Krijg AP niet aan de praat bij Telenet-config

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Overlaatst had ik iemand waarvan de Telenet router in de garage hangt waardoor het draadloos bereik ontoereikend is om de volledige woning te dekken. Een extender bracht geen soulaas. Gezien die mens overal bekabeld netwerk heeft, leek het mij piece-of-cake om een access point bij te plaatsen.
Niet dus :?
Het AP heeft enkele LAN-poorten en daarmee werkt alles zoals het hoort (met en zonder DHCP van het AP). Het probleem zit hem in het draadloze verhaal. Als ik de DHCP uitzet van het AP (wat volgens mij de beste optie is), dan lukt het gewoonweg niet om een draadloze connectie te maken (geprobeerd met 2 laptops en mjijn smartphone). Zet ik de DHCP aan in het AP (in een range waarin de router van Telenet geen adressen lijkt uit te delen), dan lukt dit evengoed niet (in de eventviewer zie ik dan een DHCPNACK melding verschijnen).
Het AP in mijn eigen netwerk pluggen (niet Telenet), en het werkt zoals verwacht. Ik heb dezelfde oefening ook nog eens geprobeerd met een router ipv een AP, maar daar compleet hetzelfde verhaal.

Ik vermoed dat ik de DHCP zou kunnen aanzetten van het AP, en deze op een ander subnet te zetten. Maar ik zou liefst 1 netwerk hebben waar alle toestellen vlotjes met elkaar kunnen babbelen...

Heeft er iemand een idee waarom zoiets triviaal als een AP niet wil lukken in deze setup? Ik heb zelf weinig ervaring met Telenet, maar de vorige keren dat ik zo iets deed, lukte dit wel...

Alvast bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De DHCP van dat AP moet in ieder geval uit staan.

Kan je trouwens connecteren op het AP als je je eigen PC een vast IP-adres geeft in de correcte range (standaard 192.168.0.x) ?

Kan je de TN router dan pingen (standaard 192.168.0.1) ?
khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Dat heb ik niet geprobeerd, als ik er volgende keer langsga, zal ik dit eens testen...

Maar nu ik er aan denk, op mijn laptop had ik een vast IP ingesteld om de initiële configuratie te doen van het AP. Dit kan dus de reden zijn waarom dat welk lukte via de LAN-verbinding.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ja, dit klinkt me idd alsof de telenet router de client niet ziet en geen adres geeft.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”