Brief Belgacom introductie vectoring?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
stefdeve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Ik heb vandaag een brief ontvangen van Belgacom, ik zal hieronder de tekst typen, kan er iemand zeggen of dit soms gaat over de introductie van vectoring of iets ander? Alvast bedankt! :-)

" Belgacom doet jaar na jaar investeringen om de kwaliteit van haar netwerk te verbeteren. De snelheid waarmee u op internet kunt surfen is immers een prioriteit voor ons, en vast ook voor u !

Daarom werken we in uw buurt aan het Belgacom-netwerk en zullen uw diensten via het vast Belgacom-netwerk gedurende een korte periode niet werken op het volgende adres: "....................."

U zult dus even niet kunnen bellen, surfen en/of tv-kijken (als u over Belgacom Tv beschikt) op:
13/05/2014 tussen 06:00 en 07:15 u.
We verwachten dat de onderbreking ongeveer 10 tot 15 minuten zal duren.
U kunt uiteraard wel uw mobiele telefoon gebruiken tijdens deze periode of surfen via het mobiele netwerk.

Hierna kunt u uw diensten opnieuw gebruiken zoals voordien. U hoeft niet te doen.

Wij excuseren ons alvast voor dit ongemak.

Met vriendelijke groeten,

Uw klantendienst"
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

jep, vermoedelijk het swappen van de lijnkaarten in de ROP van NVLT-D naar NDLT-G
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Welke gemeente, als we dat mogen weten ?
stefdeve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

De gemeente Zelzate. :angel:
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Helemaal geen zin in. Zal ik toch nog die bbox moeten gaan gebruiken.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
stefdeve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Het zal misschien zijn omdat de bevolkingsdichtheid hier bijna ligt op 1000 inwoners per vierkante kilometer.

Dat zal misschien het meest rendabele zijn. Allé ik zal volgende week eens kijken of het daarover gaat.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Heronic schreef:Helemaal geen zin in. Zal ik toch nog die bbox moeten gaan gebruiken.
Als je de b-box in bridge zet (alleen vdsl sync) en daar een deftige router achter zet, is dat toch geen probleem?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

stefdeve schreef:Het zal misschien zijn omdat de bevolkingsdichtheid hier bijna ligt op 1000 inwoners per vierkante kilometer.

Dat zal misschien het meest rendabele zijn. Allé ik zal volgende week eens kijken of het daarover gaat.
Ter compensatie van een trein naar Gent :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

AndRo555 schreef: Als je de b-box in bridge zet (alleen vdsl sync) en daar een deftige router achter zet, is dat toch geen probleem?
Probleem niet maar :
1. Weinig plaats om een extra "bak" te hangen gezien de huidige opstelling waarbij ik tracht binnenkomen-client afstand zo kort mogelijk te houden. Bovendien zit mijn patchpanel daar.
2. Extra verbruiker 24/7.
3. Extra hop in het netwerk.
4. Bbox vs Fritzbox? Keuze snel gemaakt.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Activatie van vectoring op bestaande lijnen bestaat uit drie fasen:
1 - card swap
2 - then ports reconfiguration
3 - finally vectoring activation

card swap:
in de rop bestaande VDSL2 line kaart vervangen door NDLT-G kaart
service interruption, per lijn ongeveer 10 minuten = target
De NDLT-G kaart zal werken in Legacy mode

Ports reconfiguration:
al de modems moeten minstens vector-friendly zijn !
Belgacom zal elke VDSL poort her configureren
Ongeveer per klant 5,5 minuten
Na re configuratie zal de NDLT-G kaart werken in vector-friendly mode
Modem die niet vector-friendly is gaat naar fall-back line profile of fall-back mode

PS: vergeet niet je kan in fall-back mode gaan omdat de modem-upgrade naar vector-friendly is mislukt !
B-box2/Sagemcom F@st3464 modem of OLO CPE

Vectoring activation:
Belgacom activeert remote de vectoring line profile:
= modem vectoring compliant (B-box3)
= minder dan 400 meter
= 800Hz onder 0,4dB
Ongeveer per klant 3 minuten

Daarna zal de NDLT-G kaart werken in vectoring mode
Lijnen die vectoring aankunnen krijgen vectoring line profile (in de plaats van DLM line profile)
Lijnen die enkel vector-friendly zijn behouden hun oude profiel (incluis DLM)

Voor nieuwe lijnen komt daar nog eerst:
synkronisatie test
TBF = Test de Bonne Fin
en al naar gelang zal de lijn dan in:
1 - fall-back line profile of fall-back mode gaan indien nodig
2 - de overige .... eerst juiste lijn profiel
3 - daarna vector-friendly profiel of vectoring line profiel !

PS: voor vectoring line profile met problemen kan je gezet worden op vectoring repair profile en indien dit niet lukt
naar LP705 = 30 Mbps/6 Mbps en indien nog niet goed hiervan verder naar beneden de repair profile !

PS: kan ook zijn dat een OLO niet wenst te gaan naar een vectoring line profile, dan blijft het bij het oude systeem:
vb: 50 Mbps/6 Mbps met DLM (maar wel vector-friendly) !!

PS: DLM en vectoring kan nu nog niet op een en dezelfde lijn worden gezet .... :nono:
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Bedankt voor de uitleg!
Zijn de plannen dan om zoveel mogelijk klanten op een ROP <400m te krijgen? Want het zijn die klanten >400m die nu de laagste snelheden hebben, en voor hen biedt vectoring, alweer, geen oplossing!
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Bssoft schreef:card swap: in de rop bestaande VDSL2 line kaart vervangen door NDLT-G kaart
Dit is toch niet voldoende, de controller card moet toch ook vervangen worden ? Of beschrijf je de fase waarin de contoller card reeds vervangen is geweest ?
Afbeelding Afbeelding
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Zorba schreef:Bedankt voor de uitleg!
Zijn de plannen dan om zoveel mogelijk klanten op een ROP <400m te krijgen? Want het zijn die klanten >400m die nu de laagste snelheden hebben, en voor hen biedt vectoring, alweer, geen oplossing!
Tja, als je te ver woont heb je gewoon pech bij Het is inderdaad geweten dat de conservatieve lijnprofielen geen zoden aan de dijk zullen brengen voor de klanten die meer dan 400 meter van de rop wonen. Berg alle hoop maar op als je dacht dat Vectoring verbetering zou brengen. Klant worden / zijn bij Belgacom / Proxximus is enkel steeds meer en meer voor de happy few.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Lijnen die vectoring aankunnen krijgen vectoring line profile (in de plaats van DLM line profile)
Is dit dan 70 Mbit/s of 100Mbit/s ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

- zonder DLM: 70/6
- met DLM (later) zal dat nog verhoogd worden (100/xx?)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

PS: DLM en vectoring kan nu nog niet op een en dezelfde lijn worden gezet .
Wat is de reden dat het nu nog niet kan ?
stefdeve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Ik lig op exact 230 meter van zo een ROP-kast (zoals jullie dat noemen).

Dusja ik vermoed (hoop) dat ik snelheid van 70Mbps krijg. :-D

De telefooncentrale bevindt zich in de Denderdreve, dus dat is op ongeveer 1 km van mijn huis. :angel:
Xtralecherus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 feb 2014, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Muziekbos schreef:
Zorba schreef:Bedankt voor de uitleg!
Zijn de plannen dan om zoveel mogelijk klanten op een ROP <400m te krijgen? Want het zijn die klanten >400m die nu de laagste snelheden hebben, en voor hen biedt vectoring, alweer, geen oplossing!
Tja, als je te ver woont heb je gewoon pech bij Het is inderdaad geweten dat de conservatieve lijnprofielen geen zoden aan de dijk zullen brengen voor de klanten die meer dan 400 meter van de rop wonen. Berg alle hoop maar op als je dacht dat Vectoring verbetering zou brengen. Klant worden / zijn bij Belgacom / Proxximus is enkel steeds meer en meer voor de happy few.
Pech, serieus?? Dan is VDSL & vectoring gewoon een bucht technologie. Iedere technologie heeft ergens een limiet, maar dat <400m nodig is om de max snelheden te halen, smijt dat buiten en investeer in iets dat veel beter is.. Goed voor Belgacom dat de meeste klanten van Belgacom er niet veel van kennen of Belgacom was al failliet. :beerchug:
stefdeve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 mei 2013, 14:54
Bedankt: 8 keer

Maar ze gaan binnenkort glasvezelkabels aanleggen he :wink:

Vandaar de smarttube :-D

Ze zouden eigenlijk beter overal waar nu wegenwerken en rioleringswerken zijn ( een groot deel van Vlaanderen dus :angel: ) direct glasvezelkabel in de grond leggen! Direct kostenbesparing en op één jaar tijd op veel plekken glasvezelkabel leggen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Kostenbesparend? Het onderhouden van 2 aparte netwerken?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Voor zover ik weet ligt er al fiber tot in elke ROP...

't Is maar de zogenaamde last mile die nog koper is. Maar dat zijn dus allemaal korte afstanden, moeilijk te vervangen, dus duur...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Mja maar nog niet elke KVD heeft een (actieve) ROP! Ik vind het persoonlijk belangrijker dat ze eerst die glasvezels blazen, zodanig dat iedereen toch al bepaalde internetsnelheden heeft en niet moet vertrouwen op een 3Mbps ADSL lijntje.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Goed voor Belgacom dat de meeste klanten van Belgacom er niet veel van kennen of Belgacom was al failliet
Het is niet altijd alleen een kwestie van veel kennen, het is ook een kwestie wil ik meer of heb ik meer nodig in mijn dag dagelijks gebruik.
Toen ik op 30/6 stond had ik persoonlijk al voldoende voor mijn toepassingen en nu ik op 70/6 sta heb ik er niet meer plezier van.
Alles is relatief en zeer persoonlijk.
Wat niet wil zeggen dat ik er tegen ben dat ze morgen moesten glasvezel binnen trekken :-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Uiteraard, mochten ze morgen bellen en zeggen dat ze een fiberke komen binnen gooien, k zou ook niet neen zeggen!
In het begin was VDSL2 zelfs nog maar 20/2mbit op mijn adres (waar ik inmiddels, 5 jaar later, 70/6mbit haal). Zoals je zegt : 20/2 was voor mij meer dan snel genoeg.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Matthias
Pro Member
Pro Member
Berichten: 247
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer

Ja jullie zijn tevreden met een 70/6 en in de toekomst 100/6 of zelfs 100/10, maar er zitten er hier ook inclusief mijzelf die 16.5, 20, 25, 30/2 hebben en in de eerste jaren niet veel zien veranderen daaraan en wij betalen hetzelfde bedrag!
Daarom dat ik al bijna een jaar zeg dat BGC zich moet concentreren om iedereen binnen die befaamde 400m te krijgen ipv de degene die er al in zitten nog meer te bevoordelen...
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Vraagje:

Moet er voor de activatie van vectoring (de 3 stappen dus) ook gegraven worden of zijn dit enkel aanpassingen in de kast zelf?
Omdat toen ik gisteren aan "mijn" ROP passeerde ze er rond een put aan het graven waren (witte camionette zonder opschriften en de 2 werkmannen hadden ook niets van Belgacom of andere onderaanneming logo's op hun kleren).

Alvast bedankt!
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Xtralecherus schreef:Pech, serieus?? Dan is VDSL & vectoring gewoon een bucht technologie. Iedere technologie heeft ergens een limiet, maar dat <400m nodig is om de max snelheden te halen, smijt dat buiten en investeer in iets dat veel beter is.. Goed voor Belgacom dat de meeste klanten van Belgacom er niet veel van kennen of Belgacom was al failliet. :beerchug:
Je hebt eigenlijk gelijk, vectoring is voor vele klanten een buchttechnologie omdat de glasvezel nog niet ver genoeg is uitgerold. Maar vanaf 2016 zou Belgacom hun glasvezelnetwerk uitbreiden tot tot op 200 meter van de deur. Men gaat een soort glasvezelschoendozen plaatsen die gevoed worden via de koperparen van de klanten. Het zou op die manier heel snel kunnen uitgerold worden en tegen 2018 zou het Belgacom-netwerk dan 500 Mbps per gebruiker moeten kunnen aanbieden. Als je zoekt op G.Fast en FTTdp vind je meer over de gebruikte technologie.
stefdeve schreef:Ze zouden eigenlijk beter overal waar nu wegenwerken en rioleringswerken zijn ( een groot deel van Vlaanderen dus :angel: ) direct glasvezelkabel in de grond leggen! Direct kostenbesparing en op één jaar tijd op veel plekken glasvezelkabel leggen.
Dat doen ze reeds, ik heb hier vorig jaar tijdens de totale vernieuwing van m'n straat toch twee oranje "leidingen" in de grond zien steken. Een paar weken later werden alle huizen aangesloten op de nieuwe koperbundel. Maar ik ben zeker dat er nog een tweede oranje leiding gelegd is, waarin glasvezel kan geblazen worden.
FunkStar schreef:Moet er voor de activatie van vectoring (de 3 stappen dus) ook gegraven worden of zijn dit enkel aanpassingen in de kast zelf?
Omdat toen ik gisteren aan "mijn" ROP passeerde ze er rond een put aan het graven waren (witte camionette zonder opschriften en de 2 werkmannen hadden ook niets van Belgacom of andere onderaanneming logo's op hun kleren).
Inderdaad, de blanco witte camionettes voeren de échte netwerkupgrades uit. Wellicht heeft dit graafwerk eerder met een uitbreiding van het glasvezelnetwerk te maken. Een ROP kan bijvoorbeeld volzet geraken (max 96 klanten) en dan moet men ergens anders een ROP bijplaatsen, een glasvezel blazen en de koperbundels heraansluiten. Vermoedelijk zal het zoiets zijn. Voor puur vectoring graven ze niet, ze vernieuwen gewoon enkele insteekmodules in de ROP-kast.
Laatst gewijzigd door raf1 09 mei 2014, 23:10, in totaal 2 gewijzigd.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hier ook enkele jaren terug, samen met werken van Eandis. Grote nadeel, paar jaar later (nu dus) zijn ze de straat aan het her aanleggen en gezien men het internet hier al meermaals heeft plat gelegd omdat men dacht een kabel door te snijden die niet in gebruik was vrees ik voor de kwaliteit van de kabels die toen gelegd zijn (als ze ze niet weggehaald hebben).

Sent from my Surface with Windows RT using Tapatalk
bulletpower
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jul 2007, 18:08
Bedankt: 1 keer

Hoe kan je nu snel de afstand tot de ROP terugvinden. In die BBOX 3 kan je maar weinig aflezen vind ik.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

krisken schreef:Mja maar nog niet elke KVD heeft een (actieve) ROP! Ik vind het persoonlijk belangrijker dat ze eerst die glasvezels blazen, zodanig dat iedereen toch al bepaalde internetsnelheden heeft en niet moet vertrouwen op een 3Mbps ADSL lijntje.
als je op ADSL zit, kan je altijd proberen een storing te melden. Dan kunnen ze vaststellen dat VDSL mogelijk is en wordt de lijn omgezet.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klopt, maar niet alle KVD's zijn reeds uitgerust met VDSL2, dat is net het punt :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

raf1 schreef:Een ROP kan bijvoorbeeld volzet geraken (max 96 klanten) en dan moet men ergens anders een ROP bijplaatsen, een glasvezel blazen en de koperbundels heraansluiten. Vermoedelijk zal het zoiets zijn. Voor puur vectoring graven ze niet, ze vernieuwen gewoon enkele insteekmodules in de ROP-kast.
Weet niet of je 96 klanten of 96 paar paar bedoeld tussen de ROP en Borne.
Als ze met "der tijd" de LEX'en gaan sluiten mogen ze aan elke ROP en Borne werken uitvoeren omdat de kabel
tussen de ROP en Borne niet genoeg capaciteit heeft !
De kabel tussen de ROP en Borne moet je altijd delen door 2 (op dit ogenblik) !

Stel tussen de ROP en Borne is er een kabel van 200 paar, daarvan worden er 192 paar gekoppeld.
De lijn word gekoppeld in de LEX
vandaar gaat de lijn naar de borne
van de borne gaat de lijn via paar 1 (van de 192 paar) naar de ROP
in de ROP word er VDSL bijgevoegd
van de ROP gaar het op paar 97 terug naar de Borne en daar doorgezet naar de klant !
Een 2de lijn komt van de LEX
vandaar gaat de lijn naar de borne
van de borne gaat de lijn via paar 2 (van de 192 paar) naar de ROP
in de ROP word er VDSL bijgevoegd
van de ROP gaar het op paar 98 terug naar de Borne en daar doorgezet naar de klant !
Enz ...

Iemand zonder xDSL, want dat bestaat ook nog !
De lijn word gekoppeld in de LEX
vandaar gaat de lijn naar de Borne
en daar doorgezet naar de klant !

Wat is het maximum aantal klanten tussen de LEX en Borne = 400 klanten !
Dus 192 of 96 of 48 paar, je zal altijd moeten met "der tijd" kabel capaciteit opdrijven tussen ROP en Borne !
PS: ik ga er van uit dat er in de ROP kaarten kunnen worden bijgestoken om de capaciteit te verhogen !

PS: terwijl is er ook nog het project om alle lijnen niet meer vanaf een LEX te sturen maar van uit de ROP.
Dan kan je zeggen, 192 paar volledig voor 192 klanten maar zoals ik zij de maximum is 400 klanten !
Het sluiten van de LEX'en zal nog lang duren !

Het tweede probleem zijn de steden, de huizen en grote gebouwen (building) kort bij een LEX of LDC worden bijna altijd
rechtstreeks gevoed (zonder borne tussen).
Ik zit in zo een situatie, blok met meer dan 150 appartementen, de kabel komt direct van de LDC maar spijtig .... dat is iets meer dan 700 meter !
Dromen moet ik niet voor Vectoring, als ik maximum 25/2 zal halen met DLM zal ik al blij zijn ....
Kan alleen naar mijn B-box3 kijken, toffe technologie .... maar het heeft spijtig genoeg zijn beperkingen .... ik kan er mee leven !

De huizen rechtover mij zijn gelukkiger, die hangen aan een Born met een ROP ernaast ....

Voor de afstanden staan de profielen vast (tussen ROP en klant):
Loop attenuation <0,4 - afstand <400 - provisioning profile = LP705 30/6 Mbps (17MHz)
Loop attenuation <0,7 - afstand <700 - provisioning profile = LP701 20/2 Mbps ( 8MHz)
Loop attenuation <1 - afstand <1000 - provisioning profile = LP702 16,5/2 Mbps ( 8MHz)
Loop attenuation <1,4 - afstand <1400 - provisioning profile = LP711 12/1 Mbps (3,75-5,2 Mhz)
PS: dit geld ook voor de huizen en appartementen die rechtstreeks zijn gevoed (zonder Borne tussen)

Je kan een deel van de technische uitleg over vectoring terug vinden bij het BIPT en is publieke versie:
http://www.bipt.be/public/files/nl/2120 ... ubl_NL.pdf
het bestaat uit 2 delen:
eerste deel zijn vragen en antwoorden over het "waarom wel en waarom niet" .... is begrijpelijk want in het Nederlands
tweede deel gaat over hoe ze vectoring gaan activeren .... is spijtig genoeg in het Engels ....

PS: zoals aangehaald door @raf1 er komen nog andere technologieën af, dus wie weet met "der tijd" ....
De technologieën gaan zo snel .... Belgacom heeft ooit een telefoontoestel gehad met een groot scherm waar je mee op internet
kon gaan + een set up box gekoppeld aan Coditel .... het is nooit op de markt geweest maar wel gedemonstreerd !
Laatst gewijzigd door TiTanium 10 mei 2014, 12:21, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Rood voorbehouden voor crew.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

Matthias schreef:Ja jullie zijn tevreden met een 70/6 en in de toekomst 100/6 of zelfs 100/10, maar er zitten er hier ook inclusief mijzelf die 16.5, 20, 25, 30/2 hebben en in de eerste jaren niet veel zien veranderen daaraan en wij betalen hetzelfde bedrag!
Daarom dat ik al bijna een jaar zeg dat BGC zich moet concentreren om iedereen binnen die befaamde 400m te krijgen ipv de degene die er al in zitten nog meer te bevoordelen...

+1 Dit is voor Belgacom absoluut veel belangrijker dan het 17a profiel
verder vooruit te trekken op alle andere die nauwelijks nog verbeteren.

Als Belgacom een technologische vooruitgang mededeelt (oa; vectoring) is
het altijd voor de bevoorrechte groep (17a <400m) die al bevoordeeld was.

En inderdaad iedereen betaald voor de geboden diensten dezelfde prijs,
maar krijgt er defacto absoluut niet hetzelfde voor geleverd; zelfs de
intentie om de kloof te dichten neemt alleen maar de verkeerde richting.
Xtralecherus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 feb 2014, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Idd, dat vind ik ook. Het is altijd hetzelfde lieken bij Belgacom de snellere worden sneller en degen die trager zijn die blijven traag.. Ook jarenlang op ADSL gezeten tot ik het beu was, heeft een lange tijd geduurd en voor vele problemen gezorgd zoals: zonder internet gezeten/stopgezet, overdreven factuurbedrag (€100 activivatie kosten omdat het was stopgezet,..) Maar goed hopelijk blijft het nu zo profiel van 30/2 na 2 weken 20/2. Ik had gehoopt dat vectoring iets ging brengen zodat we mss zelf op 50 of 60 down gingen krijgen... Daarmee zou ik reeds meer dan tevreden zijn 6mb/s is perfect.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Dan zal je wel 6MB/s bedoelen. En om mensen met een 17a profiel bevoordeeld te vinden... Ik zou eerder zeggen, gezien de abonnementen met 30mbit als norm, dat mensen zonder 17a profiel benadeeld zijn. Het had misschien beter geweest moest Belgacom ADSL abonnementen behouden hebben zoals sommige OLO's hebben gedaan. Dan ha het waarschijnlijk al wat minder onrechtvaardig aangevoeld voor die klanten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Xtralecherus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 feb 2014, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Mb/s, mb/s of MB/s dat zou iedereen hier wel moeten verstaan, nee? Dat had wel gekund maar hebben ze dat gedaan? Nee. Ook hier jaren internet maxi betaald aan de volle pot terwijl we wel op ADSL zaten en maar wachten tot VDSL ooit beschikbaar ging zijn, want wat zijn we geduldig geweest.. iets té. Belgacom doet weinig moeite voor bestaande klanten maar welk bedrijf niet (al is het bij telenet heel gemakkelijk om sneller te zijn). Hadden we het gelaten zoals het was zaten we nog steeds op ADSL 4mbps. Altijd hetzelfde toen wij vroeger vroegen voor op VDSL te komen staan was het antwoord altijd "u zit in de grijze zone" we weten niet of het mogelijk is. Natuurlijk weten jullie het niet als jullie niet de moeite doen om dat te proberen en te testen want dat kost hun alleen maar geld.. Na 3 techniekers was het uiteindelijk gelukt. Eerste keer 30/6 maar zorgde voor storingen -> 2de technieker (jonge gast) zet ons gewoon terug op ADSL omdat het niet mocht fzo (bullshit) -> 3de technieker heeft de moeite gedaan om alles te testen en waarden te checken want hij zei dat mogelijk was en dat mijn lijn het aankon resultaat op 20/2 gezet en door DLM nu op 30/2.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

tonym schreef:
Matthias schreef: hebben en in de eerste jaren niet veel zien veranderen daaraan en wij betalen hetzelfde bedrag!
Daarom dat ik al bijna een jaar zeg dat BGC zich moet concentreren om iedereen binnen die befaamde 400m te krijgen ipv de degene die er al in zitten nog meer te bevoordelen...

Als Belgacom een technologische vooruitgang mededeelt (oa; vectoring) is
het altijd voor de bevoorrechte groep (17a <400m) die al bevoordeeld was.

En inderdaad iedereen betaald voor de geboden diensten dezelfde prijs,
maar krijgt er defacto absoluut niet hetzelfde voor geleverd; zelfs de
intentie om de kloof te dichten neemt alleen maar de verkeerde richting.
Belgacom / Proximus is enkel nog voor de happy few aan het worden. Waarom evenveel betalen als je maar als derderangsklant behandelt wordt met snelheden die veel te ver van de geadverteerde liggen. Belgacom / Proximus teren op de luie klant die toch niet vertrekt (beetje hetzelfde verhaal als dat ander staatsbedrijf Electrabel), dus ze hebben vrij spel om de klant verder te bedotten.
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

Belgacom mag inderdaad snel iets ondernemen voor de klanten die op meer dan 400m zitten... Ik begin het wachten en hopen beu te worden


Sent from my iPhone using Tapatalk
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

paar rechtzettingen van bssoft.

het maximum aantal aansluitingen op een kvd komende van de lex is niet beperkt tot 400 p. Der zijn kvd's met 800 p gevoed van de lex.
vroeger zat er op de kvd standaard 96 vdsl2 poorten klaar , ook al zat er 200 p tussen de kvd en rop.
Nu met uitbreiding van AGW is dat 2 x 96 vdsl2 poorten met pstn signaal gemaakt in de rop. het ingaande paar wordt nu ook een vdsl2 poort
aansluiting is niet 1 in / 97 uit maar 25 in - 1 uit en dan verder met 26 in - 2 uit ( oud systeem zonder AGW)
en vectoring wordt uitgerold tot op 600 m.
een standaard vectoring profiel voorlopig op < 400 m : 70 / 6 provisioning. ( enkel bbox3 )
Gebruikersavatar
gbmed
Erelid
Erelid
Berichten: 542
Lid geworden op: 07 apr 2013, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 126 keer

Bssoft schreef:Weet niet of je 96 klanten of 96 paar paar bedoeld tussen de ROP en Borne.
Als ze met "der tijd" de LEX'en gaan sluiten mogen ze aan elke ROP en Borne werken uitvoeren omdat de kabel
tussen de ROP en Borne niet genoeg capaciteit heeft !
De kabel tussen de ROP en Borne moet je altijd delen door 2 (op dit ogenblik) !

Stel tussen de ROP en Borne is er een kabel van 200 paar, daarvan worden er 192 paar gekoppeld.
De lijn word gekoppeld in de LEX
vandaar gaat de lijn naar de borne
van de borne gaat de lijn via paar 1 (van de 192 paar) naar de ROP
in de ROP word er VDSL bijgevoegd
van de ROP gaar het op paar 97 terug naar de Borne en daar doorgezet naar de klant !
Een 2de lijn komt van de LEX
vandaar gaat de lijn naar de borne
van de borne gaat de lijn via paar 2 (van de 192 paar) naar de ROP
in de ROP word er VDSL bijgevoegd
van de ROP gaar het op paar 98 terug naar de Borne en daar doorgezet naar de klant !
Enz ...

Iemand zonder xDSL, want dat bestaat ook nog !
De lijn word gekoppeld in de LEX
vandaar gaat de lijn naar de Borne
en daar doorgezet naar de klant !

Wat is het maximum aantal klanten tussen de LEX en Borne = 400 klanten !
Dus 192 of 96 of 48 paar, je zal altijd moeten met "der tijd" kabel capaciteit opdrijven tussen ROP en Borne !
PS: ik ga er van uit dat er in de ROP kaarten kunnen worden bijgestoken om de capaciteit te verhogen !

PS: terwijl is er ook nog het project om alle lijnen niet meer vanaf een LEX te sturen maar van uit de ROP.
Dan kan je zeggen, 192 paar volledig voor 192 klanten maar zoals ik zij de maximum is 400 klanten !
Het sluiten van de LEX'en zal nog lang duren !

Het tweede probleem zijn de steden, de huizen en grote gebouwen (building) kort bij een LEX of LDC worden bijna altijd
rechtstreeks gevoed (zonder borne tussen).
Ik zit in zo een situatie, blok met meer dan 150 appartementen, de kabel komt direct van de LDC maar spijtig .... dat is iets meer dan 700 meter !
Dromen moet ik niet voor Vectoring, als ik maximum 25/2 zal halen met DLM zal ik al blij zijn ....
Kan alleen naar mijn B-box3 kijken, toffe technologie .... maar het heeft spijtig genoeg zijn beperkingen .... ik kan er mee leven !

De huizen rechtover mij zijn gelukkiger, die hangen aan een Born met een ROP ernaast ....

Voor de afstanden staan de profielen vast (tussen ROP en klant):
Loop attenuation <0,4 - afstand <400 - provisioning profile = LP705 30/6 Mbps (17MHz)
Loop attenuation <0,7 - afstand <700 - provisioning profile = LP701 20/2 Mbps ( 8MHz)
Loop attenuation <1 - afstand <1000 - provisioning profile = LP702 16,5/2 Mbps ( 8MHz)
Loop attenuation <1,4 - afstand <1400 - provisioning profile = LP711 12/1 Mbps (3,75-5,2 Mhz)
PS: dit geld ook voor de huizen en appartementen die rechtstreeks zijn gevoed (zonder Borne tussen)

Je kan een deel van de technische uitleg over vectoring terug vinden bij het BIPT en is publieke versie:
http://www.bipt.be/public/files/nl/2120 ... ubl_NL.pdf
het bestaat uit 2 delen:
eerste deel zijn vragen en antwoorden over het "waarom wel en waarom niet" .... is begrijpelijk want in het Nederlands
tweede deel gaat over hoe ze vectoring gaan activeren .... is spijtig genoeg in het Engels ....

PS: zoals aangehaald door @raf1 er komen nog andere technologieën af, dus wie weet met "der tijd" ....
De technologieën gaan zo snel .... Belgacom heeft ooit een telefoontoestel gehad met een groot scherm waar je mee op internet
kon gaan + een set up box gekoppeld aan Coditel .... het is nooit op de markt geweest maar wel gedemonstreerd !
Je hebt bewezen dat je het één en ander afkent van de "physical layer" van het netwerk. Zijnde vooral je kennis over de koperkabels. Maar je uitleg is vreselijk verwarrend omdat je er niet in slaagt om bepaalde zaken te scheiden van andere. Je overvalt ons trouwens ook door duizend en één zaken tegelijkertijd te willen uitleggen.

Zou je je uitleg a.u.b. simpeler kunnen houden ? Leg misschien eerst al eens rustig uit wat het verschil is tussen (een) voedingskabel(s) en (een) verspreidingskabel(s). Probeer ook steeds het vlaamse woord KVD te gebruiken i.p.v. een "borne".

Leg ook het verschil uit tussen voedingskabels die vanuit de LEX komen en die vanuit een LDC komen. Leg bovendien iets beter uit wat er precies gebeurd indien er zich huizen en grote gebouwen kort bij een LEX of LDC bevinden die rechtstreeks gevoed worden, dus zónder KVD. Hoe moeten we ons dat voorstellen ?

Iemand zoals jij met al die kennis over de koperinfrastructuur wordt hier op UB enorm gewaardeerd, geloof me maar.
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”