Overspanningsbeveiliging netwerk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik zou mijn thuisnetwerk willen beveiligen tegen overspanningen (overspanning op net of indirecte blikseminslag). Wat hebben jullie gedaan of wat raden jullie aan? Ik heb gezien dat er surge protectors zijn die één enkele rj45 kunnen beschermen, maar bestaat er ook iets betaalbaar dat meerdere poorten tegelijk kan beveiligen? Hoe beveiligen jullie verder de coax aansluiting van Telenet? Ik neem aan dat een overspanning daar via ethernet of hdmi kan doorgegeven worden aan andere apparatuur. Moet ik best een beveiliging aan de modem gebruiken of ook beveiligingen aan de digicorders zelf? Wat is daar het best voor geschikt?
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Er zijn genoeg industriële surge protectors op de markt voor niet overdreven veel geld.
Deze kan je mooi op een DIN-rail naast elkaar monteren en hebben geen externe voeding nodig.
Ook moet je jezelf de logische vraag stellen, wil je dit wel in één behuizing plaatsen, ook de behuizing heeft zijn functie om te scheiden hé, al dan niet naar de buitenwereld of andere kringen.
Een blikseminslag vlakbij, daar is weinig materiaal tegen bestand, maar wat transiënten ten gevolge van inslagen op het elektriciteitsnet dat vangen ze wel op (ook op voorwaarde dat het niet te dichtbij is natuurlijk).
Even googelen naar toch een "bekender" merk:
http://www.blackbox.com/Store/Results.a ... 4294954598
Deze kan je mooi op een DIN-rail naast elkaar monteren en hebben geen externe voeding nodig.
Ook moet je jezelf de logische vraag stellen, wil je dit wel in één behuizing plaatsen, ook de behuizing heeft zijn functie om te scheiden hé, al dan niet naar de buitenwereld of andere kringen.
Een blikseminslag vlakbij, daar is weinig materiaal tegen bestand, maar wat transiënten ten gevolge van inslagen op het elektriciteitsnet dat vangen ze wel op (ook op voorwaarde dat het niet te dichtbij is natuurlijk).
Even googelen naar toch een "bekender" merk:
http://www.blackbox.com/Store/Results.a ... 4294954598
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Blikseminslag hou je idd niet tegen.
Ik zou eentje gooien op de coax of rj11 connector die binnenkomt, en op de stopcontacten van belangrijke toestellen.
Eenmaal in je eigen netwerk lijkt me de kans op rj45 overspanning al een stuk kleiner, tenzij je mogelijk met poe werkt.
Ik vraag me af of gewone switchen bv serieuze overspanning zouden zetten op hun netwerkpoorten als ze overspanning binnenkrijgen? Dat je dat met adapters ofzo hebt lijkt me nog ietwat logisch, en binnenkomende kabels kunnen altijd spanning krijgen van een inslag.
[
Post made via mobile device ]
Ik zou eentje gooien op de coax of rj11 connector die binnenkomt, en op de stopcontacten van belangrijke toestellen.
Eenmaal in je eigen netwerk lijkt me de kans op rj45 overspanning al een stuk kleiner, tenzij je mogelijk met poe werkt.
Ik vraag me af of gewone switchen bv serieuze overspanning zouden zetten op hun netwerkpoorten als ze overspanning binnenkrijgen? Dat je dat met adapters ofzo hebt lijkt me nog ietwat logisch, en binnenkomende kabels kunnen altijd spanning krijgen van een inslag.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 83 keer
Ik zou enkel de verbindingen naar buiten toe beschermen ... al de rest is overbodig en duur ...
- dus inkomende kabel distributie
- telefoonlijn
http://www.schneider-electric.com/produ ... iprc-ipri/
- stroomnet
http://www.schneider-electric.com/produ ... -ipf-iprd/
en vooral een deftige / dikke aarding niet vergeten voor al deze beveiligingen
- eventueel nog verbindingen naar andere gebouwen
- dus inkomende kabel distributie
- telefoonlijn
http://www.schneider-electric.com/produ ... iprc-ipri/
- stroomnet
http://www.schneider-electric.com/produ ... -ipf-iprd/
en vooral een deftige / dikke aarding niet vergeten voor al deze beveiligingen
- eventueel nog verbindingen naar andere gebouwen
-
- userbase crew
In de zekeringkast kan een probleem zijn bij bepaalde huurwoningen.
Maar als je het daar kan opvangen ben je natuurlijk het best af; in geval van paranoia kan je de duurste apparatuur nog ns apart voorzien, maar ga ervan uit dat goeiekope surge protector tussenstekkers vaak ook "you get what you pay for" resultaat afleveren, van wat ik erover gehoord heb.
Maar als je het daar kan opvangen ben je natuurlijk het best af; in geval van paranoia kan je de duurste apparatuur nog ns apart voorzien, maar ga ervan uit dat goeiekope surge protector tussenstekkers vaak ook "you get what you pay for" resultaat afleveren, van wat ik erover gehoord heb.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik heb hier al gedacht aan een mikrotik switch aan de modem en dan met fiberkabeltje naar de (mikrotik) router.
Dan is alles al elektrisch gescheiden vanaf de coax.op netwerk niveau
[
[

-
- userbase crew
Zou een protector op de coax niet makkelijker zijn? Enfin, i dunno, jouw oplossing klinkt ook wel interessant.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Tja... ik heb ooit geweten dat de bliksem is binnen gekomen net via die aarding... alles maar dan ook alles kapot !petzl schreef:en vooral een deftige / dikke aarding niet vergeten voor al deze beveiligingen
Het verslag van de expert gaf aan dat de betreffende installatie eigenlijk "te goed" was geplaatst

- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Natuurlijk goed gedacht maar deze apparaten zitten dan weer in het stopcontact hé.speciall schreef:Ik heb hier al gedacht aan een mikrotik switch aan de modem en dan met fiberkabeltje naar de (mikrotik) router.
[Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- userbase crew
Waarop mijn originele vraag weer: springt de stroom bij een switch van stopcontact naar de poorten, of zijn die voldoende geisoleerd?
[
[

-
- Elite Poster
Heb dit ooit meegemaakt. Zal ook wel afhangen van de voeding in het toestel en de beveiliging die men gebruikt. Maar lijkt me niet ondenkbaar dat een overspanning op de 230V zich vertaalt in een overspanning op de 5V kant in het toestel. Best ook een surge protector zelf op het toestel gebruiken.ITnetadmin schreef:Waarop mijn originele vraag weer: springt de stroom bij een switch van stopcontact naar de poorten, of zijn die voldoende geisoleerd?
[Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
In mijn vorig huis 2 keer een blikseminslag gehad via de BC lijn. Was nog in de tijd van de analoge modems op de telefoonlijn. 2 keer de modem gefrituurd, 1 keer vlogen de blauwe vuurballen uit het scherm en de 2 pc's die opstonden. Ik dacht dat beide pc's ook gefrituurd waren omdat ze uit stonden ineens, maar kon ze gewoon weer inschakelen. In de rest van het huis was eigenlijk niets stuk, waarschijnlijk omdat er ook beveiligers stonden op de stroomstekkers van de pc's? Daar was er wel eentje van stuk. Sinds de Telenet aansluiting nooit meer voor gehad...
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Als dit klopt, gewoon FTTH thuis en daarover alles (telefonie, tv, internet)speciall schreef:Ik heb hier al gedacht aan een mikrotik switch aan de modem en dan met fiberkabeltje naar de (mikrotik) router.

Hoe zit het eigenlijk met zonnepanelen bij zo'n inslag (lees: convertors)
-
- Deel van't meubilair
Tja, al die toestellen steken uiteindelijk ook weer in een stopcontact of aarding...Tim.Bracquez schreef:Als dit klopt, gewoon FTTH thuis en daarover alles (telefonie, tv, internet)
Als je nutsvoorzieningen (telefoon, kabel, electriciteit) ondergrond liggen is het risico eerder beperkt... maar uitgesloten is het nooit (zelfs niet met beveligers erop).
De vraag is dan maar of het zin heeft hierin te investeren ?
-
- Elite Poster
Voor zonnepanelen bestaat er ook wel bliksem- en overspanningsbeveiliging heb ik gezien.Tim.Bracquez schreef:Als dit klopt, gewoon FTTH thuis en daarover alles (telefonie, tv, internet)speciall schreef:Ik heb hier al gedacht aan een mikrotik switch aan de modem en dan met fiberkabeltje naar de (mikrotik) router.
Hoe zit het eigenlijk met zonnepanelen bij zo'n inslag (lees: convertors)
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Fiber kan gerust als scheiding gebruikt worden. Doen ze in elektrische cabines ook. Maar daarmee heb je het elektrisch net binnenshuis en op jouw LAN nog niet degelijk afgeschermd natuurlijk.
Een computerzaak mocht ooit eens alle netwerkpoorten vervangen na een inslag in de omgeving.
Een computerzaak mocht ooit eens alle netwerkpoorten vervangen na een inslag in de omgeving.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Mjah blikseminslag...De reactie van veel mensen is "de prise uittrekken". Echter helpt dit amper of niet : een bliksem kan met gemak tot 1m overslaan op je toestel hoor. Dus je kabel moet telkens minimum 1m van het stopcontact liggen...
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Geen enkele "gewone" beveiliging stelt veel voor bij rechtstreekse inslag.
De Amerikaanse ambassade in Brussel heeft alles van belang in dikwandige, geaarde, dubbel geïsoleerde koperen buizen liggen. Alles van telecom zit in geaarde, min. 3 mm plaat stalen kasten. Niet alleen voor bliksembeveiliging, maar ook om spionage tegen te gaan. Daar is een blikseminslag geweest, zonder veel schade, maar nog was van het netwerk en de telefoon hier en daar een poort kapot. Het bleef wel operationeel.
Daar staan MOV's op van de grootte van een pak melk. Fabrikaat: Siemens. En overal staan 6 MOV's parallel, telkens met dunnere verbindingen tussen de MOV's. Bij secundaire inslag absorberen die MOV's alles. Bij primaire slaan de verbindingen door en worden de MOV's opgeblazen.
Als je dat nooit gezien hebt, sta je raar te kijken, de eerste keer dat je zo'n kast opentrekt...
Voor ethernet reken ik eerder op een goede kwaliteit switches. Met ingebouwde PSU en een echte aarding. Niks met zo'n zwart geschakeld plastic blokje extern. Maar ik koop al tien jaar of zo geen switches meer aan, dus ik weet niet zo direct wat op de huidige markt aan te raden is.
De Amerikaanse ambassade in Brussel heeft alles van belang in dikwandige, geaarde, dubbel geïsoleerde koperen buizen liggen. Alles van telecom zit in geaarde, min. 3 mm plaat stalen kasten. Niet alleen voor bliksembeveiliging, maar ook om spionage tegen te gaan. Daar is een blikseminslag geweest, zonder veel schade, maar nog was van het netwerk en de telefoon hier en daar een poort kapot. Het bleef wel operationeel.
Daar staan MOV's op van de grootte van een pak melk. Fabrikaat: Siemens. En overal staan 6 MOV's parallel, telkens met dunnere verbindingen tussen de MOV's. Bij secundaire inslag absorberen die MOV's alles. Bij primaire slaan de verbindingen door en worden de MOV's opgeblazen.
Als je dat nooit gezien hebt, sta je raar te kijken, de eerste keer dat je zo'n kast opentrekt...
Voor ethernet reken ik eerder op een goede kwaliteit switches. Met ingebouwde PSU en een echte aarding. Niks met zo'n zwart geschakeld plastic blokje extern. Maar ik koop al tien jaar of zo geen switches meer aan, dus ik weet niet zo direct wat op de huidige markt aan te raden is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Dat is wel straf. Hoe weet die bliksem wat een stopcontact is? Wat is het verschil met leidingen die in uw muur steken?krisken schreef:Mjah blikseminslag...De reactie van veel mensen is "de prise uittrekken". Echter helpt dit amper of niet : een bliksem kan met gemak tot 1m overslaan op je toestel hoor. Dus je kabel moet telkens minimum 1m van het stopcontact liggen...
-
- Deel van't meubilair
Het zal inderdaad niet de eerste keer zijn dat de leidingen uit de muur springen ! (ongeacht beveiliging).
-
- Elite Poster
Ik denk dat bij een directe blikseminslag je defect netwerk en multimedia installatie ook je laatste zorg gaat zijn...
- krisken
- userbase crew
Don't be so sure of that!Avenger 2.0 schreef:Ik denk dat bij een directe blikseminslag je defect netwerk en multimedia installatie ook je laatste zorg gaat zijn...

Ik bedoel het omgekeerd, als een bliksem zich heeft gezet op de elektriciteitsleiding naar je huis (bvb op de luchtlijn bij oude huizen). Zoals r2504 reeds zegt : leidingen springen (letterlijk) uit de muur soms. Bliksem is erg krachtig...brubbel schreef:Dat is wel straf. Hoe weet die bliksem wat een stopcontact is? Wat is het verschil met leidingen die in uw muur steken?krisken schreef:Mjah blikseminslag...De reactie van veel mensen is "de prise uittrekken". Echter helpt dit amper of niet : een bliksem kan met gemak tot 1m overslaan op je toestel hoor. Dus je kabel moet telkens minimum 1m van het stopcontact liggen...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Stekkers uit trekken helpt tegen de statische lading die een onweer meebrengt. Dan zijn miljoenen volts, maar een kleine stroom. Genoeg om een piepklein gaatje in je vinger te maken als je er naar wijst, maar niet gevaarlijk. Die lading blijft soms lang hangen, zeker als er een slechte of geen aarding is. En ze is genoeg om gevoelige elektronica om zeep te helpen.
Bij directe inslag op wat dan ook, krijg je ook miljoenen volts, gekoppeld aan tienduizend ampère. Genoeg om los door een bakstenen muur te gaan en een gat van een meter achter te laten. Gelukkig is die sterke stroom maar enkele milliseconden bezig, of heel 't huis was weg.
Bij een directe inslag kan zelfs de (vochtige) lucht heet genoeg worden om in plasma toestand te gaan en dat gaat overal door. Dat gebeurt gelukkig niet veel.
Er loopt momenteel een projectje om de bliksem inslagen wereldwijd te tellen en meten. Met een raspberry en een speciale meet print, registreren ze bliksem tot op kilometers en vermits er altijd meerdere deelnemers in de buurt zijn, kunnen ze ook de locatie trianguleren.
zie:
http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php?lang=nl
en
http://vk4mdx.wordpress.com/2013/04/21/ ... sberry-pi/
Bij directe inslag op wat dan ook, krijg je ook miljoenen volts, gekoppeld aan tienduizend ampère. Genoeg om los door een bakstenen muur te gaan en een gat van een meter achter te laten. Gelukkig is die sterke stroom maar enkele milliseconden bezig, of heel 't huis was weg.
Bij een directe inslag kan zelfs de (vochtige) lucht heet genoeg worden om in plasma toestand te gaan en dat gaat overal door. Dat gebeurt gelukkig niet veel.
Er loopt momenteel een projectje om de bliksem inslagen wereldwijd te tellen en meten. Met een raspberry en een speciale meet print, registreren ze bliksem tot op kilometers en vermits er altijd meerdere deelnemers in de buurt zijn, kunnen ze ook de locatie trianguleren.
zie:
http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php?lang=nl
en
http://vk4mdx.wordpress.com/2013/04/21/ ... sberry-pi/
- krisken
- userbase crew
Leuk! Jammer dat je t niet kant-en-klaar kan kopen om mee te helpen. Zou t anders direct doen...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ziet er inderdaad wel tof uit. Wel heel wat werk om te bouwen. Misschien een projectje voor in de winter