Canon 70D, Samsung NX30, of nikon D5300?

Plaats reactie
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik ben op zoek naar een nieuw camera. Ik ben de beperkingen van een standaard digitale camera wat beu. Ik twijfel op het moment tussen deze 3.
Canon 70D:
  • + Dual Pixel CMOS-autofocus (weet niet echt of dit een voordeel is)
    + 20.2 mpix
    + Full HD 1080/29.97P (moet dit hoger zijn?)
    + Wi-Fi
    + Canon remote app
    + Semi pro
    + 7FPS
    + 19pnt AF
    - Prijs
Samsung NX30:
  • + 20.3 mpix
    + Kantelbaar viewfinder
    + NFC
    + Wi-Fi
    + 9FPS
    + Remote use
    + FullHD 1080/60p
    + Recordings in stereo
    - alleen samsunglenzen?
    - niet echt een gerenommeerde cameramerk
    - Prijs
Nikon D5300
  • + 24.2mpix
    + Wi-Fi
    + GPS
    + 39pnt AF
    + FullHD
    + AF-S, AF-I, AF-S DX
    + Prijs
    - 5 FPS
Ik zit er niets mee in om iets meer uit te geven, indien je vind dat ik met mijn budget naar een ander toestel moet gaan, probeer dan ook zo goed mogelijk te motiveren waarom. Indien mogelijk met een eventuele foto en link naar movietje. Ik ben alvast fan van arno raps zijn foto's maar dat zal vermoedelijk buiten men budget liggen :-(. Hou er rekening mee dat ik echt wil groeien in fotografie, daarmee ik richting semi-pro toestellen kijk.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ben je echt amateur die enkel op automatische stand trekt, dan is een D5300 zeker ok. Als je echter snel instellingen wil wijzigen dan ben je beter af met een D7200 aangezien daar meer knoppen op zitten (in D5300 aan te passen in menu) en bovenaan ook nog een extra schermpje aanwezig is dat bij fel zonlicht beter leesbaar is dan het tft scherm. Momenteel loopt er trouwens een cashback actie van Nikon.
TiTanium
Moderator
Moderator

lithion schreef:Ben je echt amateur die enkel op automatische stand trekt
dat is niet de bedoeling, bedoeling is om echt meer dan een amateurtje te zijn. Daarmee ik een voorkeur heb voor semi auto.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Samsung is leuk met alle nutteloze extra's, voor een beginner denk ik dat dit een heel erg leuk.
Beeld kwaliteit is jammer genoeg nog niet waar het moet zijn bij Samsung. Ik verwacht wel dat daar verandering in zal komen als ze daar even snel werken als bij de rest van hun producten.

Nikon D5300, heel degelijke sensor, maakt heel mooie opnamen en de raw bestanden geven u makkelijk 3 stops extra.
Groot degelijk aanbod lenzen, maar het moeten af-s lensen zijn er zit geen motor in de body van dit toestel dus oudere AF-D, en nog oudere lenzen zijn manueel focussen. Daar voor moet je een stapje hoger naar de 7x00 reeks, die laat je ook toe om zonder speciaal tussen stuk je flits aan te sturen.

Canon 70D, veel betere autofocus, sneller en accurater dan Nikon (eender welke, misschien niet de d4(s)).
sigma en tamron maken eerst lenzen voor canon en pas daar na voor nikon en de rest. Je vindt ook veel meer mensen die thuis een Canon hebben dus de kans zit er dik in dat je wel iemand kent dit je een lens kan lenen of een flitsen enz. Ik vind ook veel meer 2de hands canon spul terug op zoekertjes sites.
Mega Bonus voor canon bestaat een heel erg degelijke custom firmware http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magi ... mware_Wiki
Jammer genoeg is Canon niet zo goed bij minder licht op hun aps-c sensoren als nikon en is nikon ook net iets beter met de beeldkwaliteit door beter om te kunnen in dynamisch bereik.

Bon dus geen samsung.

Canon 70D als je voornamelijk sport of dingen wil fotograferen met veel actie en degelijke beelden wil maken en toegang wil hebben tot veel 2dehands spul.
(ik spreek over de 70D, de canon 700D/600D/SL/1200D kan ik niet aanraden heel oude sensor en autofocus is ook niet goed)

Nikon d5300 als je nog niet goed weet wat je leuk vindt en gewoon nog veel wil leren. (al zou ik de d5200 nemen die is goedkoper, Wifi is heel zinloos (ik heb zo'n dongle gekocht en dat is een *** ding met een **** app waar je niets mee kan), snap niet goed waar die gps goed voor moet zijn en met photoshop haal je de scherpte toch naar boven die de anti moiré filter een tikje omlaag haalt)

Enige dat je echt moet doen is zien dat je een goedkope 50mm 1.8 of iets duurder 1.4 prime in huis haalt. Zal een veel groter verschil maken in u foto's dan of je nu een nikon of canon in huis haalt.
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Denk ook aan wat je ermee wilt doen, en kijk naar de (keuze van) objectieven en hun prijzen, lenzen zijn veel belangrijker en kosten ook een groot deel van je budget.
Ik heb persoonlijk een Canon 50D met een f2.8 70~200mm, 1.4f 50mm prime en een f3.5~6.5 17mm~85mm, die lenzen samen kosten meer dan de body.
Ik vind dat een goede prime erg belangrijk, dan een aardige breedhoek + wat zoom als vakantie lens die 2 zijn toch echt minimum, dan een f2.8 zoom om snelle objecten, telezoom, macro, ....
Nog een tip, die zaken zijn goedkoper over de grens.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

xming schreef:Ik heb persoonlijk een Canon 50D met een f2.8 70~200mm, 1.4f 50mm prime en een f3.5~6.5 17mm~85mm, die lenzen samen kosten meer dan de body.
Hehe, heb jij mijn objectievenset gepikt? :P. M'n f/1.4 50mm -lens is m'n favoriete creatieve lens, maar niet geschikt voor verschillende situaties.

Nu, ik heb de 60D en de 70D is de opvolger. Grootste voordeel tov de mijne is meer kruisgevoelige focuspunten en continue autofocus tijdens het filmen (ik kan enkel handmatig). Wifi en meer megapixels is leuk, maar geen must.
De D5300 zou je denk ik eerder tov de Canon EOS 700D moeten zetten, en dan wint de Nikon met gemak. Samsung valt voor mij uit de boot omdat je simpelweg veel meer accessoires gaat vinden voor Canon en Nikon.
Btw: objectieven zijn ook wel goed tweedehands te vinden. Nog een belangrijk verschil tussen Canon en Nikon: Canon zit beeldstabilisatie in het objectief (en dus niet elke lens heeft dat), bij Nikon in de body (en is dat dus voor elke lens beschikbaar).

Arno neemt z'n foto's overigens met een Canon EOS 5D Mark III samen met een behoorlijke groothoeklens. Da's inderdaad een volledig andere prijscategorie :).
Daarnaast ben ik het met Xming eens; de grootste kost gaat gaan naar uw objectieven en al de rest. Je wilt misschien een goeie flitser, een statief, dan merk je dat je een stevige fototas nodig hebt, een extra batterij ...

M'n 60D was m'n eerste (en huidige) DSLR, en ik ben daar best wel tevreden van. Mocht ik minder in specificaties zijn gegaan had ik me waarschijnlijk gefrustreerd, en hoger en in specificaties missen de meeste "automatische" modi die het semi-pro-segment nog net wél heeft.
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Hehe, heb jij mijn objectievenset gepikt? :P. M'n f/1.4 50mm -lens is m'n favoriete creatieve lens, maar niet geschikt voor verschillende situaties.
Oh, beginnen daar weer mee? Het is niet de eerste keer dat je me daarvoor beschuldigt :p

Beeldstabilisatie is niet altijd een plus, het is handig als je echt niet kan zonder. Een lens met groter diafragma zonder stabilisatie geeft betere kwaliteit dan eentje met stabilisatie maar een kleiner diafragma, dit is maar een opmerking en persoonlijk menig.

Als ik jou was, zou ik de volgende stappen volgen:
- kijk naar de prijs/kwaliteit van de objectieven (en andere accessoires)
- maak je budget voor de body + alles wat je wilt
- ik zal altijd besparen op de body en niet op de lenzen, lenzen gaan 10+ jaren mee terwijl binnen een paar jaar is weer een nieuw body met meer en beter functionaliteiten
- koop body apart, en niet die kitlens erbij
- als je echt niet kunt beslissen, huur/leen dan bodies + obj voor paar dagen van verschillen merken/modellen.

Persoonlijk vind ik Samsung niet slecht alleen dat je jezelf gaan beperken tot Samsung accessoires (zoals meon ook zei), Nikon of Canon, tja dat is ieder zijn .eigen mening.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik zou je ook aanraden om eens te kijken naar de Sony Alpha reeks. Zeker met die doorzichtige spiegel is het fijn om er mee te werken. Nadeel : op de tweedehandsmarkt vind je weinig zaken (behalve Minolta stuff).

En inderdaad : naar een deftige flits, camerazak, fototas, statief, objectieven, lenzen, filters, ... gaat er veel geld :-)

Dat is net het leuke van een DSLR in vergelijking met een compact : je kan beginnen met "spelen" :-) Andere lenzen er aan koppelen, ISO veranderen, diafragma, sluitertid, ... Het is geen goedkope hobby, maar je beleeft er wel veel plezier aan en je hebt er achteraf veel voldoening uit.

Nadeel : plots gaat je halve familie je vragen of je op hun verjaardag, communie van de kleine, huwelijk, ... foto's wilt trekken aan een prijs waar je met een beetje chance een halve lens voor kan kopen.

Andere tip : als je huwelijken etc gaat doen : laat alles verzekeren indien mogelijk. Je weet nooit...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Je kan inderdaad eventueel ook eens kijken naar Sony SLT toestellen. De A65 of A77. Van de A77 komt er een nieuwe versie aan en dus wordt de oude zeer goedkoop verkocht.
Sony toestellen hebben ook sensor-gebasseerde stabilisatie, wat maakt dat dit met alle lenzen werkt. Ook leuk bij Sony is dat alle oude Minolta AF lenzen werken op deze body's, zo kan je goedkoop aan primes komen bijvoorbeeld (2de hands).
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Yeps, zelf een A65 en vriendin een A330. Deze laatste zou waarschijnlijk iets voor de zomer vervangen worden. Ofwel ga ik voor de A77 en krijgt vriendin de A65 ofwel houden we de A65 en kijken we uit naar de vervanger van de A77. A99 is me iets te duur ;)

Telefonie = EDPnet + OVH
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Heb je al lenzen ? anders kan je beter bij dat merk blijven..

ik heb trouwens een Canon D600 en volgende lens : Canon EF-S 18-200mm iS F/3.5-5.6..super content van en geen gedoe meer met twee lenzen.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

meon schreef: Nog een belangrijk verschil tussen Canon en Nikon: Canon zit beeldstabilisatie in het objectief (en dus niet elke lens heeft dat), bij Nikon in de body (en is dat dus voor elke lens beschikbaar).
Bij zowel Nikon als Canon zit de beeldstabilisatie in het objectief en niet in de body. Bij Nikon heet dit 'VR' en is als knop terug te vinden op de objectieven die daarover beschikken. (Canon vermelding 'IS') Dit staat ook vermeld in de naam van het objectief. Bij Sony zit die ingebouwd in de body. Voordeel daarvan is de prijs van het objectief (Sony+). Nadeel is echter dat je de beweging niet gecorrigeerd wordt bij het kijken door de zoeker, maar bij het nemen van de foto. (Sony-)
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dit was zo bij de oude toestellen van Sony, maar ik dacht dat sinds de komst van de translucent mirror dit ook verleden tijd was.

Telefonie = EDPnet + OVH
konda
Premium Member
Premium Member

Als je nog niets hebt komt die kitlens meestal nog wel eens van pas.

Ik hou meer van portret/macro fotografie en heb daar voor de 50 85 en 105, voor die enkele keer dat ik eens iets moet fotograferen waar ik geen plaats heb doe ik het met een 35mm.

Heel zelden gebeurt het wel eens dat ik een hele kamer in beeld moet hebben en dan grijp ik naar de kitlens. Die is scherp, misschien wat trager maar daar dient een statief voor. Geld uitgespaard tot ik eens te veel heb :lol:
TiTanium
Moderator
Moderator

Tim H. schreef:Heb je al lenzen ? anders kan je beter bij dat merk blijven..

ik heb trouwens een Canon D600 en volgende lens : Canon EF-S 18-200mm iS F/3.5-5.6..super content van en geen gedoe meer met twee lenzen.
Ik heb op het moment geen lenzen/objectieven. Ik heb nu nog een digitale camera van het merk lumix met een grote lens. Maar daar kan je geen wonderen mee verrichten.
meon schreef:Arno neemt z'n foto's overigens met een Canon EOS 5D Mark III samen met een behoorlijke groothoeklens. Da's inderdaad een volledig andere prijscategorie :).
Dat ik wel verwacht :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als je reviews wil zien, vooral dan van Nikon, raad ik http://www.kenrockwell.com/ aan.
Dat gezegd zijnde vind ik zelf de UI van Nikon beter dan die van Canon, de wieltjes en aan en uit knoppen staan handiger. De aan/uitknop bv is een draaiknop rond de sluiter, dus als je hem vergeet aan te zetten (it WILL happen) is het een zaakje van niks om dat te fixen.
Ook, iirc, heeft Canon 3 soorten objectiefbajonetringen, die niet compatibel zijn, dus als je met 2ehandslenzen gaat werken (vooral oudere) moet je opletten. Nikon heeft er maar een. Aan de andere kant verkiezen de meesten die de camera ook op een telescoop aansluiten voor een Canon, omdat die sensors gevoeliger zijn in extreme duisternis.

Je moet beseffen dat je naast een camera ook een ecosysteem koopt. Eenmaal je geld besteedt aan lenzen etc is het moeilijker om naar een ander merk over te schakelen, beschouw het een beetje als een lock-in.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik krijg het nog altijd op m'n heupen van de Canon software :-( Niks staat waar ik het wil hebben.
meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Ook, iirc, heeft Canon 3 soorten objectiefbajonetringen, die niet compatibel zijn, dus als je met 2ehandslenzen gaat werken (vooral oudere) moet je opletten.
EF voor full-frame, EF-S voor APS-C-formaat.
Concreet: alles vanaf de 7D en hoger is APS-C en kan je zowel EF (rood bolletje) als EF-S-objectieven (wit vierkantje) gebruiken (maar rekening houden met 1,6x crop, je moet je brandpuntafstand dus telkens maal 1,6 doen).
De FD-mount is van het analoge pre-EOS-tijdperk.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer

Ik heb mij een half jaar geleden een D5300 gekocht.
Werkt super, en trekt prachtige foto's.

Maar natuurlijk is dit mijn eerste DSLR, dus of deze ervaring zeer nuttig is ... :)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

En waarom niet direct investeren in een fullframe? De meeste lenzen zijn geoptimaliseerd voor FF, je hebt een betere kontrole op de scherptediepte en nog betere eigenschappen bij weinig licht.

meon
Administrator
Administrator
Contacteer:

Haha, hij vraagt naar een beginners-oplossing en jij verwijst al meteen naar een optie die hem voor de body alleen 2700 euro gaat kosten en 'automatische' modi niet bestaan.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Een FF is inderdaad duurder maar als men in de verkeerde lenzen investeert is dit ook jammer en deze zijn vaak duurder dan de body. Een FF is trouwens rond de 1600€ te koop (wat nog altijd veel geld is maar zeker geen 2600€).

konda
Premium Member
Premium Member

Lenzen verliezen hun waarde niet zo snel als bodies johan. Als je een lens goed behandelt kan je die later nog zonder al te veel verlies verder verkopen als het geen stuk rommel is in de eerste plaats.
TiTanium
Moderator
Moderator

D7100 kan deze ook tot men mogelijkheden horen, of is dit te hoog gegrepen?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb daar de voorloper van, de D80. Die 7100 reeks hebben nog automatische standen, naast een paar user programmable presets en de standaard "aperture priority" en "shutter priority" settings. Zijn niet slecht maar wel al aan de zwaardere kant. Als je daar dan nog een lens a la 18-200 ophangt begint dat al wat door te wegen. Niet zo erg maar moet je wel in het oog houden, afhankelijk van hoe je hem wil gebruiken.

mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Het loont zeker de moeite om deze site eens te raadplegen voor reviews.
http://www.dpreview.com/

Zelf een drietal camera's van canon in het bezit, gaande van compact tot reflex met bijhorende objectieven, maar mijn volgende aankoop mocht mijn compact (powershot G7) het begeven, dan kies ik zeker voor een systeemcamera type eos-m.
Ik kan dus niet objectief kiezen uit de drie dat je opnoemt, omdat ik een canon fan ben, maar als kwaliteit en levensduur belangrijk is, dan moet je zeker uit het plastiek segment wegblijven en wat duurder selecteren. Ga je in minder lichtvriendelijke omgevingen fotograferen, dan kan je best opteren voor een full-frame camera.

Best is een goede body te kiezen welke in de meeste omstandigheden jaren meegaat met een degelijke kitlens. Nadien kan je investeren in objectieven voor specifieke doelen zoals macro- , breedhoek- of tele-fotografie.

Kitlenzen hebben over het algemeen te maken met lensfouten zoals chromatische aberratie wat resulteert in paarse randen in contrastrijke vlakken en eens je topglas probeert wil je echt niets anders meer. Kies dus wijs wat kitlenzen betreft.

Mijn huidige camera is een 7D omdat deze volledig vanaf nul werd ontwikkeld na een uitgebreide rondvraag bij fotografen. Hij heeft een aantal extra functie aan boord zoals een waterpas (geschikt voor landschap) en een vrij snelle focus voor bijv. sportfotografie. Het is een goede all-rounder. Bij low-light fotografie op iso 6400 kan hij nog aardig mee in combinatie met lightroom.

Afbeelding
176 mm , 1/500 sec. bij f / 4,0 , ISO 6400
xming schreef:
- ik zal altijd besparen op de body en niet op de lenzen, lenzen gaan 10+ jaren mee terwijl binnen een paar jaar is weer een nieuw body met meer en beter functionaliteiten
Hier ben ik het niet mee eens. Een goede body kan ook zeer lang meegaan en hoeft niet elke jaar een upgrade te krijgen.
Zelf heb ik hier nog een 40D welke het nog goed doet in de kinderen hun handen met een 17-85 kitlens. Je hebt dan misschien niet de snufjes van een nieuwe camera, maar die heb je in veel gevallen ook niet nodig om een foto te maken.
Zelf heb ik een 70-200 F4 IS objectief dat na iets meer dan twee jaar defect is gegaan. Een herstelling buiten garantie heeft me bijna 400 Euro gekost. Dus een 10+ jaren voor lenzen is ook niet correct.
konda
Premium Member
Premium Member

De nikon d7100 staat eigenlijk tegen over de 70d laat ons zeggen "semi pro"
Waar de d5300 het maar moet opnemen tegen de 700d "amateur"
en om het lijstje zo wat af te ronden d3300 vs 1200d "beginner"

Maar staat u niet blind op die categorieën die ik daar maak, zo als hier al eerder aangehaald, de lens doet ook heel erg veel.

En dan hebben we het eigenlijk alleen nog maar over Nikon en Canon gehad.
Pentax, Fuji, Sony hebben ook nog interessante producten in die prijs klassen (sigma ook maar das een geval apart)
Als je een beetje kleiner wil gaan kom je bij 4/3 en ù4/3 bodies van olympus en panasonic die overladen zijn met features en een stuk compacter zijn.

Heb het al eerder geschreven, spaar u wat geld uit aan de body. koopt u een d5200 kitje en een 50mm prime
http://www.kamera-express.be/product/12 ... -200mm-vr/ deze of zo.
konda
Premium Member
Premium Member

TiTanium

knoop ondertussen door gehakt en iets in huis gehaald?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Misschien al vijgen na Pasen, maar ik zou ook eens kijken naar de X reeks van Fujifilm. Sinds ik de X100S heb gekocht blijft mijn Canon in de kast liggen. De X-T1 (of X-E2) krijgt toch heel goede kritieken (dpreview,...)

Even grote sensor (ASP-C) als die reflexcamera's (niet full frame natuurlijk), maar zonder spiegel dus met een kleinere en handigere body. Mijn X100S heeft een vaste lens, maar de andere camera's uit de X reeks kunnen gebruik maken van een uitgebreide set aan lenzen.

Ze zijn wel duur... :-(
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
TiTanium
Moderator
Moderator

konda schreef:TiTanium

knoop ondertussen door gehakt en iets in huis gehaald?
Ik ga de vrijdag gaan spelen in de saturn/mediamarket in wilrijk :)
konda
Premium Member
Premium Member

rij dan een eindje verder en loop bij kamera-express binnen dan heb je meer kans een verkoper tegen het lijf te lopen die weet wat de dingen zijn die hij/zij verkoopt
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Bij Kamera-express heb je inderdaad zeker beter advies dan Mediamarkt (gisteren nog geweest)
Of, als je chauvinistisch wil zijn (en een beetje masochistisch qua verkeer) dan zit je optimaal bij de historische referentie: Grobet
konda
Premium Member
Premium Member

Mja ik heb bij grobet een "nieuwe" lens gekocht waar een paar chipjes van de coating af waren bij levering en waar een paar stukken niet bij zaten. Dat is dus echt wel een winkel waar je naar toe moet om te zien of je ze niets in je nek draaien.

Niet dat dat zo uniek is, ik denk dat ze dat bij zo veel zaken doen. Van coolblue heb ik een "nieuwe" NAS eerst van de instellingen van de vorige eigenaar moeten ontdoen en de partities terug moeten laten opbouwen...
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Oei, dat had ik nu niet van Grobet verwacht.

Ook bij Mediamarkt loop je dat risico overigens. Ik vermoed dat ze ook hun demo modellen ook terug in't doosje steken en als nieuw verkopen.
konda
Premium Member
Premium Member

Ik zou zo'n demo model niet erg vinden, maar dan verwacht ik wel een korting en dan mag er ook niets mis mee zijn.
Dat doen ze bij vandenborre wel, heb zo al een paar keer €50 korting gekregen op toestellen die niet meer in stock komen.
Jammer genoeg heeft vandenborre niet al te veel op vlak van fotografie en zijn hun prijzen ook niet concurrentieel
konda
Premium Member
Premium Member

Ik denk dat die mannen van mediamarkt security weer eens buiten hun boekje gegaan zijn en Titanium hebben vast gezet.
TiTanium
Moderator
Moderator

Heb al wat camera's in handen gehad ondertussen van alle merken. Voorkeur gaat op het moment naar een Nikon D7100.
Mediamarket is een pretpark voor mij :D Ik zit daar altijd lang binnen.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

meon schreef: Arno neemt z'n foto's overigens met een Canon EOS 5D Mark III samen met een behoorlijke groothoeklens. Da's inderdaad een volledig andere prijscategorie :).
Een II geen III, maar toch :)

Aan de 70D ga je je geen buil vallen, dual-pixel focus is vooral als je wilt filmen erg makkelijk!

Zelf weinig ervaring met Nikon, maar de verschillen tussen Canon en Nikon zijn zo klein, dat je eigenlijk beter kijkt naar handling/feeling van body en lens prijzen.

Oh ja en voor Canon bestaat de Magic Latern software, veel extra hulpmiddelen voor filmen, HDR etc. Ik draai dat op mijn 5dII, zo heb je ineens een afstandschaal op scherm voor waar de focus ligt bij filmen (erg moeilijk, manueel focussen), focus peeking en HDR met full-auto berekening (dus niet 3 of 5 opnames standaard maar afhankelijk van licht tot wel 11 foto's)
TiTanium
Moderator
Moderator

Kan zijn dat ik op laatste als ik effectief in de winkel staat wel voor de 70D ga, deze moet ook goed kunnen filmen en is die dual pixel misschien wel beter?
konda
Premium Member
Premium Member

Ideaal toestel zal je niet vinden hoor, die 70D is een dgelijk toestel en met de custom firmware is het ook een heel degelijke video camera.
(voor een of andere reden mogen wij van europa niet langer als 20 minuten met een foto toestel kunnen filmen)

Voor je overgaat tot een aankoop kan je ook een toestel huren voor een dag, grobet verhuren toestellen calumet blijkbaar ook.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”