70Mbit profiel versus capaciteit?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik heb sinds gisterenochtend 70Mbit profiel via DLM gekregen. Eerst haalde ik effectief die snelheid (rond de 66Mbit in tests, met ~25 ms ping). Sinds gisterenmiddag tot nu haal ik echter nog nergens deze snelheid en is mijn ping opvallend hoger, ~35 ms. Het maximum dat ik nu haal is 55Mbps, en download rond de 5.7MB/s. Er is niks veranderd aan de setup, geen reboots, ...
Het lijkt erop dat de capaciteit op de lijn niet mee wil met de snelheid? 't Is alleszins geen cap op 50Mbit. 't Heeft bij wijze van spreken zelfs iets weg van traffic shaping maar dan voor elk verkeer .
't Is natuurlijk zeker niet te beklagen, de huidige snelheid, maar ik heb toch al 70Mbit profielen gezien die continu hun maximum halen met een consistente ping. Rechtstreeks op de modem aansluiten geeft ook geen verschil.
Het lijkt erop dat de capaciteit op de lijn niet mee wil met de snelheid? 't Is alleszins geen cap op 50Mbit. 't Heeft bij wijze van spreken zelfs iets weg van traffic shaping maar dan voor elk verkeer .
't Is natuurlijk zeker niet te beklagen, de huidige snelheid, maar ik heb toch al 70Mbit profielen gezien die continu hun maximum halen met een consistente ping. Rechtstreeks op de modem aansluiten geeft ook geen verschil.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Denk dat je probleem misschien elders moet bekijken Denk dat ze in Gent voldoende capaciteit inkopen
Nog steeds 70Mbps sync?
Nog steeds 70Mbps sync?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
Uiteraard nog steeds 70Mbit sync. Dat had ik gecontroleerd .
-
- Moderator
- Contacteer:
Hmm en wat zegt EDPnet helpdesk? Eventueel via twitter verwittigen van dit topic?
Telefonie = EDPnet + OVH
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Lijkt me eenvoudig, het is een shared bandwith, dus iemand anders is ook bezig op die vlan, als je daar 70Mbps haalt zit je er sowieso niet alleen Wij doen niet aan VLAN shaping/bandwith throttling.
-
- Elite Poster
Ik neem aan dat je het niet hebt over mijn connectie want daar zit ik dan toch alleen op. En het voordeel van VDSL2 is toch net dat je altijd een 'rechtstreekse' verbinding hebt met de 'centrale' en er 'niemand anders' op u lijn zit? Ik dacht het dat jullie geen shaping doen, ik zei dat het er op leek .
In ieder geval ken ik er in de omgeving met een 70Mbit profiel, mogelijks op dezelfde KVD, die bij een andere ISP 24/7 altijd volledige snelheid haalt...
In ieder geval ken ik er in de omgeving met een 70Mbit profiel, mogelijks op dezelfde KVD, die bij een andere ISP 24/7 altijd volledige snelheid haalt...
- Joachim
- ISP Staff
Het klopt dat je van jou thuis naar de centrale op 'jouw' verbinding zit, maar vanaf de centrale zit je samen met anderen. En wij kopen die bandbreedte in voor edpnet, dus je deelt die met andere edpnet klanten.iRockabizzydilly schreef:En het voordeel van VDSL2 is toch net dat je altijd een 'rechtstreekse' verbinding hebt met de 'centrale' en er 'niemand anders' op u lijn zit?
-
- Elite Poster
Ah bon, vandaar dat klanten rechtstreeks bij Belgacom hier in de omgeving dit probleem niet ondervinden.
-
- Elite Poster
Qua upload sowieso, maar ze hebben nu ook 70Mbit profielen zonder cap...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
Als ik het goed heb begrepen van vroeger dan zorgt EDPNET ervoor dat ze genoeg bandbreedte kopen zodat iedereen op de lex tegen 50 Mb kan surfen/downloaden, komen er extra klanten bij, dan kopen ze bandbreedte bij in maar ze gaan GEEN extra bandbreedte kopen zodat iedereen op de LEX tegen 70 Mb kan surfen.
Klopt dit Joachim?
Klopt dit Joachim?
- Joachim
- ISP Staff
Dat klopt, onze huidige maximale snelheid is nog steeds 50Mbps, daar comitten we ons op, niet op 70Mbps. Maar het blijft een niet-gegarandeerde snelheid, het is dus niet zo dat je altijd 50Mbps zal halen (als je minimaal een 50Mbps sync hebt en min overhead), al doen we wel ons best hiervoor.
-
- Elite Poster
Goed dat ik dat weet. Hebben de pro oplossingen dit probleem dan per toeval ook minder of maakt dat niet uit?
Edit: Wel jammer dat men dat niet zei toen ik -voor mijn aanvraag- via de chat over 70Mbit profiel begon.
Edit: Wel jammer dat men dat niet zei toen ik -voor mijn aanvraag- via de chat over 70Mbit profiel begon.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 02 mei 2014, 18:17, in totaal 3 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Bij 70Mbit gaven sommige Belgische speedtest servers een wisselvallig resultaat. Die van Antwerpen (Nucleus) kon de lijn wel op het maximum houden dus probeer die eens.
-
- Elite Poster
'k Heb al alle Belgische geprobeerd (dacht aanvankelijk dat het mijn installatie was)... maar de oorzaak is dus hierboven al aan bod gekomen.
- gbmed
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 126 keer
De QoS wordt bepaald door 3 p-bits op het achterliggende Ethernet Access Netwerk (Ethane). Dit in tegenstelling met de QoS op een ATM netwerk zoals CBR, GFR, UBR, rtVBR, nrtVBR traffic descriptors. Zie hier voor meer uitleg.iRockabizzydilly schreef:Goed dat ik dat weet. Hebben de pro oplossingen dit probleem dan per toeval ook minder of maakt dat niet uit?
Zonder in verder detail te gaan betekent dit concreet dat internet toegang voor professionele klanten voorrang krijgt op internet toegang voor de residentiële klanten (bvb. Excellent Effort versus Best Effort.)
Verder moge het ook duidelijk zijn dat er voor Video (VoD & BC) en Voice (VoIP) nog veel hogere QoS waarden zijn voorbehouden.
-
- Elite Poster
Het is dus toch min of meer de capaciteitkrisken schreef:Denk dat je probleem misschien elders moet bekijken Denk dat ze in Gent voldoende capaciteit inkopen
-
- Elite Poster
Op zich wel wat frustrerend want ik kom van een 80/6, en op aanraden van sommigen die zeiden dat 70/6 zeker mogelijk was uiteindelijk toch veranderd bij verhuis (maar kleine verlaging van snelheid voor verlaging in prijs indien je activatie en installatie niet meerekent). In een chatsessie voor de aanvraag begon ik over de 70Mbit profielen en er werd toen niks gezegd over die gedeelde brandbreedte en dus 70Mbit niet (altijd) te verkrijgen viel (toch niet zoals elders op dezelfde lijn). En zeggen dat je niet van 70Mbit profiel mogelijkheid moet uitgaan is ook niet echt een argument want ik was van op voorhand zeker dat het mogelijk was op het adres. Voor 50/55Mbit had ik het niet gedaan, onbeperkt of niet.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 28 keer
Mooie uitleg, ik had het zelf niet beter kunnen zeggen, en het klopt volledig, MAAR edpnet maakt hier geen gebruik van, bij hun gaat de traffic van de residentiele klanten over dezelfde links als die van professionele klanten en wordt er geen gebruik gemaakt andere p-bits.gbmed schreef:De QoS wordt bepaald door 3 p-bits op het achterliggende Ethernet Access Netwerk (Ethane). Dit in tegenstelling met de QoS op een ATM netwerk zoals CBR, GFR, UBR, rtVBR, nrtVBR traffic descriptors. Zie hier voor meer uitleg.iRockabizzydilly schreef:Goed dat ik dat weet. Hebben de pro oplossingen dit probleem dan per toeval ook minder of maakt dat niet uit?
Zonder in verder detail te gaan betekent dit concreet dat internet toegang voor professionele klanten voorrang krijgt op internet toegang voor de residentiële klanten (bvb. Excellent Effort versus Best Effort.)
Ik heb veel problemen ondervonden met een "professioneel" abo van edpnet dat de snelheid om te huilen was. Dit was simpelweg omdat de capaciteit die ik moest delen met de andere (en dus ook residentiële) klanten veel te klein was. Op geen enkel moment krijgt mijn traffic prioriteit. Na meermaals contact gehad te hebben met de professionele helpdesk werd ook toegegeven dat er geen enkel verschil wordt gemaakt tussen de traffic.
Een tweede argument waarom ik dit vermoeden al had, was omdat er tijdens de omschakeling van een residentieel abo naar een professioneel abo, en ik citeer, NIETS aangepast moest worden bij Belgacom, dit was ENKEL administratief bij edpnet, wederom zo gecommuniceerd door de helldesk.
Belgacom zelf daarentegen maakt wel degelijk gebruik van de p-bits, nogal logisch me dunkt
En iRockabizzydilly, ik begrijp uw frustratie wel, maar komaan, ge betaalt voor een residentieel abo van 30 euro per maand, you get what you pay for eh
Dus op zich denk ik niet dat ge ontevreden moogt zijn over die 50mbit. Als ge echt snelheid wilt, pak dan de 120mbit van telenet, maar daar staat dan ook een prijs tegenover...
-
- Moderator
- Contacteer:
Je had 80/6? Dat profiel bestaat bij mijn weten niet?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Krisken: 80/6 zoals aangegeven ergens eerder in het topic was dat niet onbeperkt (500GB) en dus dat was Telenet Business 80 (had u dat ook al eens bij mij thuis verteld).
En skills:
Het enige verschil is dat zij 70/5 heeft en ik in theorie 70/6, maar in praktijk ~55/5,5.
En vrij controversiële uitspraak misschien maar daarom niet zonder waarheid; 70Mbit profielen voor de lucky few... niet meer zo few ten eerste, en ten tweede is dat dan meestal in stedelijke gebieden of in centra van steden/grotere gemeenten. Er zijn uitzonderingen buiten de steden, maar toch. Iedereen kan als ze willen in steden gaan wonen, maar gemiddeld genomen is het leven in een stad, zeker een zoals Gent, ook duurder dus dat moet je er dan ook bijnemen. Dus daar zou je dan ook kunnen zeggen "you get what you pay for".
Maar bon, genoeg geklaagd
En skills:
Ik betaal nu geen 30 maar ~46 EUR, nog steeds niet om te klagen, maar toch al wat meer en in vaarwater van andere ISP's. Voorheen betaalde ik ~56 EUR voor Telenet business Internet 80 (zelfs maanden betaald voor de Business Internet 120 - dus ik weet wat te betalen voor sneller). 't Gaat mij dus niet perse om het geld, al ik vind ook niet dat het perse zo weinig is dat ik nu betaal. Want feit is dat mijn zus die hier bijvoorbeeld een straat verder woont en ~46 EUR betaald voor Internet Overal Maxi (Bgc dus) op een 70Mbit profiel wel continu de volledige snelheid heeft met consistente pingwaarde (en niet echt merkbaar verschil maar toch: ~70m verder dan mij verwijderd van de KVD) en ook helemaal onbeperkt, maar dan wel zonder enige vorm van packetloss, zonder DNS problemen of storingen. Toegegeven, deze laatste drie problemen zijn wel opgelost intussen. Maar zij betaald dus zo goed als hetzelfde en kan het blijkbaar wel verwachten, dus niet echt you get what you pay for .En iRockabizzydilly, ik begrijp uw frustratie wel, maar komaan, ge betaalt voor een residentieel abo van 30 euro per maand, you get what you pay for eh
Dus op zich denk ik niet dat ge ontevreden moogt zijn over die 50mbit. Als ge echt snelheid wilt, pak dan de 120mbit van telenet, maar daar staat dan ook een prijs tegenover...
Het enige verschil is dat zij 70/5 heeft en ik in theorie 70/6, maar in praktijk ~55/5,5.
En vrij controversiële uitspraak misschien maar daarom niet zonder waarheid; 70Mbit profielen voor de lucky few... niet meer zo few ten eerste, en ten tweede is dat dan meestal in stedelijke gebieden of in centra van steden/grotere gemeenten. Er zijn uitzonderingen buiten de steden, maar toch. Iedereen kan als ze willen in steden gaan wonen, maar gemiddeld genomen is het leven in een stad, zeker een zoals Gent, ook duurder dus dat moet je er dan ook bijnemen. Dus daar zou je dan ook kunnen zeggen "you get what you pay for".
Maar bon, genoeg geklaagd
- gbmed
- Erelid
Inderdaad. Zeer correcte samenvatting. Joachim zal het niet graag horen, maar het is wel zo ...iRockabizzydilly schreef:Het enige verschil is dat zij 70/5 heeft en ik in theorie 70/6, maar in praktijk ~55/5,5.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik neem aan dat je het hier hebt over Belgacom en niet over EDPNet?gbmed schreef: Zonder in verder detail te gaan betekent dit concreet dat internet toegang voor professionele klanten voorrang krijgt op internet toegang voor de residentiële klanten (bvb. Excellent Effort versus Best Effort.)
Ik begrijp eigenlijk je frustratie niet, want als zéér trouwe Forumlezer had je in feite goed geinformeerd kunnen zijn.iRockabizzydilly schreef:'t Is natuurlijk zeker niet te beklagen, de huidige snelheid, maar ik heb toch al 70Mbit profielen gezien die continu hun maximum halen met een consistente ping. Rechtstreeks op de modem aansluiten geeft ook geen verschil.
Er is hier al verschillende keer uitgelegd dat:
- EDPNet géén trafiic shaping doet, en dat de snelheden niet gecapt worden.
- dat EDPNet bij Belgacom bandbreedte moet inkopen per LEX, en deze bandbreedte gedeeld wordt door alle EDPNet klanten op deze LEX (noteer dat één LEX gemiddeld een klein honderdtal ROP's bedient).
- dat EDPNet nergens in zijn specificaties 70 Mbps belooft, maar wel een maximale snelheid van 50 Mbps. Een EDPNet lijn is dus theoretisch 50/6.
Het gevolg hiervan is, dat je bij EDPNet lange tijd de hoogste snelheden kreeg, maar gezien Belgacom nu ook zijn caps heeft weggelaten (en een hogere capaciteit heeft), heeft EDPnet dit voordeel inderdaad verloren.
Correctie: in theorie heb je 50/6iRockabizzydilly schreef:Het enige verschil is dat zij 70/5 heeft en ik in theorie 70/6, maar in praktijk ~55/5,5.
EDPnet houdt het bandbreedte gebruik nauwlettend in de gaten, en waar nodig verhogen ze de bandbreedte op LEX'en waar dat nodig is (waar er teveel overboeking is).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Ik heb nergens gezegd dat ze aan traffic shaping doen? Ik heb gewoon gezegd dat het er (puur 'optisch' dus) op leek.
Al die uitleg van in theorie of niet en 50/6 of niet en er mee adverteren of niet is allemaal goed en wel maar het FEIT is dat ik een 70/6 lijn heb en dat ook lees als "downloadsnelheid" op My edpnet, en anderen bij andere ISPs wel continu deze snelheid halen (bewijzen genoeg gezien, ontkennen heeft geen zin) en met stabiele ping en NIET voor meer geld per maand.
Je zegt zelf dat EDPnet niet capped, dus op 70Mbit profiel zou je dan ook zoals andere providers die niet cappen 70Mbit mogen verwachten. Zoals je zelf al aangeeft is dat omdat ze niet genoeg capaciteit inkopen voor 70Mbit profielen, maar is dat mijn fout? Ik dacht het niet. En nochtans wordt er wel geadverteerd met "Snelste VDSL2 in België" wat dus de facto niet meer waar is sinds verwijderen van caps en toen ik voor mijn aanvraag via de chat begon over 70Mbit profielen heeft men niet gezegd niet te verwachten dat deze snelheden (continu) gehaald worden.
En dus ik betaal 46 EUR, en iemand anders op zelfde KVD en dus zelfde LEX betaald ook 46 EUR. We hebben allebei dezelfde profielen en allebei een onbeperkt abonnement, maar toch heeft de ene tot 20ms lagere ping en tot 20Mbit snellere lijn, ondanks die puur technisch gezien ~70m verder zit van de KVD en dus op zich een iets 'minder' uitstekende lijn heeft.
Zoals het er nu voor staat heb ik meer nut bij een cap op 50Mbit omdat dan de lijn tenminste stabieler is en ik geen ping van tot vaak 38ms heb.
Frustratie is een groot woord maar ik begrijp niet hoe je dat niet kan begrijpen. Evenveel betalen voor hetzelfde product en hetzelfde profiel hebben als een ander maar de een heeft een snellere lijn (beter gezegd betere capaciteit) maar zit wel niet bij de ISP die zich profileert als zijnde provider met snelste VDSL2 van België. Dit is dus -momenteel- niet meer waar.
Hell, mijn ma woont 7km van Gent centrum en heeft een 60Mbit profiel dat uiteindelijk sneller is constant.
Al die uitleg van in theorie of niet en 50/6 of niet en er mee adverteren of niet is allemaal goed en wel maar het FEIT is dat ik een 70/6 lijn heb en dat ook lees als "downloadsnelheid" op My edpnet, en anderen bij andere ISPs wel continu deze snelheid halen (bewijzen genoeg gezien, ontkennen heeft geen zin) en met stabiele ping en NIET voor meer geld per maand.
Je zegt zelf dat EDPnet niet capped, dus op 70Mbit profiel zou je dan ook zoals andere providers die niet cappen 70Mbit mogen verwachten. Zoals je zelf al aangeeft is dat omdat ze niet genoeg capaciteit inkopen voor 70Mbit profielen, maar is dat mijn fout? Ik dacht het niet. En nochtans wordt er wel geadverteerd met "Snelste VDSL2 in België" wat dus de facto niet meer waar is sinds verwijderen van caps en toen ik voor mijn aanvraag via de chat begon over 70Mbit profielen heeft men niet gezegd niet te verwachten dat deze snelheden (continu) gehaald worden.
En dus ik betaal 46 EUR, en iemand anders op zelfde KVD en dus zelfde LEX betaald ook 46 EUR. We hebben allebei dezelfde profielen en allebei een onbeperkt abonnement, maar toch heeft de ene tot 20ms lagere ping en tot 20Mbit snellere lijn, ondanks die puur technisch gezien ~70m verder zit van de KVD en dus op zich een iets 'minder' uitstekende lijn heeft.
Zoals het er nu voor staat heb ik meer nut bij een cap op 50Mbit omdat dan de lijn tenminste stabieler is en ik geen ping van tot vaak 38ms heb.
Frustratie is een groot woord maar ik begrijp niet hoe je dat niet kan begrijpen. Evenveel betalen voor hetzelfde product en hetzelfde profiel hebben als een ander maar de een heeft een snellere lijn (beter gezegd betere capaciteit) maar zit wel niet bij de ISP die zich profileert als zijnde provider met snelste VDSL2 van België. Dit is dus -momenteel- niet meer waar.
Hell, mijn ma woont 7km van Gent centrum en heeft een 60Mbit profiel dat uiteindelijk sneller is constant.
- gbmed
- Erelid
Neen, ik spreek hier over alle ISPs die VDSL2 afnemen bij BGC. Waar ligt het Ethane netwerk ? Bij BGC uiteraard !philippe_d schreef:Ik neem aan dat je het hier hebt over Belgacom en niet over EDPNet?gbmed schreef: Zonder in verder detail te gaan betekent dit concreet dat internet toegang voor professionele klanten voorrang krijgt op internet toegang voor de residentiële klanten (bvb. Excellent Effort versus Best Effort.)
Correct... EDPNet géén trafiic shaping doet, en dat de snelheden niet gecapt worden.
Niet correct. Als DLM (van Belgacom) een poort op 70/6 laat syncen, dan is de theoretische snelheid 70/6 bij EDPnet. En dit om de eenvoudige reden die je zelf hierboven aangegeven hebt.Een EDPNet lijn is dus theoretisch 50/6.
Niet helemaal correct. Want Belgacom heeft helemaal geen enkele cap weggelaten ! Dat is iets dat hier blijkbaar zonder enige correcte bronvermelding de ronde doet. De hoogste capping in download gebeurt nu op 70 in de BGC BAS wat resulteert in een theoretisch maximum van 70 x 0.94 = 65,8. Daar waar het bij de EDPnet BAS 70 is ! Zo is het trouwens ook bij de upload, 5,64 (Intense abbo) t.o.v. 6.Het gevolg hiervan is, dat je bij EDPNet lange tijd de hoogste snelheden kreeg, maar gezien Belgacom nu ook zijn caps heeft weggelaten (en een hogere capaciteit heeft) (*), heeft EDPnet dit voordeel inderdaad verloren.
Kijk eens naar mijn speedtest resultaat (ik heb een maxi abbo).
Noot (*): Dit geldt enkel indien EDPnet de volle 100 % bandbreedte heeft ingekocht. Laat dit héél erg duidelijk zijn ! Ik betwijfel of dit in de praktijk gebeurd.
Niet correct. In theorie heeft hij 70/6. Uiteraard als DLM de lijn synct op 70/6 !Correctie: in theorie heb je 50/6iRockabizzydilly schreef:Het enige verschil is dat zij 70/5 heeft en ik in theorie 70/6, maar in praktijk ~55/5,5.
Laatst gewijzigd door gbmed 03 mei 2014, 19:30, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 36 keer
Misschien nog enkele bedenkingen:
- is het zo dat belgacom-klanten ALTIJD rond die 65 Mb/s surfen als ze een 70 Mb/s-profiel hebben?
- voor 46 euro heb je op die EDPnet-lijn ook de mogelijkheid om te bellen en gebeld te worden.
- ik vermoed dat de meeste mensen bij belgacom er ook nog TV bijnemen. Bij belgacom kan je deze snelheden dus ook nooit halen als er zelfs maar 1 TV-toestel opstaat.
- Met uw huidige snelheid kan je ongeveer 25 GB per uur verwerken.Wat doe je daarmee dat dit nog niet snel genoeg is als ik zo nieuwsgierig mag zijn.
- is het zo dat belgacom-klanten ALTIJD rond die 65 Mb/s surfen als ze een 70 Mb/s-profiel hebben?
- voor 46 euro heb je op die EDPnet-lijn ook de mogelijkheid om te bellen en gebeld te worden.
- ik vermoed dat de meeste mensen bij belgacom er ook nog TV bijnemen. Bij belgacom kan je deze snelheden dus ook nooit halen als er zelfs maar 1 TV-toestel opstaat.
- Met uw huidige snelheid kan je ongeveer 25 GB per uur verwerken.Wat doe je daarmee dat dit nog niet snel genoeg is als ik zo nieuwsgierig mag zijn.
- gbmed
- Erelid
Neen. Er zijn verschillen tussen de piek- en daluren. Staat ergens op de BGC site maar vind het niet onmiddellijk.Steven7 schreef:Misschien nog enkele bedenkingen:
Geen idee, ik heb een BGC lijn- voor 46 euro heb je op die EDPnet-lijn ook de mogelijkheid om te bellen en gebeld te worden.
Als er één decoder (TV toestel heeft hier niets mee te maken) opstaat wordt de snelheid inderdaad niet meer gehaald. Maar, je moet geen appelen en peren vergelijken. Als ik hierboven een EDPnet lijn heb vergeleken met een BGC lijn dan gaat dit enkel op voor een surf-only abbo- ik vermoed dat de meeste mensen bij belgacom er ook nog TV bijnemen. Bij belgacom kan je deze snelheden dus ook nooit halen als er zelfs maar 1 TV-toestel opstaat.
Dat vraag je misschien beter aan TN klanten die een 120 Mbps lijn hebben (én betalen) ....- Met uw huidige snelheid kan je ongeveer 25 GB per uur verwerken.Wat doe je daarmee dat dit nog niet snel genoeg is als ik zo nieuwsgierig mag zijn.
Edit: gewone gebruikers zoals jij en ik hebben die snelheden en die volumes niet nodig. Er zijn echter ook meer en meer gewone gebruikers die als hobby of als bijberoep zich interesseren in Webservers, hosting, etc. Deze gebruikers kunnen je maar al te goed uitleggen waarom ze deze volumes en snelheden nodig hebben.
Laatst gewijzigd door gbmed 04 mei 2014, 01:35, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Bedankt om de puntjes op de ï zettengbmed schreef:Niet helemaal correct. Want Belgacom heeft helemaal geen enkele cap weggelaten ! Dat is iets dat hier blijkbaar zonder enige correcte bronvermelding de ronde doet. De hoogste capping in download gebeurt nu op 70 in de BGC BAS wat resulteert in een theoretisch maximum van 70 x 0.94 = 65,8.Het gevolg hiervan is, dat je bij EDPNet lange tijd de hoogste snelheden kreeg, maar gezien Belgacom nu ook zijn caps heeft weggelaten (en een hogere capaciteit heeft) (*), heeft EDPnet dit voordeel inderdaad verloren.
Ik maakte in mijn gedachtengang inderdaad geen verschil tussen het "weglaten" van de cap, en het "verhogen" van de cap van 50 mbps naar 70 mbps (wat in de praktijk ongeveer op hetzelfde neerkomt, toch?).
Daar moet je niet aan twijfelen, dat gebeurt in de praktijk inderdaad niet. Er is altijd een vorm van overboeking, bij elke provider. Internet zou gewoon onbetaalbaar zijn, als iedereen gelijktijdig en langdurig het maximum uit zijn lijn zou willen halen.gbmed schreef: Noot (*): Dit geldt enkel indien EDPnet de volle 100 % bandbreedte heeft ingekocht. Laat dit héél erg duidelijk zijn ! Ik betwijfel of dit in de praktijk gebeurt.
- a) niet iedereen is een zware downloader (je mag hier zeker de 80/20 regel toepassen: >80% van het volume wordt gebruikt door <20% van de klanten)
b) op het ogenblik van het grootste residentiëel gebruik (21.00-23.00), is er bijna geen gebruik meer door business klanten
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 28 keer
Overboeking is bij iedere ISP de normaalste zaak van de wereld, ook bij BGC etc, er bestaan zelfs formules voor om de nodige bandbreedte te berekenen voor X aantal klanten met maximum internet snelheid Y.
Met overboeking is absoluut niets mis, maar het kan wel een serieuze handicap zijn voor zeer kleine ISP's zoals edpnet waarbij er soms maar een handvol klanten op een LEX zitten, dit maakt de kostprijs per klant natuurlijk een stuk hoger.
Dus het probleem is hier vermoedelijk eerder dat iRockabizzydilly op een LEX zit met maar een paar edpnet klanten. Om de kosten te drukken zal edpnet voor deze LEX 50 of maximaal 70 mbit ingekocht hebben bij Belgacom. Dit resulteert erin dat iRockabizzydilly enkel 70 mbit haalt wanneer de andere klanten slapen, maar zodra een andere klant nog maar een kleine download start, zal iRockabizzydilly direct vermindering zien in zijn download snelheid, vermits te bandbreedte veel te nipt ingekocht is.
Met overboeking is absoluut niets mis, maar het kan wel een serieuze handicap zijn voor zeer kleine ISP's zoals edpnet waarbij er soms maar een handvol klanten op een LEX zitten, dit maakt de kostprijs per klant natuurlijk een stuk hoger.
Dus het probleem is hier vermoedelijk eerder dat iRockabizzydilly op een LEX zit met maar een paar edpnet klanten. Om de kosten te drukken zal edpnet voor deze LEX 50 of maximaal 70 mbit ingekocht hebben bij Belgacom. Dit resulteert erin dat iRockabizzydilly enkel 70 mbit haalt wanneer de andere klanten slapen, maar zodra een andere klant nog maar een kleine download start, zal iRockabizzydilly direct vermindering zien in zijn download snelheid, vermits te bandbreedte veel te nipt ingekocht is.
-
- Elite Poster
Deze ochtend pas laat/vroeg thuisgekomen en heb het eens tijdens de night surfing uren getest: 52Mbit ongeveer telkens, ping was wel al normaler, 28ms.
Dus 't is ofwel iemand in de buurt die continu serieus verbruikt of 't is dat ik teveel verbruik en er op een of andere manier toch een ingreep voor krijg (ik weet het, ze doen dat niet, maar verklaar het maar eens). Toegegeven, het verbruik is momenteel huge.
Nu probeer ik even uit te rekenen hoe ik 25GB per uur zou kunnen verbruiken zoals hier eerder berekend, want eerlijkheidshalve is 5MB/s het gene ik 'stabiel' uit de lijn gemiddeld krijg.
5x60 = 300MB op een minuut, is 300x60 op een uur, is ~ 18GB, aan een stabiele 6 MB/s zou dat ~21,6 GB zijn. Je gaat dus van een 7MB/s uit, wat dus een ~68Mbit zou zijn op de lijn en da's nu net het punt. Het profiel is er dus de lijn is er om die snelheden te kunnen geven maar de snelheden zijn er niet, ze liggen tot 20Mbit lager.
Of als je het zo wil bekijken, da's 7GB per uur minder dan de lijn effectief zou kunnen en wat jij berekende. Per dag is dat een 168GB en op jaarbasis 61TB en 320GB. Op zich geen nuttige berekening, maar 't is maar om de cijfers te corrigeren.
Of om het in een vergelijking te gieten: Ik zou (met de nadruk op zou, want niemand doet dit) per maand 5TB en 40GB minder kunnen verbruiken over identiek hetzelfde profiel over dezelfde technologie dan iemand anders bij een andere ISP die nota bene evenveel betaald. En zo zou je op elke 70Mbit profiel lijn zeer kort door de bocht kunnen stellen dat er dus 5TB minder capaciteit is op maandbasis bij de ene ISP tegenover de andere. Uiteraard volledig los van overboeking, dat in de praktijk het verschil maakt.
Edit: Deze is zonet genomen rond 1u19 op 4/5/14 (geen idee waarom er in deze tijdszone wordt gerekend in de test, de ISP is juist en IP dus ook, geen VPN met andere woorden):
Op meerdere servers ligt het rond deze snelheden, alleen naar EDPnet server toe is de ping serieus lager. Ik garandeer u dat er niks op de achtergrond niks van verkeer was.
En nu even later is de ping zelfs op EDPnet testserver continu hoger (da's natuurlijk allemaal nog wat relatief):
Maar zoals je ziet, zelfs nog geen 50Mbit op dit uur. 't Zal een nachtmens zijn die hier in de buurt aan't downloaden is .
Dus 't is ofwel iemand in de buurt die continu serieus verbruikt of 't is dat ik teveel verbruik en er op een of andere manier toch een ingreep voor krijg (ik weet het, ze doen dat niet, maar verklaar het maar eens). Toegegeven, het verbruik is momenteel huge.
Nu probeer ik even uit te rekenen hoe ik 25GB per uur zou kunnen verbruiken zoals hier eerder berekend, want eerlijkheidshalve is 5MB/s het gene ik 'stabiel' uit de lijn gemiddeld krijg.
5x60 = 300MB op een minuut, is 300x60 op een uur, is ~ 18GB, aan een stabiele 6 MB/s zou dat ~21,6 GB zijn. Je gaat dus van een 7MB/s uit, wat dus een ~68Mbit zou zijn op de lijn en da's nu net het punt. Het profiel is er dus de lijn is er om die snelheden te kunnen geven maar de snelheden zijn er niet, ze liggen tot 20Mbit lager.
Of als je het zo wil bekijken, da's 7GB per uur minder dan de lijn effectief zou kunnen en wat jij berekende. Per dag is dat een 168GB en op jaarbasis 61TB en 320GB. Op zich geen nuttige berekening, maar 't is maar om de cijfers te corrigeren.
Of om het in een vergelijking te gieten: Ik zou (met de nadruk op zou, want niemand doet dit) per maand 5TB en 40GB minder kunnen verbruiken over identiek hetzelfde profiel over dezelfde technologie dan iemand anders bij een andere ISP die nota bene evenveel betaald. En zo zou je op elke 70Mbit profiel lijn zeer kort door de bocht kunnen stellen dat er dus 5TB minder capaciteit is op maandbasis bij de ene ISP tegenover de andere. Uiteraard volledig los van overboeking, dat in de praktijk het verschil maakt.
Edit: Deze is zonet genomen rond 1u19 op 4/5/14 (geen idee waarom er in deze tijdszone wordt gerekend in de test, de ISP is juist en IP dus ook, geen VPN met andere woorden):
Op meerdere servers ligt het rond deze snelheden, alleen naar EDPnet server toe is de ping serieus lager. Ik garandeer u dat er niks op de achtergrond niks van verkeer was.
En nu even later is de ping zelfs op EDPnet testserver continu hoger (da's natuurlijk allemaal nog wat relatief):
Maar zoals je ziet, zelfs nog geen 50Mbit op dit uur. 't Zal een nachtmens zijn die hier in de buurt aan't downloaden is .
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 04 mei 2014, 01:46, in totaal 5 gewijzigd.
- gbmed
- Erelid
Graag gedaan.philippe_d schreef:Bedankt om de puntjes op de ï zetten
Neen, toch niet, dat heb ik toch uitgelegd ? Met een "cap" in de BGC BAS verkrijg je 6% overhead. 70/6 wordt 65.8/5.64 bij BGC. 70/6 blijft 70/6 bij EDPnet.Ik maakte in mijn gedachtengang inderdaad geen verschil tussen het "weglaten" van de cap, en het "verhogen" van de cap van 50 mbps naar 70 mbps (wat in de praktijk ongeveer op hetzelfde neerkomt, toch?).
De kennis dat élke ISP aan overboeking moet doen is zo oud als de straat. Vind je nu écht dat je dit aan mij hoeft uit te leggen? Bovendien verwar je overboeking en ingekochte bandbreedte.Daar moet je niet aan twijfelen, dat gebeurt in de praktijk inderdaad niet. Er is altijd een vorm van overboeking, bij elke provider. Internet zou gewoon onbetaalbaar zijn, als iedereen gelijktijdig en langdurig het maximum uit zijn lijn zou willen halen.
De overboeking bij BGC is namelijk 1 Gbps voor max. 96 VDSL2 klanten. Reken zélf maar uit wat dit geeft.
De ingekochte bandbreedte door EDPnet daarentegen is (als we het even op ROP niveau en niet op LEX niveau mogen houden om het simpeler te kunnen voorstellen) een getal tussen 0 en 100 in percentage van die 1Gbps. Dat is dus letterlijk inkopen van bandbreedte op een reeds (normaal) overboekte telecomverbinding ...
Lees de uitleg van skills:
skills schreef:... Dus het probleem is hier vermoedelijk eerder dat iRockabizzydilly op een LEX zit met maar een paar edpnet klanten. Om de kosten te drukken zal edpnet voor deze LEX 50 of maximaal 70 mbit ingekocht hebben bij Belgacom. Dit resulteert erin dat iRockabizzydilly enkel 70 mbit haalt wanneer de andere klanten slapen, maar zodra een andere klant nog maar een kleine download start, zal iRockabizzydilly direct vermindering zien in zijn download snelheid, vermits te bandbreedte veel te nipt ingekocht is.
-
- Elite Poster
Zondag ochtend 7u12
Zondag ochtend op 8u17
en 't is telkens het beste resultaat van meerdere tests op meerdere servers.
Zondag ochtend op 8u17
en 't is telkens het beste resultaat van meerdere tests op meerdere servers.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Je kan een 70/6 profiel krijgen maar edpnet blijft toch met 50/6 communiceren. Dus ik vind niet dat ze in de fout gaan als jij geen 70 haalt, indien jij dit als een handicap bezie, moet je misschien overschakelen naar BGC, hou er rekening mee dat je een maxi abo moet nemen om in de buurt te komen van de upload. De momenten dat je over de 50 raakt is gewoon dat moment een extraatje (mijn mening natuurlijk).iRockabizzydilly schreef:Nu probeer ik even uit te rekenen hoe ik 25GB per uur zou kunnen verbruiken zoals hier eerder berekend, want eerlijkheidshalve is 5MB/s het gene ik 'stabiel' uit de lijn gemiddeld krijg.
Jij betaald € 45,95 voor tot 50 (geadverteerd als max) down en tot 6 up (en telefoon vermoed ik.)
Start: € 45,95 -> tot 70 (30 geadverteerd als merendeel van de klanten, hoger mogelijk) en 3 up (en classic line met happytime xl) [zonder phone € 25.50]
Comfort € 53,95 -> tot 70 (30 geadverteerd als merendeel van de klanten, hoger mogelijk) en 4 up (en classic line met happytime xl) [zonder phone € 36.95]
Maxi € 65,95 -> tot 70 (30 geadverteerd als merendeel van de klanten, hoger mogelijk) en 5 up (en classic line met happytime xl) [zonder phone € 46.20]
Als jij op gebied van upload in de buurt wil komen van de 6Mbps upload ben je al verplicht een maxi te nemen. Als je de telefoon niet nodig hebt dan zit je op € 46.20/maand, indien je hetzelfde neemt met telefoon is het € 65,95/maand. Telefoon van belgacom had dacht ik wel veel betere voorwaarde maar dat zie je in de prijsvergelijk met telefoon ook.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Moderator
- Contacteer:
iRockabizzydilly ik mag er van uit gaan dat je dit bedraad test, met een PC rechtstreeks aangesloten op je bbox 2/3? Dus niet met eigen routers etc?
Het is een gek iets in elk geval. Ook al zit er één iemand continue te downloaden, dan zou dit denk ik geen verschil mogen maken daar. Zeker op een lex als Gent
Het is een gek iets in elk geval. Ook al zit er één iemand continue te downloaden, dan zou dit denk ik geen verschil mogen maken daar. Zeker op een lex als Gent
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Krisken: Uiteraard. Ik heb het ook al op alle manieren geprobeerd.
Titanium:
Als we het zo gaan berekenen mag je gerust appelen met peren vergelijken en geen hoekjes afsnijden.
Met de telefoonlijn bij Belgacom heb je wel aan een hoeveelheid gratis gesprekken, ook naar mobiel en internationaal (in pack). Dat voor mij kan al tellen en een prijsverschil verantwoorden omdat het in de vergelijking zeker een meerwaarde biedt.
En dan vergeet je nog de volgende faire vergelijking te maken: Als je bij Belgacom klant wordt krijg je tegenwoordig (da's toch de bedoeling alleszins) een Bbox3. Als je bij EDPnet klant wordt moet je zelf een modem voorzien en als dat dan een Obox3 of Bbox3 zou zijn om de vergelijking fair te maken. Als ik me niet vergis is dat 99 EUR, dus moet je al 10 maanden klant zijn eer je gelijk staat.
Titanium:
Als we het zo gaan berekenen mag je gerust appelen met peren vergelijken en geen hoekjes afsnijden.
Met de telefoonlijn bij Belgacom heb je wel aan een hoeveelheid gratis gesprekken, ook naar mobiel en internationaal (in pack). Dat voor mij kan al tellen en een prijsverschil verantwoorden omdat het in de vergelijking zeker een meerwaarde biedt.
En dan vergeet je nog de volgende faire vergelijking te maken: Als je bij Belgacom klant wordt krijg je tegenwoordig (da's toch de bedoeling alleszins) een Bbox3. Als je bij EDPnet klant wordt moet je zelf een modem voorzien en als dat dan een Obox3 of Bbox3 zou zijn om de vergelijking fair te maken. Als ik me niet vergis is dat 99 EUR, dus moet je al 10 maanden klant zijn eer je gelijk staat.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik zou dan gewoon naar belgacom gaan in uw plaats. Je krijgt er ook nog de nodige kortingen als nieuwe klant.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Elite Poster
Momenteel laden sites echt opmerkelijk trager, en vandaar deze test:
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 05 mei 2014, 07:08, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Uiteraard niet, maar ping is met periodes wel hele tijd hoger en dat valt wel op. Maar goed...