Tegen 2055 is al de kerosine op.
Dan kunnen we terug op stap met een viertraps ezeltje.
BIVV: "Geef gsm af na ongeval"
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
-
- Premium Member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 25 dec 2010, 21:46
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 44 keer
Om heel correct te zijn wordt de decission height bepaald door de categorie van het ILS systeem dat voor die startbaan gebruikt wordt.ITnetadmin schreef:Weet wel dat cat3 autoland (automatische piloot om te landen) zelf kunnen landen, en dat dit nu al gebeurt.
Bij een cat2 trouwens moet je overnemen op een bepaalde hoogte (vrij laag) om de go-around beslissing
Ook de flare(optrekken van de neus) gebeurt nog altijd door de piloot als ik mij goed herinner, dus zo snel zullen we niet zonder zitten (zelfs niet radiogestuurd).
We zijn precies wel heel sterk off-topic geraakt, van de grond naar de lucht.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Het schakelen op zich verbruikt geen brandstof he,... Versnellingskeuze etc bepalen dat wel, en daar kan een (nieuwe) automaat goed in afgesteld zijn, maar dat kan een mens ook. (je moet wel weten waar je motor het efficientste is)r2504 schreef:Ik heb recent nog een cursus eco-driving gedaan (alsook slipcursus trouwens) en de constructeur beweerde anders.
Puur theoretisch gezien misschien wel... maar ook jij als persoon bent niet perfect in het schakelen.
Ik zeg ook niet dat ik onfeilbaar ben in het juist schakelen, maar als je met beiden probeert zuinig te rijden zal een manuele altijd winnen, doordat je nu eenmaal zit met de overhead van een automaat. En het extra gewicht ook niet vergeten.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Nee, per definitie is het inderdaad een gerobotiseerde handbak met dubbele koppeling, maar voor Jan met de Pet is de rijervaring an sich wel die van een automaat. Er zijn trouwens meer merken die dit soort bakken ondertussen in gebruik genomen hebben, zoals Mercedes (SpeedShift) en Ford (Powershift).AndRo555 schreef:Tenzij je de gerobotiseerde (a la DSG) bakken bedoelt die zijn wel bijna zo efficient als een manuele. Maar dat zijn eigenlijk geen automaten meer.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-clutch_transmission
Een DSG remt trouwens op de motor als de toeren proportioneel zijn en je het gaspedaal loslaat of aan het remmen bent. Dit heeft als gevolg dat je remafstand zelfs korter is dan bij een handbak omdat je nooit ofte nooit zo perfect kan remmen als een robot die perfect weet wanneer hij wel en niet op de motor mee kan remmen. Uitbollen tot aan een rood licht is trouwens ook zalig. Tegen 70 km/u zie en voel ik hem dan netjes terugschakelen (en remmen op de motor) van 7-6-5-4-3-2, en bij het laatste deel rem je zelf tot stilstand en dan zet ie zich in 1ste.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik heb het dan ook heel basis gehouden, plus ik heb geen IFR en volg dit soort toestanden enkel van ver opJordy1990 schreef:Om heel correct te zijn wordt de decission height bepaald door de categorie van het ILS systeem dat voor die startbaan gebruikt wordt.ITnetadmin schreef:Weet wel dat cat3 autoland (automatische piloot om te landen) zelf kunnen landen, en dat dit nu al gebeurt.
Bij een cat2 trouwens moet je overnemen op een bepaalde hoogte (vrij laag) om de go-around beslissing
Ook de flare(optrekken van de neus) gebeurt nog altijd door de piloot als ik mij goed herinner, dus zo snel zullen we niet zonder zitten (zelfs niet radiogestuurd).
We zijn precies wel heel sterk off-topic geraakt, van de grond naar de lucht.
Twas vooral bedoeld om de illusie "de piloot vliegt" effe uit de wereld te helpen. Piloten zitten grotendeels met hun voeten omhoog (ja, ze hebben daar zelfs steuntjes voor) aan de knopjes van de AP te draaien, routes in te tikken op hunne computer, en papierwerk in te vullen over verbruik enzo.
Puur drone toestanden zie ik de eerste 50 jaar nog niet gebeuren. Wel zal de computer meer en meer werk overnemen, vooral bij airbus dan (die hebben joysticks en de computers hebben daar grotendeels het laatste woord); bij boeing is de filosofie anders ( ze vliegen dan ook nog met yokes en kunnen de limieten die de computer oplegt negeren in noodgevallen).
Het risico bij een bluescreen in een auto is dan ook klein, als je hem naar de pechstrook kan sturen; en dan nog. Bij een vliegtuig met mensen aan boord is dat toch wel net iets anders. We kunnen mss technisch gezien dit sneller invoeren, maar de mentaliteit moet ook mee, alsook de safety records...
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik heb 2 jaar met een automaat gereden, een Clio 1, al diegenen die zeggen dat dat ding niet zalig rijdt, die hebben zelf nog nooit met een automaat gereden denk ik. Aan het rode licht altijd als eerste weg, met een 1200 dan nog, maar vlotjes een veel zwaardere auto bijhouden die manueel schakelt.
Het rijplezier dat ik had tegenover een manuele bak was toch wel het extra comfort van het file rijden, snel wegrijden, makkelijk in parkeerstand zetten... Ik zie nog steeds maar enkel voordelen, het enige nadeel is het iets hogere verbruik en de wagen weegt iets meer waardoor op papier de wagen trager optrekt dan de manuele variant (nogmaals, op papier, want niemand schakelt als een testpiloot). Over het algemeen vond ik mijn automaat een stuk veiliger rijden dan de manuele omdat je echt enkel en alleen maar oog op de weg moet hebben.
Nu rij ik al 2 jaar met een NC700 Honda motor met DCT op. Ik rij een heel stuk sportiever dan op mijn 600cc die ik ervoor had. Die dingen trekken zo hard door en schakelen naar wat jij aan de hendel draait. Het afremmen op de motor voelt precies aan zoals een manuele versnellingsbak. Heb ook al naast zwaardere motoren gestaan die niet kunnen volgen, precies omdat ze moeten schakelen en niet iedereen schakelt als een professionele piloot. Verbruik op deze motor: 4L/100km. Daar kunnen gelijkwaardige motoren enkel van dromen. Zie er al tegenop om mijn handgeschakelde oldtimer binnenkort te gaan afhalen.
Het rijplezier dat ik had tegenover een manuele bak was toch wel het extra comfort van het file rijden, snel wegrijden, makkelijk in parkeerstand zetten... Ik zie nog steeds maar enkel voordelen, het enige nadeel is het iets hogere verbruik en de wagen weegt iets meer waardoor op papier de wagen trager optrekt dan de manuele variant (nogmaals, op papier, want niemand schakelt als een testpiloot). Over het algemeen vond ik mijn automaat een stuk veiliger rijden dan de manuele omdat je echt enkel en alleen maar oog op de weg moet hebben.
Nu rij ik al 2 jaar met een NC700 Honda motor met DCT op. Ik rij een heel stuk sportiever dan op mijn 600cc die ik ervoor had. Die dingen trekken zo hard door en schakelen naar wat jij aan de hendel draait. Het afremmen op de motor voelt precies aan zoals een manuele versnellingsbak. Heb ook al naast zwaardere motoren gestaan die niet kunnen volgen, precies omdat ze moeten schakelen en niet iedereen schakelt als een professionele piloot. Verbruik op deze motor: 4L/100km. Daar kunnen gelijkwaardige motoren enkel van dromen. Zie er al tegenop om mijn handgeschakelde oldtimer binnenkort te gaan afhalen.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Paar jaar terug op een maand eens 5x moeten over-en-weer rijden naar Parijs als chaffeur van een groepje die een daguitstap Parijs hadden gewonnen via Knack. Wedstrijd was in samenwerking met Mercedes... In het totaal toen gereden met deze wagens:
- R500
- S500
- GL (dacht 400)
- R320
- ML (dacht 320)
Stuk voor stuk grote bakken, fulloptions, voorzien van de laatste snufjes. Maar helaas allemaal automatiekjes. Zoals men eerder reeds zei : je moet amper nog kunnen rijden om zo een beest te besturen. Cruise-control op 120/h, dat snufje aan dat hij kijkt naar je voorgangers en automatisch gaat afremmen indien nodig (tot 20km/u dacht ik, daarna zelf remmen), als ik de pinker aan zet om voorbij te steken wist een lichtje mij te zeggen of het veilig was (blinde hoek) etc. Allemaal leuk de eerste km's maar daarna had ik steeds meer het gevoel dat de auto met mij reed, ipv omgekeerd. Nog een beetje en ze gingen zelf sturen. Het is een luxe, allemaal mee akkoord, en het zal ook wel veiliger zijn, maar het zorgt er naar mijn mening voor dat ik minder alert ben had ik de indruk... Eigenlijk heb ik schrik dat als alle auto's zo gaan zijn, je nog een pak meer auto's in den decor gaat zien vliegen.
Momenteel rij ik met een Citroën Berlingo van 2012. Prima beestje en brengt mij waar ik moet zijn. Eigenlijk geen klagen van. Maar toch rij ik even graag met mijn pa zijn 27 jaar oude Volvo 340GL of met een vriend zijn +/- 25 jaar oude Mercedes. Daar heb je echt nog het gevoel dat je heer en meester bent over je wagen. Met bijkomend voordeel : als er iets is, kan je het meestal zelf nog herstellen
- R500
- S500
- GL (dacht 400)
- R320
- ML (dacht 320)
Stuk voor stuk grote bakken, fulloptions, voorzien van de laatste snufjes. Maar helaas allemaal automatiekjes. Zoals men eerder reeds zei : je moet amper nog kunnen rijden om zo een beest te besturen. Cruise-control op 120/h, dat snufje aan dat hij kijkt naar je voorgangers en automatisch gaat afremmen indien nodig (tot 20km/u dacht ik, daarna zelf remmen), als ik de pinker aan zet om voorbij te steken wist een lichtje mij te zeggen of het veilig was (blinde hoek) etc. Allemaal leuk de eerste km's maar daarna had ik steeds meer het gevoel dat de auto met mij reed, ipv omgekeerd. Nog een beetje en ze gingen zelf sturen. Het is een luxe, allemaal mee akkoord, en het zal ook wel veiliger zijn, maar het zorgt er naar mijn mening voor dat ik minder alert ben had ik de indruk... Eigenlijk heb ik schrik dat als alle auto's zo gaan zijn, je nog een pak meer auto's in den decor gaat zien vliegen.
Momenteel rij ik met een Citroën Berlingo van 2012. Prima beestje en brengt mij waar ik moet zijn. Eigenlijk geen klagen van. Maar toch rij ik even graag met mijn pa zijn 27 jaar oude Volvo 340GL of met een vriend zijn +/- 25 jaar oude Mercedes. Daar heb je echt nog het gevoel dat je heer en meester bent over je wagen. Met bijkomend voordeel : als er iets is, kan je het meestal zelf nog herstellen
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
@krisken, dat is er toch wel over...krisken schreef:je moet amper nog kunnen rijden om zo een beest te besturen
Met een auto kunnen rijden is meer dan hem in beweging krijgen.
Maar als ik zie wie/wat er allemaal rijdt is zelfs dat een probleem bij veel mensen.
Maar daarnaast is verkeersinzicht mijn inziens het belangrijkste aspect in de rijopleiding n laat nu net dat het zwakste punt zijn in gans onze opleiding.
Ik rij al 15 jaar met een automaat en ik wil niet terug. Op mijn auto (maar ook op andere) kan je zelfs al niet meer kiezen.
En zoals ik al zei: als je het echt wil kan je toch manueel schakelen (gebruik ik alleen in de bergen om af te remmen op de motor).
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Astralon,
Ik begrijp dat je het erover vind, maar ik vermoed dat jij (en iedereen die mee leest) wel begrijpt wat ik bedoel. Zoals je zelf aanhaalt : verkeersinzicht is een belangrijk aspect in het rijden an sich. Daarom dat ik ergens er ook voorstander van ben om een rijbewijs niet voor eeuwig en altijd geldig te houden, maar minstens om de x jaar (een deel van) het examen opnieuw te doen. Om de hoeveel tijd en wat van het examen is voor discussie vatbaar.
Bij de wagens waarmee ik mee gereden heb kan je inderdaad kiezen om manueel te rijden, maar toch geeft het mij niet hetzelfde gevoel. Tikje links en tikje rechts kan je doen (versnelling hoger en lager) maar "spelen" met de koppeling dan weer niet (bvb de koppeling niet helemaal laten opkomen, of juist wel).
Op zich is het een leerrijke discussie die automaat vs handmatig, maar dwaalt wel af van het oorspronkelijke topic Misschien topic apart hiervoor?
Ik begrijp dat je het erover vind, maar ik vermoed dat jij (en iedereen die mee leest) wel begrijpt wat ik bedoel. Zoals je zelf aanhaalt : verkeersinzicht is een belangrijk aspect in het rijden an sich. Daarom dat ik ergens er ook voorstander van ben om een rijbewijs niet voor eeuwig en altijd geldig te houden, maar minstens om de x jaar (een deel van) het examen opnieuw te doen. Om de hoeveel tijd en wat van het examen is voor discussie vatbaar.
Bij de wagens waarmee ik mee gereden heb kan je inderdaad kiezen om manueel te rijden, maar toch geeft het mij niet hetzelfde gevoel. Tikje links en tikje rechts kan je doen (versnelling hoger en lager) maar "spelen" met de koppeling dan weer niet (bvb de koppeling niet helemaal laten opkomen, of juist wel).
Op zich is het een leerrijke discussie die automaat vs handmatig, maar dwaalt wel af van het oorspronkelijke topic Misschien topic apart hiervoor?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13615
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Het meerverbruik zal wel nog kloppen bij de meeste merken. Mijn mazda 6 automaat, 2000 benzine met 150 pk verbruikt toch wel gemiddeld een 9,5-10 l... *gulp*
Ik heb eigenlijk geen plezier aan auto rijden, noch automaat, noch manueel. Dat ding moet mij brengen waar ik moet zijn, zo snel mogelijk (maar mits handhaven van de wet).
Ik heb eigenlijk geen plezier aan auto rijden, noch automaat, noch manueel. Dat ding moet mij brengen waar ik moet zijn, zo snel mogelijk (maar mits handhaven van de wet).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Heronic
- Elite Poster
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
- Locatie: Bij mijn vrouw
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Pfff al die onzin over bellen, scheren, eten, roken en wat nog allemaal achter het stuur.
Er zijn er die de krant lezen op de moto en een praatje maken met de mede weggebruikers.
[youtube]Rlb-Ldqi7z4[/youtube]
Zou hij z'n krant moeten afgeven als het van bivv afhangt?
Er zijn er die de krant lezen op de moto en een praatje maken met de mede weggebruikers.
[youtube]Rlb-Ldqi7z4[/youtube]
Zou hij z'n krant moeten afgeven als het van bivv afhangt?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
1. Wat is er onzin aan?
2. Ik hoop dat die met zijn bakoven tegen t asfalt gaat
3. Gelukkig zijn de bestuurders in BE nog niet van dergelijk kaliber
2. Ik hoop dat die met zijn bakoven tegen t asfalt gaat
3. Gelukkig zijn de bestuurders in BE nog niet van dergelijk kaliber
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Op m'n vriendin haar Renault scenic vind ik den automatic ongeloofelijk vervelend, vorige maand had ik een Nissan New note huurwagen met een automatische bak & dat reed gewoon zalig, ook al had die wagen maar de helft PK's dan mijn wagen, onder de 100km/u was dat niet eens te voelen qua rijervaring.
Mijn volgende wagen wordt 9/10 een met automatische bak.
Mijn volgende wagen wordt 9/10 een met automatische bak.
- Heronic
- Elite Poster
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
- Locatie: Bij mijn vrouw
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Krisken pm voor 22:00 en morgen in huis. (<- ook dit is zever)
We leveren nu ook op zondag!(<- ook dit is zever)
(^- ook dit is zever)
We leveren nu ook op zondag!(<- ook dit is zever)
(^- ook dit is zever)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat is wat ik bedoel... Ik vond de automaat met zelfs maar 4 versnellingen een stuk vlotter rijden dan manueel geschakeld. Je verliest altijd meer tijd met zelf te schakelen dan wanneer de automaat dat voor je doet. Met zeer weinig pk's toch plezier hebben in het rijden en sinds die 15 jaar dat ik met een automaat gereden heb is die technologie alleen maar vooruit gegaan.iceke schreef:Op m'n vriendin haar Renault scenic vind ik den automatic ongeloofelijk vervelend, vorige maand had ik een Nissan New note huurwagen met een automatische bak & dat reed gewoon zalig, ook al had die wagen maar de helft PK's dan mijn wagen, onder de 100km/u was dat niet eens te voelen qua rijervaring.
Mijn volgende wagen wordt 9/10 een met automatische bak.
Laatst nog eens meegereden met een maat zijn Audi A5, bijna alle dikke bakken en sportbakken hebben tegenwoordig een automaat. Dat ding vliegt! Je voelt die zelfs niet meer schakelen. Verschillende modussen waaruit je kan kiezen... Altijd ogen op de weg, ipv aan een rood licht te moeten wachten tot die voor u zijn manuele in de eerste zet en eindelijk vertrekt... Zalig. Ik denk er ook al even aan om terug een automaat te nemen, maar in het lagere prijssegment hebben ze dat gewoon niet en mijn auto moet me enkel van punt A naar B brengen dus ja... Manueeel bijna verplicht.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Tja, als al die snufjes met jou gaan rijden, met lane assists en allerhande, dan gaan veel mensen vertrouwen op die dingen en zelf niet meer uit hun doppen kijken. Zo zit de mens nu eenmaal in mekaar.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Ik rijd ook met automaat en met 1 vd auto's met Adaptive Cruise Control praktisch altijd aan. (zelfs in stad)
En ik denk dat het WEL zijn voordelen heeft. Ten eerste let ik meer op zoals hierboven vermeld: ik pruts niet met schakelen o.d. Ook kan ik een paar auto's vooruit, achteruit en aan de zijkant kijken, omdat ik me geen zorgen moet maken over de afstand tussen mij en de voorganger. Of als er iemand tussen kruipt, dan remt die zelf ook wel af.
Dusja, ik ben veel meer opmerkzaam op de weg dankzij die snufjes, omdat ik me minder bezighoud met snelheid aan te passen aan voorligger, maar tegelijkertijd ook de snelheidslimiet niet te overschrijden e.d. En dus kijk ik meer rond...
Tegelijkertijd heeft het ook een 2de effect: je bent VEEEEEEL minder vermoeid dankzij die snufjes, en zeker in een comfortabele auto. En minder vermoeid = betere reacties.
Als laatste moet ik ook zeggen dat ACC 10 keer snellere reactiesnelheid heeft dan een mens. Dus eignelijk is het alleen maar beter voor de veiligheid.
En on-topic:
Gsm afgeven na ongeval is dom, want er valt niks mee te bewijzen. Wat als je nu via Bluetooth aan het bellen was? Of net op dat moment toevallig een berichtje kreeg?
Er moet wel veel actiever boeten gegeven worden aan mensen die met iets anders achter het stuur aan het doen zijn dan rijden. Ik zie constant mensen die bellen en SMSen en die gewoonweg daardoor zwalpen op de weg.
Maar nog erger: mensen die kranten lezen, films kijken op een tablet, ... Ik heb zelfs 1 keer een vrouw op de snelweg tegen 120 op middenste rijstrook gezien. En die zat gewoonweg borstvoeding te geven aan haar kleine. Ondertussen was ze niet echt permament op middenste rijstrook, maar meer over de hele baan aan het zwalpen.
Eigenlijk elke soort van onbekwaam rijgedrag mag van mij beboet worden. Ook al is het subjectief. De vrachtwagenchauffeurs slapen achter het stuur. Maar wanneer ze een beetje van de rijbaan afgaan daarna, kunnen ze geen boete krijgen omdat er geen objectieve overtreding is gebeurd. En ze zijn duidelijk niet in toestand om te rijden - maarja hoe controleer je dat?
En ik denk dat het WEL zijn voordelen heeft. Ten eerste let ik meer op zoals hierboven vermeld: ik pruts niet met schakelen o.d. Ook kan ik een paar auto's vooruit, achteruit en aan de zijkant kijken, omdat ik me geen zorgen moet maken over de afstand tussen mij en de voorganger. Of als er iemand tussen kruipt, dan remt die zelf ook wel af.
Dusja, ik ben veel meer opmerkzaam op de weg dankzij die snufjes, omdat ik me minder bezighoud met snelheid aan te passen aan voorligger, maar tegelijkertijd ook de snelheidslimiet niet te overschrijden e.d. En dus kijk ik meer rond...
Tegelijkertijd heeft het ook een 2de effect: je bent VEEEEEEL minder vermoeid dankzij die snufjes, en zeker in een comfortabele auto. En minder vermoeid = betere reacties.
Als laatste moet ik ook zeggen dat ACC 10 keer snellere reactiesnelheid heeft dan een mens. Dus eignelijk is het alleen maar beter voor de veiligheid.
En on-topic:
Gsm afgeven na ongeval is dom, want er valt niks mee te bewijzen. Wat als je nu via Bluetooth aan het bellen was? Of net op dat moment toevallig een berichtje kreeg?
Er moet wel veel actiever boeten gegeven worden aan mensen die met iets anders achter het stuur aan het doen zijn dan rijden. Ik zie constant mensen die bellen en SMSen en die gewoonweg daardoor zwalpen op de weg.
Maar nog erger: mensen die kranten lezen, films kijken op een tablet, ... Ik heb zelfs 1 keer een vrouw op de snelweg tegen 120 op middenste rijstrook gezien. En die zat gewoonweg borstvoeding te geven aan haar kleine. Ondertussen was ze niet echt permament op middenste rijstrook, maar meer over de hele baan aan het zwalpen.
Eigenlijk elke soort van onbekwaam rijgedrag mag van mij beboet worden. Ook al is het subjectief. De vrachtwagenchauffeurs slapen achter het stuur. Maar wanneer ze een beetje van de rijbaan afgaan daarna, kunnen ze geen boete krijgen omdat er geen objectieve overtreding is gebeurd. En ze zijn duidelijk niet in toestand om te rijden - maarja hoe controleer je dat?
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Gewoon extra gsm in de wagen leggen en je hebt het al omzeild. Is van geen kanten te controleren, en ze gaan er echt geen moeite in steken als er geen zwaargewonden of doden zijn gevallen.
Ander vb: wat als je passagier met jouw gsm aant bellen was (echtgenote of werkcollega in geval van werkgsm) ?
[ Post made via mobile device ]
Ander vb: wat als je passagier met jouw gsm aant bellen was (echtgenote of werkcollega in geval van werkgsm) ?
[ Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Trouwens gewoon het feit dat je een SMS ontvangt wil nog niet zeggen dat je hem ook gelezen hebt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
True. Tzal vooral kijken zijn of er getelefoneerd werd denk ik (alle problematiek als handsfree/speakerphone en passagiers die belden in jou plaats terzijde gelaten).
En bij de verzonden sms'en kijken hoelaat dat gebeurde zal alvast op ios niet kunnen, want die software toont dat niet. Je moet eigenlijk naar de provider gaan met een gerechtelijk bevel om dat te weten te komen. Wat nog altijd niet bewijst dat JIJ met die gsm hebt zitten prullen. Of dat je niet hebt zitten prullen met een andere gsm.
De enige oplossing die werkt is een permanente camera die zowel buiten als binnen filmt. Niet dat dat er bij mij ooit zal inkomen, maar...
[ Post made via mobile device ]
En bij de verzonden sms'en kijken hoelaat dat gebeurde zal alvast op ios niet kunnen, want die software toont dat niet. Je moet eigenlijk naar de provider gaan met een gerechtelijk bevel om dat te weten te komen. Wat nog altijd niet bewijst dat JIJ met die gsm hebt zitten prullen. Of dat je niet hebt zitten prullen met een andere gsm.
De enige oplossing die werkt is een permanente camera die zowel buiten als binnen filmt. Niet dat dat er bij mij ooit zal inkomen, maar...
[ Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Huh... dit lijkt me echt wel ongelooflijkITnetadmin schreef:En bij de verzonden sms'en kijken hoelaat dat gebeurde zal alvast op ios niet kunnen, want die software toont dat niet.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Ik draai wel nog geen ios7; je ziet bij een msg wel een datum/tijd, maar eenmaal er meerdere berichten in sequence staan zie je geen meer per bericht, maar enkel de tijd van de eerste sms.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Wow! Ik zat na 130.000Km aan 'slechts' 6,6l/100Km op m'n BMW F20 met 143PK (118D bouwjaar 2008) & ik had een _verschrikkelijk_ zware voet, aan het rode licht bij het optrekken, niet zozeer maximum snelheid (ok, behalve in Duitsland)Goztow schreef:Het meerverbruik zal wel nog kloppen bij de meeste merken. Mijn mazda 6 automaat, 2000 benzine met 150 pk verbruikt toch wel gemiddeld een 9,5-10 l... *gulp*.
r2504 schreef:Huh... dit lijkt me echt wel ongelooflijkITnetadmin schreef:En bij de verzonden sms'en kijken hoelaat dat gebeurde zal alvast op ios niet kunnen, want die software toont dat niet.
Niet alles geloven wat je leest op "het internet". Als je in iOS7 je berichten (ontvangen, verstuurd) naar links sleept, zie je het tijdstip waarop de berichten gestuurd/ontvangen zijn.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13615
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik heb ook nie zo een lichte voet... Maar zoals ik dus zei, het zou me niet verbazen dat dit ook merk- en dus prijsafhankelijk is. Verschil tussen een wagen van 25.000 en 45.000 euro moet ergens zitten hé.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
't was maar 37K hoor ... Door in slaap te vallen op de autostrade en tegen een vrachtwagen te botsen ziet ze er nu zo uit
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
In slaap vallen achter het stuur, heb ik een heilige schrik van. Ook al een paar keer zitten knikkebollen als ik naar huis rij. Heb daarom nu steenvast een nood-redbull/nalu in het handschoenenkastje, maar de laatste tijd nog niet nodig gehad.