raf1 schreef:Een ROP kan bijvoorbeeld volzet geraken (max 96 klanten) en dan moet men ergens anders een ROP bijplaatsen, een glasvezel blazen en de koperbundels heraansluiten. Vermoedelijk zal het zoiets zijn. Voor puur vectoring graven ze niet, ze vernieuwen gewoon enkele insteekmodules in de ROP-kast.
Weet niet of je 96 klanten of 96 paar paar bedoeld tussen de ROP en Borne.
Als ze met "der tijd" de LEX'en gaan sluiten mogen ze aan elke ROP en Borne werken uitvoeren omdat de kabel
tussen de ROP en Borne niet genoeg capaciteit heeft !
De kabel tussen de ROP en Borne moet je altijd delen door 2 (op dit ogenblik) !
Stel tussen de ROP en Borne is er een kabel van 200 paar, daarvan worden er 192 paar gekoppeld.
De lijn word gekoppeld in de LEX
vandaar gaat de lijn naar de borne
van de borne gaat de lijn via paar 1 (van de 192 paar) naar de ROP
in de ROP word er VDSL bijgevoegd
van de ROP gaar het op paar 97 terug naar de Borne en daar doorgezet naar de klant !
Een 2de lijn komt van de LEX
vandaar gaat de lijn naar de borne
van de borne gaat de lijn via paar 2 (van de 192 paar) naar de ROP
in de ROP word er VDSL bijgevoegd
van de ROP gaar het op paar 98 terug naar de Borne en daar doorgezet naar de klant !
Enz ...
Iemand zonder xDSL, want dat bestaat ook nog !
De lijn word gekoppeld in de LEX
vandaar gaat de lijn naar de Borne
en daar doorgezet naar de klant !
Wat is het maximum aantal klanten tussen de LEX en Borne = 400 klanten !
Dus 192 of 96 of 48 paar, je zal altijd moeten met "der tijd" kabel capaciteit opdrijven tussen ROP en Borne !
PS: ik ga er van uit dat er in de ROP kaarten kunnen worden bijgestoken om de capaciteit te verhogen !
PS: terwijl is er ook nog het project om alle lijnen niet meer vanaf een LEX te sturen maar van uit de ROP.
Dan kan je zeggen, 192 paar volledig voor 192 klanten maar zoals ik zij de maximum is 400 klanten !
Het sluiten van de LEX'en zal nog lang duren !
Het tweede probleem zijn de steden, de huizen en grote gebouwen (building)
kort bij een LEX of LDC worden bijna altijd
rechtstreeks gevoed (zonder borne tussen).
Ik zit in zo een situatie, blok met meer dan 150 appartementen, de kabel komt direct van de LDC maar spijtig .... dat is iets meer dan 700 meter !
Dromen moet ik niet voor Vectoring, als ik maximum 25/2 zal halen met DLM zal ik al blij zijn ....
Kan alleen naar mijn B-box3 kijken, toffe technologie .... maar het heeft spijtig genoeg zijn beperkingen .... ik kan er mee leven !
De huizen rechtover mij zijn gelukkiger, die hangen aan een Born met een ROP ernaast ....
Voor de afstanden staan de profielen vast (tussen ROP en klant):
Loop attenuation <0,4 - afstand <400 - provisioning profile = LP705 30/6 Mbps (17MHz)
Loop attenuation <0,7 - afstand <700 - provisioning profile = LP701 20/2 Mbps ( 8MHz)
Loop attenuation <1 - afstand <1000 - provisioning profile = LP702 16,5/2 Mbps ( 8MHz)
Loop attenuation <1,4 - afstand <1400 - provisioning profile = LP711 12/1 Mbps (3,75-5,2 Mhz)
PS: dit geld ook voor de huizen en appartementen die rechtstreeks zijn gevoed (zonder Borne tussen)
Je kan een deel van de technische uitleg over vectoring terug vinden bij het BIPT en is
publieke versie:
http://www.bipt.be/public/files/nl/2120 ... ubl_NL.pdf
het bestaat uit 2 delen:
eerste deel zijn vragen en antwoorden over het "waarom wel en waarom niet" .... is begrijpelijk want in het Nederlands
tweede deel gaat over hoe ze vectoring gaan activeren .... is spijtig genoeg in het Engels ....
PS: zoals aangehaald door @raf1 er komen nog andere technologieën af, dus wie weet met "der tijd" ....
De technologieën gaan zo snel .... Belgacom heeft ooit een telefoontoestel gehad met een groot scherm waar je mee op internet
kon gaan + een set up box gekoppeld aan Coditel .... het is nooit op de markt geweest maar wel gedemonstreerd !