krisken schreef:philippe_d schreef:
Dit is, gezien het afschaffen van de "zones" jaren geleden, toch achterhaald ?
Absoluut!!!!!
Ik begrijp jullie wel, je kan zeggen dat het feitelijk onnozel is .... maar er zijn wel technische problemen aan verbonden en
zoals altijd historisch gegroeid !! Je zit met een hiërarchie van afhandeling ....
Even terzijde, dat heeft nu niets meer te maken met Belgacom of het BIPT, zij moeten de Europese regelgeving ook volgen.
Nog een opmerking: in alle landen van de EEG werken ze nog altijd met Zone nummers !!
In zo een LEX zit wat meer dan gewoon te koppelen
1 - Je hebt Moedercentrale (LEX) die plaatselijk gaat bedienen, zeg maar het gebouw waar je huis aan is gekoppeld !
vb: bellen van 02/426 xx xx naar 02/427 xx xx (telefooncentrale staan in hetzelfde gebouw)
Hier ga je gewoon intern aan elkaar worden gekoppeld !
Hoeveel klanten zijn er in dit voorbeeld in zo een LEX ?
vb: 02/426 00 00 tot 02/426 99 99 en dan nog eens 02/427 00 00 tot 02/427 99 99, plaatselijk zou je "theoretisch" 20000 klanten
kunnen bedienen.
Je kan zeggen dat die reeks of blok nummers bij dat gebouw behoren !
2 - Je hebt de zonecentrale die binnen de zone elkaar koppelt VB: 02/42x xx xx de LEX staat in Jette met 02/51x xx xx de LEX
staat in Brussel centrum !
3 - Je hebt de transitcentrale die twee zones aan elkaar koppelt VB: 02 naar 050 (koppeling binnen Belgie)
4 - Interconnectie centrale, daar gaan de speciale nummers voorbij vb:0800/078/0475/ enz.. een gateway naar andere systemen !
vb: de RTT had in het begin maar een 0800 centrale en die stond in Brussel !
4bis - internationale centrale, hier gaat 00/00800 langs, en is er verbinding met de wereld !
Nu ik verhuis naar Brussel, mijn nummer van 02/426 xx xx in Jette bestaat nog altijd want die behoord tot een reeks of blok nummers
en zoals gezegd vast aan het gebouw.
Lijn komt in Jette binnen, Jette geeft signaal dat nummer niet meer tot die reeks of blok behoord.
Er word een tweede connectie gemaakt naar de data-base van alle geporteerde nummers, die zal de nieuwe weg geven.
Van in zone centrale Jette word er een nieuwe verbinding gemaakt naar zone centrale Brussel .... en van daar verder naar mijn nieuw huis.
Stel nu dat ik verhuis van 02/426 xx xx naar zone Brugge 050.
Ik bel van in Leuven zone 016 naar 02/426 xx xx, dan ga ik via Transitcentrale door want die ziet 02, meer bekijkt hij niet !
De zone centrale ziet 02/42x xx xx en stuurt door naar Jette, Jette zou dan eerst terug de data-base moeten bekijken, de data-base
zou dan moeten feitelijk doorverwijzen naar de zone 050 maar hij kan niet omdat ik het nummer 02 heb .... ik geraak niet in de
transitzone die moet doorzetten naar Brugge .... dat is ook een van die problemen.
Dit is een uitleg
in grote lijnen, maar het is natuurlijk een zeer ingewikkelde materie !
Dus technisch, beter het woord theoretisch gebruiken, zou het mogelijk zijn maar daar zitten meerdere problemen achter
zowel technisch en
vooral financieel ....
Laten we het plat zeggen:
een systeem doet het werk van A tot F
een ander systeem doet het werk van G tot M
een ander systeem doet het werk van N tot S
een ander systeem doet het werk van T tot Z
En dan zie je dat sommige systemen niets af weten van andere systemen en het dan ook niet kunnen oplossen !
Je kan dan stomweg zeggen het is gelijk een netwerk, er zitten Hubs/Switchen/Routers enz.... aan elkaar gekoppeld maar elk met
hun specifieke taak !!
PS: VOiP is gewoon een andere materie/systeem/hierarchie met andere mogelijkheden !
PS: theoretisch kan je de nummers over heel de wereld verhuizen maar technisch ?