Hallo,
Heeft een specialist hier een verklaring voor onderstaand fenomeen? Dit is begonnen zowat eind vorig jaar, na contact met Belgacom TD een hele tijd geen last meer van gehad...
Sinds een week of twee opnieuw de sigaar, dit gebeurt vooral 's avonds...
Als de snelheid de dieperik in gaat merk ik dat meestal eerst aan de tv (als hij opstaat). Het beeld wordt dan een mengelmoes van compressie-artefacten....
Nu hangt er een BGC box2 aan (scarlet sagembox en box3 geprobeerd).
Dit zijn mijn lijnwaarden:
Line: 30040 kbps 6048 kbps
Modem max: 88472 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 72640 kbps 15219 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 154 m Estimated!
Training margin: 25.5 dB
Attenuation: 4.5 dB
Plaats van gebeuren is trouwens Westerlo-centrum....
Downloadsnelheid maakt bokkesprongen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Is dit over wifi?
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13592
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Graag meer info over je opstelling (hoe zijn PC, TV, ... verbonden met de bbox2, waar staat bbox, ...).
Graag ook metingen met VDSLtool (http://hierzo.net/) tijdens normale situatie en situatie wanneer je problemen ondervindt.
Graag ook metingen met VDSLtool (http://hierzo.net/) tijdens normale situatie en situatie wanneer je problemen ondervindt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
Nope, alles "hard-wired"...Is dit over wifi?
De bbox heb ik een week geleden verplaatst tot een tweetal meter van de bgc intro. Er loopt nu een 30-tal meter s-ftp 5e kabel van de box naar een switch met daarop pc en bgc tv-decoder, fully routed dus...Graag meer info over je opstelling (hoe zijn PC, TV, ... verbonden met de bbox2, waar staat bbox, ...).
Graag ook metingen met VDSLtool (http://hierzo.net/) tijdens normale situatie en situatie wanneer je problemen ondervindt.
De lijnwaarden die ik al opgaf zijn van de vdsl 2.3 tool. Ik zal wel proberen om de waarden een keer uit te lezen als het probleem zich voordoet.
Gisteren nog bgc TD aan de lijn gehad. Voor hen is de lijn tot aan de modem ok. De man beweerde ook dat zelfs bij een bbox 3 er nog steeds een aparte kabel nodig is voor zowel internet als tv... ik zei dat hij zich daarin mogelijk vergiste. Hij raadpleegde zijn collega en bevestigde zijn vergissing.....
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Nu, dit zal het wel niet zijn maar mij hebben ze altijd geleerd dat internetkabels (zonder switch of eender tussen) langer dan 20m verlies beginnen geven...
In de bbox zit toch ook een switch. Die zou toch voldoende power moeten geven om 30m te kunnen overbruggen.
Dit probleem doet zich echt heel onregelmatig voor. Als het gebeurt is het meestal 's avonds. Nu bvb... (tata tromgeroffel):
Dit probleem doet zich echt heel onregelmatig voor. Als het gebeurt is het meestal 's avonds. Nu bvb... (tata tromgeroffel):
- Bijlagen
-
- 06.jpg
- (21.28 KiB) 510 keer gedownload
-
- Elite Poster
- Berichten: 2654
- Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik denk dat dat geen verschil maakt, de Bbox heeft uiteraard een ingebouwde switch maar 20m is 20m zo heb ik het altijd geleerd. Of wel is er een probleem met die andere switch op het einde... ik denk niet echt dat dat uw lijn zelf is bij Belgacom, evt de Bbox zelf kan, ik neem aan dat je ook al herstart hebt e.d.?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Een correct afgeschermde UTP moet volgens de specs zeker 100mbit aankunnen op 100m afstand.iRockabizzydilly schreef:Nu, dit zal het wel niet zijn maar mij hebben ze altijd geleerd dat internetkabels (zonder switch of eender tussen) langer dan 20m verlies beginnen geven...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ook al aan gedacht... en ondertussen vervangen door nieuw.Of wel is er een probleem met die andere switch op het einde
Tv-decoders v3, v4, v5 ... allemaal geprobeerd. Alle (letterlijk alle) patchkabels vervangen. Die 30m s-ftp was trouwens een vervanging voor een gewone utp kabel... zonder verbetering.
Waar het op neerkomt is dit: de binneninstallatie is "volledig" vervangen tot 3.5 m kabel in de muur toe (die is nu overbrugd om uit te sluiten)...
Op die switch hangt nog een netwerkschijf. De lees- en schrijfsnelheden die ik haal bedragen vlot 60-70MB/s. Zo slecht zal de binneninstallatie dus wel niet zijn dacht ik...
- silentkiller
- Pro Member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
Misschien een stomme vraag maar voor de zekerheid: je hebt toch nergens een automatische backup lopen intern op het netwerk (bv naar een NAS of een timecapsule) die intern je bandbreedte opslurpt?
Bah nee, da's allemaal veel te ingewikkeld....
Nee serieus, alle services (nzb, ftp, http download, itunes etc..) in de nas zijn uitgeschakeld... is trouwens maar een goedkope Zyxell.
Maar mss is het wel een goed idee om die uit te schakelen.... alhoewel ik het verband niet echt zie met het probleem....
Er staat wel een vast IP in ingesteld. De bbox zal toch wel intelligent genoeg zijn om dat ip nergens anders te gaan uitdelen?
Nee serieus, alle services (nzb, ftp, http download, itunes etc..) in de nas zijn uitgeschakeld... is trouwens maar een goedkope Zyxell.
Maar mss is het wel een goed idee om die uit te schakelen.... alhoewel ik het verband niet echt zie met het probleem....
Er staat wel een vast IP in ingesteld. De bbox zal toch wel intelligent genoeg zijn om dat ip nergens anders te gaan uitdelen?
Laatst gewijzigd door exfhs188 08 apr 2014, 13:55, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zijn het willekeurige tijdstippen dat deze snelheid in elkaar zakt, of telkens +/- hetzelfde uur?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- silentkiller
- Pro Member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik zou niet zoeken op kabel niveau.. Je hebt al alles vervangen en je haalt ook effectief je snelheid, alleen loopt het mis op bepaalde momenten.
Dit kan wel eens te maken hebben met hardware falen maar ook dat zou ik precies uitsluiten.
Momenteel loopt alles (tv en internet) over je 30m sftp kabel.
Wat haal je van snelheid op een tweede bbox poort als dit fenomeen zich voordoet?
Als je die sftp kabel uittrekt op het moment van falen en je hangt een laptop op een tweede poort rechstreeks aan de bbox, heb je dan meteen wel terug je volledig snelheid?
Dit kan wel eens te maken hebben met hardware falen maar ook dat zou ik precies uitsluiten.
Momenteel loopt alles (tv en internet) over je 30m sftp kabel.
Wat haal je van snelheid op een tweede bbox poort als dit fenomeen zich voordoet?
Als je die sftp kabel uittrekt op het moment van falen en je hangt een laptop op een tweede poort rechstreeks aan de bbox, heb je dan meteen wel terug je volledig snelheid?
Gisterenavond maandag was het zeer erg, erger dan anders. Want meestal is zo'n dip snel genoeg voorbij om de snelheidtest van ookla er los over te laten gaan. Meestal test ik met testmy.net, die kan automatische tests doen. Daarvan heb ik redelijk wat meetdata opgeslagen...Zijn het willekeurige tijdstippen dat deze snelheid in elkaar zakt, of telkens +/- hetzelfde uur?
Tot nu toe zijn de ergste dagen de vrijdagen geweest, dikwijls vanaf de vroege avond... de weekends zijn ook redelijk gevaarlijk. Als ik dan het scrambled beeld op de tv zie verschijnen weet ik genoeg.
Wat ik gisteren eigenaardig vond is dat na contect met bgc TD de tv dienst zich herstelde maar het probleem zich concentreerde op internet en op zich is dat nog niet zo slecht. Surfen ging in principe redelijk. De vraag is of downloadsnelheden rond de paar Mbit/s te rechtvaardigen zijn....
Ik ben absoluut geen Belgacom technicus maar ik begin te denken richting ROP of DSLAM.....
Nog een testje tussendoor om het af te leren...
- Bijlagen
-
- 07.jpg
- (21.35 KiB) 410 keer gedownload
Een uitstekend idee, zal voor vanavond worden. Daar zal dan ook weer de nodige meter netwerkkabel aan te pas komen, maar daarvan heb ik nog exemplaren met voorgemonteerde connectoren, dus dat kan dan ook weer uitgesloten worden...Als je die sftp kabel uittrekt op het moment van falen en je hangt een laptop op een tweede poort rechstreeks aan de bbox, heb je dan meteen wel terug je volledig snelheid?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Gelukkig dat dat niet waar isiRockabizzydilly schreef:Nu, dit zal het wel niet zijn maar mij hebben ze altijd geleerd dat internetkabels (zonder switch of eender tussen) langer dan 20m verlies beginnen geven...
Kan je je voorstellen in kantoorgebouwen, dat je om de 20 meter een versterker/switch zou moeten installeren
TV (VLAN30) zal altijd voorrang krijgen boven internet (VLAN10), ook in geval van fully routed. Het probleem zal je dus laats van al merken op je TV, eerst gaat je downloadsnelheid naar beneden gaan, pas als het te erg wordt zal je het beginnen merken aan de TV (arterfacten).exfhs188 schreef:Wat ik gisteren eigenaardig vond is dat na contect met bgc TD de tv dienst zich herstelde maar het probleem zich concentreerde op internet en op zich is dat nog niet zo slecht. Surfen ging in principe redelijk.
B-box2 in fully routed geeft soms wel problemen. Indien je binnenbekabeling het toelaat, probeer dan de normale modus (bridged), en ga met 2 aparte netwerkkabels voor je LAN en TV.exfhs188 schreef:Nu hangt er een BGC box2 aan (fully routed)
Met een b-box3 zou dit geen probleem mogen zijn.
Als dat fenomeen zich ook voordoet met een b-box3, dan denk ik ook meer in de richting van een storing op jouw lijn!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- silentkiller
- Pro Member
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
- Locatie: Limburg
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 26 keer
Philippe,
Edit: Waarschijnlijk staat dat er los van gezien die prioriteiten alleen van internet => intern zijn en de bbox dit dus afhandelt..
Ik ben niet 100% zeker, maar volgens mij is dit alleen het geval als de switch achter de SFTP kabel ook VLAN tagging ondersteunt? Correct me if I'm wrong . Anders krijg je volgens mij even snel storing op de TV bij het zakken van de snelheid om welke reden dan ookTV (VLAN30) zal altijd voorrang krijgen boven internet (VLAN10), ook in geval van fully routed. Het probleem zal je dus laats van al merken op je TV, eerst gaat je downloadsnelheid naar beneden gaan, pas als het te erg wordt zal je het beginnen merken aan de TV (arterfacten).
Edit: Waarschijnlijk staat dat er los van gezien die prioriteiten alleen van internet => intern zijn en de bbox dit dus afhandelt..
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Neen, de VLAN gebeurt in de (fully routed) B-box
Als het probleem natuurlijk in het LAN zit (voorbeeld slechte switch, slechte kabel, collisions, ...) dan zal dat ook op TV invloed hebben.
- De LAN toetsellen (192.168.1.[2-63] worden gerouted naar VLAN10 (Internet)
De decoders (192.168.1.[64-xx] worden gerouted naar VLAN30 (TV)
Als het probleem natuurlijk in het LAN zit (voorbeeld slechte switch, slechte kabel, collisions, ...) dan zal dat ook op TV invloed hebben.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ok, alvast bedankt allen voor de reacties!
Ik tik dit nu op een laptop die via een cat 6 voorgemonteerde kabel rechtsreeks op lan 2 poort van de bbox 2 aangesloten is zoals aangegeven door silentkiller. Al de rest ligt eraf: ik heb simpel de switch die aan de box2 hangt, uitgeschakeld, dat zou voldoende moeten zijn nietwaar?
3 interessante metingen: 1 van vdsltool 2.3 en 2 van ookla (onder).
Vdsltool geeft zo goed als geen verschil:
Line: 30040 kbps 6048 kbps
Modem max: 89060 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 73122 kbps 15320 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 158 m Estimated!
Training margin: 25.7 dB
Attenuation: 4.7 dB
De 2 andere metingen zijn wel interessant. Ik denk dat het nu een combinatieprobleem is van:
- de bbox 2 die een routingprobleem heeft
- de lijnkwaliteit die ook niet echt megageweldig is in de spitsuren
Dit nog even tussendoor: vorig jaar november ben ik na 2 jaar scarlet naar bgc overgestapt. Daarvoor had ik ook al een tijdje bgc vdsl2+.
Tijdens de overschakeling vorig jaar werd ik door een bgc technicus gebeld om laswerken uit te voeren. Aangezien ik boven een winkel woon en voor het gebouw een piste met klinkers ligt was ik daar niet echt happig op, temeer omdat in 2007 al een volledig nieuwe 6 paar kabel onder de grond gestopt is....
De bereidwillige bgc technicus heeft dus een oplossing uitgedokters met een ander telefoonnummer ZONDER laswerken.
Misschien had ik toch beter die laswerken laten uitvoeren... ?
Wat ik nu ga doen:
Gisterenavond heb ik van bgc TD een storingsnummer ontvangen om een nieuwe bbox3 af te halen. Alhoewel ik mijn twijfels heb is het het proberen waard.
Alle suggesties blijven welkom!
Ik tik dit nu op een laptop die via een cat 6 voorgemonteerde kabel rechtsreeks op lan 2 poort van de bbox 2 aangesloten is zoals aangegeven door silentkiller. Al de rest ligt eraf: ik heb simpel de switch die aan de box2 hangt, uitgeschakeld, dat zou voldoende moeten zijn nietwaar?
3 interessante metingen: 1 van vdsltool 2.3 en 2 van ookla (onder).
Vdsltool geeft zo goed als geen verschil:
Line: 30040 kbps 6048 kbps
Modem max: 89060 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 73122 kbps 15320 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 158 m Estimated!
Training margin: 25.7 dB
Attenuation: 4.7 dB
De 2 andere metingen zijn wel interessant. Ik denk dat het nu een combinatieprobleem is van:
- de bbox 2 die een routingprobleem heeft
- de lijnkwaliteit die ook niet echt megageweldig is in de spitsuren
Dit nog even tussendoor: vorig jaar november ben ik na 2 jaar scarlet naar bgc overgestapt. Daarvoor had ik ook al een tijdje bgc vdsl2+.
Tijdens de overschakeling vorig jaar werd ik door een bgc technicus gebeld om laswerken uit te voeren. Aangezien ik boven een winkel woon en voor het gebouw een piste met klinkers ligt was ik daar niet echt happig op, temeer omdat in 2007 al een volledig nieuwe 6 paar kabel onder de grond gestopt is....
De bereidwillige bgc technicus heeft dus een oplossing uitgedokters met een ander telefoonnummer ZONDER laswerken.
Misschien had ik toch beter die laswerken laten uitvoeren... ?
Wat ik nu ga doen:
Gisterenavond heb ik van bgc TD een storingsnummer ontvangen om een nieuwe bbox3 af te halen. Alhoewel ik mijn twijfels heb is het het proberen waard.
Alle suggesties blijven welkom!
- Bijlagen
-
- 02.jpg
- Laptop direct bbox2 w/o LAN
- (21.56 KiB) 204 keer gedownload
-
- 01.jpg
- Laptop direct bbox2 w/o LAN
- (21.27 KiB) 204 keer gedownload
Dus, als de tv onzin begint weer te geven, zoals al dikwijls gebeurd is, is het finaal om zeep?TV (VLAN30) zal altijd voorrang krijgen boven internet (VLAN10), ook in geval van fully routed. Het probleem zal je dus laats van al merken op je TV, eerst gaat je downloadsnelheid naar beneden gaan, pas als het te erg wordt zal je het beginnen merken aan de TV (arterfacten).
E-services lijntest heeft dit trouwens al een paar keer bevestigd: "Er is een probleem met uw decoder". Meestal verschijnt dan later een venster met de boodschap "geplande werken op deze lijn", een week later geen vuiltje meer aan de lucht...
Als bgc TD zegt dat mijn lijn ok is, wat betekent dat juist? Dat louter technisch alles in orde is? Dus geen capaciteiten of impedanties die raar doen?
- Devilzown
- Elite Poster
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 59 keer
Zou u over die laswerken geen zorgen maken, uw attenuatie is veel te laag voor op een retourpaar te zitten.
Hoogstwaarschijnlijk heeft die tech gewoon een lijn met adsl/pstn op retour gezet zodat de rechtstreekse vrijkwam voor u.
Of gewoon de bestaande TSI gebruikt en dat zo laten documentern.
En als je de TD belt bij Belgacom gebeurd er trouwens een lijntest. Die meet alles van isolatie/capaciteit, synchro etc. Moest er iets mis zijn dan krijgen die mannen een schoon rood of oranje vakske en zouden ze het wel gezegd hebben.
Hoogstwaarschijnlijk heeft die tech gewoon een lijn met adsl/pstn op retour gezet zodat de rechtstreekse vrijkwam voor u.
Of gewoon de bestaande TSI gebruikt en dat zo laten documentern.
En als je de TD belt bij Belgacom gebeurd er trouwens een lijntest. Die meet alles van isolatie/capaciteit, synchro etc. Moest er iets mis zijn dan krijgen die mannen een schoon rood of oranje vakske en zouden ze het wel gezegd hebben.