Router achter Hotspot

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Voor een appartement in Mallorca zoek ik een oplossing:
Het internet wordt door de ISP WifiBaleares draadloos aangeleverd.

Het complex bevat een 7-tal woningen, op het dak van 3 van deze woningen staan de access points.
Het gevolg is dat je buiten, in de tuin, aan het zwembad een redelijk bereik hebt, maar binnen in huis op sommige plaatsen niets.

De bedoeling is dus:
  • a) een beter bereik binnen.
    b) en tegelijk dat meerdere gebruikers één connectie sharen.
De oplossing die ik voor ogen heb bestaat dus in:
  • 1) een WLAN access point, ingesteld als client, die het signaal opvangt (buiten monteren LoS?)
    2) een router die dit signaal verder verdeelt naar de gebruikers
Het draadloze verbinding met wifibaleares is niet beveiligd, je hebt wel een portal waar je een paswoord moet ingeven.

Iemand ervaring met zo'n opstelling? Tips? Welk materiaal?
Ik neem aan dat de eerste client die zich verbindt (via de router) de portal te zien krijgt, en het paswoord ingeeft, waardoor de WAN kant van de router verbinding krijgt met het internet, en ook alle andere gebruikers.
Mallorca overview.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Vaak wel zo'n hotspot systemen starten meestal een sessie op basis van het client mac adres, en dat zal dat van je wan poort van je router zijn.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Zelf zo'n systeem opgezet in Frankrijk naar een SFR_FONSPOT

Client met UBNT nano loco m2, deze mooi er naar gericht, zag zelfs 2 fon's als backup schakeld die nu! Zelfs niet buiten gezet aangezien de bandbreedte van fon toch beperkt was tot 2.5Mbit of ik binnen of buiten aan het testen was...

Hieraan een Routerboard RB951Ui-2HnD aangesloten. Deze heeft relatief goede wifi voor in 1 huis/appartement en nog eens POE output naar de nano.

Dus er gaat 1 power cable naar het routerboard en van daar één kabel naar de nano, that's it. In jouw geval weet ik niet of dit routerboard voldoende is, afhankelijk tot waar je internet moet hebben.

Deze 2 devices heb ik dan ook altijd op vakantie mee, weegt niet veel en is de absolute minimum waarmee je goed aan de slag kan.

1 persoon moet dan om de x tijd aanmelden op de fonspot. Het routerboard krijgt dus een IP van de fonspot (nano in bridge) met daarachter een NAT.

Maar laat het nu zijn dat ik virtueel op de routerboard een OpenWRT instance heb laten draaien met PHP er op. Deze doet automatisch een post op de fonspot :-) Dus dit is nu auto login (juist nog tweaken om cpu cycles te vermijden). Op het RouterBoard wel nog een SSTP vpn gezet naar het datacenter en ééntje naar huis als backup voor gekke poorten die de fonspot blockt ginds.

Zoals op de foto te zien zou je een wifi kunnen maken met nog een 2de nano die je richt naar het zwembad op je terras, maar zo'n routerboardjes gaan best ook ver als je deze buiten zet of tegen de buitenmuur/raam. Dus testen! Moest je materiaal nodig hebben om te testen, laat maar weten, anders in je buurt woont er ook iemand die dergelijke stuff heeft liggen ;)

Laat maar weten als ik moet komen installeren, zal wel weekje duren :beerchug:
philippe_d
Moderator
Moderator

Tim, bedankt voor het advies.

Wat jij schrijft is eigenlijk exact wat ik voor in gedachten had: een wlan client + router.
  • - als wlan client dacht ik aan een standard access point, jij verkiest de nano loco m2. voordeel?
    - als router zou ik een van mijn reserve fritzboxen meenemen (dan heb ik ook nog telefoon).
Het idee met de POE output naar de nano is natuurlijk wel gemakkelijker, spaart nog een voeding + kabel uit :-).
Tim.Bracquez schreef:Laat maar weten als ik moet komen installeren, zal wel weekje duren :beerchug:
Altijd welkom :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@philippe_d:
De nano loco m2 is gewoon geweldig om naar 1 punt te richten en is nog eens waterdicht voor buiten, de zon zal hem ook niet kapot krijgen. Mogelijk kan dit ook werken door een 2de fritzbox in client te zetten, kan, maar zelf ervaar ik goede resultaten met dit goedkoop aptje. Trouwens die kanten deployen ze regelmatig ubnt stuff...

Jouw fritzbox doet hetzelfde als het routerboardje, het is wat je verkiest. De UBNT in de "WAN" inprikken en hierop een dhcp zetten met NAT. De loco in bridge.
Let op als je een Loco plaatst, nooit in de (passive) POE poort van de voeding je laptop steken of fritzbox, anders is je poort stuk... Dus in de poort waar "lan" op staat...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

En heel lang geleden toen sommige hotspots nog onbetaalbaar duur waren, alles via dns tunnelen ;)

Voor wat mail enzo was dat toen meer dan genoeg.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zou me niet verwonderen als de stuff die op het dak staat van UBNT is :-)
En inderdaad, op vakantie werk ik op eenzelfde manier. Handig, simpel en snel.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb zo'n configuratie als backup-internet. Dan connecteer ik mijn vaste pc op de Telenet Homespot van de buren.
Dat kan ook niet binnenshuis. Ik heb een buitenantenne verbonden met een Linksys WRT54GL. Daarop draait DD-WRT. Die software heeft de mogelijkheid als client ingesteld te worden. De gewone routersoftware kan dat niet.

De eerst pc moet aanloggen op de Homespot. De andere pc's delen dan die verbinding.
Dit systeem kost niet veel . De WRT54GL heb ik tweedehands gekocht met DD-WRT erop.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator

MarkDM schreef:Die software heeft de mogelijkheid als client ingesteld te worden. De gewone routersoftware kan dat niet.
Je bedoelt dus dat jouw router dan 2 functies heeft:
  • a) als client op de hotspot
    b) als router
Kan je dan nog wireless clients hebben? Je hebt dan in feite een soort repeater (radio connecteert zowel met de hotspots, als met de interne clients?)
In deze opstelling heb je dus maar één apparaat nodig.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Nee, de pc's zijn met netwerkkabel aangesloten. Deze router is op thuisnetwerk aangesloten met andere ip-adres range. Als ik via die weg op internet wil dan verander ik in mijn pc de gateway en dns-instelling naar het adres van de WRT54GL .
In principe kan ik dit signaal repeaten met de gewone draadloze AP op het netwerk. Dat heb ik nog niet geprobeerd.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

MarkDM heeft dus eigenlijk een wireless bridge gebouwd.

Telefonie = EDPnet + OVH
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Nee, het is geen bridge. Dat werkt niet met Telenet-hotspot. Die geeft slecht 1 IP-adres vrij.
Ik had eerst een wifi naar wired toestel gekocht. Dat is een bridge. Maar dat werkt niet met Telenet-hotspot.
De WRT54GL is als router ingesteld. De WAN-zijde zit op de wifi, als client. Hij heeft daar maar één IP-adres, zoals een modem.
Zo weet de Hotspot niet dat je met meerdere pc's erop zit.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Aha OK got it! Heb ik ook nog gemaakt met een WRT. Werkt inderdaad wel goed!

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator

Tim.Bracquez schreef: Client met UBNT nano loco m2, deze mooi er naar gericht, zag zelfs 2 fon's als backup schakeld die nu! Zelfs niet buiten gezet aangezien de bandbreedte van fon toch beperkt was tot 2.5Mbit of ik binnen of buiten aan het testen was...

Hieraan een Routerboard RB951Ui-2HnD aangesloten. Deze heeft relatief goede wifi voor in 1 huis/appartement en nog eens POE output naar de nano.

Dus er gaat 1 power cable naar het routerboard en van daar één kabel naar de nano, that's it.
Bedankt voor het advies. Ik ga deze opstelling volgende week eens testen, maar met bestaand materiaal dat ik nog liggen heb:
  • 1) als wifi bridge een Linksys WAP54g, ingesteld als client.
    2) als router een FritzBox, ingesteld op "internet via LAN1" als WAN poort, verbonden via UTP.
krisken schreef:Zou me niet verwonderen als de stuff die op het dak staat van UBNT is :-)
Dat zou goed kunnen, ik post volgende week eens foto van heel die antenne mast ...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

...probleem is wel dat je geen poorten kunt gaan openzetten en geen dyndns hebt omdat je maar een inter ip-adres krijgt toegewezen....
Heb dit indertijd ook getest om te willen gebruiken als backup, zowel telenet als belgacom getest....maar om gewoon internet te gaaan verdelen om te surfen en te mailen gaat dit perfect, servers draaien, VOIP etc kan je vergeten...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Raar, via voip kan ik gewoon bellen in mijn setup...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

hier ook voip achter dubbele NAT :-)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hoe kan je de poort 5060 nodig voor voip dan openzetten?
Op mijn cisco ata186 moet ook nog de mediaport 16384 en de stun port 3478 open staan, anders werkt niet alles....

ik heb ook een slingbox op mijn digibox staan, daarvoor moet ik ook een poort kunnen openzetten, lukt me ook niet via Fon-Belgacom of een TelenetHomespot...

Ik ga dit komende week nog eens opnieuw testen, is al een klein jaar gelden dat ik dit toch wel vrij uitgebreid getest had met verschillende routers....en een grandstream ip telefoon...
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator

laroyj schreef:Hoe kan je de poort 5060 nodig voor voip dan openzetten?
- Als jouw devices UPnP ondersteunen moet je normaal geen poorten openzetten, dat gaat vanzelf. En met voldoende keep-alive paketten blijven de poorten open.
- Voor uitgaande gesprekken heb je normaal nooit problemen, inkomende gesprekken achter dubbele NAT kan soms problematisch zijn.
- Indien problemen zet ik een VPN op naar thuis ...
laroyj schreef:Op mijn cisco ata186 moet ook nog de mediaport 16384 en de stun port 3478 open staan, anders werkt niet alles...
Poorten openzetten doe je op een router, om binnenkomende connecties mogelijk te maken
Een cisco ata186 is een client, daar kan je toch geen poorten op openzetten?
Voor STUN (3478) moet je toch ook geen binnenkomende poort openen?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik bedoel dat die poorten staan ingevinkt op de ata186 en natuurlijk moet portforwarding op de router opstaan voor die poorten, ik krijg zelfs geen kiestoon anders...
Voip gebruikt toch bijna altijd poort 5060, kijk maar eens op bvb een sagem modem bij scarlet/belgacom onde de telefoon instellingen.....
radiometeor.be
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb bij verschillende mensen diverse ATA's in werking. Meestal achter modem-router. Nog nooit heb ik portforwarding moeten doen voor voip.
De ATA doet uitgaande registratie naar de SIPserver en alles komt in orde.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Voip gebruikt toch bijna altijd poort 5060
Standaard wel. Maar de poort doet er niet toe. Stel dat u 2 clients heeft runnen op dezelfde hardware. Deze kunnen niet alletwee poort 5060 gebruiken. De volgende zal een andere poort moeten kiezen.
Maakt niet uit als je achter een router zit. Die 5060 zal naar een ander poortnummer worden vertaald door de NAT (bv 52000 ik zeg maar iets).
Bij inkomende calls zal de remote SIP server connecteren naar 52000. Deze wordt door de NAT router gemapt op lokaal 5060.
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

MarkDM schreef:Nog nooit heb ik portforwarding moeten doen voor voip.
Daar ben ik met je eens, wat heeft port forwarding met VoIP te maken? Bij surfen doe je toch ook geen port forwarding...!
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
philippe_d
Moderator
Moderator

philippe_d schreef: Ik ga deze opstelling volgende week eens testen, maar met bestaand materiaal dat ik nog liggen heb:
1) als wifi bridge een Linksys WAP54g, ingesteld als client.
2) als router een FritzBox, ingesteld op "internet via LAN1" als WAN poort, verbonden via UTP.
[Vanuit Mallorca]
De opstelling werkt perfect
Buiten staat de Linksys WLAN client, verbonden met de wifibaleares hotspot.
Binnen staat de FritzBox met meerdere gebruikers (laptop, i-pad, 2 i-phones, 1 android).
VOIP werkt perfect, FritzBox hier is aangemeld als IP Phone op de Fritzbox thuis, ik heb hier dus een als het ware een binnentoestel van mijn centrale thuis (zowel inkomend als uitgaand) ** dus zelfs met dubbele NAT en zonder enige portforwarding **

Groetjes uit het zonnige zuiden :-)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Philippe, hoe heb je de voip werkend gekregen, via een vpn tunnel tussen beide FritzBoxen ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer

Philippe, ik weet niet of je de repeaters van AVM kent, maar die kunnen ook perfect worries signaal oppikken en via kabel naar een wan van de router brengen.
philippe_d
Moderator
Moderator

Geen VPN
Gewoon een nieuwe IP client aangemaakt thuis (**625), met d optie "register from Internet" aangevinkt
En op de FritzBox hier een account aangemaakt die connecteert op de sip server thuis
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Philippe, en hoe log je nu in op de interface van de wifi spot. Gewoon de eerste iPad of pc die zich aanmeldt en nadien blijft alles achter je router aangemeld?
philippe_d
Moderator
Moderator

Inderdaad, de eerste PC die zich aanmeldt rijgt een re-direct naar de inlogpagina.
Daarna deelt iedereen de connectie.
En zolang de router on-line blijft, moet je niet meer inloggen ...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@philippe_d: Dan heb je geluk dat er geen timeout op zit.
philippe_d
Moderator
Moderator

Om de 2 dagen of zo moet één van de clients terug inloggen (re-direct naar de wifibaleares landing page).

Grappig bijverschijnsel van mijn opstelling:
Gezien ik hier een gebruikte FritzBox inzet (die vroeger ooit in Gent stond), is de Google geolocator in de war ...
Mijn locatie (en iedereen die hier op mijn lan inlogt) staat hier op "Zwijnaardse steenweg, Gent" :-D
voorbeeld als ik Viber gebruik ...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Ik krijg de externe voip nog steeds niet aan de praat en doe het over vpn. Ik zit op een telenet verbinding. Is https daarbij een probleem?
philippe_d
Moderator
Moderator

Externe VoIP? VPN? https? Begrijp de vraag niet zo goed ...

Als je via VPN werkt, dan is het geen externe VoIP :)
  • - via VPN: instellingen net zoals thuis: sip server = intern IP van de fritzbox (default 192.168.178.1), geen proxy
    - extern: sip server = intern IP van de fritzbox, proxy = publiek IP van de fritzbox, in de fritzbox instellingen "register from outside" aanvinken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster

Philippe, sorry voor de wat warrige vraag, maar je hebt me wel geholpen. Ik wilde 2 dingen
-bellen via de fritz app op de iphone via VPN > werkt perfect, maar de bandbreedte is vaak beperkt door de beperkingen van de uploadspeed van mijn eigen internetlijn thuis, ofwel doordat de serviceproviders die ik op mijn weg tegenkom VPN niet toelaten (ben net terug van op reis, en merkte hier en daar toch wat problemen)
-bellen via een willekeurige VOIP-app die registreert op de fritzbox thuis zonder VPN, omdat je dan iets meer bandbreedte krijgt.

De instellingen van optie 2 waren niet helemaal duidelijk. Nu wel, en nu heb ik dus 2 opties om te bellen: bij voorkeur via VPN en als dat niet lukt via een andere app. Thx!
philippe_d
Moderator
Moderator

Tim.Bracquez schreef:@philippe_d: Dan heb je geluk dat er geen timeout op zit.
Nog een feedback vanuit Mallorca.
Mijn opstelling is nog altijd running:
1) als wifi bridge een Linksys WAP54g, ingesteld als client.

Het leuke is dat ik nooit meer moet inloggen op de interface van de hotspot.
Als ik de router herstart, krijg ik wel efkes de interface pagina te zien, maar enkele minuten later hebben we toch internet. Geen idee waar de magie van komt, waarschijnlijk op basis van het Mac adres van de router?

Nog een raar detail
Als ik naar de status pagina kijk van de hotspot, zegt hij dat ik xx dagen online bent, maar dat mijn IP 192.168.1.133 is, terwijl mijn router een WAN IP krijgt 192.168.1.23 ???

VOIP
VoIP op de Fritzbox blijft al die tijd werken. Zowel uitgaand als inkomend, niettegenstaande ik onmogelijk poorten kan openzetten op de Hotspot router.
Fritzbox Mallorca is aangemeld als een SIP device op de Fritzbox home.

Big Brother
Fritzbox Mallorca zendt een dagelijkse e-mail met de logfile.
Hier zie ik dan alle Wifi aan- en afmeldingen.
Daarmee zie ik eigenlijk of er iemand (langdurig) in het appartement verblijft.

Kwade tongen beweren namelijk dat de verhuuragentschappen (die de sleutel hebben) wel eens het appartement durven verhuren zonder medeweten van de eigenaar (en dus de opbrengst in eigen zak steken) :-(
Met de dagelijkse logfile weet ik dus of het appartement bewoond is :-D
Geen idee of ik hiermee privacy regels overtreed (ik log alleen wifi gebruik, geen trafiek) ....

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

philippe_d schreef:Met de dagelijkse logfile weet ik dus of het appartement bewoond is :-D
Ik weet dat het moeilijk te begrijpen is voor ons hier op dit forum, maar er zijn ook nog mensen die op vakantie gaan zonder Internet te gebruiken :-)

PS. "wifi" aangepast naar "Internet", omdat het hier blijkbaar nog erger gesteld is dan ik dacht :-)
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 10 jul 2014, 21:45, in totaal 1 gewijzigd.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Edward Valckx schreef:Ik weet dat het moeilijk te begrijpen is voor ons hier op dit forum, maar er zijn ook nog mensen die op vakantie gaan zonder Wifi te gebruiken :-)
Jeezes, wie doet er nu een ethernet kabel mee als er wifi is!

PS. absurde humor is hier toch niet meer wat het geweest is ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Kwade tongen beweren namelijk dat de verhuuragentschappen (die de sleutel hebben) wel eens het appartement durven verhuren zonder medeweten van de eigenaar (en dus de opbrengst in eigen zak steken) :-(
Hang er een webcam aan hé :lol:
philippe_d
Moderator
Moderator

Ik kom nog eens terug op deze topic, gezien mijn opstelling (vakantiewoning) toch niet zo perfect werkt.

Ik wil dus inloggen op een WiFi spot die buiten staat (wifibaleares), en deze internetverbinding delen via een router (in het appartement)
Hiervoor heb ik:
  • 1) als wifi bridge een Linksys WAP54g, ingesteld als client.
Ik heb 2 problemen die ik wil oplossen:
  • a) het WiFi signaal in de (gelijkvloerse) woning is zeer zwak, en dus een trage verbinding
    b) zoals Tim al voorspelde: er moet regelmatig ingelogd worden op de hotspot (timeout). Als het appartement dus niet bewoond is (zoals in de winter), valt de internetverbinding op de router weg, gezien er niemand is om terug op de portal te gaan inloggen.
Probleem 1: zwak signaal binnen
Ik zou het signaal boven op het dak willen oppikken, en dan via een powerline naar de woning sturen.
  • - ik heb geen mogelijkheid om een netwerkkabel te trekken vanop het dak naar het appartement
    - op het dak staan 6 airco installaties (buiten units). Eén daarvan is de "onze", met andere woorden, deze krijgt stroom vanuit onze zekeringkast. Theoretisch zou ik via deze leiding een powerline verbinding kunnen maken naar het gelijksvloers. Of zou zo'n airco dit signaal verstoren?
Ik ben dus van plan om zo'n AVM powerline op het dak aan te sluiten: die kan het WiFi signaal oppikken (client mode), en via powerline naar beneden sturen.
Beneden komt dan een 2de powerline op de WAN van de router.

Iemand tips / ervaringen ?

Probleem 2: Inloggen op portal
Ik zou een systeem moeten hebben dat automatisch inlogt op de Hotspot, telkens als de verbinding uitvalt:
  • - testen of er internet is
    - indien niet, surfen naar http://192.168.1.1 (bijvoorbeeld) en daar het paswoord invullen en het formulier verzenden
Zou de FritzBox dat kunnen?
Ik ken niets van Linux, maar blijkbaar wordt /var/flash/debug.cfg uitgevoerd bij het opstarten (Shell script?).
Zou ik hierin eventueel instructies kunnen geven, die deze inlogproceduren automatiseren?

Alle hulp welkom!
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Om regelmatig de connectie te checken -> crontab
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”