Flukso "namaken" met een Raspberry Pi
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Hallo,
Iemand al met behulp van een Raspberry Pi GPIO's een Flukso nagemaakt? Ben momenteel wat aan het surfen op internet en op zoek naar een sensor die het reflecterende getalletje 6 op mijn teller kan herkennen. Eens dit gelukt is lijkt het mij vrij eenvoudig op bij een signaal bvb 0.01m³ bij te tellen bij een bepaalde waarde.
Iemand al ervaring mee?
Iemand al met behulp van een Raspberry Pi GPIO's een Flukso nagemaakt? Ben momenteel wat aan het surfen op internet en op zoek naar een sensor die het reflecterende getalletje 6 op mijn teller kan herkennen. Eens dit gelukt is lijkt het mij vrij eenvoudig op bij een signaal bvb 0.01m³ bij te tellen bij een bepaalde waarde.
Iemand al ervaring mee?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Heeft je teller geen magneetje intern... dan kan je gewoon een hallsensor gebruiken (zo doe ik het maar dan met een Arduino).
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Zoiets ?Argon schreef: ...een sensor die het reflecterende getalletje 6 op mijn teller kan herkennen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Dit zie je bij de recentere gastellers wel vaker.r2504 schreef:Heeft je teller geen magneetje intern... dan kan je gewoon een hallsensor gebruiken (zo doe ik het maar dan met een Arduino).
Het is duidelijk te herkennen, dat er een houdertje voorzien is.

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- lacer
- Elite Poster
Ja, zo'n houdertje is er ook bij mijn gasmeter, maar een magneetje was niet te detecteren met een kompas en niet met een reedcontact. Dus zal een hall element ook niet werken vermits die het magneetje moeten detecteren en dat heb ik ook getest.
Maar misschien heb je bij jouw gasmeter meer geluk en moet je niet het cijfertje 6 detecteren met een infrarood fotocel, die trouwens bij mij probleemloos werkt
Maar misschien heb je bij jouw gasmeter meer geluk en moet je niet het cijfertje 6 detecteren met een infrarood fotocel, die trouwens bij mij probleemloos werkt

EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 13 keer
Bij mij werkt het reed contact ook op deze meter, er staat op de meter aangeduid dat hij het magneetje heeft of niet
'1 imp = 0,01m³'
ik maak gebruik van de sw van op het forum wijhebbenzon.nl
je moet er gewoon op letten dat je een hall sensor koopt die zowel een positieve als negatieve pool kan detecteren.
'1 imp = 0,01m³'
ik maak gebruik van de sw van op het forum wijhebbenzon.nl
je moet er gewoon op letten dat je een hall sensor koopt die zowel een positieve als negatieve pool kan detecteren.
- lacer
- Elite Poster
Ik heb nog zo'n hall sensoren in de koopjeshoek staan:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=40432
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=40432
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- honda4life
- Elite Poster
Daar bestaan standaard modules voor hoor.
Gewoon inklikken en pulsen tellen maar
Die kosten wel wat meer als losse componentjes, maar is wel proper afgewerkt.
Gewoon inklikken en pulsen tellen maar

Die kosten wel wat meer als losse componentjes, maar is wel proper afgewerkt.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
En iemand die dit heeft werken met zijn Raspberry Pi, of doen jullie het enkel met de Flukso zelf?
Indien met de Raspberry Pi, iemand die mij het correcte onderdeel (nummer, identificatie,...) kan meegeven?
Heb mijn smartphone eens bij de gasmeter gehouden en ik meet een magnetische activiteit, dus daar zal ik kunnen werken met een reed contactje waarschijnlijk. De watermeter (15 jaar oud ofzo) is zonder magneet, daar zal ik dus zo'n optisch dingetje moeten voor gebruiken. Type van het onderdeel is terug welkom
Indien met de Raspberry Pi, iemand die mij het correcte onderdeel (nummer, identificatie,...) kan meegeven?
Heb mijn smartphone eens bij de gasmeter gehouden en ik meet een magnetische activiteit, dus daar zal ik kunnen werken met een reed contactje waarschijnlijk. De watermeter (15 jaar oud ofzo) is zonder magneet, daar zal ik dus zo'n optisch dingetje moeten voor gebruiken. Type van het onderdeel is terug welkom

-
- Premium Member
waarom wil je het met een Pi doen? Je kan alles met een Arduino doen en 't is goedkoper en zo te vinden op het net.
Met de Hall van Lacer moet het werken
mijn gasverbruik bvb:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id ... 6&gs=0&m=1
wel niet in de juiste maateenheid maar op het einde van de dag weet ik wel hoeveel m³ ik verbruikt heb (Kwh=m³)
Met de Hall van Lacer moet het werken
mijn gasverbruik bvb:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id ... 6&gs=0&m=1
wel niet in de juiste maateenheid maar op het einde van de dag weet ik wel hoeveel m³ ik verbruikt heb (Kwh=m³)
-
- Elite Poster
Waarom met een Pi? Omdat ik hier nog eentje op overschot heb liggen 
Heb totaal nog geen ervaring/kennis met die Arduino's. Komt waarschijnlijk wel grotendeels op hetzelfde neer.
Welke Arduino stel je dan voor?

Heb totaal nog geen ervaring/kennis met die Arduino's. Komt waarschijnlijk wel grotendeels op hetzelfde neer.
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Waar zijn die te vinden? Ik zit in de meterkast nog met een Ubiquiti mFi die nog wel een poort vrij heeft en ik zie dat mijn eerste 0 op de gasmeter reflecterend is...lacer schreef:Zoiets ?Argon schreef: ...een sensor die het reflecterende getalletje 6 op mijn teller kan herkennen.
Add na wat zoekwerk:
http://www.nodo-domotica.nl/index.php/Gasmeters_Analoog
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1842 ... ptocoupler
Misschien eens proberen

-
- Premium Member
ik heb een Arduino Uno met een Ethernet Shield, op ebay te koop samen voor 30 euro.Argon schreef:Waarom met een Pi? Omdat ik hier nog eentje op overschot heb liggen
check anders eens volgende thread op het forum van wijhebbenzon.nl -> 19-monitoren-loggen-en-meten/4830-solarmeter-v11-3
Je hebt een link naar de source code. Laad die in de arduino programming tool en dan kun je alle bibliotheken zien die gebruikt zijn. Misschien kan het als basis gebruikt worden voor uw scripts op de rasp Pi. Als je wat programmeer kennis hebt zal je dit snel kunnen lezen en opzetten met een Raspberry.
Succes
-
- Premium Member
die heb ik ook getest en werkte wel op een beperkte afstand. ik ging deze gebruiken om mijn elektriciteits meter uit te lezen. bij mij werkte dit niet omdat ik een meter heb die nog eens in een tweede kast zit, dus twee keer een transparante plastic, de tweede plastic reflecteerde te veel waardoor ik niets kon meten. Voor gasmeter zal dit beter werken aangezien er maar één plastic behuizing is en de sensor er tegen zit.NuKeM schreef:Waar zijn die te vinden? Ik zit in de meterkast nog met een Ubiquiti mFi die nog wel een poort vrij heeft en ik zie dat mijn eerste 0 op de gasmeter reflecterend is...lacer schreef:Zoiets ?Argon schreef: ...een sensor die het reflecterende getalletje 6 op mijn teller kan herkennen.
Add na wat zoekwerk:
http://www.nodo-domotica.nl/index.php/Gasmeters_Analoog
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1842 ... ptocoupler
Misschien eens proberen
- lacer
- Elite Poster
Ik heb bij mijn gasmeter ter hoogte van het cijfer 6 het plastieken venster lichtjes mat gemaakt zodat de reflector daarop niet weerkaatst, maar wel op het reflecterend deeltje van cijfer 6.
Op ebay vind je een compleet printje met IR-fotocel, met regelbare gevoeligheid en 2 leds met aansluiting voor 3,3 - 5VDC voor omgerekend slechts 1,65 €.
Op ebay vind je een compleet printje met IR-fotocel, met regelbare gevoeligheid en 2 leds met aansluiting voor 3,3 - 5VDC voor omgerekend slechts 1,65 €.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- lacer
- Elite Poster
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Ondertussen is mijn TCRT5000 printje toegekomen (link van mijn ebay bestelplaats) en heb ik de tijd gehad om het te installeren.
Wat een gepruts was me dat tot nu toe
Doel was dus om de reflectie van de 0 op mijn gasmeter te tellen bij elke rondgang met dit printje. Tellen doe ik met een Ubiquiti mFi, maar ik heb ook een Raspberry Pi gekocht waarop ik de teller mogelijk (flexibeler) kan aansluiten en configureren (maar dat is voor later).
Print werkt zoals het moet, allé redelijk toch. Even mijn problemen op een rijtje:
en beter geschikt? Te proberen dus.
Wat een gepruts was me dat tot nu toe

Doel was dus om de reflectie van de 0 op mijn gasmeter te tellen bij elke rondgang met dit printje. Tellen doe ik met een Ubiquiti mFi, maar ik heb ook een Raspberry Pi gekocht waarop ik de teller mogelijk (flexibeler) kan aansluiten en configureren (maar dat is voor later).
Print werkt zoals het moet, allé redelijk toch. Even mijn problemen op een rijtje:
- De reflectie van het glas tussen het telwiel en de sensor was te groot => enigszins kunnen oplossen met een stukje matte transparante plakband
- Afregeling tussen correcte detectie en niet correcte detectie heel moeilijk => het scheelt een microtikje op het draaicontact en is meer een kwestie van geluk. Misschien is dit op te lossen door extra laagje matte plakband...?
- Bij detectie wordt niet één pulse gegeven, maar bv. 2 à 3. Het is iets in de zin van twijfel bij ingang en uitgang van de reflecterende 0 (dus kort pulsje) en dan bij zekerheid de lange. => Mogelijk te fixen met betere detectie? Of wat filtering? -> Hier kan de Raspberry mogelijk nuttig zijn, in die zin dat daar misschien de filtering in gestoken kan worden, terwijl dat bij de mFi niet kan.
- De vaste en nauwkeurige montage van het printje op de gasmeter. Bij mij nu een constructie met wat plakband... maar dat is niet geschikt voor de langere termijn

- lacer
- Elite Poster
De AO uitgang is de analoge uitgang van de fototransistor in het TCRT5000 blokje. De DO uitgang is een digitale uitgang die word gestuurd door de comparator-ic op het printje. De DO is de beste oplossing, geeft steeds een zuivere 1 (= voedingsspanning) en 0 (= bijna 0V).
Ik heb totaal geen probleem gehad om dit af te stellen. Had ik in een vorige post niet vermeld dat je even het kunststofglas heel even mat te schuren ter hoogte van de sensor ? Nou ja, ik denk dat matte tape wel beetje mat is, maar nog teveel reflecteert.
Betreffende het gepruts...er bestaat een connector die je op de pinnen kunt schuiven.
Enne, voor 1,6 € moet je toch niet verwachten op een product dat "af" is
Op welke spanning laat je dit werken ?
Mijn opstelling:
Ik heb totaal geen probleem gehad om dit af te stellen. Had ik in een vorige post niet vermeld dat je even het kunststofglas heel even mat te schuren ter hoogte van de sensor ? Nou ja, ik denk dat matte tape wel beetje mat is, maar nog teveel reflecteert.
Betreffende het gepruts...er bestaat een connector die je op de pinnen kunt schuiven.
Enne, voor 1,6 € moet je toch niet verwachten op een product dat "af" is

Op welke spanning laat je dit werken ?
Mijn opstelling:
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie!
Ik voed op 5V (4.7V gemeten tussen GND en Vcc). Uit een vorige post had ik inderdaad opgenomen het reflecterende plastic even zacht op te schuren, maar dat leek mij iets te destructief (de meter is eigenlijk onze eigendom niet en als het niet zou gewerkt hebben was er geen weg meer terug). Nu, ik heb de tape even bekeken en die heeft vooral 'intern' en aan de plak kant een mat patroon, maar de bovenkant is nog vrij glad. Mogelijk was dit dus niet te beste oplossing.
Ik bekijk het later deze namiddag verder
desnoods misschien toch schuren.
Edit: Mooie opstelling
Ik was al een custom 3D print aan het overwegen, maar wat zoeken tussen oud materiaal kan misschien ook al een beugel opleveren 
Ik voed op 5V (4.7V gemeten tussen GND en Vcc). Uit een vorige post had ik inderdaad opgenomen het reflecterende plastic even zacht op te schuren, maar dat leek mij iets te destructief (de meter is eigenlijk onze eigendom niet en als het niet zou gewerkt hebben was er geen weg meer terug). Nu, ik heb de tape even bekeken en die heeft vooral 'intern' en aan de plak kant een mat patroon, maar de bovenkant is nog vrij glad. Mogelijk was dit dus niet te beste oplossing.
Ik bekijk het later deze namiddag verder

Edit: Mooie opstelling

- lacer
- Elite Poster
Ik heb deze beugel gemaakt uit een stuk elektrische kabelgoot. Je hebt namelijk een hoek van 90 graden nodig on te bevestigen.
Het printje bevestig je met een parker of metaalschroef M3 + kunststof rondsel + moer.
Het glaasje op een oppervlakte van 5 x 5mm iets mat schuren is niet zo destructief hoor, nadien kan je altijd polieren met displex (voor gsm schermen) of zo.
Wel heel fijn schuurpapier gebruiken korrel 400 à 600.
Het printje bevestig je met een parker of metaalschroef M3 + kunststof rondsel + moer.
Het glaasje op een oppervlakte van 5 x 5mm iets mat schuren is niet zo destructief hoor, nadien kan je altijd polieren met displex (voor gsm schermen) of zo.
Wel heel fijn schuurpapier gebruiken korrel 400 à 600.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- honda4life
- Elite Poster
Het hangt er vanaf hoe die LM393 geschakeld is.
Ik vermoed dat één van die weerstanden de hysteresis bepaalt, maar dat die niet groot genoeg is.
Ik vermoed dat één van die weerstanden de hysteresis bepaalt, maar dat die niet groot genoeg is.
- lacer
- Elite Poster
Eenmaal het glas klein beetje mat geschuurd recht t.o.v. de meest rechtse digits waar de 0 voorbij komt, plaats je de sensor en stel je af op deze wijze :
Potentiometer geheel linksom draaien, dan zachtjes naar rechts draaien tot wanneer je detectie hebt met de 0, dan als de 0 voorbij is wat meer naar rechts draaien tot iets "anders" gedetecteerd wordt. Je zet de pot meter dan halverwege tussen deze 2 instelpunten.
Zo zou het moeten goed staan.
Potentiometer geheel linksom draaien, dan zachtjes naar rechts draaien tot wanneer je detectie hebt met de 0, dan als de 0 voorbij is wat meer naar rechts draaien tot iets "anders" gedetecteerd wordt. Je zet de pot meter dan halverwege tussen deze 2 instelpunten.
Zo zou het moeten goed staan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Ondertussen met een schuurvlies het 'glas' mat gemaakt.
Momenteel ben ik nog aan het testen of hij nog dubbel of trippel telt (per omwenteling). In het begin deed hij het nog, maar nu heb ik de sensor iets schuiner geplaatst en heb het nog maar 1x gehad op 7 omgangen... een fout van 14%
Dat is dus 1dm³ fout op 7 omgangen.
We hebben ongeveer een verbuik van 700m³ per jaar, deze teller zou dus na een jaar (als die fout zo blijft) er 100m³ naast zitten en 800m³ aangeven... dat is toch iets te veel
Ter info: met de plakband heb ik 1 fout op 21 omgangen gehaald, dus volgens mij moet dit nu ook lukken.
Hoe ik heb 'getuned': zonder 0, draaien tot reflectie detectie en dan tikje terug zodat hij geen detectie aangeeft.
Anders dan wat jij zegt. Ik zal het ook zo eens proberen
Enkele sfeerbeelden: Beeld van de mFi software, gemaakt tijdens het douchen (warm water -> gas) met de oude opstelling. Dat ging vrij goed eigenlijk
Momenteel ben ik nog aan het testen of hij nog dubbel of trippel telt (per omwenteling). In het begin deed hij het nog, maar nu heb ik de sensor iets schuiner geplaatst en heb het nog maar 1x gehad op 7 omgangen... een fout van 14%
Dat is dus 1dm³ fout op 7 omgangen.
We hebben ongeveer een verbuik van 700m³ per jaar, deze teller zou dus na een jaar (als die fout zo blijft) er 100m³ naast zitten en 800m³ aangeven... dat is toch iets te veel

Ter info: met de plakband heb ik 1 fout op 21 omgangen gehaald, dus volgens mij moet dit nu ook lukken.
Hoe ik heb 'getuned': zonder 0, draaien tot reflectie detectie en dan tikje terug zodat hij geen detectie aangeeft.
Anders dan wat jij zegt. Ik zal het ook zo eens proberen

Enkele sfeerbeelden: Beeld van de mFi software, gemaakt tijdens het douchen (warm water -> gas) met de oude opstelling. Dat ging vrij goed eigenlijk

- lacer
- Elite Poster
Indien je nog steeds meerdere pulsen hebt per omwenteling, kan het zijn dat de sensor het witte deel van een ander cijfer "ziet". Eigenlijk mag het maar nipt het reflecterend deel detecteren.
Terwijl je gas verbruikt, blijf eens kijken naar de ledjes, als het groene ledje ook nog op een verkeerde plaats oplicht, dan weet je het.
mFI is ook nog een leuk apparaatje zo te zien
Terwijl je gas verbruikt, blijf eens kijken naar de ledjes, als het groene ledje ook nog op een verkeerde plaats oplicht, dan weet je het.
mFI is ook nog een leuk apparaatje zo te zien

EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- honda4life
- Elite Poster
Misschien is de afstand wel te groot hé.
Nergens plaats een magneetcontact te plaatsen.
Jammer dat je het signaal niet analoog kan verwerken
Nergens plaats een magneetcontact te plaatsen.
Jammer dat je het signaal niet analoog kan verwerken

- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Helaas is dat niet het geval, bij alle andere cijfers werkt hij netjes en geeft hij niets door.lacer schreef:Terwijl je gas verbruikt, blijf eens kijken naar de ledjes, als het groene ledje ook nog op een verkeerde plaats oplicht, dan weet je het.
- lacer
- Elite Poster
Wel belangrijk dat sensor tot tegen het glas zit. Mijn opstelling hier met gesoldeerde aansluitdraden voor er een stekker op kwam.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Het tunen op de 0, dan op de niet 0 en dan de tussenwaarde nemen, gaat bij mij helaas niet op. Het verschil is zo goed als niet te zien op de potentiometer (staat trouwens tussen eerste en 2de streepje links... vrij gevoelloos dus).
Dan maar mijn vensterje nog wat opgeschuurd, ook zonder effect.
Nu de IR LED en sensor nog wat strakker tegen de meter geplakt en dat loopt voorlopig goed (mogelijk gewoon geluk met de potentiometer-stand).
Ik ga hem even zo laten testdraaien
Dan maar mijn vensterje nog wat opgeschuurd, ook zonder effect.
Nu de IR LED en sensor nog wat strakker tegen de meter geplakt en dat loopt voorlopig goed (mogelijk gewoon geluk met de potentiometer-stand).
Ik ga hem even zo laten testdraaien

- NuKeM
- Content Editor
- Contacteer:
Na ongeveer 100 turns nu, maar één verkeerde count gehad. Dat is dus niet slecht 
Nu rustig uitzoeken hoe ik het geheel beter kan ophangen.
Het enige waar ik me nog een beetje zorgen over maak is de stroom die het printje trekt. Dat is niet terug te vinden en ik kan het niet meten. Ik zou het graag onder de 20-30mA hebben omdat de mFi mPort eigenlijk maar maximaal 40mA kan geven (in totaal over zijn 3 poorten, die bij mij vol zitten). Alles werkt nu wel, maar ik wil vermijden de mPort te beschadigen.
Anders wordt het extern voeden

Nu rustig uitzoeken hoe ik het geheel beter kan ophangen.
Het enige waar ik me nog een beetje zorgen over maak is de stroom die het printje trekt. Dat is niet terug te vinden en ik kan het niet meten. Ik zou het graag onder de 20-30mA hebben omdat de mFi mPort eigenlijk maar maximaal 40mA kan geven (in totaal over zijn 3 poorten, die bij mij vol zitten). Alles werkt nu wel, maar ik wil vermijden de mPort te beschadigen.
Anders wordt het extern voeden

- honda4life
- Elite Poster
meten = weten hé.
Je kan eventueel het power ledje er afhalen, dat scheelt toch ook weer een klein beetje.
Ik vermoed dat dit berekend is op 20 mA / 5 Volt
Je kan eventueel het power ledje er afhalen, dat scheelt toch ook weer een klein beetje.
Ik vermoed dat dit berekend is op 20 mA / 5 Volt

- lacer
- Elite Poster
Ik heb dit ooit nagemeten en bedroeg op 5 V iets van 24mA, met het groene ledje erbij slechts een paar mA meer.
Ik heb een serieweerstand van 100 ohm 1/4 w gebruikt in de positieve voeding en hierdoor werkt het printje nog op zo'n 3,3 V en de stroom is gedaald naar 13 à 15 mA.
Misschien is het hierdoor dat ik geen probleem had om dit af te regelen, de gevoeligheid is dan wat lager.
Misschien is dit een tip voor jou
edit: enkele foutjes gecorrigeerd
Ik heb een serieweerstand van 100 ohm 1/4 w gebruikt in de positieve voeding en hierdoor werkt het printje nog op zo'n 3,3 V en de stroom is gedaald naar 13 à 15 mA.
Misschien is het hierdoor dat ik geen probleem had om dit af te regelen, de gevoeligheid is dan wat lager.
Misschien is dit een tip voor jou

edit: enkele foutjes gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door lacer 14 jun 2014, 19:14, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
- honda4life
- Elite Poster
33 mA @ 5 V