Kan iemand me een klein beetje meer informatie geven over Virtual PBX's?
Waarvoor dient dit eigenlijk? Ik weet dat het een soort van virtuele telefooncentrale is (die je hosted op internet kan opzetten, soms free, soms betalend), maar ook lokaal op een server (die dan als SIP server fungeert waarop u ATA of IP phone via SIP connecteert), heb zelfs een Virtual PBX gevonden voor DD-wrt (Milkfish).
Nu is mijn vraag:
ik denk dat dit vooral bedoeld is voor intern te bellen? Niet?
Dus eventueel andere users (medewerkers, familieleden) via SIP te kunnen aanroepen (SIP string), intern te bellen en/of door te schakelen. Doordat IP traffiek is kan intern bellen uiteraard ook wereldwijd betekenen (maar dan is het niet meer intern natuurlijk
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Zijn dit de enige noemenswaardige functies van een virtual PBX?
Ik vraag het puur uit interesse en ook een beetje voor volgend probleem:
ik heb toen ik begon met VoIP een Linksys PAP2T gekocht voor te beginnen experimenteren. Kostte mij maar 40 EUR dus is geen echte ramp geweest. Vrij vlug wou ik met dialing rules en meerdere SIP accounts gaan werken. Dat kan die PAP2T natuurlijk niet (die is ingelogd op WeePee zodoende dat ik ook via WeePee moet buitenbellen want die PAP2T kan maar één SIP account tegelijk aan). Een dial plan opstellen is niet mogelijk.
Kan ik via een virtual PBX die virtual PBX laten inloggen op meerdere VoIP accounts (bijvoorbeeld WeePee, OVH en een paar BetaMax klonen) en dan een soort dial plan uitwerken op basis van prefix en oproepnummerstructuur? En dan die PAP2T laten inloggen op die Virtual PBX, en dan zo de virtual PBX laten bepalen hoe de PAP2T gaat bellen. Dus eigenlijk het verkeer 'doorrouteren', PAP2T maakt maar één verbinding met de Virtual PBX en die Virtual PBX gaat bepalen hoe hij gaat bellen...
Is dit een mogelijkheid van een Virtual PBX, of is dit niet mogelijk?
Anders zit er niets anders op dan een FritzBox ofzoiets te kopen, geen ramp, fantastisch toestel, ga er veel plezier aan beleven, maar toch wel een redelijke investering die ik misschien momenteel liever nog even uitstel...
Iemand die me wat wegwijs kan maken?
Thx!
cyberbozzo