Elia wil ook gezinnen automatisch afsluiten op piekmomenten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

@Joe de Mannen ik heb niet gezegd dat ge ze allemaal in 1 keer moet vervangen.
Lampen gaan kapot en dat is een feit, en dan kan ze op termijn toch vervangen, er worden nieuwe straten aangelegd met verlichting en daar kunnen we ze ook insteken.

Je moet niet direct moord en brand schreeuwen van dat kost veel geld. Elke investering kost geld maar zolang dat het op termijn meer voordelen biedt:

Verschil tussen de 2


Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Straatverlichting
de levensduur is met 50 000 uur veel langer.
de kleurherkenning is veel beter en in veel gevallen is er geen sprake van strooilicht.
Bovendien is een aantal led-armaturen dimbaar.

Presentatie over het verschil in LED vs HPS
http://www.slideshare.net/ChristineGupt ... comparison
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

8balljunkie schreef:Als onze straatverlichting nu eens veranderd naar LED lampen, dat zou ook al eens een pak helpen.
Uit onderzoek is gebleken dat de besparing van elektriciteit door de lichten uit te zetten op snelwegen verwaarloosbaar is.
Ze zouden beter alles uit laten en wanneer het regent of mist is, ze dan aanzetten.
Dat doen ze toch al??? Bekijk even mijn reactie hierboven. Of bedoel je "alle" straatverlichting? Dat zal nooit gebeuren. In residentiële wijken is straatverlichting wel degelijk nuttig, oa veiligheidsgevoel, maar ook effectief tegen inbraken en in woonwijken zijn er natuurlijk ook zwakke weggebruiker natuurlijk.

Om alles om te schakelen naar ledlampen is het nog steeds te vroeg, ledlampen voor residentieel gebruik staan nog maar net op punt, laat staan die voor de industrie, die lampen zijn praktisch niet te betalen voor de moment. Als de technologie op punt komt en er meer lumen per Watt gehaald wordt en de kostprijs zakt, dan zal het pas interessant worden. De palen voor led zijn ook lager, op de vernieuwde E314 zijn de palen immers ook een stuk lager van de nieuwe verlichting en ipv 2x2 lampen zijn het 1x1 lampen geworden, betere lichtopbrengst en mooier licht.

Eventueel als straatverlichting in woonwijken wordt aangepast zouden deze kunnen werken met een bewegingssensor, dat ze enkel branden als er een auto voorbij rijdt, of als er ander verkeer voorbij komt. Als het verbruik laag uit valt zou men deze zelfs kunnen aansluiten op een batterij en zonnepaneeltjes. Er is veel mogelijk, maar kosten versus baten worden steeds vergeleken natuurlijk.
cyrano
Pro Member
Pro Member
Berichten: 261
Lid geworden op: 20 dec 2008, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer

Lichtgevende wegen. Slorpen overdag zon en geven 's nachts licht. Dat is een elektrochemisch proces, dus geen batterijen. In Nederland ligt er al één op proef, in de USA worden er een aantal gepland.

http://www.smarthighway.net/wp-content/ ... s-N329.pdf
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

8balljunkie schreef:Als onze straatverlichting nu eens veranderd naar LED lampen
De lampen die nu gebruikt worden (natrium SOX: 200 lm/Watt) zijn stukken zuiniger dan LEDs (60-100lm/Watt)
bron:
http://www.spaarlampensite.nl/index.php ... &Itemid=46
http://nl.wikipedia.org/wiki/Straatverlichting
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zoals Philippe hierboven al merkte, het zijn de piekuren, niet de daluren zoals snachts, die problemen hebben. Electriciteit is moeilijk op te slaan, dus snachts besparen om overdag meer over te hebben is niet hoe het werkt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Maar,... met de overschotten van de daluren kan je wel technieken gebruiken om tijdens de nacht stroom op te slaan. Zoals bvb water in een stuw/watertoren pompen en tijdens de dag laten leeglopen... Dat is ook een vorm van opslag, weliswaar in een andere vorm. Feit is dat hernieuwbare energie nog steeds in een verdomdhoekje zit. Bij mij op het werk hebben ze een watermolen die perfect stroom zou kunnen opwekken, maar het kost natuurlijk geld om dat te restaureren. Op verschillende waterlopen zou men energie kunnen opwekken, alleen maar door het water dat stroomt. Dat werkt zowel overdag als tijdens de nacht. Ook getijdestromen van de zee zijn bruikbaar op sommige plaatsen. Alleen, waarom zou men moeite doen als het goedkoper is om een fossiele brandstof gebruiken dan te investeren in groene energie die zowel overdag als tijdens de nacht stroom kan geven.

Nogmaals, we zijn Europa, maar op vlak van energie heeft elk landje wel zijn kerncentrale, of windmolens of... en moeten we invoeren of exporteren etc etc... Waarom geen Europees of mondiaal energie platform? In principe is er op heel deze aardbol meer dan stroom voldoende hoor.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat oppompen van kunstbekkens doen we nu al. En by all means, laat ons er meer bouwen en nachtstroom daarvoor gebruiken, maar als er overschot is is er overschot.
Watermolens zouden inderdaad kunnen bijkomen, en eb en vloed kan ook gebruikt worden om stroom op te wekken. Maja, da kost geld, en het grote probleem is dat veel van die technieken meer geld kosten dan ze ooit aan stroom zullen opwekken in hun leven, dus investeerders staan niet te springen. Dat zal pas gebeuren dat de stroom zoveel duurder wordt dat het economisch interessant wordt.


En ivm lichten doven op de snelweg: de eerste week dat ze daarmee begonnen zijn, kwam ik blauwe zwaailichtjes tegen op de pechstrook van de E40, zo'n 200m voor mij. Ikke dus maar wa vertragen, ge weet nooit wat er gebeurd is, en je kan niks meer zien zonder die lampen die het wegdek van bovenaf verlichtten. 100m voor de plek lag er een zwarte bumper midden op mijn rijvak, overschotje van het accident. Nog NET kunnen ontwijken door van rijvak te veranderen als ne zot. Chance dat er geen andere wagens naast mij reden. Had ik makkelijk kunnen zien als er verlichting was geweest.

Sindsdien ben ik grote tegenstander van lichten doven. Ze kunnen beter 1 op de 2 lichten weghalen, overal. Dat bespaart een gigantische 50% en je hebt nog altijd verlichting. Intussen rij ik op donkere snelwegen met mistlampen, en als er wat middenstrookbegroeiing is en geen voorliggers, ook met grootlichten op. Levensgevaarlijk, die donkere wegen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Die straatverlichting 's nachts laten branden was voor de kerncentrales iets van belasting te geven. Nu de meeste gaan stil gelegd worden is dit niet nodig meer. En ik rij liever in het donker met een reflecterende berm dan gehinderd te worden door mensen met grootlichten aan. :nono:

De piekmomenten waar het over gaat zijn rond het middageten en het avondeten. Op dat moment zijn de meeste mensen bezig met het klaarmaken van hun eten.
Als dit nog klopt met mijn cursus sterkstroom van 20 jaar geleden :idea:

En "not done" project dus van Elia.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het gaat hem niet over de wegmarkering, maar wat er mogelijk als obstakel op die weg ligt. Dus zolang men met die "lichten volledig doven" onzin (ipv bv 1 op 2 of 1 op 3 aan te laten) blijft verderdoen, zal je de grootlichten er moeten bijnemen vrees ik.
Je ziet gewoon niet ver genoeg op de baan met gewone lichten, behalve dan in een bebouwde kom; elders is je snelheid gewoon te groot en reiken de lichten dus niet ver genoeg om voldoende overzicht te geven.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Op zowat alle grote wegen in FR staan zelfs geen lampen meer. Dat zou het probleem dus niet mogen zijn, het is een kwestie van je aan te passen.

Het verhaal met de bumper die ik zonet las begrijp ik, maar de vraag is of je deze zo goed ging ontweken hebben met de simpele straatverlichting die er staat? Die oranje lampen geven naar mijn mening ook niet zoveel licht om vlot zaken te herkennen en er correct op te reageren.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ITnetadmin schreef:Het gaat hem niet over de wegmarkering, maar wat er mogelijk als obstakel op die weg ligt.
Het gaat hem over het afsluiten bij piekmomenten. Die verlichting word aangestoken buiten piekmomenten om de kerncentrales nog iets van belasting te bieden tijdens de nacht en is eigenlijk off topic. :roll:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

speciall schreef:
Paar UPS systeempjes kunnen al veel oplossen,
1 grote voor chauffage & pompen
1 kleine voor frigo

moet volstaan om alles 2 uur zonder stroom te zetten.

groot = 2000VA?
klein = 750VA?
totaal = 1000 a 1500 euro investering?
Bijna-naamgenoot: je moet eens opzoeken hoe lang de autonomie van die toestellen is aan volledige belasting. Een 2000VA UPS heeft doorgaans 4 12V 9Ah batterijen aan boord, wat een totale energieopslag van 430 Wh betekent. In de veronderstelling dat het toestel een rendement van 100% heeft, de batterijen in perfecte toestand zijn en de UPS de batterij tot de laatste Wh kan leegzuigen geeft dat een autonomie van 13 minuten aan volledige belasting. In de praktijk is rond de 5 minuten realistisch...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

SMA (die van de omvormers voor zonnepanelen) verkoopt een batterijpack voor het overbruggen van blackouts, dwz dat je overdag met dat pack kan draaien op de stroom van je eigen panelen, zonder dat je aan het net hangt (daar waar de omvormer het normaal opgeeft als het net wegvalt).

Dat kan een oplossing zijn voor zo'n situaties. Maar ik vermoed dat de energiebedrijven op dat moment toch liever mijn overschot hebben om door te verkopen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Bijna-naamgenoot: je moet eens opzoeken hoe lang de autonomie van die toestellen is aan volledige belasting. Een 2000VA UPS heeft doorgaans 4 12V 9Ah batterijen aan boord, wat een totale energieopslag van 430 Wh betekent. In de veronderstelling dat het toestel een rendement van 100% heeft, de batterijen in perfecte toestand zijn en de UPS de batterij tot de laatste Wh kan leegzuigen geeft dat een autonomie van 13 minuten aan volledige belasting. In de praktijk is rond de 5 minuten realistisch...
weet ik, maar ik veronderstel dat een chauffage met een paar pompen niet meer dan 50 a 100w verbruikt,


UPSsen zijn vooral gemaakt om korte stroomonderbrekingen te overbruggen of toestellen veilig te laten afsluiten, maar met eentje met wat capaciteit kan je een lichter toestel wel een uurtje of 2 laten draaien
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

krisken schreef:Het verhaal met de bumper die ik zonet las begrijp ik, maar de vraag is of je deze zo goed ging ontweken hebben met de simpele straatverlichting die er staat? Die oranje lampen geven naar mijn mening ook niet zoveel licht om vlot zaken te herkennen en er correct op te reageren.
Die oranje lampen laten je toch toe om objecten (zeker van die grote, twas ne volledige bumper) verder te zien dan alleen je koplampen zouden kunnen, ook al omdat er meer dan 1 lichtbron is en je dus beter relief kan zien. Je ziet toch de ganse baan, bochten en al, met straatverlichting; bij het rijden op enkel koplampen verdwijnt alles verder dan 50-100m onherroepelijk in het duister.
Nu geef ik ook toe dat die ervaring, en dan nog zo direct na het doven van de eerste snelweglichten, mijn mening wel wat gekleurd zal hebben; de schrik voor een herhaling zit er wss wel in.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat laatste begrijp ik best! Al moet ik zeggen dat ik veel beter rij s nachts met de lichten uit : de oranje lichten tegen hogere snelheden zorgen voor een vrij hoge vermoeidheid aan je ogen.

In tegenstelling tot overdag kijk je 's nachts "dichter" naar je wagen toe. Indien je overdag rijd, kijk je meestal naar of de horizon, of de eerste auto voor je neus (focuspunt). 's Nachts ligt dat focuspunt veel dichter naar je wagen toe, waarbij je voorwerpen niet sneller zal opmerken (tenzij deze zelf verlichting op hebben, zoals auto's.

In Engeland hebben ze dit overigens ook mooi opgelost. Als je van Dover naar Londen aan het cruisen bent, zal je zien dat ze een heel assortiment aan LED's gebruiken op het baanvak zelf (ook daar is geen straatverlichting):
- groen voor de binnenkant van de bocht
- rood voor de buitenkand van de bocht
- wit voor de middelste strepen

Werkt erg efficient : je ziet de hele weg letterlijk kilometers ver doorlopen, op- en afritten zijn erg duidelijk aangegeven.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

mailracer schreef:Het gaat hem over het afsluiten bij piekmomenten. Die verlichting word aangestoken buiten piekmomenten om de kerncentrales nog iets van belasting te bieden tijdens de nacht en is eigenlijk off topic. :roll:
Ik denk dat je deels mis bent, Heb het al geschreven: wanneer zijn er problemen met het net? In de winter. Wanneer is het donker in de winter? Juist, op de moment dat het net extra belast wordt, dus de straatverlichting aansteken tussen 17-18u (op dat moment overduidelijk een piekmoment) zal het probleem niet oplossen denk ik. :)

Wat gedoofde verlichting betreft: mensen rijden trager en veiliger wanneer ze compleet in het donker rijden. Studies hebben dat al paar keer aangetoond.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Trager, ja. Maar veiliger?
Daar zal ook wel zo'n "mist" effect tussenzitten, zoals laatst nog gemerkt.
Zolang je de lichten van je voorganger ziet, weet je nl waar de weg ligt. Dus ga je sneller rijden om toch maar je voorganger te kunnen volgen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Veiliger in de zin van: minder risico's nemen. Laat ik het zo zeggen en me iets beter uitdrukken.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik denk dat ze hier in Kortrijk, Marke en Aalbeke aan het testen zijn :-(
Voor de 2de keer in 1 week hebben we een serieuze stroomonderbreking.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Er is momenteel dan ook een mindere nucleaire productiecapaciteit van ruim 2000 MW: met name de gezamenlijke productie van Doel 3 (1006 MW) en Tihange 2 (1008 MW).

Even een plaatje van 2007/2008 om de grootte orde van die 2000 MW visueel goed te situeren.
2000 MW is ongeveer 1/6 van de benodigde capaciteit op piekmomenten.

Doel 1 (433MW) en Doel 2 (433 MW) zullen bijkomend stilgelegd worden in 2015 ...
Doel 1, Doel 2, Doel 3 en Tihange 2 vertegenwoordigen dus ongeveer 1/4 van de benodigde capaciteit op piekmomenten.

Afbeelding
Bron: Elia.

Bij windstilte op een koude, donkere winteravond kan men misschien best een paar kaarsjes laten branden én een paar geitenwollen sokken aantrekken. 8)
De kaarsjes waaien allicht toch niet uit bij windstilte. :wink:

PS In 2014 waren er belangrijke verkiezingen. Doel 3 en Tihange 2 werden wél terug opgestart en bleven operationeel tot net na de winter. Toeval??
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

ITnetadmin schreef:Intussen rij ik op donkere snelwegen met mistlampen, en als er wat middenstrookbegroeiing is en geen voorliggers, ook met grootlichten op. Levensgevaarlijk, die donkere wegen.

...

Je ziet gewoon niet ver genoeg op de baan met gewone lichten, behalve dan in een bebouwde kom; elders is je snelheid gewoon te groot en reiken de lichten dus niet ver genoeg om voldoende overzicht te geven.
Elke wagen en zijn uitrusting is anders. Je moet niet gaan racen met een simpele wagen waar goedkope koplampjes inzitten met een beperkte reikwijdte. Ben je zeker dat je lichten juist afgesteld staan? Want dit is alvast niet normaal.

Dit is trouwens eerder een cultuurprobleem in België. We zijn zo gepamperd door die straatverlichting dat we in ons broek doen als we in het buitenland op een Landstrasse komen in het holst van de nacht, waar je 100 mag en (zogezegd) geen steek ziet. De wagenmarkt in ons land is er dan ook op afgestemd: een Golf Highline in België heeft standaard geen Xenon, maar een Golf Highline in Duitsland wél. Waarom denk je dat ze gewone koplampen daar al lachend ook wel "theelichtjes" noemen? Voor elke serieuze autobestuurder is Xenon of iets dergelijk gewoon een no-brainer.

Ik ben er alvast voor gewonnen; weg met die verlichting op verlaten steenwegen. De gebruiker moet zich maar voorzien door enerzijds zijn wagen uit te rusten met betere lampen zodat een hoge snelheid op een veilige manier gehandhaafd kan worden, of moet zijn rijstijl maar aanpassen als de lampen die veiligheid niet kunnen garanderen.
Afbeelding
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

[off-topic]

Wel wat off-topic maar toch even aansluiten bij het bericht van Kenw00t.
Louter het gebruik van "goede" lampjes kan je 's nachts al serieus extra veel zicht bezorgen (reikwijdte & aantal lumen).
Ik heb indertijd vrij kort achter elkaar twee stuk gesprongen lampjes vervangen door exemplaren van bij het tankstation om de hoek: dramatische daling van reikwijdte & helderheid. :cry:
Nadien heb ik deze vervangen door Osram "Night Breaker Plus" lampjes: wat een verademing!! :-D
Wel heb ik deze gekocht bij amazon.de wegens het prijsverschil met België.

Dit is wat Osram zélf van hun eigen lampjes (de opvolger "Night Breaker Unlimited") vindt (en ze hebben gelijk mijn inziens):
  • Up to 110 % more light on the road (compared to standard halogen lamps)
  • Up to 40 m longer beam of light (compared to standard halogen lamps)
  • Up to 20 % whiter light (compared to standard halogen lamps)
  • Drivers spot obstacles and dangerous situations much sooner
  • Optimum light for more reaction time
  • Patented blue ring coating for less reflected glare
  • More efficient light production thanks to optimized inert filling gas formula
  • Higher resilience due to robust coil design
[/off-topic]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... nter.dhtml

Toch een lichtpuntje in de duisternis. :)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een werkgroep van de regering werkt aan een noodplan om de stroombevoorrading deze winter te garanderen. De strategische reserve die de hoogspanningsnetbeheerder Elia moet aanleggen om de winterpieken aan te kunnen, blijkt niet voldoende. Dat schrijven De Tijd en De Standaard vandaag.

In plaats van 800 me­gawatt aan reservecapaciteit, hebben de elektriciteitsbedrijven EDF Luminus en E.on twee cen­trales aangeboden die samen goed zijn voor 850 megawatt. De twee zijn bereid de centrales van Seraing en Vilvoorde de volgende drie winters stand­by te houden.

Een werkgroep met vertegenwoordigers van overheid en energiesector zoekt naar maatregelen om het stroomverbruik op piekmomenten deze winter snel te kunnen drukken. Maatregelen die op tafel liggen, zijn onder meer het doven van de verlichting op de autosnelwegen, het verminderen van de verlichting bij het openbaar vervoer en het zo veel mogelijk verminderen van het verbruik bij de overheidsinstellingen. Ook het verbieden van het gebruik van bepaalde elektrische toestellen behoort theoretisch tot de mogelijkheden. De concrete beslissingen zouden pas in september genomen worden.

De maatregelen zullen enkel genomen worden op absolute piekmomenten, luidt het. Die zijn er bijvoorbeeld wanneer het erg koud is in België én in de buurlanden, waardoor er nauwelijks stroom kan ingevoerd worden uit Frankrijk en Nederland.
We gaan dus echt terug naar de middeleeuwen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

En die gascentrales die offline staan wegens te weinig winstopbrengst?
Waarom kan de regering hen niet verplichten die weer operationeel te houden?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Slafes schreef:http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... nter.dhtml

Toch een lichtpuntje in de duisternis. :)
Dit artikel doet mij denken aan toestanden in Latijns Amerika. In verschillende landen hebben ze daar met de regelmaat van een klok stroomuitval. Het is al ver gekomen als we afglijden naar identieke toestanden. Maar het is geen nieuws meer, dat België op vele gebieden nog steeds in de Middeleeuwen vertoeft.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Tijd voor een shift naar LFTR ? (molten salt reactor, Thorium) De chinezen zijn er al even mee bezig en hopen binnen 10 jaar operationeel te zijn !!

Dr. Alvin Weinberg (Oak Ridge), de uitvinder van zowel de huidige commerciële PWR/BWR reactoren als de MSR, heeft lange tijd zijn voorliefde voor MSR getoond ... dit werd beloond met zijn ontslag. Sindsdien (1973) is er eigenlijk geen echte R&D meer geweest voor MSR, tot de chinezen alle research bij Oak Ridge zijn gaan halen voor hun eigen LFTR programma.

Fascinerende materie & dubieuze keuzes die in het verleden gemaakt zijn, ...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De stroomuitval valt goed mee daar, die is veelal te wijten aan de gebrekkige infrastructuur en de manier hoe die is opgebouwd op de straten. Heeft amper of niks te maken met de centrales daar.

In Tulum (Mexico) was er ook geen elektriciteit via het lichtnet. De hutjes werden verlicht door een stroomgenerator. Van 6u tot 8u, van 12u tot 14u en van 18u tot 22u. Dus als je even je GSM wou opladen of het draadloos internet gebruiken daar (wifi bridge naar cancun) kon je alleen dan. Wat op zich beter is dan hier : hier weten we niet wanneer de boel uitvalt en wanneer niet...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Fatsie schreef:Tijd voor een shift naar LFTR ? (molten salt reactor, Thorium) De chinezen zijn er al even mee bezig en hopen binnen 10 jaar operationeel te zijn !!

Dr. Alvin Weinberg (Oak Ridge), de uitvinder van zowel de huidige commerciële PWR/BWR reactoren als de MSR, heeft lange tijd zijn voorliefde voor MSR getoond ... dit werd beloond met zijn ontslag. Sindsdien (1973) is er eigenlijk geen echte R&D meer geweest voor MSR, tot de chinezen alle research bij Oak Ridge zijn gaan halen voor hun eigen LFTR programma.

Fascinerende materie & dubieuze keuzes die in het verleden gemaakt zijn, ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gesmoltenzoutreactor

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Zo zijn we goed op weg naar Zuid Afrikaanse toestanden. Daar heeft men al jaren "load shedding":

http://loadshedding.eskom.co.za/LoadShe ... escription

Heel leuk voor:
- dieven (alarminstallaties)
- verkeer (geen lichten op de kruispunten)
- brandweer (middenspanningstransformatoren die ontplofffen omdat deze niet gemaakt zijn om honderden keren in/uit te schakelen
- industie (machines die brreken door te stoppen op onverwachte tijdstippen
- toerisme (al eens 2 uur in een luchthaven gestaan zonder stroom?)
...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

We gaan nog Groen-Rood lachen deze (en volgende) winter... 8)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Daarnet nog wat gezien in het laatavondnieuws over een nakend gebrek aan elektriciteit :|
Het zal dus nog menens worden, zeker door de vermoedelijke sabotage van een turbine in Doel is België een groot deel van de nucleaire energie uit dienst.
Landelijke gemeenten kunnen tijdelijk zonder elektriciteit worden gezet.
Laatst gewijzigd door lacer 13 aug 2014, 00:14, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Inderdaad, en blijkbaar Tihange (1?) binnenkort in 10-jaarlijks groot onderhoud...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ben meer voorstander van LENR als alternatief voor de vervuilende fissie

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Volgens mij zijn ze daar nu al met de experts aant overleggen of Tihange zijn 10 jarig onderhoud niet kan uitgesteld worden tot in het voorjaar.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Zolang alle Belgacom TV klanten alleen al 50MW aan Belgacom TV (standby) gebruiken (modem + decoder)... :? (dan heb je nog alle andere providers)
Ik wil niet weten wat er allemaal aan die belachelijk inefficiente dingen opgaat.

Veel kan er gedaan worden als je al die kleine verbruikers die continu aanstaan door iets zuiniger vervangt.

Maar ik blijf persoonlijk wel voor kernenergie. Steeds meer hybrides/elektrische wagens op de weg en de combinatie van kernenergie + smart grid is dan heel interessant, aangevuld met wind- en zonneenergie waar mogelijk.
Kenw00t schreef:
ITnetadmin schreef:Intussen rij ik op donkere snelwegen met mistlampen, en als er wat middenstrookbegroeiing is en geen voorliggers, ook met grootlichten op. Levensgevaarlijk, die donkere wegen.

...

Je ziet gewoon niet ver genoeg op de baan met gewone lichten, behalve dan in een bebouwde kom; elders is je snelheid gewoon te groot en reiken de lichten dus niet ver genoeg om voldoende overzicht te geven.
Elke wagen en zijn uitrusting is anders. Je moet niet gaan racen met een simpele wagen waar goedkope koplampjes inzitten met een beperkte reikwijdte. Ben je zeker dat je lichten juist afgesteld staan? Want dit is alvast niet normaal.

Dit is trouwens eerder een cultuurprobleem in België. We zijn zo gepamperd door die straatverlichting dat we in ons broek doen als we in het buitenland op een Landstrasse komen in het holst van de nacht, waar je 100 mag en (zogezegd) geen steek ziet. De wagenmarkt in ons land is er dan ook op afgestemd: een Golf Highline in België heeft standaard geen Xenon, maar een Golf Highline in Duitsland wél. Waarom denk je dat ze gewone koplampen daar al lachend ook wel "theelichtjes" noemen? Voor elke serieuze autobestuurder is Xenon of iets dergelijk gewoon een no-brainer.

Ik ben er alvast voor gewonnen; weg met die verlichting op verlaten steenwegen. De gebruiker moet zich maar voorzien door enerzijds zijn wagen uit te rusten met betere lampen zodat een hoge snelheid op een veilige manier gehandhaafd kan worden, of moet zijn rijstijl maar aanpassen als de lampen die veiligheid niet kunnen garanderen.
Gewoon grootlichten gebruiken wanneer dat kan?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Is de EuP (Energy Using Products Directive) niet van toepassing op Belgacom ? Die 1 Watt standby rule ?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

lol, een v4 decoder trekt gewoon leuk 16watt in standby (gemeten voltcraft 400 pro) helemaal afzetten (power eraf) gaat, maar dan moet je dat al doen en ik ken niemand die dat doet, want je wilt geen 15min wachten tot er TV is.

Een bbox 2 is nog erger, alleen al als VDSL modem (geen routing, geen wifi) trekt dat ding 13-14 watt.
De Time Capsule die als router gebruikt wordt doet 8 a 9 watt idle, 2.4GHz en 5GHz wifi radios aan + routing/NAT/... Met de harde schijf erin actief gaat dat naar 15-16 watt. (amper meer dan een bbox 2)
De switch die erachter hangt doet minder als 1 watt.

Heel die belgacom zever kost dus een 80 euro per jaar aan stroom (1 modem + 2 decoders). Ik zou eigenlijk is bij iemand met een telenet setup eens gaan meten, dat zal ook niet mals zijn.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

AndRo555 schreef:Maar ik blijf persoonlijk wel voor kernenergie.
Als je een beetje realistisch bent, moet je toch beseffen dat met de huidige financiële toestand het in Europa onmogelijk is om een nieuwe kerncentrale te bouwen zonder zware overheidssteun. Kernenergie is ten dode opgeschreven gewoon omdat het businessmodel niet deugt. Als de oude centrales versleten zijn, is het definitief gedaan. Alleen de belastingsbetaler zal nog heel z'n leven mogen verderbetalen om het kernafval te bewaren en het radioactief materiaal rond het reactorvat centimeter per centimeter te verwijderen.
Lees maar eens http://www.worldnuclearreport.org/
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”