Deze ochtend pas laat/vroeg thuisgekomen en heb het eens tijdens de night surfing uren getest: 52Mbit ongeveer telkens, ping was wel al normaler, 28ms.
Dus 't is ofwel iemand in de buurt die continu serieus verbruikt of 't is dat ik teveel verbruik en er op een of andere manier toch een ingreep voor krijg (ik weet het, ze doen dat niet, maar verklaar het maar eens). Toegegeven, het verbruik is momenteel huge.
Nu probeer ik even uit te rekenen hoe ik 25GB per uur zou kunnen verbruiken zoals hier eerder berekend, want eerlijkheidshalve is 5MB/s het gene ik 'stabiel' uit de lijn gemiddeld krijg.
5x60 = 300MB op een minuut, is 300x60 op een uur, is ~ 18GB, aan een stabiele 6 MB/s zou dat ~21,6 GB zijn. Je gaat dus van een 7MB/s uit, wat dus een ~68Mbit zou zijn op de lijn en da's nu net het punt. Het profiel is er dus de lijn is er om die snelheden te kunnen geven maar de snelheden zijn er niet, ze liggen tot 20Mbit lager.
Of als je het zo wil bekijken, da's 7GB per uur minder dan de lijn effectief zou kunnen en wat jij berekende. Per dag is dat een 168GB en op jaarbasis 61TB en 320GB. Op zich geen nuttige berekening, maar 't is maar om de cijfers te corrigeren.
Of om het in een vergelijking te gieten: Ik zou (met de nadruk op zou, want niemand doet dit) per maand 5TB en 40GB minder kunnen verbruiken over identiek hetzelfde profiel over dezelfde technologie dan iemand anders bij een andere ISP die nota bene evenveel betaald. En zo zou je op elke 70Mbit profiel lijn zeer kort door de bocht kunnen stellen dat er dus 5TB minder capaciteit is op maandbasis bij de ene ISP tegenover de andere. Uiteraard volledig los van overboeking, dat in de praktijk het verschil maakt.
Edit: Deze is zonet genomen rond 1u19 op 4/5/14 (geen idee waarom er in deze tijdszone wordt gerekend in de test, de ISP is juist en IP dus ook, geen VPN met andere woorden):
![Afbeelding](http://www.speedtest.net/result/3479048464.png)
Op meerdere servers ligt het rond deze snelheden, alleen naar EDPnet server toe is de ping serieus lager. Ik garandeer u dat er niks op de achtergrond niks van verkeer was.
En nu even later is de ping zelfs op EDPnet testserver continu hoger (da's natuurlijk allemaal nog wat relatief):
Maar zoals je ziet, zelfs nog geen 50Mbit op dit uur. 't Zal een nachtmens zijn die hier in de buurt aan't downloaden is
![Tongue :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
.