De Bhaalu website is lekker vaag ... er word net gedaan of opnames die klanten maken gedeeld worden met andere klanten maar ik geloof daar helemaal niks van.
Technisch is dat zo eenvoudig niet. Als Bhaalu via P2P werkt dan zouden de volgende eigenschappen van toepassing zijn:
- stream opstarten duur een paar minuten, eerst moet een lijst met nodes gedownload worden .. dan moet er verbinding met deze nodes gemaakt. Download snelheid begint traag en gaat dan sneller en sneller. Exact hoe bittorrent werkt op public trackers (private trackers gaan sneller door seedboxen).
Als ik een 720p film (H264 codec in moderne container zoals mkv , oude containers plaatsen audio soms in tweede helft bestand ipv het in te mixen) sequentieel download via een private tracker ... dan kan ik inderdaad na 2 minuten de film beginnen te kijken. (blokjes data worden dan in volgorde gedownload en zolang de download snelheid BOVEN de bitrate ligt kan ik kijken zonder dat de stream stopt en buffert).
Via public trackers is dat anders en heb ik zeker een 10 tal minuten nodig voor de buffer groot genoeg is om te gaan kijken.
- de upload verbinding van Bhaalu klanten zou voorduren gebruikt worden, de zotac box zou de hele tijd actief moeten zijn ... immers als een andere klant tv wil kijken dan kan dat alleen via andere klanten. En dus zouden alle boxen de hele tijd aan het uploaden zijn en veel meer stroom verbruiken dan momenteel.
Ik hoef hier niet eens verder te gaan. De bhaalu stream komen momenteel binnen via de Amazon cloud .. dat heb ik in een paar quotes op userbase gelezen en dit betekend dus dat Bhaalu ergens alle content van dan haalt ... en ik durf er mijn PC op te verwedden dat deze content NIET door klanten naar de cloud word geupload.
Bhaalu connecteert ergens met het netwerk van de content aanbieders.
Waarschijnlijk heeft Bhaalu ergens een aantal server staan met tv kaarten in. Die tv kaarten zijn aangesloten op coax kabels waar het tv signaal vandaan komt, of men heeft op een tv kaart genoeg tuners om alle kanalen van een enkele coax kabel te halen.
Dit verklaard ook waarom Bhaalu nog geen HD aanbied ...daarvoor moeten ze digitale streams te pakken krijgen. Dit neemt meer bandbreedte in beslag en is minder evident ... men zou het signaal van de satelliet of van Belgacom of Telenet moeten hacken. Immers op digitale streams kan DRM zitten en dit maakt het op grote schaal opslaan van al deze tv zenders 24 of 24 technisch een stuk ingewikkelder en lastiger dan gewoon alles analoog binnen krijgen en on the fly coderen naar digitaal, opslaan en naar de amazon cloud uploaden vanwaar alle klanten de content binnen krijgen.
En hier komt de aap uit de mouw. Kennen jullie die Twitter uploader nog die gepakt is geweest? Die nam de meest populaire Vlaamse tv shows digitaal in 720p op en verspreide ze via bittorrent. Vervolgens ging hij zichzelf adverteren via Twitter.
Wat is er technisch anders aan wat Bhaalu doet? Behalve dat de Zotac boxen van Bhaalu naar de cloud verbinden in plaats van p2p en dat er een mooi content systeem met menu is rond gebouwd alla XBMC.
Ik heb geen Bhaalu en ik kan het hier ook niet krijgen (woon in Canada) maar ik lees nu regelmatig over Bhaalu op Tweakers.net en ben erg geïnteresseerd in hoe het nu precies werkt of hoe het gaat werken in de toekomst. Als ze naar een P2P systeem toe willen ... is daar überhaupt al code voor geschreven of zijn ze gewoon illegaal bezig ... terwijl ze zich verschuilen achter de Bhaalu vereniging waar het bedrijf zelf niet aansprakelijk is omdat ze weten dat wat ze momenteel aan het doen zijn volgende de letter van de wet niet volledig legaal is?
Niet dat ik iets tegen het downloaden van series en films heb waar ik niet voor betaald heb. Maar ik zou de content industrie in Belgie graag zien evolueren naar iets ala Netflix waarbij er samenwerking is ... en niet een gevecht zoals nu aan het gebeuren is. Uiteindelijk zijn alle kijkers daar toch de pineut van. Je veranderd de situatie in Belgie niet door illegaal dingen te doen maar door de dialoog aan te gaan en content providers en verspreiders te laten zien dat hun eigenlijk liever klanten iets anders willen.
Ik heb op dit artikel de volgende reactie geschreven
Dat gaat de dienst die Bhaalu aanbied waarschijnlijk niet stoppen. Ik weet het niet zeker want ik heb nog geen technische analyse gezien van hoe Bhaalu nu precies werkt ... maar ik ben vrij zeker dat er helemaal geen programma's via P2P geupload worden door gebruikers van Bhaalu naar andere gebruikers.
Ik denk dat Bhaalu 24 op 24 alle content die het aanbied aan klanten zelf opneemt van de tv stations en op hun servers zet nadat ze het ook allemaal hashen.
Op de players van klanten word vervolgens hetzelfde gedaan .. maar dan met een veel kleinere buffer. Zodra de buffer vol is word er een hash van de data gemaakt ... die hashes worden vervolgens gekoppeld aan het Bhaalu userid en dan via P2P verspreid naar andere lokale players, die hun hashes en userid's ook toevoegen en uiteindelijk gaat het naar de centrale Bhaalu server. Die hebben nu alle content, en de hashes daarvan ... en kunnen die hashes vergelijken met de hashes van hun klanten. Op basis van userid en deze hashes kan er precies gezien worden welke klant toegang mag hebben tot welke content. En Bhaalu kan natuurlijk tegen de rechters zeggen: oh ja hashes .. dat is hetzelfde als gewoon alles in een rar bestandje stoppen en het dan heeeel klein doorsturen en dan weer uitpakken.
quote van Bhaalu website
Naarmate er zich meer bhaalu gebruikers aansluiten bij de bhaalu-vereniging, zal de vereniging met de betaalde lidmaatschapsgelden meer gemeenschappelijke opname hardware kunnen aankopen en zullen er zo meer zenderopnames mogelijk worden.
Waarom kan Bhaalu nog niet alle zenders aanbieden? Omdat ze nog niet alle zenders dag en nacht opslaan ... dit kost per zender nog al wat resources binnen hun server park. In de toekomst zal het waarschijnlijk op deze manier ook mogelijk zijn voor Belgische klanten om Nederlandse zenders te bekijken en omgekeerd, kwestie van Bhaalu voor de gek houden ... of een Nederlandse Bhaalu box in Belgie aansluiten en via een Nederlands IP adres verbinding maken met het Bhaalu netwerk. Een handige tweaker die Bhaalu klant is vind ook wel een manier om alle content van de drie landen waar Bhaalu actief is te bekijken op een Bhaalu box. Iets wat via internet natuurlijk al langer mogelijk is .. .er zijn al zat internet gebruikers die hun tv zenders via P2P uploaden. Denk aan sopcast en dergelijke ... kwaliteit is alleen superlaag en er is geen content delivery systeem met handige menu's rond gebouwd. Bhaalu doet dit echter wel ... maar om het systeem snel genoeg te laten werken en de kwaliteit goed genoeg te laten zijn is een P2P systeem absoluut geen goede oplossing .. zeker niet in Belgie waar upload snelheden om te huilen zijn.
Snap je? De streams komen dan van de Bhaalu servers die het allemaal dag en nacht opnemen, DRM via Cl+ gaat hun niet tegenhouden van het opnemen van alle content want een beetje een handige tweaker hackt een aantal set up boxen en nadat de content ontsleutelt is
En Telenet en Belgacom verdienen te veel geld aan hun eigen dichtgestopte hardware ... want met Cl+ kan iedereen zijn eigen setup box gebruiken en dan verliezen de belgische aanbieders controle en geld (ook al bied drm weer meer control over aandere dingen). Met de huidige set up boxen van de belgische providers kunnen ze ook het opnemen van programma's onmogelijk maken of het doorspoelen van reclame. Het enige wat Telenet en alle kabelboeren moeten doen is stoppen met het uitzenden van analoge kabel .. als alles digitaal is .. heeft IEDEREEN een set op box nodig en vermits Telenet elke firmware upgrade kan pushen die ze maar willen ... hebben ze dan volledige control over wat mensen met de content doen. Nu sturen ze echter ook het analoge signaal door.
Terug naar Bhaalu. Bhaalu moet kunnen controleren voor welke content welke klant heeft betaald. Nu moet je een factuur opsturen ... maar moet je dan elke keer als je abo verandert opnieuw een factuur opsturen ? En hoe controleren ze op vervalsingen? Bellen ze de providers op om dat te controleren? Daar zullen de providers toch niet aan meewerken?
Echter als je bijvoorbeeld niet voor VTM betaald zou je via Bhaalu geen VTM programma's mogen bekijken want daar betaal je niet voor.
Met hashes werken met analoge tv zou niet werken, die zouden anders zijn. Met digitale TV ontvangt iedereen echter gewoon een mp4 stream ... en zelfs al zitten daar af en toe wat fouten in (over udp of welke protocol daar voor gebruikt word is dat geen probleem) met een goed hash algoritme kan die Bhaalu box toch hashes produceren die overeenkomen met de hashes van andere Bhaalu boxen van andere klanten die hetzelfde opnemen.
Waarom ik vermoed dat het met hashes gedaan word? Omdat alle Bhaalu klanten anders de hele tijd zitten te uploaden ... want alles content zou dan van Bhaalu box naar Bhaalu box verspreid moeten worden via P2P. Dan moeten router porten al geforward worden ... plus de providers zouden dat verkeer heel eenvoudig kunnen blokkeren of ontzettend traag maken. P2P upload op het Telenet netwerk en Belgacom word al op verschillende manieren ontmoedigd. Op DSL van Belgacom iets minder want daar heeft iedereen een rechstreekste upload lijn ... met coax is upload het aller problematisch (daarom zo'n groot verschil in upload speed en download speed bij coax .... veel meer download docsis kanalen mogelijk dan upload)
Ik heb nog geen reacties gehoord van Bhaalu klanten dan ze de hele tijd over hun internet lijn zitten te uploaden ... als alles via P2P verspreid zou worden zou dat wel het geval zijn.
Ook heb ik nog geen klachten gehoord van Bhaalu klanten dat streams 5 minuten nodig hebben om op te starten ... met P2P duurt het wel even voor je een lijst van nodes binnen hebt en genoeg verbindingen hebt gemaakt.
Iedereen kent dit wel van bittorrent ... je hebt nooit meteen je volledig download snelheid ... die moet langzaam opbouwen terwijl je meer download verbindingen op zet met peers.
En wat als jij dit programma wilt zien dan geen enkele Bhaalu klant heeft geupload? Dan zou het niet werken want de stream is nergens beschikbaar ... en Bhaalu zegt ook nog eens dat het allemaal content deelt tussen lokale Bhaalu klanten. Ja Tarara ... ik heb nog geen Bhaalu klanten horen klagen omdat ze niks konden zien wat ze waren de enige klant in hun omgeving.
En dus, ook al weet ik het niet zeker want ik heb geen Bhaalu en ik heb nog geen technische analyse gezien (wireshark analyse op het verkeer, en je komt er zo achter waar de streams van dan komen)
Dus ik ben bijna 100% zeker dat alle streams van de Bhaalu servers komen en NIET van de lokale Bhaalu boxen (is dat allemaal zotac?).
En als alles van de Bhaalu servers komt zou het stom zijn als het daar geupload word door klanten ... Bhaalu kan veel gemakkelijk hun servers op de TV kanalen aansluiten en 24 op 24 elke programma opnemen, eventueel coderen in een effecientere codec (H264) en deze streams dan aanbieden aan klanten (na controle op wie recht heeft op welke content).
Zijn er Belgische Tweakers die hier inzicht in kunnen geven? Als het ooit tot een rechtzaak komt, de huidige content monopolisten zullen het hier zeker niet bij laten zitten, dan moet de rechter toch eerst weten hoe dit technisch allemaal werkt? Denk aan alle gerelateerde rechtzaken .Geenstijl versus playboy. Brein vs piratebay .. etc etc.
De nuance van de waarheid is vaak te vinden in de technische details. Uit hashes kun je geen content te voorschijn toveren tenzij je Jan Sloot heet. Maar net zoals Jan Sloot iedereen wijsmaakte dat hij een hele speelfilm op 64 kb kon opslaan kun je dit 99,9% van de rechters in Belgie en Nederland prima wijsmaken. Die snappen daar toch niks van. En Brein werkt meestal ook alleen maar met die rechters die ze makkelijk naar hun hand kunnen zetten (omkoping of makkelijk te manipuleren want geen technisch inzicht)
Als Bhaalu ook maar een kleine technisch foutje maakt ... iets dat tegen de wet is ... dan hebben de andere content providers meteen genoeg grond om het te laten verbieden door de rechters.
Maar nu luisteren die rechters natuurlijk naar een leken uitleg ... en in die leken uileg lijkt alles legaal te zijn. Echter de Bhaalu website legt nergens uit hoe het de streams technisch werken (laatste keer dat ik keek vond ik niks) en dat is al meteen een indicatie dat ze met iets semilegaals bezig zijn ...
Kortom, een technische analyse zou wel handig zijn. Dan weet iedereen teminste precies waar we aan toe zijn.
De meeste nieuwswebsites in Belgie denken dat deze Bhaalu zotac kastjes effectief aan het opnemen zijn en dat dan uploaden.
Maar is dit eigenlijk wel zo? Of heeft Bhaalu gewoon een zooi servers met tv tuners ... verklaard ook waarom ze geen HD aanbieden.
Zijn er Bhaalu klanten die wireshark eens een weekje wilt aangooien? De hoeveelheid upload naar de servers van Bhaalu kan ons na een week al vertellen of er uberhaupt iets geupload word. En vermits de Bhaalu box gewoon een zotac is met een linux os op ... een analyse van welke processen er draaien.
En nog iets? Een bhaalu box heeft helemaal geen coax in ... dus hoe kan het signaal van een telenet of belgacom setup box in hemelsnaam bij de bhaalu box terecht komen? Over hdmi? Heeft die dan een hdmi input port ... en is het hdmi signaal van een setup box niet beveiligd met DRM? En als je setup box op stand by gaat word er geen signaal meer over hdmi verstuurd. En hoe kan de bhaalu box nu de setup box bedienen als ze andere kanalen willen opnemen?
Of werkt het via het analoge TV signaal dat via hdmi terug naar de bhaalu box word verstuurd? Maar hoe zapt die box dan door alle kanalen heen, daar gebruik je normaal de afstandsbediening van de tv voor.
Kortom .. ik geloof er geen reet van dat die bhaalu boxen die bij bhaalu klanten staan ook maar iets van de data van de tv zenders uploaden. Hoe komt het tv signaal uberhaubt in de box terecht? Het telenet signaal zit op de coax kabel, zowel het digitale als het analoge. Hoe komt dat bij de bhaalu box terecht?
Eentechnische analyse is nodig ... want als bhaalu gewoon eigen servers hebben met tv tuners die het omzetten naar digitaal en dan uploaden naar de cloud en vandaar streamen naar alle klanten. Als dat het geval is. Is dat exact hetzelfde als dat ik het lokaal met mijn pc doe en dit dan naar een ftp server upload of naar een private torrent tracker en dan aanbied aan iedereen. Behalve dan dat ik er geen geld aan zou verdienen een bhaalu duidelijk wel, vereniging of niet.
Dit zou onrechtvaardig zijn .... een ook erg makkelijk te misbruiken zodat klanten nu opeens content krijgen waar ze niet voor betaald hebben.
Dit twitter uploader ... deed het in ieder geval zonder financieel gewin. Of dat nu moreel gezien juist is of niet ... in mijn ogen in ieder geval beter dan geld verdienen over de rug van anderen. Ook al zijn onze content providers nu eenmaal ook niet vies van wat oplichting (zie belspelletjes) ... beter content in hogere kwaliteit, on demand, en zonder DRM. Om dit te bereiken zal het spel toch eerlijk gespeeld moeten worden ... en niet zoals Bhaalu het doet. Wel zoals Netflix het doet.