Beste,
Kan iemand me een klein beetje meer informatie geven over Virtual PBX's?
Waarvoor dient dit eigenlijk? Ik weet dat het een soort van virtuele telefooncentrale is (die je hosted op internet kan opzetten, soms free, soms betalend), maar ook lokaal op een server (die dan als SIP server fungeert waarop u ATA of IP phone via SIP connecteert), heb zelfs een Virtual PBX gevonden voor DD-wrt (Milkfish).
Nu is mijn vraag:
ik denk dat dit vooral bedoeld is voor intern te bellen? Niet?
Dus eventueel andere users (medewerkers, familieleden) via SIP te kunnen aanroepen (SIP string), intern te bellen en/of door te schakelen. Doordat IP traffiek is kan intern bellen uiteraard ook wereldwijd betekenen (maar dan is het niet meer intern natuurlijk ).
Zijn dit de enige noemenswaardige functies van een virtual PBX?
Ik vraag het puur uit interesse en ook een beetje voor volgend probleem:
ik heb toen ik begon met VoIP een Linksys PAP2T gekocht voor te beginnen experimenteren. Kostte mij maar 40 EUR dus is geen echte ramp geweest. Vrij vlug wou ik met dialing rules en meerdere SIP accounts gaan werken. Dat kan die PAP2T natuurlijk niet (die is ingelogd op WeePee zodoende dat ik ook via WeePee moet buitenbellen want die PAP2T kan maar één SIP account tegelijk aan). Een dial plan opstellen is niet mogelijk.
Kan ik via een virtual PBX die virtual PBX laten inloggen op meerdere VoIP accounts (bijvoorbeeld WeePee, OVH en een paar BetaMax klonen) en dan een soort dial plan uitwerken op basis van prefix en oproepnummerstructuur? En dan die PAP2T laten inloggen op die Virtual PBX, en dan zo de virtual PBX laten bepalen hoe de PAP2T gaat bellen. Dus eigenlijk het verkeer 'doorrouteren', PAP2T maakt maar één verbinding met de Virtual PBX en die Virtual PBX gaat bepalen hoe hij gaat bellen...
Is dit een mogelijkheid van een Virtual PBX, of is dit niet mogelijk?
Anders zit er niets anders op dan een FritzBox ofzoiets te kopen, geen ramp, fantastisch toestel, ga er veel plezier aan beleven, maar toch wel een redelijke investering die ik misschien momenteel liever nog even uitstel...
Iemand die me wat wegwijs kan maken?
Thx!
cyberbozzo
Kan iemand me een beetje wegwijs maken in Virtual PBX's
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik heb zelf een pbx server, en gebruik dezelfde ata als jij
Wat jij wilt is inderdaad mogelijk!
Mijn dialrules zijn als volgt (momenteel nog)
- landlines (+32, +31, +44, +33, ...) via internetcalls
- 046 = gsm = internetcalls
- 047 = gsm = internetcalls
- 048 = gsm = internetcalls
- 049 = gsm = internetcalls
- 090x = duur = weepee
- 080x = free = weepee
Maar je kan ook bvb faxen ontvangen op jouw telefoonnummer dan (in je mail, in pdf formaat), je kan een IVR opzetten (kies 1 voor dit, kies 2 voor dat, ...), een follow-me (je gsm rinkelt mee me je vaste lijn), voicemails per account, ...
Is echt leuk om mee te spelen!
Wat jij wilt is inderdaad mogelijk!
Mijn dialrules zijn als volgt (momenteel nog)
- landlines (+32, +31, +44, +33, ...) via internetcalls
- 046 = gsm = internetcalls
- 047 = gsm = internetcalls
- 048 = gsm = internetcalls
- 049 = gsm = internetcalls
- 090x = duur = weepee
- 080x = free = weepee
Maar je kan ook bvb faxen ontvangen op jouw telefoonnummer dan (in je mail, in pdf formaat), je kan een IVR opzetten (kies 1 voor dit, kies 2 voor dat, ...), een follow-me (je gsm rinkelt mee me je vaste lijn), voicemails per account, ...
Is echt leuk om mee te spelen!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
Bedankt Krisken voor je bevestiging!
Hetgeen jij hebt is inderdaad hetgeen ik zoek, zo weet ik dat ik met een PBX juist zit.
Weeral iets om mij in te verdiepen en mee te spelen volgende weken cdus
Hetgeen jij hebt is inderdaad hetgeen ik zoek, zo weet ik dat ik met een PBX juist zit.
Weeral iets om mij in te verdiepen en mee te spelen volgende weken cdus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
En welke PBX-server gebruiken jullie dan? Ik denk aan een Asterix op een Synology, lokaal. Maar Pbxes, een online PBX is iets eenvoudiger. Jullie gebruiken er ook OVH op,vraagje: betekent dat dat OVH vanaf dan op verschillende ATA's rinkelt? Wat als er twee ATA's tegelijk uitbellen op OVH?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ja.liegebeestig schreef:Betekent dat dat OVH vanaf dan op verschillende ATA's rinkelt? Wat als er twee ATA's tegelijk uitbellen op OVH?
Als OVH maar één gelijktijdig gesprek toelaat, dan zal de tweede ATA geen verbinding krijgen ...
Vergelijk het met een klassieke telefooncentrale met één buitenlijn: als toestel 1 belt, dan is de buitenlijn "bezet", en kan toestel 2 niet meer uitbellen.
Als een ISP meerdere gesprekken toelaat (vb WeePee 31 lijnen), dan zou er geen probleem mogen zijn.
Let wel: bij gelijktijdige Betamax uitgaande oproepen, is het tweede gesprek buiten de FUP (dan worden gratis bestemmingen toch betalend).
Als je de hosted PBX gebruikt van je eigen VoIP provider, dan zal deze je waarschijnlijk niet graag zien komen met registraties op andere VoiP providers (vb Betamax). Ik denk dat je bijvoorbeeld bij VoipTiger zelfs geen andere accounts kan registreren dan de eigen VoipTiger accounts.liegebeestig schreef:En welke PBX-server gebruiken jullie dan? Ik denk aan een Asterix op een Synology, lokaal. Maar Pbxes, een online PBX is iets eenvoudiger.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Dank je wel Philippe_d
ivm tegelijk op twee lijnen uitbellen met OVH: zou je geen outbound queue kunnen instellen waarbij de pbx eerst probeert uit te bellen met OVH, als dat niet lukt (omdat er al iemand anders uitbelt met OVH), overschakelen naar bijv betamax account?
ivm tegelijk op twee lijnen uitbellen met OVH: zou je geen outbound queue kunnen instellen waarbij de pbx eerst probeert uit te bellen met OVH, als dat niet lukt (omdat er al iemand anders uitbelt met OVH), overschakelen naar bijv betamax account?
- robtje
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik ben hier ook mee aan het experimenteren via pbxes.org.
Volgens mij met mijn huidige instellingen zou het moeten werken (moet nog wat uitgebreider testen om zeker te zijn).
Om te beginnen heb ik 2 SIP-trunks toegevoegd:
Dan heb ik mijn outbound routing zo ingesteld:
Volgens mij met mijn huidige instellingen zou het moeten werken (moet nog wat uitgebreider testen om zeker te zijn).
Om te beginnen heb ik 2 SIP-trunks toegevoegd:
- SIP-trunk 1 = OVH waarbij ik ingesteld heb dat er maximum 1 outbound channel mogelijk is
- SIP-trunk 2 = internetcalls (voorlopig ingesteld zonder limieten)
- Extentie 1: voor vaste telefoon thuis (Gigaset C610 IP)
- Extentie 2: voor mijn gsm (android telefoon met SIPdroid)
Dan heb ik mijn outbound routing zo ingesteld:
- Route 0: Nummers die starten met 047, 048 en 049 worden gebeld met internetcalls
- Route 1: Alle nummers worden gebeld via OVH
- Route 2: Alle nummers worden gebeld via internetcalls
- indien naar GSM wordt gebeld dan wordt er voldaan aan de eerste route die hij tegenkomt (route 0 dus), en dan neemt hij deze route
- indien naar ander nummer wordt gebeld dan wordt voldaan aan route 1 en belt hij dus via OVH
- indien naar ander nummer wordt gebeld, maar de lijn bij OVH is al in gebruik dan gaat hij naar de volgende route, namelijk route 2 en belt hij dus via internetcalls
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik heb 2 bemerkingen / vragen:
[EDIT]
Gezien jij Internetcalls alléén voor GSM gebruikt (en niet voor "gratis" gesprekken) is deze laatste opmerking dus niet relevant in jouw geval.
- * Of je er zeker van bent dat automatisch route 2 genomen wordt als route1 "bezet" is (ik ken pbxes.org niet)?
* Of er een gevaar bestaat dat uitgaande gesprekken via Internetcalls buiten de FUP (*) vallen. Gezien het groot aantal gebruikers van pbxes.org zullen héél veel calls vanaf datzelfde IP plaasvinden?
[EDIT]
Gezien jij Internetcalls alléén voor GSM gebruikt (en niet voor "gratis" gesprekken) is deze laatste opmerking dus niet relevant in jouw geval.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- robtje
- Starter Plus
Hey philippe_d,
Zeker ben ik niet... dat had ik graag nog eens uitgebreid verder getest. De eerste testen die ik zojuist heb gedaan geven alvast niet het gewenste resultaat...
Als test probeerde ik vanaf mijn GSM en vaste telefoon tegelijkertijd te bellen naar mijn eigen OVH-nummer. Het eerste toestel dat connectie maakt komt op de voicemail van OVH terecht (logisch omdat de OVH-lijn reeds in gebruik is voor het uitgaande gesprek), echter het 2de toestel die connectie maakt krijgt een Engelse stem te horen die zegt dat het gesprek niet kan gemaakt worden.
In mijn call monitor zie ik dat het eerste gesprek inderdaad via OVH verloopt, maar bij het 2de gesprek (waarbij ik dus die Engelse stem krijg) staat geen trunk vermeld.
Wat betreft die FUP: dat is inderdaad wel een goed punt dat je daar aanhaalt. Echter denk ik dat die limiet van 300 minuten per week / per IP ook gebonden is aan de account die gebruikt wordt. Als je dus 2 betamax-accounts hebt kan je dan 600 minuten bellen vanaf hetzelfde IP (als je op beiden freedays beschikbaar hebt natuurlijk)... of zie ik dat verkeerd?
Edit: Ook een 2de test leverde niet het gewenste resultaat, dus ik veronderstel inderdaad dat het op deze manier niet lukt om mijn uitgaande gesprekken via een andere provider te routeren indien OVH in gebruik is.
Als ik tegelijk naar een vaste telefoon en een GSM bel, dan lukt het wel... dus GSM-gesprekken verlopen dan via internetcalls en het vaste gesprek via OVH.
Zijn er trouwens geen "test"-nummers beschikbaar waarnaar ik kan bellen om gemakkelijk te kunnen testen als de connectie lukt?
Zeker ben ik niet... dat had ik graag nog eens uitgebreid verder getest. De eerste testen die ik zojuist heb gedaan geven alvast niet het gewenste resultaat...
Als test probeerde ik vanaf mijn GSM en vaste telefoon tegelijkertijd te bellen naar mijn eigen OVH-nummer. Het eerste toestel dat connectie maakt komt op de voicemail van OVH terecht (logisch omdat de OVH-lijn reeds in gebruik is voor het uitgaande gesprek), echter het 2de toestel die connectie maakt krijgt een Engelse stem te horen die zegt dat het gesprek niet kan gemaakt worden.
In mijn call monitor zie ik dat het eerste gesprek inderdaad via OVH verloopt, maar bij het 2de gesprek (waarbij ik dus die Engelse stem krijg) staat geen trunk vermeld.
Wat betreft die FUP: dat is inderdaad wel een goed punt dat je daar aanhaalt. Echter denk ik dat die limiet van 300 minuten per week / per IP ook gebonden is aan de account die gebruikt wordt. Als je dus 2 betamax-accounts hebt kan je dan 600 minuten bellen vanaf hetzelfde IP (als je op beiden freedays beschikbaar hebt natuurlijk)... of zie ik dat verkeerd?
Edit: Ook een 2de test leverde niet het gewenste resultaat, dus ik veronderstel inderdaad dat het op deze manier niet lukt om mijn uitgaande gesprekken via een andere provider te routeren indien OVH in gebruik is.
Als ik tegelijk naar een vaste telefoon en een GSM bel, dan lukt het wel... dus GSM-gesprekken verlopen dan via internetcalls en het vaste gesprek via OVH.
Zijn er trouwens geen "test"-nummers beschikbaar waarnaar ik kan bellen om gemakkelijk te kunnen testen als de connectie lukt?
-
- Moderator
- Contacteer:
Op pbxes zitten regelmatig problemen heb ik al gehoord. Zelf gebruik ik freebpx, een distro waar asterisk ondermeer in zit.
Telefonie = EDPnet + OVH
- robtje
- Starter Plus
Freepbx? Bestaat deze ook in een gratis hosted oplossing zoals pbxes.org? Voor mij is het puur om wat mee te experimenteren, dus het opzetten van een eigen pbx-server of het betalen van een maandelijkse bijdrage voor een hosted pbx-server is geen optie voor mij .
-
- Moderator
- Contacteer:
Neen, freepbx moet je zelf installeren op een server
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ik heb dezelfde opstelling uitgeprobeerd, maar bij lukt het niet om de andere outbound route te laten kiezen als de ene al in gebruik is. Het moet een instelling zijn met "Trunk Sequence" onder het kopje Outbound Routing. De volgorde kun je wel aangeven, maar automatisch overschakelen doet hij bij mij niet. Iemand anders?robtje schreef: [*]indien naar ander nummer wordt gebeld, maar de lijn bij OVH is al in gebruik dan gaat hij naar de volgende route, namelijk route 2 en belt hij dus via internetcalls[/*]
[/list]
Als mijn redenering klopt heb ik helaas nog niet kunnen testen bij gebrek aan toestellen / nummers waarnaar ik kan bellen ... maar vanaf ik de testen heb kunnen doen laat ik het hier wel weten!
-
- Premium Member
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Even een update:
ben bezig met Asterisk te bestuderen (een open source PBX, met eventueel een aanvullende GUI ter configuratie).
Ziet er bijzonder interessant uit, mogelijkheden zijn bijna oneindig.
Nog iets 'beestigs': ik draai het op mijn dd-wrt router.
Ben er nog maar sinds deze avond mee bezig en krijg het voorlopig nog niet aan de praat, maar later op de nacht en tig sigaretten verder zal het wel min of meer beginnen draaien zeker
Even een update:
ben bezig met Asterisk te bestuderen (een open source PBX, met eventueel een aanvullende GUI ter configuratie).
Ziet er bijzonder interessant uit, mogelijkheden zijn bijna oneindig.
Nog iets 'beestigs': ik draai het op mijn dd-wrt router.
Ben er nog maar sinds deze avond mee bezig en krijg het voorlopig nog niet aan de praat, maar later op de nacht en tig sigaretten verder zal het wel min of meer beginnen draaien zeker
-
- Elite Poster
Al iets ontdekt, cyberbozzo? Vooral automatisch volgen van de uitgaande belqueue is interessant. En ook automatische beperking tot 60 minuten (omdat 't daarna betalend wordt bij OVH)
-
- Premium Member
Zit zelf 'stuck'. Zie mijn thread op het DD WRT forum: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=162716
Ik probeer echt Asterisk te installeren met enkel GUI, zo kan ik de GUI gebruiken ter configuratie.
Ik weet wel dat er live cd's bestaan met Asterisk & GUI kant & klaar, maar dan moet ik die live cd's gaan draaien op een PC, die dan weer continu moet aanstaan voor mijn PBX online te houden. Stroomverbruik enzo.
Mij interesseert asterisk enkel indien het draait op mijn DD-wrt router, dat moet mogelijk zijn, maar ik krijg het maar niet aan de praat, spijtig genoeg.
Ik moet morgen toch later beginnen werken, ga mij er nog eens mee bezig proberen houden vanavond.
Ik hou je op de hoogte. Indien iemand anders ervaring heeft met Asterisk + GUI op DD wrt, die zou ik graag spreken.
Thx
Ik probeer echt Asterisk te installeren met enkel GUI, zo kan ik de GUI gebruiken ter configuratie.
Ik weet wel dat er live cd's bestaan met Asterisk & GUI kant & klaar, maar dan moet ik die live cd's gaan draaien op een PC, die dan weer continu moet aanstaan voor mijn PBX online te houden. Stroomverbruik enzo.
Mij interesseert asterisk enkel indien het draait op mijn DD-wrt router, dat moet mogelijk zijn, maar ik krijg het maar niet aan de praat, spijtig genoeg.
Ik moet morgen toch later beginnen werken, ga mij er nog eens mee bezig proberen houden vanavond.
Ik hou je op de hoogte. Indien iemand anders ervaring heeft met Asterisk + GUI op DD wrt, die zou ik graag spreken.
Thx
-
- Elite Poster
Ik gebruik al een tijdje met succes PBXes.org om inkomende telefoontjes op mijn Weepee-nummer te kunnen ontvangen op verschillende toestellen. Nu hoop ik ook voor OVH zoiets op te zetten om, net zoals Cyberbozzo, meerdere uitgaande oproepen te kunnen doen. Zodra oproep 1 uitgaat via OVH, moet oproep 2 automatisch via bijvoorbeeld een Betamax kloon uitbellen.
Heb m'n initiële vraag dus hier nog eens opnieuw geformuleerd. Heeft iemand een idee hoe dat lukt?
Heb m'n initiële vraag dus hier nog eens opnieuw geformuleerd. Heeft iemand een idee hoe dat lukt?
-
- Premium Member
Heb niet echt ervaring met die online PBX service. No offence, is wat tegen mijn principes: wil zoveel mogelijk in eigen beheer draaien.
Ik heb het min of meer opgegeven om Asterisk te draaien op mijn DD wrt router, heb mij een FritzBox besteld die ik zal gebruiken als DECT centrale, kan ik ook laten uitbellen via meerdere SIP's, dialplan enzovoorts.
Maar om terug te komen op jouw probleem: je eerste rule moet zeker te programmeren zijn via Asterisk, die 60 minuten regel vrees ik klein beetje.
Ik zou zeggen: probeer in jouw geval zeker Asterisk uit. Je kan het zelf installeren als package op Synology heb ik dit weekend gezien.
En anders een live cd'tje en een servertje draaien (zit je wel weer met stroomverbruik enzo), of zoals in mijn geval: verder uitvogelen hoe je dat spul draaiende krijgt op DD wrt.
Ik heb het min of meer opgegeven om Asterisk te draaien op mijn DD wrt router, heb mij een FritzBox besteld die ik zal gebruiken als DECT centrale, kan ik ook laten uitbellen via meerdere SIP's, dialplan enzovoorts.
Maar om terug te komen op jouw probleem: je eerste rule moet zeker te programmeren zijn via Asterisk, die 60 minuten regel vrees ik klein beetje.
Ik zou zeggen: probeer in jouw geval zeker Asterisk uit. Je kan het zelf installeren als package op Synology heb ik dit weekend gezien.
En anders een live cd'tje en een servertje draaien (zit je wel weer met stroomverbruik enzo), of zoals in mijn geval: verder uitvogelen hoe je dat spul draaiende krijgt op DD wrt.
-
- Elite Poster
Ik heb Asterisk al eens uitgetest op mijn Synology, maar het is nog te veel bèta, laat staan dat ik het systeem echt begrijp. Ik vrees dat we te vroeg zijn... Kijk toch ook eens naar PBXes.org Ik ben zelf aangenaam verrast door de degelijke kwaliteit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 102 keer
Heb deze link gevonden, een pbx voor een 40 tal euro. Deze soft installeren op een raspberry ip en dan instellen naar je wensen.robtje schreef:Freepbx? Bestaat deze ook in een gratis hosted oplossing zoals pbxes.org? Voor mij is het puur om wat mee te experimenteren, dus het opzetten van een eigen pbx-server of het betalen van een maandelijkse bijdrage voor een hosted pbx-server is geen optie voor mij .
Voor je een raspberry aankoopt kan je deze proberen in virualbox.
http://www.sol4.co.uk/raspberry-pi-free ... available/
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 11 keer
- Contacteer:
Dan zou ik persoonlijk eerder voor astlinux gaan op een alix bordje.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 102 keer
Misschien wel, maar ondertussen komen er toch meer en meer sites met deze applicaties.Dan zou ik persoonlijk eerder voor astlinux gaan op een alix bordje.
Zie link hieronder:
http://www.raspberry-asterisk.org
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
Beste,
ik zag dat enkelen van jullie ooit geprobeerd hebben om Asterisk te installeren op een DDWRT-router. Er is redelijk weinig informatie over te vinden op het internet en het succes is wisselend. Heeft iemand er ooit in geslaagd om dit tot een goed einde te brengen?
bedankt voor jullie reactie !
ik zag dat enkelen van jullie ooit geprobeerd hebben om Asterisk te installeren op een DDWRT-router. Er is redelijk weinig informatie over te vinden op het internet en het succes is wisselend. Heeft iemand er ooit in geslaagd om dit tot een goed einde te brengen?
bedankt voor jullie reactie !
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb daar over nagedacht, maar heb toch besloten om het te doen via een raspberry pi. En werkt voortreffelijk!
Telefonie = EDPnet + OVH