De jeugd van tegenwoordig heeft een gsm met 3g die ook accespoint speelt, en gsms afpakken mag naart schijnt nimeer. Dus internet hebben ze toch hoor
[ Post made via mobile device ]
2,4GHZ of 5GHZ wireless router?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Da's appelen en peren vergelijken... het enige waar sommigen hier naar kijken is de frequenties en de prijs... dat dit consumenten versus enterprise oplossingen zijn gaat totaal aan hun voorbij.AndRo555 schreef:Een beetje scheve vergelijking, tegenover de RT-AC66 zou je de unifi UAP-Pro moeten zetten
De TS heeft nooit verduidelijking gegeven rond z'n opleidingslokaal (één, meerdere, groeiplannen, ...)... je conclusie is dus totaal op niets gebaseerd.AndRo555 schreef:Maar hun prijs is niet gerechtvaardigd voor een setup zoals ik die van OP me voorstel.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 19 keer
Zelfs als het al geen 100 euro meer is dan scheelt het nog steeds veel voor een school van de Vlaamse Gemeenschap.Tim.Bracquez schreef:Pssst: 5Ghz kost niet 100 euro extra, er zit in de PRO net iets meer, die devices zijn gemaakt voor dergelijke omgevingen, je gaat er ook meer clients op krijgen... Zie de documentatie van UBNT zelf.Flying schreef:Bij ons loopt er momenteel niemand rond met een laptop of ander toestel met 5Ghz ondersteuning, om er dan zoveel extra geld tegen te smijten (100 euro extra per toestel is voor ons enorm veel) is teveel van het goede.
Leuk event had enkele maanden terug: een voorstelling van Dell voor scholen. Mijn collega en ik zaten daar als enige van een GO! school en al de rest zat daar voor katholieke scholen. Eventjes de bedragen vermelden die zij zelf doorspelen: kleine investering doen van 75000 euro. Makkelijk. Bij onze scholen is er zelfs geen geld om managed switches te hangen en dat doet elke cent er wel toe. Het is al een klein wonder dat we het budget kregen om de normale Unifi's overal te gaan voorzien. Onze adviserende rol houdt op waar het geld begint.
Natuurlijk heeft de topicstarter niet gezegd voor welke school/instelling het is, dus is het gissen naar het budget, maar vanuit mijn oogpunt ga ik dan liever van de worst case scenario uit. Eén van de scholen waar ik sinds dit jaar IT doe heeft een draadloze oplossing. Een tiental routers van TP-link en D-link, verschillende types door elkaar en het marcheert voor geen meter. Ik heb het duidelijk gezegd: een goede duurdere oplossing of een problematische goedkope en dan zeggen ze: er is geen geld.
Nu over de consumentenrouters. Neen, ze zijn niet allemaal hetzelfde. Zelf heb ik een Asus RT-N66U staan. Duur en ik ben er redelijk content van, maar het zijn zeker geen probleemloze dingen. De features die je bij de Unifi's hebt zijn er ook niet op aanwezig en ik heb sterk mijn twijfels of mijn router eigenlijk wel een sikkepit beter is dan die Unifi's. Zoals eerder hier in het topic gezegd: die Unifi is zeer eenvoudig op te stellen en nog eenvoudiger uitbreidbaar, daar waar je met gelijk welke router moet foefelen met de instellingen en vroeg of laat met conflicten komt te zitten.
Investeer in zo'n oplossing en neem wat binnen het budget past, natuurlijk ben ik voorstander van 5Ghz en dualband, maar als het budget er niet is ga dan toch voor de goedkopere.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Dat was dus ook juist het doel van die vergelijking, nu zie je hoeveel meer je bepaald voor enterprise (toch in die richting) stuff.r2504 schreef:Da's appelen en peren vergelijken... het enige waar sommigen hier naar kijken is de frequenties en de prijs... dat dit consumenten versus enterprise oplossingen zijn gaat totaal aan hun voorbij.AndRo555 schreef:Een beetje scheve vergelijking, tegenover de RT-AC66 zou je de unifi UAP-Pro moeten zetten
De TS heeft nooit verduidelijking gegeven rond z'n opleidingslokaal (één, meerdere, groeiplannen, ...)... je conclusie is dus totaal op niets gebaseerd.AndRo555 schreef:Maar hun prijs is niet gerechtvaardigd voor een setup zoals ik die van OP me voorstel.
Die verduidelijking is er niet geweest, maar voor 1 AP/router is het denk ik wel te zot voor woorden om zo'n unifi te nemen, zelfs al denk je aan uitbreiden.
Een heel wifi netwerk met tientallen AP's is een ander verhaal.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Tja, die theorie ken ik ook... men start met consumenten router X, en enkele jaren verder heeft men 7 verschillende merken en modellen staan (wat merk/model X is al lang niet meer beschikbaar) van consumenten routers die voor geen meter met elkaar samen werken.AndRo555 schreef:Die verduidelijking is er niet geweest, maar voor 1 AP/router is het denk ik wel te zot voor woorden om zo'n unifi te nemen, zelfs al denk je aan uitbreiden. Een heel wifi netwerk met tientallen AP's is een ander verhaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
@flying: ja, ik ken het GO goed. Het probleem is dat je ze de foute keuze gaf. Je zei "een duurdere goeie of een slechte goedkope" en dan kiezen ze het laatste.
Je moet zeggen (wat ik ook deed) "een duurdere goeie of niks". Ik deed dat zo, ook ivm managed switches trouwens. Dat moest daar komen en ik heb duidelijk gezegd wat dat zou kosten, en dat er geen andere optie was.
Je moet zeggen (wat ik ook deed) "een duurdere goeie of niks". Ik deed dat zo, ook ivm managed switches trouwens. Dat moest daar komen en ik heb duidelijk gezegd wat dat zou kosten, en dat er geen andere optie was.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Klopt, voor een school in het GO onderwijs te Merelbeke Flora heb ik ook alles in orde gemaakt. Gewoon een adviserende rol wat ze moeten kiezen en installeren. Tot nu toe werkten ze met unmanaged switches en met linksys wifi toestelletjes. Ze hadden reeds offertes van HP doorgekregen welke veel te duur waren. Ik heb toen ook gezegd neemt u iets deftig dat een tijd meekan ipv huis-tuin-keuken zaken. Dat je geen duizenden euro's aan HP moet uitgeven : akkoord, maar laat je ook niet vangen door de prijs van huis-tuin-keuken zaken. En dat hebben ze gedaan. Resultaat : een netwerk dat prima draait voor de komende 5+ jaar.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 19 keer
Bwa in één school hebben we nu toch één managed switch van HP. Voordeel met die switches is de goede garantie. Ben blij te horen dat het bij jullie zo makkelijk ging. De directie's van mij zijn niet steeds zo makkelijk en openminded en dan zijn we inderdaad een hoop tijd kwijt bij het zoeken naar een lus.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik denk dat dit te maken heeft met de manier waarop je het aanpakt. Ik heb ze wat gerief van mij te leen gegeven voor een maand en daar waren ze tevreden over. Enige dat moest gebeuren was een extra ouder-bbq voor wat extra geld enkel en alleen daarvoor.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti