Samsung is leuk met alle nutteloze extra's, voor een beginner denk ik dat dit een heel erg leuk.
Beeld kwaliteit is jammer genoeg nog niet waar het moet zijn bij Samsung. Ik verwacht wel dat daar verandering in zal komen als ze daar even snel werken als bij de rest van hun producten.
Nikon D5300, heel degelijke sensor, maakt heel mooie opnamen en de raw bestanden geven u makkelijk 3 stops extra.
Groot degelijk aanbod lenzen, maar het moeten af-s lensen zijn er zit geen motor in de body van dit toestel dus oudere AF-D, en nog oudere lenzen zijn manueel focussen. Daar voor moet je een stapje hoger naar de 7x00 reeks, die laat je ook toe om zonder speciaal tussen stuk je flits aan te sturen.
Canon 70D, veel betere autofocus, sneller en accurater dan Nikon (eender welke, misschien niet de d4(s)).
sigma en tamron maken eerst lenzen voor canon en pas daar na voor nikon en de rest. Je vindt ook veel meer mensen die thuis een Canon hebben dus de kans zit er dik in dat je wel iemand kent dit je een lens kan lenen of een flitsen enz. Ik vind ook veel meer 2de hands canon spul terug op zoekertjes sites.
Mega Bonus voor canon bestaat een heel erg degelijke custom firmware
http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magi ... mware_Wiki
Jammer genoeg is Canon niet zo goed bij minder licht op hun aps-c sensoren als nikon en is nikon ook net iets beter met de beeldkwaliteit door beter om te kunnen in dynamisch bereik.
Bon dus geen samsung.
Canon 70D als je voornamelijk sport of dingen wil fotograferen met veel actie en degelijke beelden wil maken en toegang wil hebben tot veel 2dehands spul.
(ik spreek over de 70D, de canon 700D/600D/SL/1200D kan ik niet aanraden heel oude sensor en autofocus is ook niet goed)
Nikon d5300 als je nog niet goed weet wat je leuk vindt en gewoon nog veel wil leren. (al zou ik de d5200 nemen die is goedkoper, Wifi is heel zinloos (ik heb zo'n dongle gekocht en dat is een *** ding met een **** app waar je niets mee kan), snap niet goed waar die gps goed voor moet zijn en met photoshop haal je de scherpte toch naar boven die de anti moiré filter een tikje omlaag haalt)
Enige dat je echt moet doen is zien dat je een goedkope 50mm 1.8 of iets duurder 1.4 prime in huis haalt. Zal een veel groter verschil maken in u foto's dan of je nu een nikon of canon in huis haalt.