Geachte,
Ik ben onlangs omgeschakeld van ADSL naar VDSL2.
Ik heb een AVM fritzbox 7490 met de firmware voor vectoring.
Ik stel vast dat ik maar een DSL synchronisatie haal van 16554 / 2063 kbits.
Gisteren was het nog 20000 / 2063 kbits.
Ik woon in een nieuwbouw appartement + Belgacom is afgelopen week langs geweest om het nodige te installeren.
Kan iemand me raad geven waarom het zo langzaam is en wat ik kan doen om het te verbeteren.
Bijgevoegd vind me een paar screenshots van de fritzbox.
Alvast bedankt voor de feedback.
VDSL2 / SNR
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik denk dat jij pech hebt, en juist kantje/boord te ver van de ROP zit (>400m), gebaseerd op de attn van 14dB.
Jouw lijn ziet er anders perfect uit (max snelheid 57/11 Mbps op 8d is niet mis!)
Indien Belgacom jouw lijn op 17a zou zetten, dan haal je met veel gemak >70 Mbps
Jouw FritzBox zegt ook "G-Vector on".
Vectoring is een relatief nieuw gegeven, we moeten dus nog een en ander leren begrijpen.
Volgens mij wil dit gewoon zeggen dat jouw fritzBox detecteert dat vectoring op jouw lijn actief is.
Dat wil nog niet zeggen dat Belgacom jouw een vectoring profiel geeft.
Kan je eens kijken welke kaart in jouw ROP zit (Broadcom, Ikanos)? DSL Information > Overview
Geen idee waarom je op een 16.5/2 gevallen bent, en niet op 20/2 gezet wordt (wat via DLM nog verhoogd kan worden naar 30/2)
Dit voorbeeld toont wel aan dat de provisioning criteria van Belgacom toch soms TE conservatief zijn, zodat klanten niet de snelheden krijgen die de lijn comfortabel aankan
Jouw lijn ziet er anders perfect uit (max snelheid 57/11 Mbps op 8d is niet mis!)
Indien Belgacom jouw lijn op 17a zou zetten, dan haal je met veel gemak >70 Mbps
Jouw FritzBox zegt ook "G-Vector on".
Vectoring is een relatief nieuw gegeven, we moeten dus nog een en ander leren begrijpen.
Volgens mij wil dit gewoon zeggen dat jouw fritzBox detecteert dat vectoring op jouw lijn actief is.
Dat wil nog niet zeggen dat Belgacom jouw een vectoring profiel geeft.
Kan je eens kijken welke kaart in jouw ROP zit (Broadcom, Ikanos)? DSL Information > Overview
Geen idee waarom je op een 16.5/2 gevallen bent, en niet op 20/2 gezet wordt (wat via DLM nog verhoogd kan worden naar 30/2)
Dit voorbeeld toont wel aan dat de provisioning criteria van Belgacom toch soms TE conservatief zijn, zodat klanten niet de snelheden krijgen die de lijn comfortabel aankan

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
Philippe, het feit dat de Fritz aangeeft dat zowel downstream als upstream de vectoring actief is, betekent voor mij dat die info op niets gebaseerd is: Belgacom heeft dan al wel de FEXT vectoring uitgerold (downstream), maar op de NEXT (upstream) moeten we nog wel een hele tijd wachten. Die info klopt dus al zeker niet voor upstream vectoring; de vraag is wat dan de juistheid is van die in downstream...
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Bedankt voor de eerste feedback.
Wanneer ik deze avond terug thuis ben bezorg ik een screenshot van de overview.
Ik kan vanop afstand nog niet inloggen op de myfritz, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.
Ik ben in ieder geval blij dat de waardes er goed uitzien.
Ik vreesde het ergste.
Wanneer ik deze avond terug thuis ben bezorg ik een screenshot van de overview.
Ik kan vanop afstand nog niet inloggen op de myfritz, daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.
Ik ben in ieder geval blij dat de waardes er goed uitzien.
Ik vreesde het ergste.
-
- Moderator
Ik zou niet beweren dat het "op niets" gebaseerd is. Er moet ergens een gegeven zijn, die de aanduiding "G-Vector on" triggert.flupke19 schreef:Philippe, het feit dat de Fritz aangeeft dat zowel downstream als upstream de vectoring actief is, betekent voor mij dat die info op niets gebaseerd is: Belgacom heeft dan al wel de FEXT vectoring uitgerold (downstream), maar op de NEXT (upstream) moeten we nog wel een hele tijd wachten. Die info klopt dus al zeker niet voor upstream vectoring; de vraag is wat dan de juistheid is van die in downstream...
Wat juist weet ik niet.
Vandaar dat ik ook schreef "Vectoring is een relatief nieuw gegeven, we moeten dus nog een en ander leren begrijpen".
Er zijn een aantal zaken die we nog niet volledig begrijpen.
Zoals het feit dat vectoring-friendly modems (ook deze die niet white-listed zijn) hun huidig profiel blijkbaar behouden, en niet in fall-back komen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 00#p555528
En hoe meer in-side info we krijgen (zoals van jou

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Starter Plus
Hoe komt ik eigenlijk te weten hoe ver ik van de ROP lig ?
Ik heb ondertussen de volgende website gevonden:
http://bgcmap.narod.ru/
Hier zie ik dat de KVD op 521m ligt van mijn thuis.
Ik heb ondertussen de volgende website gevonden:
http://bgcmap.narod.ru/
Hier zie ik dat de KVD op 521m ligt van mijn thuis.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
't Is niet noodzakelijk zo dat je aangesloten bent op de dichtstbijzijnde KVD/ROP.
Dat kan in de praktijk aardig wat schelen.
Dat kan in de praktijk aardig wat schelen.
-
- Starter Plus
Hoe weten jullie dit danphilippe_d schreef:Ik denk dat jij pech hebt, en juist kantje/boord te ver van de ROP zit (>400m), gebaseerd op de attn van 14dB.

Ik neem aan dat je dit kan zien aan de lijn kwaliteit ?
-
- Premium Member
Ik begin te vermoeden dat die status eerder wil zeggen dat vectoring in de modem enabled is, en dus - indien de DSLAM dat vraagt - de modem alle frames kan sturen die nodig zijn voor vectoring, zowel de frames voor de FEXT (al in bepaalde gevallen actief bij Belgacom) als de frames die de DSLAM nodig heeft om de NEXT te doen (die nog in experimenteerfase zit) en dat dus vermoedelijk de TS helemaal niet op een actieve vectoringlijn zit.philippe_d schreef:Jouw FritzBox zegt ook "G-Vector on".
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
hoe weet ik hoever in van een rop zit?
en welke lijnkaart er daar inzit?
ik werk met een bbox 2?
en welke lijnkaart er daar inzit?
ik werk met een bbox 2?
-
- Moderator
Ik zal eens proberen te achterhalen bij AVM wat de juiste betekenis van "G-vector on".flupke19 schreef:Philippe, het feit dat de Fritz aangeeft dat zowel downstream als upstream de vectoring actief is, betekent voor mij dat die info op niets gebaseerd is: Belgacom heeft dan al wel de FEXT vectoring uitgerold (downstream), maar op de NEXT (upstream) moeten we nog wel een hele tijd wachten. Die info klopt dus al zeker niet voor upstream vectoring; de vraag is wat dan de juistheid is van die in downstream...
Voor zover ik het begrijp heeft FEXT (far-end crosstalk) en NEXT (near-end xt) niets met upstream en downstream te maken.
Zowel op de downstream, als op de upstream, is er FEXT als ook NEXT.
-
- Premium Member
Zowel de FEXT als de NEXT gebeuren uitsluitend in de DSLAM, gebaseerd op vectoring data in frames die de modem hem stuurt (bij vector friendly modems zijn die frames leeg, maar zijn ze er wel).
Bij FEXT anticipeert de DSLAM de overspraak die in downstream bij de modem aankomt, bij NEXT krijgt de DSLAM in upstream data mét overspraak binnen, maar weet hij aan de hand van die vectoring frames hoeveel en van welke lijnen, en kan hij daarmee aan de slag om de upstream signalen op te kuisen.
Misschien heeft de g.vector on dan te maken met het feit dat de modem effectief vectoring data naar de DSLAM stuurt (ik weet niet of de DSLAM aan de modem meldt dat die uberhaupt iets met die data doet want met de NEXT gebeurt momenteel nog niks)
BTW, op lijnen langer dan 400m in een vectoring bundel is het de bedoeling dat die modems in vectoring-friendly mode gaan staan, dus als je bij AVM navraag doet, ineens ook eens horen hoe ze aanduiden dat de modem in vectoring-friendly mode staat.
[
Post made via mobile device ]
Bij FEXT anticipeert de DSLAM de overspraak die in downstream bij de modem aankomt, bij NEXT krijgt de DSLAM in upstream data mét overspraak binnen, maar weet hij aan de hand van die vectoring frames hoeveel en van welke lijnen, en kan hij daarmee aan de slag om de upstream signalen op te kuisen.
Misschien heeft de g.vector on dan te maken met het feit dat de modem effectief vectoring data naar de DSLAM stuurt (ik weet niet of de DSLAM aan de modem meldt dat die uberhaupt iets met die data doet want met de NEXT gebeurt momenteel nog niks)
BTW, op lijnen langer dan 400m in een vectoring bundel is het de bedoeling dat die modems in vectoring-friendly mode gaan staan, dus als je bij AVM navraag doet, ineens ook eens horen hoe ze aanduiden dat de modem in vectoring-friendly mode staat.
[

-
- Moderator
Ik zag op een ander forum interessante lijnwaarden uit een b-box3 voor en nà vectoring:
Voor (zonder vectoring):
Na (met vectoring):
De verschillen:
- sync van 69999/6048 naar 69999/6063.
Dit is natuurlijk geen verschil, maar de "6063" kan misschien een goed herkenpunt zijn voor het vectoring line profiel
- reachable line rate (downstream) van 91 Mbps naar 134 Mbps
- reachable line rate (upstream) van 19 Mbps naar 34 Mbps
Dit zijn toch zéér grote verbeteringen!
- SNR (downstream) van 13dB naar 23dB (+10)
- SNR (upstream) van 19dB naar 24dB (+5)
Hoewel geen vectoring op upstream, is er blijkbaar toch al een zeer positieve invloed op de upstream!
PS
* loop attenuation van 0dB (upstream) zal wellicht een bug zijn?
* DSL Mode G_992_1_ANNEX_A lijkt me ook niet correct (bug in b-box3 rapport?)
* afstand tot ROP staat er niet bij, maar waarschijnlijk >300m (attenuation 12dB)?
* geen idee hoe de TS zijn waarden heeft uitgelezen (b-box3)
Voor (zonder vectoring):
Code: Selecteer alles
DSL Line Status
Connected
DSL Mode
G_992_1_ANNEX_A
Actual Line Rate (Down/Up)
69999 / 6048 Kbps
Reachable Line Rate (Down/Up)
91 / 19 Mbps
INP
2
Noise Margin (Down/Up) (+)
13 / 19 db
Code: Selecteer alles
DSL Line Status
Connected
DSL Mode
G_992_1_ANNEX_A
Actual Line Rate (Down/Up)
69999 / 6063 Kbps
Reachable Line Rate (Down/Up)
134 / 34 Mbps
INP
43
Noise Margin (Down/Up) (+)
23 / 24 db
Loop Attenuation (Down/Up)
12 / 0 db
- sync van 69999/6048 naar 69999/6063.
Dit is natuurlijk geen verschil, maar de "6063" kan misschien een goed herkenpunt zijn voor het vectoring line profiel

- reachable line rate (downstream) van 91 Mbps naar 134 Mbps
- reachable line rate (upstream) van 19 Mbps naar 34 Mbps
Dit zijn toch zéér grote verbeteringen!
- SNR (downstream) van 13dB naar 23dB (+10)
- SNR (upstream) van 19dB naar 24dB (+5)
Hoewel geen vectoring op upstream, is er blijkbaar toch al een zeer positieve invloed op de upstream!
PS
* loop attenuation van 0dB (upstream) zal wellicht een bug zijn?
* DSL Mode G_992_1_ANNEX_A lijkt me ook niet correct (bug in b-box3 rapport?)
* afstand tot ROP staat er niet bij, maar waarschijnlijk >300m (attenuation 12dB)?
* geen idee hoe de TS zijn waarden heeft uitgelezen (b-box3)

- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Met de bbox3/S (Sagem versie) kan je de lijnwaarden uitlezen a.d.h.v. deze url: http://192.168.1.1/57../gui/tpl/src/int ... twork.htmlgeen idee hoe de TS zijn waarden heeft uitgelezen (b-box3)
-
- Starter Plus
Ik heb zojuist een email gekregen van edpnet dat ik de komende week de router niet mag uitzetten.
Ze gaan proberen om de snelheid te verhogen.
Ter info:
Ik heb deze week ook de meeste UTP kabels vervangen door CAT 6.
De kabel van de splitter naar de Modem is SFTP CAT 6.
Ik heb de waardes in de fritz bekeken voor en na het vervangen van de kabel.
Ik heb gemerkt dat de Signal to noise ratio in de receive direction met 2 DB verbeterde.
Daarnaast merk ik ook dat de Fritbox een verhoging aangaf in de Attainable data rate (receive direction).
De oude kabel van de splitter naar de modem was zo een typische telefoon kabeltje.
Bijgevoegd nog een foto van de huidige stand.
PS. deze foto toont een lagere Signal to noise ratio tov. de eerste foto in de post.
Het is raar dat dit nu weer gewijzigd is -> de snelheid van mijn verbinding is ondertussen wel terug hoger.
Ze gaan proberen om de snelheid te verhogen.
Ter info:
Ik heb deze week ook de meeste UTP kabels vervangen door CAT 6.
De kabel van de splitter naar de Modem is SFTP CAT 6.
Ik heb de waardes in de fritz bekeken voor en na het vervangen van de kabel.
Ik heb gemerkt dat de Signal to noise ratio in de receive direction met 2 DB verbeterde.
Daarnaast merk ik ook dat de Fritbox een verhoging aangaf in de Attainable data rate (receive direction).
De oude kabel van de splitter naar de modem was zo een typische telefoon kabeltje.
Bijgevoegd nog een foto van de huidige stand.
PS. deze foto toont een lagere Signal to noise ratio tov. de eerste foto in de post.
Het is raar dat dit nu weer gewijzigd is -> de snelheid van mijn verbinding is ondertussen wel terug hoger.