Technische analyse Bhaalu

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 25 keer

Heeft iemand dit al gedaan? Ik vind het heel vreemd dat ik nergens op internet lees hoe Bhaalu nu precies werkt.

De Bhaalu website is lekker vaag ... er word net gedaan of opnames die klanten maken gedeeld worden met andere klanten maar ik geloof daar helemaal niks van.
Technisch is dat zo eenvoudig niet. Als Bhaalu via P2P werkt dan zouden de volgende eigenschappen van toepassing zijn:

- stream opstarten duur een paar minuten, eerst moet een lijst met nodes gedownload worden .. dan moet er verbinding met deze nodes gemaakt. Download snelheid begint traag en gaat dan sneller en sneller. Exact hoe bittorrent werkt op public trackers (private trackers gaan sneller door seedboxen).

Als ik een 720p film (H264 codec in moderne container zoals mkv , oude containers plaatsen audio soms in tweede helft bestand ipv het in te mixen) sequentieel download via een private tracker ... dan kan ik inderdaad na 2 minuten de film beginnen te kijken. (blokjes data worden dan in volgorde gedownload en zolang de download snelheid BOVEN de bitrate ligt kan ik kijken zonder dat de stream stopt en buffert).

Via public trackers is dat anders en heb ik zeker een 10 tal minuten nodig voor de buffer groot genoeg is om te gaan kijken.

- de upload verbinding van Bhaalu klanten zou voorduren gebruikt worden, de zotac box zou de hele tijd actief moeten zijn ... immers als een andere klant tv wil kijken dan kan dat alleen via andere klanten. En dus zouden alle boxen de hele tijd aan het uploaden zijn en veel meer stroom verbruiken dan momenteel.

Ik hoef hier niet eens verder te gaan. De bhaalu stream komen momenteel binnen via de Amazon cloud .. dat heb ik in een paar quotes op userbase gelezen en dit betekend dus dat Bhaalu ergens alle content van dan haalt ... en ik durf er mijn PC op te verwedden dat deze content NIET door klanten naar de cloud word geupload.

Bhaalu connecteert ergens met het netwerk van de content aanbieders.

Waarschijnlijk heeft Bhaalu ergens een aantal server staan met tv kaarten in. Die tv kaarten zijn aangesloten op coax kabels waar het tv signaal vandaan komt, of men heeft op een tv kaart genoeg tuners om alle kanalen van een enkele coax kabel te halen.

Dit verklaard ook waarom Bhaalu nog geen HD aanbied ...daarvoor moeten ze digitale streams te pakken krijgen. Dit neemt meer bandbreedte in beslag en is minder evident ... men zou het signaal van de satelliet of van Belgacom of Telenet moeten hacken. Immers op digitale streams kan DRM zitten en dit maakt het op grote schaal opslaan van al deze tv zenders 24 of 24 technisch een stuk ingewikkelder en lastiger dan gewoon alles analoog binnen krijgen en on the fly coderen naar digitaal, opslaan en naar de amazon cloud uploaden vanwaar alle klanten de content binnen krijgen.

En hier komt de aap uit de mouw. Kennen jullie die Twitter uploader nog die gepakt is geweest? Die nam de meest populaire Vlaamse tv shows digitaal in 720p op en verspreide ze via bittorrent. Vervolgens ging hij zichzelf adverteren via Twitter.

Wat is er technisch anders aan wat Bhaalu doet? Behalve dat de Zotac boxen van Bhaalu naar de cloud verbinden in plaats van p2p en dat er een mooi content systeem met menu is rond gebouwd alla XBMC.

Ik heb geen Bhaalu en ik kan het hier ook niet krijgen (woon in Canada) maar ik lees nu regelmatig over Bhaalu op Tweakers.net en ben erg geïnteresseerd in hoe het nu precies werkt of hoe het gaat werken in de toekomst. Als ze naar een P2P systeem toe willen ... is daar überhaupt al code voor geschreven of zijn ze gewoon illegaal bezig ... terwijl ze zich verschuilen achter de Bhaalu vereniging waar het bedrijf zelf niet aansprakelijk is omdat ze weten dat wat ze momenteel aan het doen zijn volgende de letter van de wet niet volledig legaal is?

Niet dat ik iets tegen het downloaden van series en films heb waar ik niet voor betaald heb. Maar ik zou de content industrie in Belgie graag zien evolueren naar iets ala Netflix waarbij er samenwerking is ... en niet een gevecht zoals nu aan het gebeuren is. Uiteindelijk zijn alle kijkers daar toch de pineut van. Je veranderd de situatie in Belgie niet door illegaal dingen te doen maar door de dialoog aan te gaan en content providers en verspreiders te laten zien dat hun eigenlijk liever klanten iets anders willen.

Ik heb op dit artikel de volgende reactie geschreven

Dat gaat de dienst die Bhaalu aanbied waarschijnlijk niet stoppen. Ik weet het niet zeker want ik heb nog geen technische analyse gezien van hoe Bhaalu nu precies werkt ... maar ik ben vrij zeker dat er helemaal geen programma's via P2P geupload worden door gebruikers van Bhaalu naar andere gebruikers.

Ik denk dat Bhaalu 24 op 24 alle content die het aanbied aan klanten zelf opneemt van de tv stations en op hun servers zet nadat ze het ook allemaal hashen.

Op de players van klanten word vervolgens hetzelfde gedaan .. maar dan met een veel kleinere buffer. Zodra de buffer vol is word er een hash van de data gemaakt ... die hashes worden vervolgens gekoppeld aan het Bhaalu userid en dan via P2P verspreid naar andere lokale players, die hun hashes en userid's ook toevoegen en uiteindelijk gaat het naar de centrale Bhaalu server. Die hebben nu alle content, en de hashes daarvan ... en kunnen die hashes vergelijken met de hashes van hun klanten. Op basis van userid en deze hashes kan er precies gezien worden welke klant toegang mag hebben tot welke content. En Bhaalu kan natuurlijk tegen de rechters zeggen: oh ja hashes .. dat is hetzelfde als gewoon alles in een rar bestandje stoppen en het dan heeeel klein doorsturen en dan weer uitpakken.

quote van Bhaalu website
Naarmate er zich meer bhaalu gebruikers aansluiten bij de bhaalu-vereniging, zal de vereniging met de betaalde lidmaatschapsgelden meer gemeenschappelijke opname hardware kunnen aankopen en zullen er zo meer zenderopnames mogelijk worden.

Waarom kan Bhaalu nog niet alle zenders aanbieden? Omdat ze nog niet alle zenders dag en nacht opslaan ... dit kost per zender nog al wat resources binnen hun server park. In de toekomst zal het waarschijnlijk op deze manier ook mogelijk zijn voor Belgische klanten om Nederlandse zenders te bekijken en omgekeerd, kwestie van Bhaalu voor de gek houden ... of een Nederlandse Bhaalu box in Belgie aansluiten en via een Nederlands IP adres verbinding maken met het Bhaalu netwerk. Een handige tweaker die Bhaalu klant is vind ook wel een manier om alle content van de drie landen waar Bhaalu actief is te bekijken op een Bhaalu box. Iets wat via internet natuurlijk al langer mogelijk is .. .er zijn al zat internet gebruikers die hun tv zenders via P2P uploaden. Denk aan sopcast en dergelijke ... kwaliteit is alleen superlaag en er is geen content delivery systeem met handige menu's rond gebouwd. Bhaalu doet dit echter wel ... maar om het systeem snel genoeg te laten werken en de kwaliteit goed genoeg te laten zijn is een P2P systeem absoluut geen goede oplossing .. zeker niet in Belgie waar upload snelheden om te huilen zijn.

Snap je? De streams komen dan van de Bhaalu servers die het allemaal dag en nacht opnemen, DRM via Cl+ gaat hun niet tegenhouden van het opnemen van alle content want een beetje een handige tweaker hackt een aantal set up boxen en nadat de content ontsleutelt is

En Telenet en Belgacom verdienen te veel geld aan hun eigen dichtgestopte hardware ... want met Cl+ kan iedereen zijn eigen setup box gebruiken en dan verliezen de belgische aanbieders controle en geld (ook al bied drm weer meer control over aandere dingen). Met de huidige set up boxen van de belgische providers kunnen ze ook het opnemen van programma's onmogelijk maken of het doorspoelen van reclame. Het enige wat Telenet en alle kabelboeren moeten doen is stoppen met het uitzenden van analoge kabel .. als alles digitaal is .. heeft IEDEREEN een set op box nodig en vermits Telenet elke firmware upgrade kan pushen die ze maar willen ... hebben ze dan volledige control over wat mensen met de content doen. Nu sturen ze echter ook het analoge signaal door.

Terug naar Bhaalu. Bhaalu moet kunnen controleren voor welke content welke klant heeft betaald. Nu moet je een factuur opsturen ... maar moet je dan elke keer als je abo verandert opnieuw een factuur opsturen ? En hoe controleren ze op vervalsingen? Bellen ze de providers op om dat te controleren? Daar zullen de providers toch niet aan meewerken?

Echter als je bijvoorbeeld niet voor VTM betaald zou je via Bhaalu geen VTM programma's mogen bekijken want daar betaal je niet voor.

Met hashes werken met analoge tv zou niet werken, die zouden anders zijn. Met digitale TV ontvangt iedereen echter gewoon een mp4 stream ... en zelfs al zitten daar af en toe wat fouten in (over udp of welke protocol daar voor gebruikt word is dat geen probleem) met een goed hash algoritme kan die Bhaalu box toch hashes produceren die overeenkomen met de hashes van andere Bhaalu boxen van andere klanten die hetzelfde opnemen.

Waarom ik vermoed dat het met hashes gedaan word? Omdat alle Bhaalu klanten anders de hele tijd zitten te uploaden ... want alles content zou dan van Bhaalu box naar Bhaalu box verspreid moeten worden via P2P. Dan moeten router porten al geforward worden ... plus de providers zouden dat verkeer heel eenvoudig kunnen blokkeren of ontzettend traag maken. P2P upload op het Telenet netwerk en Belgacom word al op verschillende manieren ontmoedigd. Op DSL van Belgacom iets minder want daar heeft iedereen een rechstreekste upload lijn ... met coax is upload het aller problematisch (daarom zo'n groot verschil in upload speed en download speed bij coax .... veel meer download docsis kanalen mogelijk dan upload)

Ik heb nog geen reacties gehoord van Bhaalu klanten dan ze de hele tijd over hun internet lijn zitten te uploaden ... als alles via P2P verspreid zou worden zou dat wel het geval zijn.

Ook heb ik nog geen klachten gehoord van Bhaalu klanten dat streams 5 minuten nodig hebben om op te starten ... met P2P duurt het wel even voor je een lijst van nodes binnen hebt en genoeg verbindingen hebt gemaakt.

Iedereen kent dit wel van bittorrent ... je hebt nooit meteen je volledig download snelheid ... die moet langzaam opbouwen terwijl je meer download verbindingen op zet met peers.

En wat als jij dit programma wilt zien dan geen enkele Bhaalu klant heeft geupload? Dan zou het niet werken want de stream is nergens beschikbaar ... en Bhaalu zegt ook nog eens dat het allemaal content deelt tussen lokale Bhaalu klanten. Ja Tarara ... ik heb nog geen Bhaalu klanten horen klagen omdat ze niks konden zien wat ze waren de enige klant in hun omgeving.

En dus, ook al weet ik het niet zeker want ik heb geen Bhaalu en ik heb nog geen technische analyse gezien (wireshark analyse op het verkeer, en je komt er zo achter waar de streams van dan komen)

Dus ik ben bijna 100% zeker dat alle streams van de Bhaalu servers komen en NIET van de lokale Bhaalu boxen (is dat allemaal zotac?).

En als alles van de Bhaalu servers komt zou het stom zijn als het daar geupload word door klanten ... Bhaalu kan veel gemakkelijk hun servers op de TV kanalen aansluiten en 24 op 24 elke programma opnemen, eventueel coderen in een effecientere codec (H264) en deze streams dan aanbieden aan klanten (na controle op wie recht heeft op welke content).

Zijn er Belgische Tweakers die hier inzicht in kunnen geven? Als het ooit tot een rechtzaak komt, de huidige content monopolisten zullen het hier zeker niet bij laten zitten, dan moet de rechter toch eerst weten hoe dit technisch allemaal werkt? Denk aan alle gerelateerde rechtzaken .Geenstijl versus playboy. Brein vs piratebay .. etc etc.
De nuance van de waarheid is vaak te vinden in de technische details. Uit hashes kun je geen content te voorschijn toveren tenzij je Jan Sloot heet. Maar net zoals Jan Sloot iedereen wijsmaakte dat hij een hele speelfilm op 64 kb kon opslaan kun je dit 99,9% van de rechters in Belgie en Nederland prima wijsmaken. Die snappen daar toch niks van. En Brein werkt meestal ook alleen maar met die rechters die ze makkelijk naar hun hand kunnen zetten (omkoping of makkelijk te manipuleren want geen technisch inzicht)

Als Bhaalu ook maar een kleine technisch foutje maakt ... iets dat tegen de wet is ... dan hebben de andere content providers meteen genoeg grond om het te laten verbieden door de rechters.

Maar nu luisteren die rechters natuurlijk naar een leken uitleg ... en in die leken uileg lijkt alles legaal te zijn. Echter de Bhaalu website legt nergens uit hoe het de streams technisch werken (laatste keer dat ik keek vond ik niks) en dat is al meteen een indicatie dat ze met iets semilegaals bezig zijn ...

Kortom, een technische analyse zou wel handig zijn. Dan weet iedereen teminste precies waar we aan toe zijn.
De meeste nieuwswebsites in Belgie denken dat deze Bhaalu zotac kastjes effectief aan het opnemen zijn en dat dan uploaden.
Maar is dit eigenlijk wel zo? Of heeft Bhaalu gewoon een zooi servers met tv tuners ... verklaard ook waarom ze geen HD aanbieden.

Zijn er Bhaalu klanten die wireshark eens een weekje wilt aangooien? De hoeveelheid upload naar de servers van Bhaalu kan ons na een week al vertellen of er uberhaupt iets geupload word. En vermits de Bhaalu box gewoon een zotac is met een linux os op ... een analyse van welke processen er draaien.

En nog iets? Een bhaalu box heeft helemaal geen coax in ... dus hoe kan het signaal van een telenet of belgacom setup box in hemelsnaam bij de bhaalu box terecht komen? Over hdmi? Heeft die dan een hdmi input port ... en is het hdmi signaal van een setup box niet beveiligd met DRM? En als je setup box op stand by gaat word er geen signaal meer over hdmi verstuurd. En hoe kan de bhaalu box nu de setup box bedienen als ze andere kanalen willen opnemen?
Of werkt het via het analoge TV signaal dat via hdmi terug naar de bhaalu box word verstuurd? Maar hoe zapt die box dan door alle kanalen heen, daar gebruik je normaal de afstandsbediening van de tv voor.

Kortom .. ik geloof er geen reet van dat die bhaalu boxen die bij bhaalu klanten staan ook maar iets van de data van de tv zenders uploaden. Hoe komt het tv signaal uberhaubt in de box terecht? Het telenet signaal zit op de coax kabel, zowel het digitale als het analoge. Hoe komt dat bij de bhaalu box terecht?

Eentechnische analyse is nodig ... want als bhaalu gewoon eigen servers hebben met tv tuners die het omzetten naar digitaal en dan uploaden naar de cloud en vandaar streamen naar alle klanten. Als dat het geval is. Is dat exact hetzelfde als dat ik het lokaal met mijn pc doe en dit dan naar een ftp server upload of naar een private torrent tracker en dan aanbied aan iedereen. Behalve dan dat ik er geen geld aan zou verdienen een bhaalu duidelijk wel, vereniging of niet.

Dit zou onrechtvaardig zijn .... een ook erg makkelijk te misbruiken zodat klanten nu opeens content krijgen waar ze niet voor betaald hebben.

Dit twitter uploader ... deed het in ieder geval zonder financieel gewin. Of dat nu moreel gezien juist is of niet ... in mijn ogen in ieder geval beter dan geld verdienen over de rug van anderen. Ook al zijn onze content providers nu eenmaal ook niet vies van wat oplichting (zie belspelletjes) ... beter content in hogere kwaliteit, on demand, en zonder DRM. Om dit te bereiken zal het spel toch eerlijk gespeeld moeten worden ... en niet zoals Bhaalu het doet. Wel zoals Netflix het doet.
Laatst gewijzigd door Kainiac 12 maa 2014, 21:55, in totaal 1 gewijzigd.
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Wow... veel vragen, en veel foutieve dingen die ik hier boven lees... (no offence)
Waarschijnlijk heeft Bhaalu ergens een aantal server staan met tv kaarten in. Die tv kaarten zijn aangesloten og
Dit verklaard ook waarom Bhaalu geen HD aanbied ...daarvoor moeten ze digitale streams te pakken krijgen. Dit neemt meer bandbreedte in beslag en is minder evident ... men zou het signaal van de sateliet of van Belgacom of Telenet moeten hacken. Immers op digitale streams kan DRM zitten en dit maakt het op grote schaal opslaan van al deze tv zenders 24 of 24 technisch een stuk ingewikkelder en lastiger dan gewoon alles analoog binnen krijgen en on the fly coderen naar digitaal, opslaan en naar de amazon cloud uploaden vanwaar alle klanten de content binnen krijgen.
Hier ontbreekt een stuk zin na "Die TV kaarten zijn aangesloten og..."?

Bhaalu neemt momenteel de streams binnen via TV Vlaanderen, die zijn al digitaal en niet versleuteld (vrij hardwarekeuze, geen DRM)
Er is dus geen sprake van analoog naar digitaal omzetting...
HD aanbieden kan ook perfect, ze moeten dit gewoon nog implementeren. (want in het TVV pakket zitten ook die HD zenders).
Het brengt gewoonweg meer bandbreedte teweeg, en daar moet technisch/financieel ook iets tegenover staan, laat staat dat hun software op de boxen ook aanpassingen moet krijgen (die trouwens nog maar een aantal weken geleden gereleased is)

Het klopt wat je zegt: er wordt niets P2P gestreamd van gebruiker tot gebruiker.
Voorlopig komt alles uit de Bhaalu cloud server, maar misschien in de toekomst gingen ze P2P toepassen, indien de Bhaalu boxen intern geheugen zouden hebben.
Mijn box heeft geen geheugen, buiten een paar GB flash voor de software.
Het telenet signaal zit op de coax kabel, zowel het digitale als het analoge. Hoe komt dat bij de bhaalu box terecht?
Via de cloud dus... Je moet zelfs fysiek geen coax in de buurt van jouw tv hebben, gewoon een geldig abonnement (tv vlaanderen, belgacom, snow, scarlet, telenet etc...) en een internetverbinding.
En hier komt de aap uit de mouw. Kennen jullie die twitter uploader nog die gepakt is geweest? Die nam de meest populaire vlaamse tv shows digitaal in 720p op en verspreide ze via bittorrent. Vervolgens ging hij zichzelf adverteren via twitter.
Niets uit de mouw, die kerel verspreidde de content aan IEDEREEN, ook diegenen die geen geldig tv abonnement hebben en dus ook geen recht hebben om die programma's te mogen bekijken.
Ik betaal mooi elke maand mijn TV Vlaanderen abonnement, en hoe ik naar die programma's kijk waar ik recht op heb is toch mijn zaak?
Bhaalu laat alleen leden toe die een geldig bewijs inleveren van betaling/contract met een Vlaamse televisie distributeur.
Maar ik zou de content industrie in Belgie graag zien evolueren naar iets ala Netflix waarbij er samenwerking is ... en niet een gevecht zoals nu aan het gebeuren is.
Die samenwerking is er, in de vorm van "Stievie". Maar als er een derde partij tevoorschijn komt die Bhaalu heet, en het veel beter aanpakt, dan staan plots al die initiatiefnemers van Stievie op hun achterste poten.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Inderdaad, met bhaalu kan je tenminste tv kijken hoe wie wat en wanneer je wilt. Zij moeten geen idiote reclamefilmkes maken alla telenet van mensen die op reis gaan en vergeten zijn hun digicorder te programmeren. Als ik een serie ontdek en die loopt al 2 maand, dan kan ik deze netjes terugbekijken. Daar kunnen vele traditionele partijen nog eens over nadenken.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

in de toekomst gingen ze P2P toepassen
Dan zouden ze zeer zeker opnames delen, kopieren.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Dan zouden ze zeer zeker opnames delen, kopieren.
Ja natuurlijk, dat doen ze nu toch ook? Weliswaar komende uit de Amazon cloud die zij afhuren, maar zolang de Bhaalu gebruiker kijkt naar waar hij recht op heeft, maakt het toch niet uit vanwaar die stream komt?
Het is een gesloten community waar je enkel in mag zitten met een geld abonnement, dus of ik nu naar "Thuis" kijk vanop een Amazon server, waar Bhaalu het originele bestand op zet, of P2P stream vanaf een paar andere Bhaalu boxen die "Thuis" lokaal hebben opgeslagen een paar uur voordat ik er naar wil kijken, het blijft "Thuis" waar ik voor heb betaald met mijn tv abonnement. (en dan is "Thuis" juridisch gezien nog een slecht voorbeeld, want dat is de openbare omroep, en ik heb die soap al half betaald via mijn belastingen)

Uiteraard is dat P2P verhaal nog niet aan de orde, gezien de boxen geen opslag hebben.
Ik had verstaan dat dit binnenkort mogelijk was door enerzijds nieuwe boxen met meer geheugen, of door een "oude" box een externe USB opslag mogelijkheid te geven.
Kainiac
Plus Member
Plus Member

Sorry ik was nog aan het editen. Heb al wat foutjes eruit gehaald.

Maar het is toch waar dat de meeste nieuws artikels uit België die over Bhaalu gaan vermelden dat Bhaalu klanten uploaden terwijl dit een leugen is. Momenteel in ieder geval.

Hier bijvoorbeeld --> http://www.diskidee.be/2013/07/04/tv-pr ... alu/32139/
Net zoals bij andere bhaalu-gebruikers downloadt jouw bhaalu-box niet alleen data, maar uploadt die ook. Omdat je in feite programma’s opneemt, zit er bij het bekijken van live-uitzendingen daardoor een vertraging van ongeveer twee minuten op.
Gelijkaardige misvattingen vind ik bij de meeste nieuwsberichten terug. Da's dan toch gewoon niet hoe het werkt?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In de praktijk argementeren zij natuurlijk dat je met je tv abbo enkel hebt betaald voor het signaal op de kabel, en niet voor de series die de zenders daarop uitzenden. Die zou je moeten bekijken wanneer ZIJ dat willen. Deze oorlog is al ns uitgevochten bij het begin van het VHS tijdperk (enfin, Betamax toen), en verloren door de zenders.

In-huis opnemen kunnen ze niet meer controleren, maar buitenshuis opnemen proberen ze nu met een nieuwe oorlog uit te roeien; enfin, de versies waar zij geen geld aan verdienen. Want met net gemist (veel te duur en veel te beperkt), ooit gemist, stievie (te duur), etc mag het van hen wel. Enfin, en dan nog niet voor alle series want streaming rechten zijn blijkbaar verschillend van uitzendrechten.

Met Bhaalu heb je gewoon alles. Een "ooit gemist" dus, maar zonder tijdsbeperkingen, beperkingen qua welke series wel en niet, ...
En uiteraard gaan de gevestigde waarden daartegen vechten. Ze zouden beter vechten tegen de stupide opsplitsing van die rechten, die enkel dient om meer winst te te maken, zonder het belang van de consument in het oog te houden.
Hetzelfde verhaal als papieren en ebook versies van hetzelfde boek; waarom zou ik daar 2x voor betalen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer

svenska schreef: Ja natuurlijk, dat doen ze nu toch ook? Weliswaar komende uit de Amazon cloud die zij afhuren, maar zolang de Bhaalu gebruiker kijkt naar waar hij recht op heeft, maakt het toch niet uit vanwaar die stream komt?

Het is een gesloten community waar je enkel in mag zitten met een geld abonnement, dus of ik nu naar "Thuis" kijk vanop een Amazon server, waar Bhaalu het originele bestand op zet, of P2P stream vanaf een paar andere Bhaalu boxen die "Thuis" lokaal hebben opgeslagen een paar uur voordat ik er naar wil kijken, het blijft "Thuis" waar ik voor heb betaald met mijn tv abonnement. (en dan is "Thuis" juridisch gezien nog een slecht voorbeeld, want dat is de openbare omroep, en ik heb die soap al half betaald via mijn belastingen)

Uiteraard is dat P2P verhaal nog niet aan de orde, gezien de boxen geen opslag hebben.
Ik had verstaan dat dit binnenkort mogelijk was door enerzijds nieuwe boxen met meer geheugen, of door een "oude" box een externe USB opslag mogelijkheid te geven.

1. Deze uitzondering op het exclusieve recht van de rechthebbende geeft privépersonen de toestemming om geluids- en audiovisuele werken op een analoge of digitale drager (zoals cd, dvd, harde schijf, usb-stick, video- of audiocassettes) te reproduceren, voor zover de reproductie gebeurt in familiekring en voor strikt privégebruik.
Niemand mag deze reproductie delen. Ik vraag mij af hoe ze het doen maar om goed te zijn zouden dus alle zenders voor(zogezegd door) jou opgenomen moeten worden in de cloud. Dat wil nog niet zeggen dat dit opgenomen bestand met anderen gedeeld mag worden. Dus p2p is volgens mij wel een probleem aangezien het net dat is wat je dan gaat doen of niet?

2. http://datanews.knack.be/ict/opinie/col ... 072995.htm punt 3.
Iedereen stuurt dus video recording hardware aan... er worden geen opnames gedeeld, het is niet zoals in een copy center.

Dus tenzij je in rechte lijn werkt : [jouw bhaalu box] ----> [rechtsreeks alles opnemen via bhaalu opname apperatuur/software van]--->[TVV,..]
worden die opnames vermenigvuldigd/gedeeld buiten je prive.
Door wat of wie? De software van rightbrain die de leden van bhaalu gebruiken? Wie zou er in geval van p2p in de fout gaan? De maker van de software die het mogelijk maakt? Of de gebruiker die zijn opname deelt via p2p? Vergeet niet dat een gesloten gemeenschap met lidgeld geen vrijgeleide is he :)

Allez dat is toch wat ik begrepen heb van "p2p" en waar het zou kunnen botsen met de lijntjes waar bhaalu binnen moet zien te blijven.
En daarom denk ik dat de kans dat het echt p2p gaat worden toch wel klein is.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Kainiac
Plus Member
Plus Member

Maar ze zeggen hier dat er in de bhaalu players niet eens harde schijven zitten ... en zelfs al zouden die er wel in zitten, die zotac boxen kunnen helemaal geen opnames maken al zouden ze het willen. Dat kan alleen een setup box van Telenet of Belgacom of een tv tuner kaart die je in je computer stopt en er vervolgens een coax kabel met analoog tv signaal op aansluit.

Conclusie: Alle content komt van TV Vlaanderen, word opgedeeld in programma's en word op demand naar klanten gestreamd via de cloud servers van amazon .. als TV vlaanderen opeens de lucht uit zijn werkt Bhaalu alleen nog met oude programma's (die al opgenomen zijn) en werkt de live TV onmiddellijk niet meer.

Is dat moreel gezien fout? Nee natuurlijk niet want zoals terecht al opgemerkt, Bhaalu controleert de facturen van hun klanten en zorgt dat mensen alleen toegang krijgen tot de content waar ze recht op hebben en die ze ook prima via de set up box van Telenet zelf kunnen opnemen.

T'is niks anders als dat een heel dorp tegen Jefke zegt: Jefke wij geven u toestemming om alle TV programma's voor ons op videoband op te nemen ... en wij komen dan af en toe de band halen van het programma dat we willen zien. Jefke: Ah maar ontvangt zij zelf dit programma's wel. Dorp: Ah ja.... kijk hier is het bewijs (toont factuur van kabel)

Maar het zou wel netter zijn als Bhaalu duidelijk hun klanten vertelt hoe het technisch in elkaar steekt ... en niet gaat beweren dat klanten zelf tv zenders uploaden. Nee, klanten geven toestemming dan Bhaalu voor hun opneemt wat ze zelf ook zouden kunnen opnemen ....
Laatst gewijzigd door Kainiac 12 maa 2014, 23:28, in totaal 1 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik ken het exacte argument niet, maar het zal wel iets zijn in de zin van:

Als je een programma op een bepaalde zender had kunnen zien, maar
- de tv stond niet op of je was niet thuis
- je was iets anders aan het bekijken (en de recorder was bezet met nog andere programmas)
- je had er niet van gehoord maar leert het kennen via een latere aflevering
- ...
En je had op dat moment het KUNNEN zien/opnemen/... omdat je een tv abbo had,
Dan geven zij je toegang tot een opname die zij in jouw plaats gemaakt hadden.
En aangezien je de opname eventueel zelf ook had kunnen maken, vinden zij dat je er dus recht op hebt om die te bekijken.
Een recorder in de cloud die alle programmas opneemt "just in case" je iets gemist had.

Dat lijkt me de waarschijnlijke argumentatie.

sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Een kleine noot bij de gedachte dat alle content van TV Vlaanderen komt: ik als Telenet digitaal klant met een "TV met een kaartje" (CI+ module) bekijk ik de Vlaamse Discovery Channel.

Aangezien TV Vlaanderen enkel de Nederlandse Discovery Channel (en dus niet de Vlaamse) in haar zenderaanbod heeft werd deze geschrapt bij Bhaalu voor wie een Telenet abonnement heeft.

Recent echter is de Vlaamse variant via Bhaalu beschikbaar, en hierop was afgelopen weekend ook een melding te zien van een Telenet interface (lees: Digicorder/-box interface).
Telenet klanten krijgen dus effectief enkel de zender te zien waarvoor ze betalen (VL variant) en grappig genoeg nu ook via hardware van Telenet.

Bhaalu heeft dus ergens zelf de minstens dezelfde apparatuur/abonnement staan als de Bhaalu-gebruiker.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kainiac schreef:Maar het zou wel netter zijn als Bhaalu duidelijk hun klanten vertelt hoe het technisch in elkaar steekt ... en niet gaat beweren dat klanten zelf tv zenders uploaden. Nee, klanten geven toestemming dan Bhaalu voor hun opneemt wat ze zelf ook zouden kunnen opnemen ....
Waar heb jij gelezen dat Bhaalu beweert dat de klanten zelf uploaden??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

waarom stellen jullie je technische vragen niet rechtstreeks aan Bhaalu zelf in plaats van te gissen?

naar Yuri of Jorien of Erik Duyck of Luc Cardinaels

voor de laatste 2 is dat naar @rightbrain.com
bartman
Elite Poster
Elite Poster

om dan zelf toch ook hier iets te vragen

stel dat er 4000 Bhaalu leden zijn waarvan er 2500 met een Telenet abonnement. En stel dat we het over een zender hebben die enkel beschikbaar is voor zij met een Telenet abo. Neemt Bhaalu dan 2500 x hetzelfde programma op of nemen ze dat maar 1x op en kunnen al deze 2500 mensen als ze dat zouden doen tegelijkertijd naar dat programma kijken en elk van die 2500 kijkers zou individueel kunnen pauzeren voor en terug spoelen?
philippe_d
Moderator
Moderator

Ze nemen dat natuurlijk maar één keer op.
Eventueel enkele copiën op verschillende servers als back-up.

En natuurlijk kunnen elk van die 2500 kijkers individueel kunnen pauzeren en voor & terug spoelen, dat is de definitie van streamen.
Als je thuis op je Media server muziek hebt staan, kan je deze muziek toch ook gelijktijdig beluisteren op verschillende toestellen, inclusief pauzeren voor & terug spoelen, toch?

Belgacom nPVR werkt eigenlijk op dezelfde manier: zij nemen 24/24 alles streams op (die via nPVR beschikbaar zijn), en bewaren deze opnames gedurende x aantal dagen.
De klant kan dan ook de programma's - die hij zogezegd "opgenomen" heeft - terug bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

sirWard schreef: Recent echter is de Vlaamse variant via Bhaalu beschikbaar, en hierop was afgelopen weekend ook een melding te zien van een Telenet interface (lees: Digicorder/-box interface).
Telenet klanten krijgen dus effectief enkel de zender te zien waarvoor ze betalen (VL variant) en grappig genoeg nu ook via hardware van Telenet
Ik vraag me af hoe ze dat opnemen. Er zit er toch een protectie op het HDMI-signaal van een digibox ? Op internet raden ze meestal aan om het om te zetten naar analoog en dan opnemen, terug naar digitaal. Ofwel nemen ze op van een Scart.
Vermoedelijk is het niet simpel want dit is het enige signaal dat niet van TV Vlaanderen/satelliet afkomstig is. Of niet ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

protectie op het hdmi signaal? De slingbox werkt toch ook op telenet.... en daar kan je ook met opnemen/streamen. Ik denk dus dat bhaalu met een slingbox iets werkt, die het beeld streamt naar amazon
Laatst gewijzigd door bambipower 13 maa 2014, 19:39, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Mark, die beveiligingen zoals HDCP stellen niks voor. Uiteindelijk valt elke technologie te omzeilen/kraken zodat je de bron toch kan aftappen:
https://tweakers.net/nieuws/62862/eenvo ... iging.html
http://originaltrilogy.com/forum/topic. ... pic/15179/
Afbeelding
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer

De bron is het niet echt, de bron is de transport stream.
Wat je eventueel kunt aftappen is dat wat naar je scherm gaat, maar dat is ongecomprimeerde video, om het op te slaan zul je het opnieuw moeten comprimeren, en verlies je weer aan kwaliteit.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Heeft die Vlaamse Discovery ondertitels ingebakken bij Bhaalu?

Ik weet niet of Bhaalu het aan en uitzetten van subs ondersteunt..?
svenska
Elite Poster
Elite Poster

Je kan geen subs aan of uitzetten bij Bhaalu...

Sent from my iPhone using Tapatalk
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Stel iemand had nog geen tv abonnement bij, laat ons zeggen Telenet, tot vandaag. Hij sluit vandaag zijn bhaalu aan en markeert een serie als favoriet , dan kan hij toch naar opnames kijken uit de periode toen hij nog geen tv abonnment had? Is dat legaal ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

De vraag is of ze het ook echt wel nakijken wat er op de pdf staat die je door stuurt. Ik heb uit heel mijn Telenet factuur maar een klein stukje uitgeknipt, heb dat verstuurd als pdf in attach en binnen de 2 minuten kreeg ik een mail terug waarin ze mij schreven dat ik nu correct geregistreerd was.

Ik weet niet, maar mij lijkt dat een auto bot... Wie weet wat ik in de pdf had kunnen zetten. :)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

bartman schreef:Stel iemand had nog geen tv abonnement bij, laat ons zeggen Telenet, tot vandaag. Hij sluit vandaag zijn bhaalu aan en markeert een serie als favoriet , dan kan hij toch naar opnames kijken uit de periode toen hij nog geen tv abonnment had? Is dat legaal ?
zo werkt het volgens mij niet. Je moet je opnames opbouwen.

Ik weet niet, maar mij lijkt dat een auto bot... Wie weet wat ik in de pdf had kunnen zetten.
Liegen en bedriegen kan je op verschillende plaatsen. De gemiddelde mens houdt zich daar niet met bezig. Je kan tvvlaanderen ook ontvangen zonder betalen, als je aan cardsharing doet. En zo zijn er duizende voorbeelden waar je kan bedriegen
de koe zegt boe
bartman
Elite Poster
Elite Poster

We zullen de proef eens doen en de volgende keer stuur ik een keukenrecept in pdf op...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Gegarandeerd ga je alleen Njam! kunnen kijken dan :D.
philippe_d
Moderator
Moderator

bambipower schreef:
bartman schreef:Stel iemand had nog geen tv abonnement bij, laat ons zeggen Telenet, tot vandaag. Hij sluit vandaag zijn bhaalu aan en markeert een serie als favoriet , dan kan hij toch naar opnames kijken uit de periode toen hij nog geen tv abonnment had? Is dat legaal ?
zo werkt het volgens mij niet. Je moet je opnames opbouwen.
Inderdaad, alle opnames worden opgebouwd vanaf het ogenblik dat je aansluit bij Bhaalu.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

bartman schreef:We zullen de proef eens doen en de volgende keer stuur ik een keukenrecept in pdf op...
Ga niet werken volgens mij, want men Bhaalu is altijd maar geldig tot op den dag dat er op het factuurtje staat ;) Dus wordt degelijk uitgelezen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Denk het ook hoor, zullen wel een of andere software hebben dat de verschillende layouts erkent
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Of een aapje die alles gaat controleren :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Kainiac
Plus Member
Plus Member

Okay, hoe Bhaalu werkt is nu wel duidelijk.

Dan blijft er een belangrijk punt over. Op elke nieuwswebsite in Nederland en Belgie die heeft bericht over Bhaalu lees ik het volgende:

Deze quotes komen van de 5 nieuwsberichten die Tweakers.net heeft besteed aan Bhaalu.
Tweakers.net is een website die zich normaal niet laat vangen door leugentjes of iets wat technisch niet kan. Meestal doordat er altijd wel genuanceerde reacties onder het artikel komen, waarna er soms een discussie losbarst en het artikel een update krijgt.

http://tweakers.net/nieuws/92782/dienst ... delen.html
In België is de nieuwe dienst Bhaalu van start gegaan die gebruikers in staat stelt alle programma's op tv uitgesteld te kijken. Ze nemen daarvoor zelf programma's op, die vervolgens automatisch gedeeld worden met andere gebruikers.
Die groep gebruikers deelt hun opgenomen programma's via internet automatisch met elkaar, zodat gebruikers niet alleen de door henzelf opgenomen content, maar in theorie alle programma's en films kunnen kijken.
Uit de reacties onder dit artikel blijkt dat velen denken dat Bhaalu klanten zelf opnames maken en deze delen via internet:

"Die groep gebruikers deelt hun opgenomen programma's via internet automatisch met elkaar"

Ik ben bang dat je hiermee wel heel snel door je datalimiet heen bent. Als je telenet hebt, zelfs het hoogste abo, ga je na een bepaalde hoeveelheid data geknepen worden. Het hangt er natuurlijk vanaf wanneer de data gebruikt word hoe snel dat is maar dat zal in dit geval juist in de piek-uren zijn want dan willen mensen TV kijken. Dan zit je na grofweg 200GB al aan de limiet, en elke dag continu dit streamen bovenop je eigen gebruik (je hebt niet voor niets het snelste abo dus zal je flink downloaden) ga je daar zeker wel overheen.

Leuk idee maar voor Belgie misschien niet zo handig. Zal in Nederland een stuk beter werken zonder de limieten.

Volgend nieuwsbericht

http://tweakers.net/nieuws/92901/vrt-en ... haalu.html

Hier blijkt uit de reacties wel dat er mensen zijn die door hebben dat Bhaalu hun servers alles voor je opnemen en dat de kastjes alleen afspelen.
Bhaalu is een videorecorder in de cloud, mensen die het gebruiken doen dus niks wat nog niet kon. Zonder tv-abonnement geen Bhaalu, dus voor de content is gewoon betaald. Behalve "het is illegaal" heb ik hen nog geen deftige reden weten geven, waarom dit niet en een HDD recorder wel? Omdat ik dan op een tablet kan kijken? Ik heb aan de VRT nooit toestemming gevraagd om hun series of films op te nemen, dat beslis ik lekker zelf toch wel?
Reclame overslaan willen ze later ook introduceren, en daarvoor gaan ze wel in gesprek met de zenders.
De omroepen komen zelf met een app, die terug in de tijd laat kijken (weliswaar beperkter dan Bhaalu) en die je live laat kijken (wat bij Bjaalu niet kan), dit is dus gewoon een dienst dwarsbomen die voor veel mensen misschien interessanter zou kunnen zijn.
Volgend bericht

http://tweakers.net/nieuws/94095/vlaams ... haalu.html
Daarnaast worden zij in een groep geplaatst met personen in hun omgeving. Alle leden in een groep delen hun opnames automatisch, zo kan iedereen naast zijn eigen opnames ook de opnames van andere leden terugkijken.

Opnieuw lijkt het alsof leden hun opnames delen .... maar technisch gezien is dit natuurlijk niet zo. Dat Bhaalu gebruikt maakt van "groepen in de omgeving" is technisch gezien helemaal niet nodig ... maar zo krijgt het toch meer een tintje van een lokale vereniging die 1 persoon aanstelt om alles voor hun op te nemen en dan met iedereen die dit wil (en bewijst al te betalen voor de content) deelt.

De hoogste genoteerde reactie is deze:
De reden dat je bijv niet alle zenders kan opnemen met een digicorder is onzin, je kan evengoed 10-talle digicorders aanschaffen/huren en hiermee zowiezo toch alles opnemen en afspelen in huishoudelijke kring . Legaal perfect in orde. Technisch en praktisch gezien waarschijnlijk een chaos naast je TV met alle bedradingen 8)7
Volgens Europese en Belgische wet mag je een persoonlijke copie maken (wat we vroeger al veel deden met een videorecorder) Het feit dat dit bij jou thuis MOET gebeuren is niet gespecifieerd in de wet ,zolang je maar recht hebt op het signaal en je ervoor betaalt hebt.

Wat bhaalu (de feitelijke vereniging ; dus niet de commerciele firma) dus doet is, is hardware en de nodige infrastructuur voorzien om jouw zenders (waar je legaal recht op hebt om te zien en waarvoor je dus een tv abonnement moet voor afsluiten) op te nemen. In feite wordt er niet geshared tussen gebruikers. Indien nodig zouden ze zelfs voor iedere gebruiker de persoonlijke opnames kunnen bijhouden maar dit vergt meer storage in de cloud en zal dus de abonnementsprijs enkel maar verhogen. En dan nog, technisch deduplicatie/single instancing op data block niveau, wordt dit ook nog aanzien als sharing ?

Het feit dat je met bhaalu ook in het buitenland kan kijken, is net hetzelfde verhaal als dat je vroeger je videocassette zou meenemen naar het buitenland, en daar naar jouw favoriete programma zou kijken. Je kan evengoed vandaag de dag, ook een opgenomen programma op videocassette digitaal rippen en op een persoonlijke nas/storage/cloud zetten die enkel door jou via het publieke internet toegankelijk is.

Bhaalu heeft een serieus onderscheid gemaakt tussen de feitelijke vereniging (waar de klanten lid van worden) en de commerciele belangen. De bhaalu commerciele firma licensieert hun software aan de feitelijke vereniging voor de backend kant (draaiende in the cloud)
en voorzien ook de nodige software/hardware om de opnames te bekijken op TV/tablet/PC....
De feitelijke vereniging maakt geen enkele winst voor het opnemen van jouw legale zenders.
Het lidgeld van 5EUR dat je betaalt is voor het huren/bekostigen van de nodige apparatuur die de feitelijke vereniging huurt bij een cloudprovider.

Bhaalu heeft er meer dan 2 jaar over gedaan om dit juridisch allemaal correct na te kijken.
Ze staan er zelfs op, dat de aangekochte hardware wordt terugbetaald indien ze juridisch toch teruggefloten worden.

Het feit dat hun reclame campagnes ontegensprekelijk worden geweigerd op de commerciele zenders is walgelijk. De commerciele zenders spelen hierdoor zelf voor rechter ! terwijl ze zelfs nog niet eens aangeklaagd werden. Zelfs Belgische politiekers hadden direct hier een mening over zonder zelfs de kern van de problematiek in detail na te gaan.

Niettegenstaande de hele heisa, is hun product zeer goed. Ik ben dan ook een tevreden gebruiker.
Het verandert de manier van tv kijken volledig !
Hieruit blijkt duidelijk dat deze persoon er het fijne van af weet en niet denkt dat opnames over P2P worden gedeeld.

Volgende artikel:
http://tweakers.net/video/8521/bhaalu-d ... ienst.html

Hyperbart weet hoe het zaakje in elkaar steekt.
Het concept is eigenlijk (voor zover ik het begrepen heb) dat je in een soort van "wijk"/gemeenschap stapt en je lid maakt. Binnen die gemeenschap van Bhaalu gebruikers is alles wat persoon X heeft opgenomen benaderbaar voor de gemeenschap op voorwaarde dat gebruiker toegang heeft tot het kanaal waarop jij het hebt opgenomen. Het is dus niet zo dat als X een filmabonnement heeft (je weet wel, met van die filmkanalen) en hij neemt een film op, dat gebruiker Y, die alleen maar een basis abonnement bij Telenet of Belgacom (of een andere TV-aanbieder) heeft, die film zal kunnen kijken.

Je moet het echt als cloud videorecorder zien, wat je opneemt is benaderbaar voor de anderen als zij dat kanaal ook hebben in het aanbod van hun conventionele TV-aanbieder. Er zitten wel limieten op qua dagen (30 en 90 dagen afhankelijk van wat voor opname).

Het doel is dus, dat als je een zo groot mogelijke maar niet te grote gemeenschap hebt, dat door het feit dat iedereen wel eens alle programma's minstens één keer zal opgenomen hebben, jij eender wat kan kijken wat je wil... Statistisch gezien zullen ze daar ook in slagen omdat de kans dat een bepaalde gebruiker in jouw gemeenschapje een bepaald programma heeft opgenomen groot genoeg is. Heel uitzonderlijk (als de gemeenschap net niet groot genoeg is om twee mensen met dezelfde interesse voor dat bepaalde programma EN een van die twee niet opgenomen heeft) zal je misschien toch nog een programma tegenkomen wat je niet meer kan bekijken.

Bhaalu heeft ook plannen om in Nederland kort na Belgie van start te gaan...
Hyperbart linkt naar http://www.standaard.be/cnt/dmf20131122_00852808

en verder op staat een ander artikel van de standaard met deze quote
Het nieuwe platform laat gebruikers onder meer toe om hun opnames onbeperkt in de cloud op te slaan en die via Facebook en Twitter aan elkaar aan te raden.
Dit zit al dichter bij de waarheid ... maar "laat gebruikers toe om HUN opnames onbeperkt op te slaan" is toch wel technisch gezien iets anders als Bhaalu neemt de programma's voor de gebruikers op op hun servers en laat gebruikers toe om links te delen via social media.

"HUN opnames" lijkt te zeggen dat deze klanten zelf een opname maken maar dat is dus niet waar.

Ik weet het ... ik zit misschien te muggeziften maar het maakt wel degelijk iets van verschil in hoe hier over gesproken word door voor en tegenstanders van bhaalu en mensen die nog niet weten wat het precies inhoudt.

Laatste artikel op Tweakers: http://tweakers.net/nieuws/94814/rechtb ... grond.html
Met Bhaalu is het mogelijk om, na het aanschaffen van de bijbehorende Box, tv-programma's op te nemen. Opgenomen programma's worden via internet automatisch gedeeld met andere Bhaalu-gebruikers in de buurt, waardoor men elkaars opnames kan bekijken. Standaard is het mogelijk om programma's tot 30 dagen terug te kijken.
Dit is ook weer op verschillende manieren te interpreteren ... "Met Bhaalu is het mogelijk om, na het aanschaffen van de bijbehorende Box, tv-programma's op te nemen" ... ook zonder deze box ... via welke online device dan ook kun je streams bekijken ....

"Opgenomen programma's worden via internet automatisch gedeeld met andere Bhaalu-gebruikers in de buurt, waardoor men elkaars opnames kan bekijken"

In de eerste zin stond dat je een box nodig had om tv programma's op te nemen. En nu staat er dat die opnames vervolgens via internet automatisch gedeeld worden.

Dit wijkt naar mijn mening veel te veel af van hoe het echt werkt.

Belgische artikels dan. Ik heb gezocht op "Bhaalu review" op google.be met pagina's uit Belgie. Ik plaats wat quotes uit de eerste 5 links.

http://www.fwdmagazine.be/fwd/152069/review-bhaalu/
Bhaalu maakt tv-kijken terug makkelijk en stressvrij, want met bhaalu neem je gewoon alles op zodat je nooit iets hoeft te missen. Eigenlijk is het dus een ‘catch-all’ videorecorder. Omdat alle opnames in de cloud en op de genetwerkte bhaalu boxes staan, spreken we ook wel van een netwerkvideorecorder.
Technisch gezien ONJUIST! Er staan GEEN opnames op genetwerkte bhaalu boxes, die dingen hebben nog geen harde schijven.

http://www.fwdmagazine.be/fwd/152381/wa ... an-bhaalu/
De Bhaalu-videorecorder verandert de manier waarop je televisie kijkt behoorlijk radicaal. De zenders die in je televisieabonnement zitten, worden volledig continu opgenomen op de servers van bhaalu. Een opname zelf programmeren is dus niet langer noodzakelijk
Dit klopt wel.

http://www.zdnet.be/review/152622/uitge ... lu-mobiel/

Hier staat niks in over hoe het werkt, alleen verschil tussen stievie en bhaalu.

http://www.diskidee.be/tag/cloud-computing/
De programma’s die je opvraagt moeten ergens vandaan komen. Ze worden gestreamd vanuit gemeenschappelijke cloud servers en bhaalu boxes van andere gebruikers
Opnieuw onjuist .. naar mijn weten maar ik kan fout zijn (daarom ook mijn vraag naar een technische analyse) streamen bhaalu boxes NIET naar andere gebruikers. Dit zou alleen maar kunnen als meerder gebruikers hetzelfde programma op hetzelfde moment zien en ook nog eens aan doorspoelen naar exact hetzelfde stukje tijd. Wat dan door een box gedownload word kan ook weer worden geupload via het P2P principe om de cloud te ontlasten. Maar dit zou alleen maar werken als elke keer als je een stream opstart de HELE stream gedownload word ... en dat is niet het geval. Alleen de data pakketjes terug uploaden die je op dit moment nodig hebt is zinloos want zelfs al kijken verschillende mensen hetzelfde programma ... niet iedereen zit op dezelfde plek te kijken. En de eerste 30 minuten beginnen te downloaden terwijl de klant bij minuut 31 begint is natuurlijk verspillende bandbreedte.

Het enige wat kan is dat wanneer klanten LIVE tv kijken via bhaalu dat hun devices dan ook via P2P aan het uploaden zijn. Iedereen is dan immers naar hetzelfde aan het kijken en niemand kan vooruitspoelen. Echter ik denk niet dat deze P2P functie gebruikt word .... wireshark analyse is nodig voor uitsluitsel.

http://www.diskidee.be/2013/07/04/tv-pr ... alu/32139/
Met de bhaalu box neem je continu alle zenders op waar je een abonnement op hebt
Neen! Met de bhaalu box kun je streams bekijken die door een centraal punt dag en nacht word opgenomen. Toch wel een verschil niet?
Het is een digitale videorecorder die tv-programma’s opneemt en ze opslaat in de cloud. Het gaat om een een gedeelde cloud videorecorder, wat betekent dat alle bhaalu kastjes samenwerken om content op te slaan.
Dit is toch allemaal onjuist? Ik heb wel gehoord van Bhaalu boxen met een SSD van 128 GB in ... maar worden die eigenlijk wel geleverd? En wat is het nut daarvan als zo'n Bhaalu box technisch niet in staat is om het tv signaal (kabel of sateliet) op te nemen?

Het enige nut zou zijn voor caching ... waar je een Bhaalu box een buffer van vele uren kan opbouwen zodat ook zonder internet men iets van content kan zien.
Of later ... dat Bhaalu boxen veel meer streams gaan downloaden dan de kijker effectief nodig heeft ... om zo ook P2P te gaan uploaden en de cloud te ontlasten. Iets wat volgens mij helemaal NIET nodig is. Het creert alleen een hoger data verbruik voor klanten, en de amazon cloud servers hebben meer dan genoeg bandbreedte beschikbaar. Bhaalu is geen netflix. Laat staan dat het technisch helemaal niet zo eenvoudig is en dat vele P2P connecties een internet verbinding heel traag kunnen maken. Zeker bij routers die maar weinig geheugen of processor kracht hebben. Elke extra udp of tcp verbinding kan het internet van de bhaalu klant dan iets trager maken en een hogere latency geven. Ook zonder router kan het opstarten van een torrent die verbinding maakt met 500 peers het internet van jezelf en alle andere mensen in huis rete traag maken. Het gebruikt heel agressief 100% van de bandbreedte en de vele tcp/udp verbindingen met alle peers die moeten worden opengehouden zorgen voor een snel hoger wordende latency en dus een trager reagerend internet.
Eigenlijk kijk je met bhaalu in uitgestelde tijd naar televisie als je een programma bekijkt op het tijdstip van uitzenden. Bhaalu werkt op een vergelijkbare manier als een peer-to-peer netwerk. De bhaalu-box is via het internet verbonden met de cloud en met andere bhaalu-boxes. Tijdens onze testperiode stond de content nog wel op cloudservers, maar de bedoeling is dat hiervoor de bhaalu-boxes grotendeels ingezet gaan worden.
Zegt wie? Als de bhaalu boxes hiervoor in de toekomst moeten worden ingezet dan moeten alle huidige boxen worden vervangen want die hebben geen INPUT mogelijkheden voor een tv signaal. Een videorecorder sluit je aan via scart kabel, een videorecorder met harde schijf ook ... of eventueel via coax als de recorder een tuner heeft. Digitale TV is beschermd met HDCP en valt alleen op te nemen via de setup box van de provider of via CL+ systemen. Telenet en Belgacom maken hier nog nauwelijks gebruik van als het uberhaupt momenteel al mogelijk is om digitale tv te nemen bij Belgacom of Telenet met je eigen setupbox via Cl+, dat weet ik niet.
Net zoals bij andere bhaalu-gebruikers downloadt jouw bhaalu-box niet alleen data, maar uploadt die ook. Omdat je in feite programma’s opneemt, zit er bij het bekijken van live-uitzendingen daardoor een vertraging van ongeveer twee minuten op.
Zegt wie? Voor ik geloof dat er ook maar een bhaalu box iets upload ... behalve misschien statistieken van wie naar wat kijkt ... wil ik hier bewijs voor zien.

Conclusie: Ik raakte vanaf de eerste berichtgeving over Bhaalu al in de war omdat technische concepten en "bij wijze van spreken" nogal door elkaar heen lopen op alle artikels die er al over Bhaalu geschreven worden.

Ik vind het zelf een mooi concept dat moraal gezien zeker niet illegaal is en de consument veel meer vrijheid bied dan om het even welk ander systeem.
Maar er moet dan wel een zeer goede controle bij Bhaalu plaats vinden!

Wat als men Bhaalu gebruikersnamen en wachtwoorden gaat delen via internet? Is hier een beperking op?
Als ik een factuur opstuur en vervolgens toegang krijg .. en 5 mensen in mijn familie heb. Kunnen die dan met 5 apparaten tegelijk verbinding maken en streams kijken? Zelfs vanuit het buitenland vanop verschillende ip adressen? Zo ja, dan is het delen van accounts met mensen die geen recht hebben op de content mogelijk.

Wat ook mogelijk is ... is klanten van bhaalu die streams weer doorgeven op internet waardoor de hele wereld kan meekijken.
Etc etc .... Bhaalu kan maar beter zien dat ze dit degelijk beveiligen en dat ze een goed systeem hebben om de facturen van klanten te controleren.
Een vervalste factuur opsturen kan nooit zo moeilijk zijn, maar zoals al opgemerkt .... cardsharing is bij sateliet ook mogelijk.

Echter het verschil is dat de controle op misbruik uit de handen van de content aanbieders word genomen en nu bij Bhaalu terecht komt.

Mijn ouders hebben digitale tv ... ik woon in Canada en ik mis belgische TV wel. Via uitzendinggemist kan ik de meeste Nederlandse tv wel zien. In Belgie is dat onmogelijk. Terwijl ik toch deel uit maak van mijn familie, daar nog altijd mijn eigen kamer heb. En wanneer ik in Belgie ben ook gewoon lekker digitale tv kijk.

Ik ga dus zeker aan mijn ouders vragen of ze klant van bhaalu willen worden ... en vragen of ze een factuur op kunnen sturen.
In de hoop dat ik dat via mijn canadeze provider op al mijn devices toegang kan krijgen tot belgische tv.

Wanneer het WK van Brazilie er aan komt zou ik graag de matchen van de rode duivels en van oranje willen zien.
Op de boerderij waar ik woon heb ik echter geen tv singaal .... en canadese televisie geeft helemaal niks om voetbal.

Mijn enige optie zijn internet streams. Yelo en stevie maken het hoogstwaarschijnlijk onmogelijk voor mensen in het buitenland. Ik heb een rot hekel aan geoip blocking want ik ben gewoon een Nederlandse staatsburger en mijn bedrijf betaald gewoon belasting in Nederland.
Dus ik heb recht om de uitzendingen van de Nederlandse publieke omroep te kunnen zien ... maar omdat ik in het buitenland zit word het mij onmogelijk gemaakt om dit volgens officiele kanalen te doen.

Bhaalu zou dan een hele mooi oplossing zijn ... zolang ik alleen maar 5 euro per maand moet betalen ... en niet een bhaalu box van 350 euro moet kopen. Want daar heb ik toch niks aan. Mijn bedrijf gebruikt flink wat hardware van zotac voor digital signage ... dus ik heb al een bhaalu box ... behalve dan het OS en de software.

Nogmaals een oproep voor een klant van Bhaalu om eens wireshark aan te gooien (forward al het router traffic naar je PC via iptables) en te kijken wat er nu eigenlijk word geupload ... behalve statistieken.

Thx
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

wat een uitleg, vol veronderstellingen... waarvan toch veel fout zijn

Stievie werkt ook in het buitenland, volgens mij zijn dan uw problemen opgelost :-D
Maar dan kan je uw eigen zotac box niet gebruiken :roll: , maar ben je ook niet afhankelijk van uw ouders hun tv abbo... (waardoor je de regels overtreed)
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dit is door ons al uitvoerig getest deze zomer : Bhaalu doet GEEN upload naar andere boxen of whatever. Alles gaat via de amazon cloud.

Telefonie = EDPnet + OVH
Kainiac
Plus Member
Plus Member

Waarom denkt iedereen dan van wel ... en gaat de helft van de nieuwsberichten hier ook vanuit?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Omdat Bhaalu het vroeger zo beschreef en omdat ze kunne terugvallen (!) op deze techniek dacht ik.
In elk geval : op een routerboard zie je geen noemenswaardige connecties naar buiten gaan als je naar Bhaalu kijkt. Dus vergeet dat maar snel.

Telefonie = EDPnet + OVH
Kainiac
Plus Member
Plus Member

Leuk, dan kan ik tot in de eeuwigheid in de comments van nieuwsberichten, de nieuwsberichten gaan verbeteren ...

't internet ... het is allemaal leuk tot je elke 3 regels tekst 15 minuten moet researchen voor je een beetje door krijgt of iets nu genuanceerd genoeg is om het waard te zijn om te lezen ....
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

ik heb dit in het begin ook eens gedaan.
switch ingesteld om al de traffic te forwarden naar bepaalde poort en dan bhaalu aangesloten.
zoals krisken zegt,enkel connecties naar amazon.

verder is de bhaalu nix anders dan een linux distro die automatisch een webbrowser opstart.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

TiTanium schreef:Ga niet werken volgens mij, want men Bhaalu is altijd maar geldig tot op den dag dat er op het factuurtje staat ;) Dus wordt degelijk uitgelezen.
Ik heb enkel geknipt uit mijn maandelijkse Telenet factuur, stond enkel de factuurdatum op en mijn naam. Geen andere aanwijzingen hoe lang mijn contract duurt met Telenet (maandelijks opzegbaar trouwens).

In de mail dat ik toen kreeg stond enkel dat ze regelmatig een nieuw bewijs van mijn betaling zouden vragen. Ondertussen toch al weer enkele maanden geleden.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Klopt, maar er komt een dag dat ze het ineens vragen en kan je alleen nog maar live kijken.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Heu, ja en ik snap het probleem niet zo... Wat wil je nu precies zeggen? :)
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”