Nieuwe coax aansluiten op verlengpunt

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Hallo iedereen,

Ik zou graag een pakket van Telenet nemen, maar kom het volgende probleem tegen. Tot voor 2001 werd de coax hier verdeeld via de betonnen elektriciteitspalen, hierdoor liep er dus van in onze living een grijze coax naar buiten, over de gevel tot een aftakpunt/versterker die geplaatst was op de gevel van de buren. Rond 2001 is het straat hier volledig vernieuwd. Hierdoor staan er nu op de plaatsen waar de betonnen elektriciteitspalen stonden, nu witte kastjes van Telenet. Van hieruit lopen nu ondergronds nieuwe zwarte coaxkabels naar de woningen. Bij ons huis komt er nu dus een zwarte coax uit de grond, loopt een paar meter omhoog tegen onze gevel en is van daar verbonden met een koppelstuk (afgeschermd met krimpkous/tape) naar onze oude, bestaande grijze coax die naar de living loopt. Het enige probleem is dat deze grijze kabel beschadigd is waar hij het huis binnentreed, de rubbere mantel is gescheurd en de kopere vlecht is evenals niet meer optimaal. Hierdoor zou ik dus de grijze kabel willen vernieuwen, de enige vraag is: hoe moet ik nu een PE6 aan zo'n (vermoedelijk PE11) aansluiten?

Foto:

Afbeelding

Alvast bedankt!
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Normaalgezien is er een tap (aftakpunt) voorzien in dat telenet bakje. Mocht je kunnen zou ik een nieuwe dropkabel voorzien tot aan de tap (wit bakje) en telenet bellen om deze aan te sluiten (dropkabel moet je zelf voorzien, maar aansluiten in de "paddestoel" moet door telenet gebeuren). Mocht dat niet lukken een dropkabel voorzien tot aan die nieuwere zwarte kabel, en aan telenet vragen een verbinding te maken tussen de twee.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Thanks voor de uitleg. Een volledige nieuwe dropkabel leggen zal wel moeilijk zijn volgens mij, want dan zouden ze die ondergronds 25 meter moeten kunnen doortrekken (door hun bestaande wachtbuis) tot aan de kast. Beste lijkt mij dus ook om een nieuwe kabel tot aan de zwarte kabel te trekken. Nu is de vraag, als ik digitale tv bestel en de installateur langskomt, gaat hij dan deze twee kabels verbinden?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik heb dit ooit gedaan, nieuwe kabel tot aan oude kabel voorzien, en die technieker heeft die 2 kabels dan zonder problemen van te maken verbonden met zo'n zwarte waterdichte verbinding. Geen idee of ze dit altijd doen, maar dit was toen alvast geen probleem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik denk niet dat een technieker die normaal een binnen installatie doet dit mag doen... al is het een kwestie van geluk en goodwill.

Spijtig dat je geen nieuwe kabel kan trekken... zal je zeker een beter signaal geven en zo'n witte kabel kan trouwens ook niet tegen zonlicht meestal (gaat dus sneller stuk).
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Hartelijk dank voor uw antwoord, maar nu kom ik net op een bijkomend probleem. De zwarte dropkabel die je op de foto ziet loopt op eigendom van onze buren (achter een zijpoortje). Deze zwarte PE11 is dus gelegd door Telenet (of Infrax?) toen de straat hier vernieuwd is in 2001. Bij alle andere buren loopt deze kabel, na hij uit de grond komt door een inoxe buisje ter bescherming, echter bij onze kabel is dit niet het geval. Terwijl op nét de zelfde plaats (achter het zijpoortje van de buren), loopt hun kabel wél door een buisje tegen de gevel. Nu omdat ik toestemming had van de buren om op hun eigendom de kabel eens te inspecteren merkte ik op dat onze kabel beschadigd is, je voelt dat de PE-mantel volledig stuk is, maar dat deze met goedkope plakband is hersteld. Vermoedelijk hebben de buren, of de vorige buren deze ooit tijdens het verhuizen of dergelijke beschadigd (want dat betreft een huurhuis). Nu is de vraag of Telenet op hun kosten een nieuwe dropkabel zal komen voorzien? Want die kabel hebben ze zélf voorzien, maar blijkbaar in mijn geval zeer nonchalant gelegd (zelfs de klemmetjes zijn niet op een rechte lijn geplaatst). Ik vermoed toch dat zij verantwoordelijk zijn, vroeger liep die coax mooi proper in de lucht tegen de gevel, onder de grond is natuurlijk veel beter en tof dat ze dat zonder ons weten kwamen installeren, maar ik vind wel dat ze dan hun verantwoordelijkheid moeten nemen als de kwaliteit de wensen overlaat.

Wat denken jullie?

Dit is de dropkabel die uit de grond komt:
Afbeelding

Hier zie je de beschadiging:
Afbeelding

Kabel van de buren die wél beschermd is:
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Terminator schreef:Nu is de vraag of Telenet op hun kosten een nieuwe dropkabel zal komen voorzien?
Jij bent zelf verantwoordelijk voor je dropkabel... TN gaat deze dus heus niet gratis vervangen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Terminator schreef:Wat denken jullie?
Gewoon bestelling plaatsen en laat de binnenhuisinstallateur eerst z'n werk doen. Als er tijdens de binnenhuisinstallatie een signaalprobleem blijkt te zijn, zal dit op kosten van Telenet opgelost worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Als er tijdens de binnenhuisinstallatie een signaalprobleem blijkt te zijn, zal dit op kosten van Telenet opgelost worden.
Ik denk dat je wat te optimitisch bent... en dat zelfs bij TN :wink:

In dergelijk geval gaat men eerst de schuld steken op je binnenhuis bekabling en vervolgens op je drop kabel (waarbij je zelf een nieuwe mag leggen en TN deze enkel zal aansluiten).
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Veel hangt af welke installateur je over de vloer krijgt natuurlijk, maar als de dropkabel al op meerdere plaatsen beschadigd is vrees ik er ook voor dat de installateur zal zeggen dat je eerst een nieuwe kabel moet voorzien tot aan het aansluitpunt. Natuurlijk is het wel een beetje een vreemde situatie daar de taps verplaatst zijn naar paddenstoelen bij het onder de grond steken van de coax, en men toen zelf kabels heeft voorzien en verbonden met de aanwezige dropkabels.

Eens bellen naar TN en de situatie schetsen? Die moeten dergelijke vragen toch nog wel op hun bord krijgen veronderstel ik?
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Net getelefoneerd naar TN, vriendelijk meisje aan de lijn, maar had dit probleem zelf nog nooit gehoord. Ze zegt dat dit een moeilijke situatie is omdat de klant idd normaal zélf de dropkabel moet voorzien. Maar mijn ouders hebben die voorzien anno 1980, waarop die langs de gevel naar het aftakpunt liep. Als TN beslist om alles ondergronds te leggen en met paddenstoelen te werken is dat natuurlijk goed, maar hun aannemer is toen nonchalant geweest en onze kabel niet beschermd. Moest hij beschermd geweest zijn zoals bij alle buren, zou de beschadiging niet gebeurd zijn. Ik begrijp evenals ook niet waarom ze beslissen om onze kabel op privé-eigendom uit de grond te laten komen. Voor mij had dit ook gewoon langs de voorgevel mogen zijn zoals bij alle andere buren zonder een zij-ingang.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Misschien het moment om de situatie te corrigeren... maar ik betwijfel of TN hier gaat in bijdragen.
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Had telefoon terug gekregen en na overleg met haar baas moest ze mij teleurstellen en zal ik zelf moeten instaan voor deze dropkabel aangezien het blijkbaar de gemeente zal geweest zijn die opdracht gaf om de dropkabels ondergronds te brengen....

Zeer spijtig, maar zal ik het zelf moeten oplossen.
Zoals jullie zien op een 3-tal meter hoogte verloop de PE11 naar een oude pvc6, volgens mij is de beste oplossing om het zelfde soort koppeling nét onder de beschadiging te plaatsen en te verlengen met een nieuwe PE11 die ik naar binnen zal lijden. Heeft iemand een idee hoe zo'n koppeling voor buiten net noemt en net werkt?

Thanks.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hier kan je een koppeling zien alsook twee mogelijke afschermingen.

Op zich wordt dit ook gewoon vaak gedaan met "vulcaniserende tape".
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Ok thanks, en de bestaande koppeling die er nu hangt (dus PE11 naar PE6), zou ik deze ook gewoon opnieuw kunnen gebruiken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Normaal knijpen ze connectors op coax... en zijn ze dus niet herbruikbaar.

Trouwens als je het stuk PE6 eveneens gaat vervangen door PE11... beide hebben een verschillende diameter (dus connector pas dan ook al niet).
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Hmm, das wel spijtig, zo'n connector kost dan bijna evenveel als de dropkabel (ik kan hem goedkoper van een bevriende electricien kopen). Stel dat ik toch een volledige nieuwe dropkabel zou willen voorzien, hoeveel zou dit dan kosten om hem door Telenet door de wachtbuis te laten trekken naar de tap?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Terminator schreef:Hmm, das wel spijtig, zo'n connector kost dan bijna evenveel als de dropkabel
Je zal wel connectors vinden voor 2 euro ook... da's een keuze die jij moet maken (persoonlijk geef ik liever enkele euro's meer uit dan nadien constant ellende te hebben).
Terminator schreef:Stel dat ik toch een volledige nieuwe dropkabel zou willen voorzien, hoeveel zou dit dan kosten om hem door Telenet door de wachtbuis te laten trekken naar de tap?
Waarom trek je hem niet zelf door de wachtbuis... het enige dat TN eigenlijk zelf moet doen is het aansluiten aan de tap.

Details over wie en wat kan je hier vinden... http://klantenservice.telenet.be/conten ... bekabeling

Voor de prijs neem je best eens contact op met TN... je kan je verhaal nog eens doen en vraag gewoon dat ze hem gratis komen aansluiten (en dat je al de rest zelf zal doen). Mits wat creativiteit kan je daar wel voor zorgen... maar ik ga je niet op slecht gedachten brengen :twisted:
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Ja, ik zou nu persoonlijk (en zeker voor buiten) toch ook een kwalitatieve koppeling gebruiken van dezelfde soort als de aannemer heeft gebruikt. De dropkabel zelf door de wachtbuis trekken, daar dacht ik ook aan, maar het probleem is dat onze tap geen paddenstoel is maar een wit kastje dat op slot is :-(
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Als die wachtbuis en paddenstoel op openbaar domein liggen, dan mag je daar niet aankomen! Uitsluitend op privé-eigendom mag je een dropkabel plaatsen.
Op openbaar domein moet je voldoende lengte voorzien en de dropkabel opgerold laten liggen en wachten tot Telenet deze kabel komt aansluiten.

Nogmaals: het is zeker geen dom idee om te wachten tot de binnenhuisinstallateur komt, daarna weet je pas zeker of er effectief een signaalprobleem is.
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Aangezien we op 25 meter van de tap zitten en mijn langste binnenkabel 20 meter is, is het volgens mij het beste dat ik een PE11 van op de plaats waar de NIU moet komen naar buiten trek en klaarleg bij de dropkabel, dan zal de technieker die wel onder de knik willen aansluiten zeker? Is het trouwens nodig om een PE11 te gebruiken of is een PE6 ondanks de lengte van mijn binnenbekabeling ook goed?
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Hoe dikker de kabel hoe lager de demping .. dus kan zeker geen kwaad die PE11 tot aan de NUI te trekken ... maar denk niet dat het MOET .. als er nu een andere ligt ..

http://klantenservice.telenet.be/conten ... materialen

Ik zou de koppeling oplossen met Compressie connectors van PCT . die zijn waterdicht en torque retaining ( komen niet los )

Heb deze ooit in USA besteld ( wou dat telenet deze ook overal gebruikte ....zou het net mss iets dichter zijn ) heb er ook de compressie tang voor en die steek je dan nog eens in een Certi-Seal van AMP/Tyco ..

http://us.telecomosp.com/copper%20coax% ... aerial.htm

https://www.dropbox.com/sh/qurhbg7w53vdtl4/GWcT3h4ukI

Gel moffen heb ik ooit van bevriend telenet technieker gekregen ..

Uiteraard heeft niet iedereen zo een connectors/tang .. koop je ook niet effe in de DHZ ( ik heb deze ooit gekocht omdat ik overal in huis coaxen liggen heb en ook veel met sat bezig ben en ik die opschroef en crimp connectors wat beu was )

Maar een beetje meegaand technieker moet op zijn minst een krimp connector op die PE11 en PE6 willen zetten en zo een gelmof erover willen doen ..lijkt me ..
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Ok thanks voor de goeie uitleg iedereen! Maar nog even ter verduidelijking, die bamboo koppelingen van Cableclon zijn dus niet herbruikbaar?
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Durf ik niet met zekerheid zeggen ... je kan die allesins teurg losdraaien met sleutel 14 ... hangt er van af denk ik of er vanbinnen iets "krimpt" bij het vast draaien ..

http://tvdatatelecom.hemmink.nl/Portals ... cument.pdf

is volgens mij niet echt de bedoeling om te hergebruiken .. al kan het mss wel .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kitt schreef:je kan die allesins teurg losdraaien met sleutel 14
De koppeling zelf kan je losdraaien... maar je kan de connectors niet meer van je bestaande coax afkrijgen... niet herbruikbaar dus.

Als je één nieuwe coax legt heb je trouwens geen koppelingen meer nodig.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Das wat ik ook denk .. heb dat exacte type koppelstukken nog nooit gebruikt . ( zijn niet goedkoop ook )

Hoewel bij voorbeeld connectors voor hardline kabel ( cellflex ) de kabel die op de paddestoelen/taps en gebruikt wordt op gsm/radiomasten ( dan wel 50ohm variant ) toekomt kan je meestal wel hergebruiken ... als ze niet opgespoten zijn met soort gel ..

Ik zou zoals ik vorige post er eerst 2 F compressie connectors ( goedkoper en uiteraard ook nie herbruikbaar ) opzetten en daar dan gewoon F-koppelstuk tussen en dan die gelmof :-)

Maar als er makkelijk een nieuwe kabel te trekken valt ... nog altijd een betere oplossing uiteraard ..
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Even een waarschuwing:
Als je zelf begint te prutsen aan die coaxkabels en connectoren en je veroorzaakt daardoor een storing en Telenet komt uit op die storing, dan zal dat je beste dag niet zijn. Je kan zo namelijk storing voor een ganse buurt veroorzaken.
Een goede raad: blijf er zelf af en laat iemand komen die er gecertifieerd voor is (iemand die werkt voor, of in opdracht van, Telenet dus).
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Nog een goeie raad (die al gepasseerd is) : vervang hem volledig.
Hij is daar wel afgeplakt, maar mogelijk is er vocht in gekomen en is de kabel verder ondergronds aangetast.
Doe nu even moeite, en vervang hem volledig volgens de regels.
Begin niet zelf te bricoleren met connectoren.
Zoals mijn voorganger al zei : als je het verkeerd doet, leg je een ganse buurt lam. Niet alleen uw straat, maar zelfs een ganse node, zelfs een tweede of derde node als die samengekoppeld zijn.
Uw dorp zal u dankbaar zijn... :-D

Ik ken de situatie niet. Maar waar staat het kastje? Staat het tegen uw perceelgrens? Of staat die verder weg, bijvoorbeeld voor de perceelgrens van de buurman?
Als het kastje voor uw eigen perceelgrens staat, kan je loodrecht op de perceelgrens graven, en daarna evenwijdig met de perceelgrens op uw eigendom tot aan het kastje.

Nog een tip : hoe lang hij ook is, leg hem volledig in een buis, met zo weinig mogelijk bochten en zeker geen scherpe bochten, zodat je makkelijk een nieuwe kan trekken bij een eventueel toekomstig probleem.
Terminator
Starter Plus
Starter Plus

Merci iedereen voor de raad! Nieuwe kabel lijkt mij idd ook het beste, maar ik vermoed dat Telenet veel zal vragen om hem door de wachtbuis te trekken. Het betreft hier 3 rijwoningen, wij wonen dus zogezegd in woning 1 en de witte kast staat dus op de hoek van woning 3 (+- 25 meter). Normaal gezien zullen dat slechts 2 bochten zijn dus, één waar hij de grond in gaat en de tweede aan de kast om terug omhoog te komen. Ik zou dus ook het liefste een nieuwe kabel steken, maar ik vermoed dat Telenet zijn prijs niet goedkoop zal zijn om hem er door te trekken en aan te sluiten :s
Toch wel straf eigenlijk dat ik nu met kosten zit omdat de aannemer op bevel van de gemeente zijn werk niet goed gedaan heeft.
Eigenlijk zou ik iets met de gemeente moeten kunnen regelen.... maarja, dat is dus allemaal van 2001 geleden waarschijnlijk. Echt straf :P Onze coax liep vroeger mooi hoog en veilig over de gevel, wij hebben nooit gevraagd om die ondergronds te brengen en al zeker niet als we daardoor paar jaar later de schade zelf mogen oplossen :-(
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Terminator schreef:maar ik vermoed dat Telenet veel zal vragen om hem door de wachtbuis te trekken.
In plaats van hier te gokken... bel hen op en vraag het hen.

Als het echt een wachtbuis is... dan is er normaal geen probleem omdat men de bestaande coax als trekkabel kan gebruiken.
Terminator schreef:Toch wel straf eigenlijk dat ik nu met kosten zit omdat de aannemer op bevel van de gemeente zijn werk niet goed gedaan heeft.
Eigenlijk zou ik iets met de gemeente moeten kunnen regelen.... maarja, dat is dus allemaal van 2001 geleden waarschijnlijk.
Tja, je weet niet wie verantwoordelijk is voor de beschadiging... beetje na de feiten nu hé.
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

xayana schreef:Even een waarschuwing:
Als je zelf begint te prutsen aan die coaxkabels en connectoren en je veroorzaakt daardoor een storing en Telenet komt uit op die storing, dan zal dat je beste dag niet zijn. Je kan zo namelijk storing voor een ganse buurt veroorzaken.
Een goede raad: blijf er zelf af en laat iemand komen die er gecertifieerd voor is (iemand die werkt voor, of in opdracht van, Telenet dus).
ALS je echt niet weet wat je doet akkoord ... ik heb al verhalen gehoord van iemand die vroeger bij WVEM werkte en met een wagen rondreed en spectrum analysor ....om lekken op te sporen ..
Wat die al gezien had .. coax met suikertjes doorverbonden of met cotacoot kabel etc .... dan ben je idd fout bezig .
Maar niet alle telenet trechniekers zijn even zorgvuldig ... ik heb al vaker gezien dat crimpconnectors ( cable con ) gewoon niet vast genoeg op de kabel zitten .. en de coax bij de minste trekkracht er uit ploeft .. wat meestal betekend foute connector voor type kabel etc ..
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

We kunnen alleszins stellen dat de grootste groep onder de klanten niet voldoende op de hoogte is om dergelijke werken te kunnen uitvoeren, en aldus 'niet weten wat ze doen'

[Afbeelding Post made via mobile device ]
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Kitt schreef: Wat die al gezien had .. coax met suikertjes doorverbonden of met cotacoot kabel etc .... dan ben je idd fout bezig .
Maar niet alle telenet trechniekers zijn even zorgvuldig ... ik heb al vaker gezien dat crimpconnectors ( cable con ) gewoon niet vast genoeg op de kabel zitten .. en de coax bij de minste trekkracht er uit ploeft .. wat meestal betekend foute connector voor type kabel etc ..
Welja net daarom. Als jij er van uit gaat dat zelfs gecertifieerde technici niet alles doen zoals het hoort, dan zie ik een klant dat zeker niet doen.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn,
- zowel bij de klanten die het wel goed kunnen,
- als bij de technici die het niet kunnen -> Groentjes waarschijnlijk ;)
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”