SCARLET Vragen over DLM ?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
heusdenaar1997
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014, 22:44
Bedankt: 2 keer

HAllo,


Ik ben al 4 maanden klant van scarlet. Ik heb een 50 Mbps internet .

Ik zit nog op een 20/2 profiel. Maar wat mij opvalt is Dat ik nog steeds op het zelfde profiel zit. Eergisteren heb ik scarlet gebeld , en ik had aan hem gevraagd waarom mijn lijn nog te laag zit. En ze zei : dat er morgen gemonitoord werd door DLM . dat is op 16 mei . en ze zei dat de dlm nog gemonitoord heeft op 26 april.
Dus Mijn vraag is ? Is mijn lijn onstabiel voor een hogere profiel of word dit zo gemonitoord via dlm na aantal weken? of dat er op die dag mijn profiel op 30 mbps gezet ? En wordt gemonitoord op die dag alleen of duurt het een weekje of een maandje ??

En Hoe hoog kan ik gaan met deze profiel (mbps) ??

Code: Selecteer alles

internet profiel = 8d
20/2   down/up
modem max 54004 kbps    
calculated  44340 kbps     9290 kbps

cable lenght 457m
training 26.9 dB
attenuation 11.1 dB
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien toch eens de zoek functie gebruiken op het Forum?
Dan zou je ook zelf kunnen gevonden hebben dat:
  1. Het verschillende weken kan duren voor DLM een lijn verhoogt: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 63#p487263
  2. Het maximum dat je kan krijgen op een 8d 20/2 lijn, is 30/2: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 19#p483319
Jouw lijn zou gemakkelijk op 70/6 kunnen syncen, indien Belgacom jou een 17a (30/6) provisioning profiel zou geven.
Maar hun criteria zijn nogal streng, en je moet op <400m zitten om dit profiel te kunnen krijgen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Met zo een training margin is het toch echt ridicuul om iemand 20/2 te geven, de modem geeft zelf aan dat er meer in zit (zoals die upload). Misschien kan vectoring hier (onrechtstreeks) toch enige verandering in brengen?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Eenzelfde geval hier (professioneel).
Afstand tot centrale ligt ruim onder de 400m, maar toch 8d profiel.

Scarlet helpdesk was weinig behulpzaam, daar kende men zelfs de Belgacom profielen en manier van toewijzing niet.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ruim onder de 400m met een 8d profiel wijst toch wel op een technisch probleem, inderdaad.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

iRockabizzydilly schreef:Met zo een training margin is het toch echt ridicuul om iemand 20/2 te geven, de modem geeft zelf aan dat er meer in zit (zoals die upload). Misschien kan vectoring hier (onrechtstreeks) toch enige verandering in brengen?
Training margin is géén criterium voor het toekennen van een provisioning profiel. Training margin is ook pas gekend nadat je synct ...
Maar de lijn van de TS heeft inderdaad goede waarden. Indien deze lijn op 17a zou gezet worden, zou de SNR (en de modem max) nog aanzienlijk stijgen, en dus heel waarschijnlijk gemakkelijk 70/6 aankunnen.

Maar gezien de provisiong bepaald wordt door de 400m / 0.4dB regel, zit dat er hier niet in ...
didi79 schreef:Eenzelfde geval hier (professioneel).
Afstand tot centrale ligt ruim onder de 400m, maar toch 8d profiel.
Voor de toekenning van het profiel hanteert Belgacom 2 criteria: afstand tot de ROP (<400m) EN verzwakking (<0.4dB). Indien één van de 2 regels niet vervuld is (voorbeeld: afstand = 380m, verzwakking = 0.42 dB), dan krijg je geen 17a profiel.
Deze 2 gegevens zijn voor iedere aansluiting bekend.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Nergens zeg ik dat het een criteria is, maar 't blijft ridicuul. Want 't is ook niet dat TS niet hetzelfde betaald als iemand met een 70Mbit profiel, en zijn lijn heeft de technische beperking die als obstructie werkt hiervoor niet. De technische beperking wordt opgelegd vanuit Belgacom. Maar de rekening blijft hetzelfde.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Luslengte is bepalend, als hij op een lange lus zit en ze zetten het volle bak dan gaat hij storing veroorzaken voor mensen verder op de lus met mindere waardes. Daarom dat Belgacom dat doet. Individuele lijnwaardes zijn van ondergeschikt belang hierin.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
heusdenaar1997
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014, 22:44
Bedankt: 2 keer

Vandaag ben ik gezet op een hogere profiel.

Maar wat mij opvalt is de 17A profiel = zie foto


Knipsel.PNG

Wie kan me dit uitleggen
Afbeelding
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

philippe_d schreef: Voor de toekenning van het profiel hanteert Belgacom 2 criteria: afstand tot de ROP (<400m) EN verzwakking (<0.4dB). Indien één van de 2 regels niet vervuld is (voorbeeld: afstand = 380m, verzwakking = 0.42 dB), dan krijg je geen 17a profiel.
Deze 2 gegevens zijn voor iedere aansluiting bekend.
Gekend = zo gedocumenteerd bij Belgacom. Daar zit het probleem ook: volgens Belgacom documentatie loopt de lijn in kwestie via een KVD iets verderop. In werkelijkheid loopt die echter rechtstreeks naar de plaatselijke "oude" telefooncentrale.
Krijg dat maar eens uitgelegd aan Scarlet. Bij Belgacom moet ik niet zijn, want op die lijn heb ik geen contract met Belgacom.

Zorgt wel voor grappige situaties als er dan eens een technieker (Belgacom of andere) ter plaatse moet komen: Ook al vertel ik hen dat de lijn niet via die KVD loopt, toch zitten ze daar te zoeken. Uren aan een stuk. Tot ze uiteindelijk vaststellen dat die daar inderdaad niet zit. Blijkbaar heeft er nog niemand aan gedacht (of weten ze niet hoe) die fout uit de documentatie te halen...

Anyway, ik maak er ook geen punt van, op dit moment hebben we genoeg aan 30/2
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

heusdenaar1997 schreef:Vandaag ben ik gezet op een hogere profiel.
Maar wat mij opvalt is de 17A profiel = zie foto

Wie kan me dit uitleggen
Wel, heel simpel: je hebt een 17a profiel gekregen. Nu is de kans ook vrij groot dat DLM daar binnenkort nog een schepje bij doet :beerchug:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Daar ben ik nog niet zo zeker van.
Gelieve je modemwaarden eens te posten die je uit de modemtool kan aflezen (druk gewoon op de "Copy to Clipboard" knop, en plak dit in je antwoord).

Ik ga ervan uit dat je op een 30/2 profiel terechtgekomen bent (nog niet gekend door modem tool v 2.3 ?).
DLM kan je nooit op een ander provisioning profiel zetten (van 8d naar 17a).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heusdenaar1997
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014, 22:44
Bedankt: 2 keer

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30176 kbps        2048 kbps
Modem max:             53892 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        44248 kbps         9270 kbps Estimated!
Profile:               8d
Line length:           457 m Estimated!
Training margin:       21.0 dB
Attenuation:           11.2 dB
ahh hier ik heb toch een 8d profiel.

Zijn mijn lijn waarden Stabiel ?? Kan ik na een vectoring in de toekomst ooit op 50 of 70 mbps komen ??
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heusdenaar1997 schreef: ahh hier ik heb toch een 8d profiel.
Dat bevestigt dus mijn vermoeden.
heusdenaar1997 schreef: Kan ik na een vectoring in de toekomst ooit op 50 of 70 mbps komen ??
Wie weet wat de toekomst nog allemaal brengt?
Maar op basis van de huidige criteria is 30/2 het hoogste wat jij kan krijgen.
Vectoring is in eerste fase (2014-2015) alleen voor de lijnen <400m
In een latere fase komen lijnen <700m

Indien Belgacom zijn provisioning criteria zou relaxen (vb 17a tot 500m), dan zou 70/6 er nu al inzitten voor jou.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Maar aangezien die lengtenorm van 400m is om overspraak en dergelijke te vermijden, maar vectoring dat net ook aanpakt op de tot 400m lijnen in huidige fase, kan men toch eigenlijk vrij safe de vereisten wat opschuiven gezien het effect van vectoring ook wat uitdeint?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik vind het ook logisch dat Belgacom stap voor stap werkt en niet te veel hooi op hun vork neemt in eens,
en de kat uit de boom kijkt hoe alles in de eerste fase verloopt en dan na een periode van ervaring een stapje verder zet.

Het is allemaal mooi om direct het max te willen aanbieden wat het systeem (theoretisch) zou moeten aankunnen,
maar de stabiliteit van het systeem mag er niet teveel onder lijden.
Als ik mij niet vergis, was het niet in Duitsland dat ze ook met hun vectoring een stapje hebben moeten terug zetten om eerst wat meer ervaring op te doen.

Eerst lerenn stappen en dan pas beginnen lopen want dan val je nog genoeg op je neus :wink:
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Je moet het zelfs zo ver niet zoeken. Enkele jaren geleden ging men ook veel losser om met een vraag naar profielverhoging (adsl).
Vandaag is dat al heel uitzonderlijk.
heusdenaar1997
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 jan 2014, 22:44
Bedankt: 2 keer

__________________________________________________
/ \
| VDSL2Tool 3.0 | © Arno Raps | http://hierzo.net/ |
\__________________________________________________/
downstream upstream
Line: 30040 kbps 6048 kbps
Max: 71007 kbps 14877 kbps
Profile: 17a
Distance: 472 m
Training: 26,1 dB
Attenuation: 22,6 dB




Wie kan me dit uitleggen ?? Dit heb ik van een vriend gekopieerd . afstand is 472 m en ze zit op een 17A profiel ??
Afbeelding
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Volgens het TOOL zit ik op 152 m en in de wekelijkheid zit ik op 75 m , dus die afstand die opgegeven wordt is bij benadering en ik weet ook trouwens niet meer hoe het tool die berekend of is het gewoon uit de modem afgelezen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heusdenaar1997 schreef:Wie kan me dit uitleggen ?? Dit heb ik van een vriend gekopieerd . afstand is 472 m en ze zit op een 17A profiel ??
  1. de afstand in de modem tool is een benadering. Je kan je dus niet blind staren op deze (berekende) waarde.
  2. de afstand die gebruikt wordt voor het toekennen van je profiel komt uit een database die belgacom bijhoudt. Je kan ervan uitgaan dat dit de correcte afstand is, maar een (sporadische) fout is niet uitgesloten.
  3. last but not least: niet alleen de afstand (400m) maar ook de verzwakking (0.4db) is een criterium. Als de verzwakking boven de limiet valt, dan krijg je ook geen 17a profiel - zelfs als de afstand <400m is
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wamy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 okt 2010, 18:41
Locatie: Hulshout
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Zijn de waardes die ik gepost heb in een ander topic.
Het is niet ze maar hij :-D
heusdenaar1997 schreef:__________________________________________________
Wie kan me dit uitleggen ?? Dit heb ik van een vriend gekopieerd . afstand is 472 m en ze zit op een 17A profiel ??
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”