http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eval.dhtmlNa elk ongeval met de auto standaard je gsm afgeven aan de politie, die controleert of je niet aan het bellen of sms'en was terwijl je aan het stuur zat. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en Touring zien heil in deze nieuwe aanpak, die zopas werd gelanceerd in Groot-Brittannië. Want ook in ons land is het gebruik van smartphones in de auto een groot probleem. Uit een nieuwe enquête blijkt dat de helft van de bestuurders al eens een sms'je las achter het stuur, terwijl één op de drie er zelf een stuurde. Onderzoek leert nochtans dat dit het risico op een ongeval met liefst 23 keer doet toenemen.
Het BIVV start morgen alvast met een grootschalige campagne om gsm-gebruik in de wagen te ontmoedigen. Bestuurders die hierop betrapt worden, krijgen een boete van 110 euro.
Wat vinden jullie hiervan? Goede evolutie of niet? Hoewel ik voor verkeersveiligheid ben, kan ik zo al tal van voorbeelden uit mijn mouw schudden dat het niks gaat bewijzen...
1. Waarom mag ik niet bellen met mijn bluetoothkit in mijn wagen? Wie gaat nagaan of mijn bluetooth effectief aan stond tijdens het gesprek?
2. Ik krijg een SMSje binnen en lees het...Boem, ongeval. Ik geef GSM aan de politie en zeg dat ik het SMSje heb gelezen terwijl ik wachtte op hun : ik belde namelijk de politie om het ongeval aan te geven en zag dat ik een SMSje had, dus direct daarna gelezen.
3. Een SMS versturen...Boem, ongeval. En dan het smsje snel wissen lijkt me ook geen probleem.
4. Je GSM aan je vrouw geven en de politie zeggen dat je vrouw stuurde met jouw GSM (of een andere inzittende van de wagen)?
En zo zijn er nog vele mogelijkheden...