Bbox uit bridge na update.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
heselmans
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2008, 09:59

Hallo,

Heeft iemand een idee waarom Belgacom een bbox uit bridge haalt na een updates?
Het is zeer vervelend bij klanten met een firewall die de pppoe regelt.
Op een random moment pushed Belgacom een update en het netwerk is naar de vaantjes.
Het bedrijf zit dan zonder internet of krijgen hun mails niet meer binnen.

2 jaar geleden voor de eerste keer gezien bij klanten.
En nu is het terug begonnen.
:bang:

Mvg

Jef
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wil je eens exact uitleggen wat je bedoelt met "Bbox uit bridge"
Het begrip "bridgeé wordt hier veelvuldig gebruikt voor 2 verschillende situaties
  • TV poorten bridged versus fully routed
  • gebruik van bbox in bridge mode door een achterliggende router die een eigen PPPoE opbouwt
Als u het tweede bedoelt, wat kan Belgacom hieraan in- of uit- schakelen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik kan me inbeelden dat hij bedoelt dat de router niet meer in bridge staat na een update, maar als full router functioneert, en dat het interne toestel ineens achter een NAT komt te staan.

Heb ik nog al tegengekomen, de franse SFR heeft dat ooit eens uitgehaald door permanent de bridge functie uit te schakelen, veel bedrijven waren toen ook hun connectie kwijt.

Die bakjes resetten vaak terug naar full router, zodat iemand die per ongeluk een bridge ingesteld heeft en niet weet hoe dat te fixen makkeijk terug een reset kan uitvoeren en een werkende router heeft.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Ik zie niet in hoe dit door Belgacom komt. Een BBOX met fabrieksinstellingen laat zowieso toe dat een ander toestel een sessie opbouwt?
Als ze updaten herstart de modem wel een paar keer. Als de eigen router dan niet zelf opnieuw verbinding maakt dan herstart je die gewoon even.

Updates gaan niet verdwijnen vrees ik :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Inderdaad. Ik kan mij niet inbeelden welke wijzigingen op de bbox zouden kunnen gebeuren, waardooro een achterliggende router achter de NAT komt, gezien deze instelling alleen gebeurt op de interne router, en niet in de bbox, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Is het niet zo dat de bbox3 hierbij sommige instellingen verliest, mss is het dat wat TS bedoelt !
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

TS heeft het over 2 jaar geleden -> bbox2. Bovendien staat VLAN10 ALTIJD in routed mode, en is het alleen VLAN 30 die van bridged naar routed (uit de bridge haalt?) kan gaan. Dus dat verklaart nog steeds niet waarom die klanten geen internet of mails meer zouden hebben, want dat is via VLAN10.
heselmans
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2008, 09:59

De bbox schakelt pppoe terug in waardoor de firewall achter nat komt te staan en de pppoe van de firewall geen verbinding meer kan maken omdat je maar 1 keer kan verbinden met pppoe.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sedert wanneer is er maar één PPPoE verbinding mogelijk?
Voor zover ik weet is de eigen PPPoE van de b-box geen enkel obstakel om nog een 2de PPPoE verbinding te maken door een achterliggende router.

Vandaar dat we jouw probleem niet echt begrijpen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MrLightBulp
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 aug 2013, 10:54
Twitter: MrLightBulp
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Kan je eens kijken of je op de firewall (waar je de 2de PPPoE sessie draait) nog altijd een publiek ip addres krijgt op je wan kant ?
indien ja dan zou de bbox hier geen enkele invloed mogen hebben in zowel bridge als router mode, aangezien we hier over een 2de en nieuwe PPPoE sessie spreken.
Telenet Yugo All-IN-30
iPhone X Proximus: Mob. Enterprise.
MacBook Pro 13" Late 2019
Synology 1513+ DSM 6.2
Intel Nuc: Core i5, 64GB RAM, Esxi 7.2
Palo Alto Networks PA-220
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ben geen expert op dsl gebied, maar wat als die bedrijven met een fixed IP werken? Zou het kunnen dat de bbox dan dat ip wegkaapt van de eigen pppoe link?


[Afbeelding Post made via mobile device ]
MrLightBulp
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 aug 2013, 10:54
Twitter: MrLightBulp
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Goede opmerking,
maar dan zou hij gewoon simpel kunnen oplossen door de oorspronkelijke PPPoE gewoon af te breken,
zodat er maar 1 PPPoE sessie bestaat.

Simpel weg om deze te checken is zijn publiek ip te raadplegen op zijn firewall & bbox.
Telenet Yugo All-IN-30
iPhone X Proximus: Mob. Enterprise.
MacBook Pro 13" Late 2019
Synology 1513+ DSM 6.2
Intel Nuc: Core i5, 64GB RAM, Esxi 7.2
Palo Alto Networks PA-220
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

philippe_d schreef:Sedert wanneer is er maar één PPPoE verbinding mogelijk?
Voor zover ik weet is de eigen PPPoE van de b-box geen enkel obstakel om nog een 2de PPPoE verbinding te maken door een achterliggende router
Klopt. Het is dus iets anders die door de update gestoord wordt. Komt het wel door een update ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
heselmans
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2008, 09:59

Ondertussen is het vast ip verdwenen en heb ik 2 dynamische pppoe connecties. 1 op de bbox en 1 op de firewall.
Mailserver van het bedrijf is nu niet meer beschikbaar. :banana:
Ze zijn nu al een uur een lijntest aan het doen en gingen mij onmiddellijk terug bellen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dus je HAD een vast ip op je firewall?
Dan is dat wss de issue.
Als die vaste IP static op de wan is geconfigureerd kan je ervan uitgaan dat dit de oorzaak is van het wegvallen van de verbinding.
De mailserver van buitenaf contacteren zal ook wel op vast ip zijn, dus same problem lijkt me.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 maa 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

Interessante discussie.

Volgens mij maakt heselmans sowieso een punt in dat een upgrade sowieso geen functionele implicaties mag hebben.

... ook: als plots de bbox de successvol ppp doet, dan moet username en password mee gepushed zijn tijdens upgrade.

Ik vermoed dat het mij als (bridged) bbox3 eigenaar met EDPnet connectie niet zal overkomen, of kent Belgacom de EDPnet passwoorden?

Groeten
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Dit gaat niet door een update komen. Als hij nu een dynamisch ip krijgt is er iets veranderd aan het abonnement. Zeker dat er niemand binnen het bedrijf iets heeft aangevraagd en dat nu is vergeten?

Het update process heeft niks te maken met accountinstellingen en veranderd ook niets aan settings. Kan je het u al inbeelden anders wat vr toevloed aan calls ze zouden moeten, verwerken bij iedere update :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
heselmans
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2008, 09:59

Hallo,
De klant heeft het abonnement niet aangepast.
De technieker van Belgacom is al daar geweest zonder oplossing.
Zowel de bbox 2 als de firewall heeft geen vast ip.
Bij een herstart van de pppoe blijf ik een verkeerd adres krijgen.
...109.adsl-dyn.isp.belgacom.be

Dit zijn rampen voor het bedrijf waar de internet verbinding voor is.
Er is geen failover geïnstalleerd omdat ze in het slechtste geval een dag zonder internet kunnen.
Heb het meetste via omwegen wel terug werkend gekregen.
Zou Belgacom mijn werkuren betalen? :-)
Ik begrijp soms niet dat Belgacom nog klanten heeft.

Mvg

jef
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ik denk ook niet dat je mag veralgemenen en denken dat nu iedere klant af te rekenen heeft met ernstige problemen,
want dan zou het inderdaad wel eens vlug met Belgacom (Proximus) kunnen gedaan zijn.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Wat voor abonnement hebben ze?
heselmans
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2008, 09:59

Geen idee.
Belgacom is daar toen voor langs geweest en hebben dat kort daarna geactiveerd en mij de pppoe login gegevens doorgestuurd.
Zelf heb ik geen toegang tot de facturen.
GeeVee2
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2012, 18:06
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Bevestigd (door belgacom support), vandaag update op bbox2 gekregen (60R10J-60A07C)
Gevolg :
- De poorten stonden terug in bridged mode (route>routing>(onderaan):Bridged)
- De teleoon VOIP settings ook terug naar de standaardwaarden
- Vaste IP adressen terug verloren (maar dat is bij alle herstarts)

Support bevestigde dat er vanmorgen idd een update gebeurd is
Dat enkel de networkinstellingen overgenomen worden
Er wordt geen backup van je instellingen gemaakt voor de update (wordt dat niet in iedere procedur aangeraden?), dus men kan ook niet helpen om iets terug te zetten

Amateuristisch
heselmans
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 aug 2008, 09:59

Bedankt GeeVee2 voor de bevestiging.
Sinds gisteren hebben ze terug een vast ip.
Heeft bijna 2 weken geduurd.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”