Bbox3 verliest sync

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Bertb_
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer
Provider

Even zelf een topic aangemaakt, omdat ik anders deze een beetje vervuil: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &start=260
Sinds 2 maanden internetklant bij bgc en ik merk eigenaardigheden op mijn lijn.
De bbox verliest namelijk zijn sync, bij normaal surfgebruik of 's nachts (volgens ik kan aflezen uit de webinterface).

Als dit optreed knippert het dsl lampje:
  • langzaam (duurt vrij lang)
  • snel (enkele seconden)
  • terug langzaam (duurt vrij lang)
  • Zo gaat het even door,tot de internet led begint te knipperen...
Volgens de blog van ricy, betekend langzaam knipperen verbinding leggen met dslam; snel knipperen contact gelegd met dslam.
Dit treed vrij willekeurig op, maar vaak om de 2 dagen. (zie hieronder, hier zitten hooguit 5 onderbrekingen van mezelf: ntp/filter/kabel/... controleren)

Heb de technische dienst gebeld, ze konden niets vinden van dsl onderbrekingen. Maar ze zeiden dat waarschijnlijk de lijnwaarden slecht waren en dat daarom de sync wegvalt? (Ik zit net op 400 meter van de rop met 20/2 provisioning profiel, dus aan de afstand lijkt het me niet te liggen)

Dag erna (23e juli, rond 13-14u) komt de technieker, deze vind ook geen dsl onderbrekingen in de logs van bgc. Maar toen ik hem vertelde dat ik veel connecties had in de e-services (en tijdstip van de laatste synchronisatie in bbox), keek hij naar het ppp overzicht en daarop stelde hij voor om me een andere poort in de rop te geven. Volgens hem waren de lijnwaarden ok.

Dit heeft niet mogen baten, heb nog altijd disconnects.
Lijnwaarden kan ik niet meegeven, heb een bbox3.

Zou dit een defect/bug aan de bbox3 kunnen zijn?
Bijlagen
Verbindingstijden juli
Verbindingstijden juli
Verbindingstijden juni
Verbindingstijden juni
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

welke b-box3 heb je? Sagemcom of Technicolor? en welke SW met welke PHY heb je dan?
Wat wel vreemd is, is dat de DSLAM dat verlies van sync niet opmerkt?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer
Provider

Als je een BBOX3/S hebt kan je de lijnwaarden uitlezen als volgt :

Surf naar http://192.168.1.1/57../gui/tpl/src/int ... twork.html
Werkt alleen voor Sagem bbox3
Bertb_
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Het betreft een Technicolor bbox3:
Software versie: 10.5.2.O.DR
Datapomp: A2pv6F039f2.d24k

Misschien als een technieker hier op het forum eens even kan kijken of hij iets terugvind van dsl disconnects?
Want ik vind het ook raar dat ze niet worden opgemerkt.
Bij de disconnects van de 20e en de 27e juli weet ik zeker dat er ook een dsl sync aan de gang was, toen knipperde het lampje.

Volgens de webinterface heb ik (momenteel) een stabiele sync voor 2dagen 17u.
broke23
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

heb volgens mij hetzelfde issue

geregeld (om de 2-3 dagen) opeens "geen signaal" op tv, ff achterom kijken, en je ziet uw lampkes van bbox flikkeren en doen, ok, tis weer eens zover dus

efkes wachten en done. erg vervelend, maar denk dat dit ook met de bbox 2 was vroeger, ooit klacht voor gestuurd, denk je dat ze iets hebben teruggestuurd, nope ...
flupke19
Premium Member
Premium Member
Provider

het zou ook nog goed te weten zijn of jij toevallig al een vectoring lijn hebt of niet: de mogelijkheid bestaat namelijk dat een vectoring modem problemen ondervindt van andere modems in die kabelbundel op het ogenblik dat die modems uitgeschakeld worden. Op dat ogenblik horen die modems nog snel aan de DSLAM te melden dat ze van de lijn gaan, zodat die DSLAM daarmee rekening kan houden in het uitsturen van zijn "anti-signaal". Als die modem dit niet lang genoeg op voorhand aankondigt, krijg je een periode dat die modem al van de lijn is, maar de DSLAM nog altijd anti-signaal stuurt, wat op jouw modem dan aankomt als plotse ruis op de lijn. Op zo'n ogenblik zou jouw modem dus zijn sync kunnen verliezen, omdat je buur zijn modem uitschakelt.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Begrijp ik het nu goed of niet ?
wil dit dan zeggen dat in de toekomst als alles op Vectoring overgeschakeld is op die kabelbundel , dat er dan niemand meer zijn modem meer mag zonder spanning zetten, of dat het risico bestaat dat ander modems daardoor uit sync gaan ?
flupke19
Premium Member
Premium Member
Provider

nee, daarvoor heeft de bbox3 bvb extra grote voedingscondensatoren om gedurende voldoende tijd DLE-frames naar de DSLAM te sturen, en heeft de bbox2 aan de voorkant een software aan/uit-schakelaar.
Maar aan alle fans van de Fritz!boxen: deze faalt dus grandioos op dat vlak (ondanks het feit dat die door Belgacom goedgekeurd is voor vectoring). De Fritz heeft zelfs helemaal geen aan/uitschakelaar (wat nochtans vanwege het CE ERP-directive wel degelijk verplicht is - geen idee hoe AVM het in hun hoofd haalt om een CE-markering op hun doos te plaatsen, maar dit geheel terzijde).
Voordeel voor de Fritzers, is dat zij daar zelf geen hinder van ondervinden, maar hun buren dus wél - tenzij de buur dus ook een FB heeft.

Misschien begrijpt de UB nu iets beter waarom BGC zo moeilijk doet over het whitelisten van modems - hoewel ze in dit geval grandioos uit de bocht zijn gegaan.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

je zegt bij de bbox2 de aan/uit knop maar dan zou je toch ook je DLM profiel verliezen bv als je de bbox2 uitzet via de netstekker moest die aan/uit knop enig verschil maken toch ?
flupke19
Premium Member
Premium Member
Provider

DLE (Disorderly Leave Event) heeft niets met het DLM (Dynamic Line Management) te maken.

Voor de bbox2, rekent Belgacom er op dat het gros van de bbox2-gebruikers hun modem uitschakelt met de aan/uit-schakelaar, en niet door het uittrekken van netstekker zodat dit hopelijk niet te veel problemen oplevert. Die aan/uit-schakelaar is SW-gestuurd die door de processor wordt bekeken, zodat die processor ruimschoots de tijd heeft om lpr-bits naar de DSLAM door te sturen alvorens zich zelf uit te schakelen.

Waar geen oplossing voor bestaat, is als je plots je DSL-kabel uitttrekt: daar zullen de buren spijtig genoeg altijd van kunnen meegenieten, want daarvan kan de modem de DSLAM niet verwittigen. Dus, als je vriendjes met de buren wil blijven: eerst de modem uitzetten alvorens de DSL-kabel uit te trekken; en voor Fritz!-gebruikers: best een bbox3 (of een a-mod) voor je doos plaatsen, die zijn écht vectoring-safe.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

Moet zeggen dat ik nu pas door heb dat er een aan/uit schakelaar op de bbox2 zit :)
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer
Provider

En ik heb nu pas door wat de mogelijke, toch niet te onderschatten, gevolgen zijn voor de Vectored DSL gemeenschap als de Bbox, etc via externe schakelaar/schakelklok stroomloos gezet wordt. Meer en meer mensen proberen elektrisch sluipverbruik te vermijden door bvb. via verdeeldoos met schakelaar, alle multimedia/pc/routers uit te schakelen. Mijn Sagem blijft draaien wegens nodig voor (voip) telefonie, anders zou die er ook elke avond uitgeknald worden, samen met alle andere multimedia.
Ben toch wel stomverbaasd dat een Vectored bundel, last krijgt telkens er iemand op die bundel zijn modem eruit knalt :bang:
Bertb_
Starter Plus
Starter Plus
Provider

flupke19 schreef:het zou ook nog goed te weten zijn of jij toevallig al een vectoring lijn hebt of niet: ...
Vectoring is niet actief op mijn lijn(net 400m of ietsje van de rop, 20/2 profiel), maar misschien wel op mijn kabelbundel?
Zou het mogelijk zijn om een adsl sync te verkrijgen als ik even mijn oude speedtouch aansluit op de lijn?
Want ik kan me herinneren dat ik via telnet daarin het merk van dslam kon uitlezen, zodat ik kan zien of er een Broadcom/Ikanos zit in de rop?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ flupke 19,

Bedankt voor je verklarende uitleg.
Wat ik eigenlijk bedoelde met de DLM was dat ik veronderstel dat dit toch iets gelijkaardigs moet zijn als je de stekker uittrekt kan die toch ook niet meer op tijd verwittigen aan de DSLAM "geen paniek ik wordt uitgezet" en zou de DLM je dan toch op een lager profiel zetten, en dat begrijp ik niet goed waarom dit niet gebeurt.?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

jackho schreef:
flupke19 schreef:het zou ook nog goed te weten zijn of jij toevallig al een vectoring lijn hebt of niet: de mogelijkheid bestaat namelijk dat een vectoring modem problemen ondervindt van andere modems in die kabelbundel op het ogenblik dat die modems uitgeschakeld worden.
Begrijp ik het nu goed of niet ?
wil dit dan zeggen dat in de toekomst als alles op Vectoring overgeschakeld is op die kabelbundel , dat er dan niemand meer zijn modem meer mag zonder spanning zetten, of dat het risico bestaat dat ander modems daardoor uit sync gaan ?
@flupke19.
Met alle respect voor uw zeer grondige kennis over vectoring in het algemeen, en de b-box3 in het bijzonder, en dat je deze kennis wilt delen. Je bent blijkbaar van zeer nabij betrokken bij de ontwikkeling en/of het testen van de b-box3 (vandaar ook je sceptische houding t.o.v. de Fritzbox?)

Maar volgens mij is dat alles theoretisch wel juist, maar zal in de praktijk toch wel meevallen?
- tot op heden heb ik vanuit Belgacom nog geen enkele mededeling gezien dat modems niet aan/uitgeschakeld mogen worden, of dit alleen mag gebeuren door de voorziene aan/uit knop. Blijkbaar ziet Belgacom daar toch niet zo'n groot probleem in?
- Als Belgacom de FritzBox goedgekeurd heeft (zonder enige fysieke wijzigingen, maar alleen op basis van Firmware), dan neem ik aan dat ze toch geen groot punt maken van het DLE process (tenzij ze aannemen dat FritzBox gebruikers hun modem meer laten aanstaan wegens VoIP?)
- Maak DLE deel uit van de G-vector standaard (ITU-T G.993.5)?

Als jouw modem tijdelijk een grotere ruis waarneemt omdat de gebuur zijn modem uitschakelde, en de onwetende DSLAM nog altijd het anti-signaal uitstuurt, dat hoeft dit toch niet noodzakelijk een resync betekenen?
Als je een behoorlijke SNR hebt (vb 15-20 dB), en de ruis verlaagt de SNR met 5dB (wat al heel veel is), dan heb je nog genoeg marge om de 70mbps sync te behouden?
flupke19 schreef:Voordeel voor de Fritzers, is dat zij daar zelf geen hinder van ondervinden, maar hun buren dus wél - tenzij de buur dus ook een FB heeft.
Dit laatste begrijp ik niet :(
DIBO schreef: Meer en meer mensen proberen elektrisch sluipverbruik te vermijden door bvb. via verdeeldoos met schakelaar, alle multimedia/pc/routers uit te schakelen. Mijn Sagem blijft draaien wegens nodig voor (voip) telefonie, anders zou die er ook elke avond uitgeknald worden, samen met alle andere multimedia.
Ik dat alleen bevestigen.
Ik was eens op bezoek bij EDPNet (paar jaar geleden) en we hadden het over IPv4/IPv6 en de "schaartse" van IPv4 adressen. EDPnet heeft ons dan verteld hoeveel IPv4 adressen ze maar in gebruik hadden op een gegeven moment. Ik herinner mij het juiste cijfer niet meer, maar het aantal mensen dat hun modem uitzetten was enorm! Voor allerlei redenen:
  • - kantoren die 's avonds alles afsluiten, incl routers.
    - thuiswerkers die hun modem alleen aanleggen als ze die dag van thuis werken.
    - mensen die dagelijks alles uitzetten (energiebesparing zoals post hierboven)
    - sommigen die hun modem dagelijks rebooten voor een geforceerde IP wissel, etc
Hopelijk heeft dit alles toch niet zo'n negatieve impact als flupke19 laat doorschijnen :(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
flupke19
Premium Member
Premium Member
Provider

Als je je modem uitschakelt, verander je de impedantie van je lijn, en ik denk niet dat Belgacom die events in rekening brengt om je profiel aan te passen. Als je een LOS hebt zal dat wel in de statistieken meespelen om met DLM je een een lager profiel te geven.
En in dat opzicht kan je wel in de problemen geraken als je eigen modem uit sync geraakt omdat je buren een modem hebben die de DLE regels niet volgt, zodat de DLM denkt dat je profiel te hoog is vanwege die resyncs en je dan op een lager profiel plaatst.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer
Provider

Dit alles toont aan dat het zeker nut heeft om de lijnwaarden van de Bbox3 te kunnen uitlezen.
Van de Sagem was reeds bekend hoe te bekijken, hopelijk volgt later nog de Thomson :-)

Ik zet ook de Bbox3 spanningsloos gedurende enkele uren s'nachts en ik denk dat ik dat ga blijven doen zolang er geen klachten optreden.
Wanneer worden vectoring-kaarten geïnstalleerd in de ROP in onze wijk, hebben wij UB's daar enig zicht op ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
flupke19
Premium Member
Premium Member
Provider

philippe_d schreef: - tot op heden heb ik vanuit Belgacom nog geen enkele mededeling gezien dat modems niet aan/uitgeschakeld mogen worden, of dit alleen mag gebeuren door de voorziene aan/uit knop. Blijkbaar ziet Belgacom daar toch niet zo'n groot probleem in?
Alles heeft te maken met de periode gedurende welke de modem aan de DSLAM laat weten dat hij van de lijn gaat, zodat de DSLAM:
- zelf stopt met zenden naar de modem
- de vectoring op de andere 191 lijnen kan aanpassen
Als je een modem uitschakelt, wordt die volgens G.993.2 :!: (aka de VDSL-standaard) verondersteld om dit gedurende minstens 3 opeenvolgende frames met de flpr-bit (Far-end Loss of PoweR) aan te geven. En aangezien je de modem kan hebben uitgeschakeld nét na het begin van een frame (dat nog geen flpr-bit heeft) en je maar van het daaropvolgende frame de flpr kan zetten, kan je maar beter voorzien dat je modem nog minstens 4 frames blijft "leven" nadat de spanning is uitgeschakeld (op welke manier dan ook: schakelaar of voeding uittrekken).
Aangezien een frame 17ms duurt, zou je modem dus bij uitschakeling nog minstens 68ms frames moeten blijven sturen met de flpr-bit (de DLE-frames). Ergo, moet je voldoende grote voedingscondensatoren op je modem voorzien om dit zo lang te kunnen trekken en de AVM's hebben die niet :-(
philippe_d schreef: - Als Belgacom de FritzBox goedgekeurd heeft (zonder enige fysieke wijzigingen, maar alleen op basis van Firmware), dan neem ik aan dat ze toch geen groot punt maken van het DLE process (tenzij ze aannemen dat FritzBox gebruikers hun modem meer laten aanstaan wegens VoIP?)
dat laat ik voor rekening van Belgacom
philippe_d schreef: - Maak DLE deel uit van de G-vector standaard (ITU-T G.993.5)?
wel, de G.993.5 vermeldt op dit vlak:
9 Activation and deactivation of pairs in a vectored group
The activation of a line in a vectored group is achieved through the initialization procedure defined in clause 10.
The deactivation of a line from the vectored system also requires an orderly procedure. If the line to be deactivated is used in upstream or downstream FEXT cancellation, then the performance of the vectoring system may suffer from an abrupt disconnection. The procedures for an "Orderly shutdown event" and for a "Disorderly shutdown event" are described in this clause.
9.1 Orderly shutdown event
The orderly shutdown event shall consist of a power management transition to line state L3. The related power management commands and responses are defined in clause 8.3.
9.2 Disorderly shutdown event
In the case of detection of far-end loss of power primitive flpr (see clause 11.3.3.2 of [ITU-T G.993.2]), it is recommended that the VTU-O switches off its transmit signal as soon as possible. Other mechanisms for mitigating the effect of a disorderly shutdown are for further study.
m.a.w, de G.995.3 zag als enige mogelijkheid dat de flpr wordt gezet zodat de DSLAM (VTU-O) daar zo snel mogelijk rekening kan mee houden. Maar aangezien die standaard van 2010 dateert (van vóór vectoring field deployment) hoopte de ITU-T van nog andere mechanismes te vinden om de effecten van DLE te voorkomen. (quid non)
philippe_d schreef:Als jouw modem tijdelijk een grotere ruis waarneemt omdat de gebuur zijn modem uitschakelde, en de onwetende DSLAM nog altijd het anti-signaal uitstuurt, dat hoeft dit toch niet noodzakelijk een resync betekenen?
Als je een behoorlijke SNR hebt (vb 15-20 dB), en de ruis verlaagt de SNR met 5dB (wat al heel veel is), dan heb je nog genoeg marge om de 70mbps sync te behouden?
je moet rekening houden met 2 fenomenen:
- de DSLAM die opeens tegen een lijn praat die fout is afgesloten (staande golven) en dus extra overspraak gaat genereren op jouw lijn
- de anti-ruis op jouw lijn die niet meer in overeenstemming is met de overspraak die je ontvangt op je lijn
in IEEE-proceedings zijn hier ondertussen al papers over gepubliceerd (bvb http://www.researchgate.net/profile/Che ... 0006fe.pdf) waarin je kan zien dat - afhankelijk van lijn tot lijn - de DLE een dip van bvb 20dB op bepaalde tonen kan veroorzaken
philippe_d schreef:
flupke19 schreef:Voordeel voor de Fritzers, is dat zij daar zelf geen hinder van ondervinden, maar hun buren dus wél - tenzij de buur dus ook een FB heeft.
Dit laatste begrijp ik niet :(
je kan zelf hinder ondervinden van modems die niet voldoende lang flpr's uitsturen om de DSLAM daarop te laten reageren (onafhankelijk van welke modem je zélf hebt), dus als je buur een 7360 heeft, zou die jouw 7490 uit sync kunnen krijgen bij het uitschakelen.
philippe_d schreef:
DIBO schreef: Meer en meer mensen proberen elektrisch sluipverbruik te vermijden door bvb. via verdeeldoos met schakelaar, alle multimedia/pc/routers uit te schakelen. Mijn Sagem blijft draaien wegens nodig voor (voip) telefonie, anders zou die er ook elke avond uitgeknald worden, samen met alle andere multimedia.
Ik dat alleen bevestigen.
Ik was eens op bezoek bij EDPNet (paar jaar geleden) en we hadden het over IPv4/IPv6 en de "schaartse" van IPv4 adressen. EDPnet heeft ons dan verteld hoeveel IPv4 adressen ze maar in gebruik hadden op een gegeven moment. Ik herinner mij het juiste cijfer niet meer, maar het aantal mensen dat hun modem uitzetten was enorm! Voor allerlei redenen:
  • - kantoren die 's avonds alles afsluiten, incl routers.
    - thuiswerkers die hun modem alleen aanleggen als ze die dag van thuis werken.
    - mensen die dagelijks alles uitzetten (energiebesparing zoals post hierboven)
    - sommigen die hun modem dagelijks rebooten voor een geforceerde IP wissel, etc
nogmaals, uitschakelen vormt op zich geen enkel probleem zolang je modem maar voldoende lang op voorhand aan de DSLAM laat weten dat hij onderuit gaat. De 2 goedgekeurde AVM's voldoen daar jammer genoeg niet aan. Dat Belgacom daar geen problemen mee heeft zou kunnen betekenen dat hun testen hebben uitgewezen dat dit geen negatieve impact heeft, en kan maar een goede zaak zijn voor hun eigenaars :-D
philippe_d schreef:Hopelijk heeft dit alles toch niet zo'n negatieve impact als flupke19 laat doorschijnen :(
inderdaad

Maar om terug naar de oorspronkelijke draad te gaan: aangezien op de lijn van de TS vectoring niet actief is, moet hier naar een ander probleem gezocht worden voor zijn verlies van sync :?
Bertb_
Starter Plus
Starter Plus
Provider

DLM is een dikke week geleden langsgeweest en mijn profiel van 20/2 naar 30/2 gegaan, het probleem lijkt opgelost.
Ik heb nu al 3 maal keurig mijn 96u disconnect gehaald. :-D
Zouden de disconnects te maken hebben gehad met het feit dat dlm een nieuw profiel probeerde toe te wijzen en dat dit mislukte door één of andere reden?
stevos
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer
Contacteer:
Provider

jackho schreef:Als je een BBOX3/S hebt kan je de lijnwaarden uitlezen als volgt :

Surf naar http://192.168.1.1/57../gui/tpl/src/int ... twork.html
Werkt alleen voor Sagem bbox3
Getest hier op mijn sagem bbox3 maar werkt niet :-(
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Provider

en eens daar, verander dan gewoon het laatste gedeelte naar wan.html
zodat je dus http://192.168.1.1/57../gui/tpl/src/internet/wan.html krijgt.
stevos
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer
Contacteer:
Provider

bedankt!

Werkt inderdaad nu :-)
Bertb_
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Het probleem is terug(is niet erg lang weggebleven na mijn laatste post), en na wat rondvragen in de buurt zijn er nog 2 mensen die bij mijn weten op dezelfde rop zitten met hetzelfde probleem.
  • De symptomen zijn daar dat bgc tv regelmatig de melding geen signaal geeft. Toen ik langskwam vandaag trad het probleem ook op, op de bbox knipperde ook daar het lampje van dsl.
  • Bij één van beiden heb ook eens in de e-services de verbindingstijden opgevraagd. Bij de disconnects van juli tonen deze een vrij grote overeenkomst, de meeste vertoonde 1à10minuten verschil met mijn verbindingstijden.
Een andere kennis die wat verderop woont(hoogstwaarschijnlijk andere rop, want het is een 2 km hiervandaan) haalt mooi zijn 96u disconnect, dus het lijkt me een rop/kabelgebonden probleem?

Vandaag gebeld naar de technische dienst met vermelding van de 3 lijnnummers, vrijdag in de vroege avond komt de technieker, ik houd jullie op de hoogte. :wink:
Bertb_
Starter Plus
Starter Plus
Provider

Technieker is langsgeweest en kon zo meteen niets vinden, mijn modem had dinsdag de 23e, 4x opnieuw moeten syncen.

Echter het systeem zag er maar 1. Daarnaast waren de disconnects van de andere lijnen in de straat niet op hetzelfde moment, volgens de waarden in het systeem. Echter toen ik problemen had met mijn sync de 23e, was ik even snel naar de buren gegaan en inderdaad de modem zat daar ook zonder sync. Dus wel op hetzelfde moment.

Toen de technieker vrijdag een 10 tal minuten binnen was en al bijna overging tot een swap van de modem trad er (gelukkig in dit geval :-D ) een verlies van sync op. Ook opnieuw was dit niet opgevallen in de logs bij bgc. Enkele minuten later, kloppen de buren aan om te zeggen dat ze ook zonder sync zaten, omdat de technieker toen nog hier was. Ook de onderbreking van hun lijn was niet zichtbaar. Een telefoontje naar de derde lijn gaf hetzelfde resultaat, daar ook geen sync.

Na een telefoontje met de technische dienst, bleek dat er op de rop/lijnkaart een reset was doorgevoerd. Hierdoor gingen alle waardes van die dag verloren en werden ze om een of andere reden dan ook niet gelogd.

Vermoedelijk zit het probleem nu bij een slechte kaart. Momenteel moeten we(de lijnen die problemen ondervinden) onze sync in de gaten houden en alle onderbrekingen met dag en tijdstip opschrijven, zodat dit probleem aan een andere ploeg kan voorgelegd worden, die hardware mogen vervangen in de rop.

Echter is er momenteel nog geen verlies in sync opgetreden. Soms blijft het probleem (soms tot) een dikke 8 dagen weg om dan weer massaal op 1 dag zich terug voor te doen. Dus momenteel blijft het afwachten.

Hopelijk raakt het probleem nu opgelost. :-)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”