actie tegen dure telefoonnumers.

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

krisken schreef:In dat geval zijn de belastingen en de post bijzonder illegaal bezig :-)
Belastingen in Gent bel je met een 02 nummer, terwijl je een 09 zou verwachten
De Post in Merelbeke bel ik met een 02 nummer, terwijl je een 09 zou verwachten
Even ter info Die nummers zijn hun inkomende nummer voor gans belgie
Alle kantoren hangen via netwerk aan elkaar en aan brussel
Dit is ook geldig voor NMBS
Die diensten gebruiken VOIP voor hun telefonie waardoor men gemakkelijk van werkplaats kan veranderen
Bellen naar 02 of een 09 nummer vanuit 09 zone is toch zelfde prijs
Uitgaand telefoonverkeer gaat wel via de zone waar ze op dat moment bevinden met hun toestel bvb voor hulpdiensten
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Twitter: MisterTommie
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Dat dacht ik ook al wat lion51 aanhaalt. 't Is niet omdat ik een firma heb in Gent, dat ik je niet mag laten bellen naar mijn firma in Brussel he ;-)
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Toch zou ik het raar vinden mocht ik een 02 nummer niet in Gent zou mogen gebruiken (bijvoorbeeld). Als ik een 02 nummer neem in Brussel, en forward naar mijn nummer in Gent of zelfs naar mijn GSM dan kan/mag dit plots wel? Wat is het verschil?

PS : op voorwaarde uiteraard dat je de hulpdiensten NIET kan bellen ermee. Puur nomadisch gebruik dus...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

bij mobilvoip hang ik daar eender welk telnr eraan, zelfs een buitenlands nr, het enige wat gebeurt is dat het nr wordt geverifieerd, dus heb je een prepaycard van eender waar kan je die aan je account koppelen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Stroper schreef:Das de eerste keer dat ik dat hoor, voor zover ik weet is het perfect legaal, zolang je niet (kan) bellen naar een noodnummer bij een zonevreemd nummer.
krisken schreef:PS : op voorwaarde uiteraard dat je de hulpdiensten NIET kan bellen ermee. Puur nomadisch gebruik dus...
lion51 schreef:Uitgaand telefoonverkeer gaat wel via de zone waar ze op dat moment bevinden met hun toestel bvb voor hulpdiensten
Ten pas en ten onpas worden in deze discussie de huldpdiensten aangehaald.

De hulpdiensten krijgen een volledig telefoonnummer te zien, en gelijktijdig krijgen ze het adres van de aansluiting, dit op basis van een PUSH (in tegenstelling tot sommige andere landen, waar het een PULL is uit een centrale database).
Als een abonnee in de zone Gent - bij uitzondering - een 02 nummer heeft, en aan dit telefoonnummer hangt het correcte adres in Gent, dan zullen de Hulpdiensten ook het correcte adres te zien krijgen (en moet de provider ervoor zorgen dat de oproep naar de correcte Hulpcentrale gerouted wordt (aan de hand van het adres).

Probleem is natuurlijk als een filiaal in Gent, uitbelt via het moederbedrijf in Brussel, de oproep in Brussel landt, met het adres van de Brusselse vestiging ...
krisken schreef:Toch zou ik het raar vinden mocht ik een 02 nummer niet in Gent zou mogen gebruiken (bijvoorbeeld). Als ik een 02 nummer neem in Brussel, en forward naar mijn nummer in Gent of zelfs naar mijn GSM dan kan/mag dit plots wel?
Het probleem zijn de achterhaalde regeltjes van het BIPT in verband met geografische nummers:
  • - Volgens deze regels kan je geen nummer zonevreemd nummer krijgen (blijkbaar zijn er uitzonderingen).
    - De regels van portatie zijn ook zeer duidelijk: je kan een nummer niet meenemen of porteren, als je naar een andere zone verhuisd.
Dit is, gezien het afschaffen van de "zones" jaren geleden, toch achterhaald ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lion51
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 72 keer

Bij NMBS weet ik dat als men naar hulpdiensten belt het nummer van uitgaande lijn meestuurt en die uitgaande lijnen zijn zone gebonden.
Is het een gewone uitgaande oproep dan is het nummer van de lijn afgeschermd
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

philippe_d schreef: Dit is, gezien het afschaffen van de "zones" jaren geleden, toch achterhaald ?
Absoluut!!!!!

Telefonie = EDPnet + OVH
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

krisken schreef:
philippe_d schreef: Dit is, gezien het afschaffen van de "zones" jaren geleden, toch achterhaald ?
Absoluut!!!!!
Ik begrijp jullie wel, je kan zeggen dat het feitelijk onnozel is .... maar er zijn wel technische problemen aan verbonden en
zoals altijd historisch gegroeid !! Je zit met een hiërarchie van afhandeling ....

Even terzijde, dat heeft nu niets meer te maken met Belgacom of het BIPT, zij moeten de Europese regelgeving ook volgen.
Nog een opmerking: in alle landen van de EEG werken ze nog altijd met Zone nummers !!

In zo een LEX zit wat meer dan gewoon te koppelen
1 - Je hebt Moedercentrale (LEX) die plaatselijk gaat bedienen, zeg maar het gebouw waar je huis aan is gekoppeld !
vb: bellen van 02/426 xx xx naar 02/427 xx xx (telefooncentrale staan in hetzelfde gebouw)
Hier ga je gewoon intern aan elkaar worden gekoppeld !
Hoeveel klanten zijn er in dit voorbeeld in zo een LEX ?
vb: 02/426 00 00 tot 02/426 99 99 en dan nog eens 02/427 00 00 tot 02/427 99 99, plaatselijk zou je "theoretisch" 20000 klanten
kunnen bedienen.
Je kan zeggen dat die reeks of blok nummers bij dat gebouw behoren !

2 - Je hebt de zonecentrale die binnen de zone elkaar koppelt VB: 02/42x xx xx de LEX staat in Jette met 02/51x xx xx de LEX
staat in Brussel centrum !

3 - Je hebt de transitcentrale die twee zones aan elkaar koppelt VB: 02 naar 050 (koppeling binnen Belgie)

4 - Interconnectie centrale, daar gaan de speciale nummers voorbij vb:0800/078/0475/ enz.. een gateway naar andere systemen !
vb: de RTT had in het begin maar een 0800 centrale en die stond in Brussel !
4bis - internationale centrale, hier gaat 00/00800 langs, en is er verbinding met de wereld !

Nu ik verhuis naar Brussel, mijn nummer van 02/426 xx xx in Jette bestaat nog altijd want die behoord tot een reeks of blok nummers
en zoals gezegd vast aan het gebouw.
Lijn komt in Jette binnen, Jette geeft signaal dat nummer niet meer tot die reeks of blok behoord.
Er word een tweede connectie gemaakt naar de data-base van alle geporteerde nummers, die zal de nieuwe weg geven.
Van in zone centrale Jette word er een nieuwe verbinding gemaakt naar zone centrale Brussel .... en van daar verder naar mijn nieuw huis.

Stel nu dat ik verhuis van 02/426 xx xx naar zone Brugge 050.
Ik bel van in Leuven zone 016 naar 02/426 xx xx, dan ga ik via Transitcentrale door want die ziet 02, meer bekijkt hij niet !
De zone centrale ziet 02/42x xx xx en stuurt door naar Jette, Jette zou dan eerst terug de data-base moeten bekijken, de data-base
zou dan moeten feitelijk doorverwijzen naar de zone 050 maar hij kan niet omdat ik het nummer 02 heb .... ik geraak niet in de
transitzone die moet doorzetten naar Brugge .... dat is ook een van die problemen.

Dit is een uitleg in grote lijnen, maar het is natuurlijk een zeer ingewikkelde materie !

Dus technisch, beter het woord theoretisch gebruiken, zou het mogelijk zijn maar daar zitten meerdere problemen achter
zowel technisch en vooral financieel ....

Laten we het plat zeggen:
een systeem doet het werk van A tot F
een ander systeem doet het werk van G tot M
een ander systeem doet het werk van N tot S
een ander systeem doet het werk van T tot Z
En dan zie je dat sommige systemen niets af weten van andere systemen en het dan ook niet kunnen oplossen !

Je kan dan stomweg zeggen het is gelijk een netwerk, er zitten Hubs/Switchen/Routers enz.... aan elkaar gekoppeld maar elk met
hun specifieke taak !!

PS: VOiP is gewoon een andere materie/systeem/hierarchie met andere mogelijkheden !
PS: theoretisch kan je de nummers over heel de wereld verhuizen maar technisch ?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik ken het systeem hoor, zelf bij bgc gewerkt :-)
Maar zoals je zegt : voip is anders. Als je kijkt naar telenet kan 09 3240000 in zottegem zitten en 093240001 in eeklo.

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”