals, uitschakelen vormt op zich geen enkel probleem zolang je modem maar voldoende lang op voorhand aan de DSLAM laat weten dat hij onderuit gaat. De 2
goedgekeurde AVM's voldoen daar jammer genoeg niet aan. Dat Belgacom daar geen problemen mee heeft zou kunnen betekenen dat hun testen hebben uitgewezen dat dit geen negatieve impact heeft, en kan maar een goede zaak zijn voor hun eigenaars
philippe_d schreef:Hopelijk heeft dit alles toch niet zo'n negatieve impact als flupke19 laat doorschijnen

inderdaad
Maar om terug naar de oorspronkelijke draad te gaan: aangezien op de lijn van de TS vectoring niet actief is, moet hier naar een ander probleem gezocht worden voor zijn verlies van sync