Mikrotik DNS strict order?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Hoe kan je in RouterOS de volgorde van DNS servers strict maken? (Een equivalent van de gelijknamige optie in DNSMasq)
Concreet wil ik de DNS servers van Google laten primeren over die van Telenet, maar om een of andere reden wordt die volgorde niet altijd gerespecteerd.
Ik heb use-peer-dns op de DHCP client uitgeschakeld en DNS manueel geconfigureerd in de gewenste volgorde maar dat blijkt dus niet te volstaan.
Doet routeros aan round-robin, kiest routeros de snelste reply of is er een andere reden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tja, wat is dan het nut van meerdere DNS servers in te geven... tenzij de Google DNS ooit zou down gaan.

Je kan dit echter oplossing via scripting... http://home.swkls.org/mikrotik-dns-failover-script/
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Dat lijkt me nu net het nut, dat hij altijd de primaire raadpleegt tenzij die een timeout geeft.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Het script werkt maar ik had toch een iets elegantere optie verwacht... :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Er is normaal geen enkele reden om iets anders te verwachten... de bedoeling van DNS servers is dat ze dezelfde info geven... dus welke hij neemt maakt normaal niet uit.

Blijkbaar respecteert Windows trouwens ook niet altijd de volgorde... al lijkt dit niet voor alle versies zo te zijn.

In ieder geval toch fijn om te zien hoe eenvoudig je je probleem kan oplossen via scripting in RouterOS.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Technisch gezien is dt idd de bedoeling.
In de praktijk...
Ik gebruik momenteel ook opendns als primary, en mijn router als secondary, zodat interne hosts ook geresolved worden.
Ooit moet dit eens een echte interne dhcp en dns server worden, maar tot zolang...
De miserie is dat mijn routertje ook op opendns staat (voor eigen gebruik + in de dhcp instellingen), maar toch zijn wan dns (via dhcp van telenet gekregen) gaat doorgeven aan de toestellen die dhcp werken, alsook zelf de telenet dns toch nog gaat gebruiken.
Ik geef toe dat het een goedkoop level1 bakje was dat al bijna 10 jaar meegaat, ma kom, het werkt nog wel.

Misschien binnenkort toch ns routerboard proberen ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”