bankrekening

Plaats reactie
eboks
Starter
Starter
Provider

Ik was onlangs een enquete aan het invullen waar ze mijn gsm nummer vroeger, daar moest ik ook mijn deelname bevestiggen. Door dat te doen ging je blijkbaar ook akkoord om 8€ te betalen per week om gratis videos te kunnen downloaden. Dat was niet de bedoeling en ik zette dat contract meteen af, maar die €8 was natuurlijk wel weg. Ik vroeg of het mogelijk was deze te terug te krijgen en ze gingen akkoord het terug te storten. Ik vroeg of ze het meteen weer om mijn gsm wouden zetten maar dat ging niet. Dus ze vroegen dit: "Daar het om een buitenlandse overschrijving gaat, hebben wij naast uw rekeningnummer / naam rekeninghouder ook uw IBAN- en BIC/SWIFT-gegevens nodig."
Is het veilig om deze gegevens te geven of kunnen ze daar misbruik van maken? En wat bedoelen ze hiermee? :)
Alvast bedankt.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer
Provider

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

eboks schreef:"Daar het om een buitenlandse overschrijving gaat, hebben wij naast uw rekeningnummer / naam rekeninghouder ook uw IBAN- en BIC/SWIFT-gegevens nodig."
Is het veilig om deze gegevens te geven of kunnen ze daar misbruik van maken? En wat bedoelen ze hiermee? :)
Jouw IBAN- en BIC/SWIFT-gegevens is gewoon je rekening nummer, maar in Europees formaat.
Als je dat niet weet, heb je de laatste jaren toch op een andere planeet geleefd :-o

Ze hebben dat inderdaad nodig om jouw te kunnen betalen.
Maar .... er is wel een (klein) risico: een malafiede onderneming kan ook (ongevraagd) geld van je rekening nemen (SEPA domiciliëring)
Als dat zou gebeuren, kan je wel de betaling door de bank laten annuleren. Vandaar dat ik het een "klein" risico noem :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Naam rekeninghouden maakt niet uit, alleen moet je oppassen met al te overdreven grapjes.
"Mickey Mouse" en "Osama Bin Laden" geraken meestal niet door de filters :).

IBAN is gewoon uw rekeningnummer. Een malafide creditor kan inderdaad geld van uw rekening plukken.
Er zijn al paranoia topics hierover. In het kort:
- als je geen mandaat getekend hebt, krijg je altijd uw geld terug:
- ofwel van de creditor bank (die het bij de creditor terughaalt)
- ofwel van uw eigen bank (die het natuurlijk bij de creditor bank gaat halen)
- een malafide creditor moet eerst een bank overtuigd zien te krijgen om hem de mogelijkheid te geven SDD creditor te spelen...

BIC is vanaf 1/2 (SEPA End date) niet meer nodig. Alle banken vullen de BIC zelf aan (Bic enrichment geheten).
eboks
Starter
Starter
Provider

Ik ken er idd niet veel van aangezien ik minderjarig ben, ik zou ook niet weten hoe ik moet controleren of ze het daadwerkelijk teruggeven, of als ze er geld afnemen :P
Daarom twijfel ik ook of ik dat "kleine risico" wel zou nemen voor die 8 euro.
Zou er een andere manier zijn om dat geld terug te krijgen?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer
Provider

Die controle doe je op uw rekeningafschriften, die je sowieso best regelmatig nakijkt.
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

eboks schreef:Ik was onlangs een enquete aan het invullen waar ze mijn gsm nummer vroeger, daar moest ik ook mijn deelname bevestiggen. Door dat te doen ging je blijkbaar ook akkoord om 8€ te betalen per week om gratis videos te kunnen downloaden. Dat was niet de bedoeling en ik zette dat contract meteen af, maar die €8 was natuurlijk wel weg. Ik vroeg of het mogelijk was deze te terug te krijgen en ze gingen akkoord het terug te storten. Ik vroeg of ze het meteen weer om mijn gsm wouden zetten maar dat ging niet. Dus ze vroegen dit: "Daar het om een buitenlandse overschrijving gaat, hebben wij naast uw rekeningnummer / naam rekeninghouder ook uw IBAN- en BIC/SWIFT-gegevens nodig."
Alvast bedankt.
Misschien wat late reactie, maar dit lijkt me een schoolvoorbeeld van oplichting. Als je ook nog je rekeningnummer geeft aan die gasten is het hek waarschijnlijk helemaal van de dam. Beschouw die 8 euro als verloren en hou je rekening in het oog de volgende maanden.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:
Provider

Natuurlijk, laat ze dit maar bij xxx mensen doen. Die 8€ brengt goed op!

Niets ervan, je hebt eigenlijk geen risico als je je rekeningsuitreksels in het oog houdt, want het is duidelijk dat bij een malafide transactie je je geld toch terug krijgt en ze kunnen stoppen met hun zever.
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

heist_175 schreef: - een malafide creditor moet eerst een bank overtuigd zien te krijgen om hem de mogelijkheid te geven SDD creditor te spelen...
Alsof DAT een probleem zal zijn. :roll:
Mag een bank zomaar rechter spelen ? Trouwens, ze kijken blijkbaar zelfs niet of jouw handtekening op de aanvraag staat.
Kan ook niet tenzij creditor en debitor bank dezelfde zijn, dan beschikken ze normaal wel over je handtekening.
Of ze DAN zullen controleren is een andere vraag. Ik wil je gerust het antwoord geven. :eek:
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”