Satellietschotel kiezen

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Ik ben van plan de overstap ns te wagen naar satelliet voor de britse zenders te kunnen bekijken, aangezien telenet binnenkort bbc 3 & 4 duur betalend maakt.
Mijn initieel onderzoek kwam uit op het gebruik van een vlakantenne (is wat minder opzichtig vanwege huurcontract issue met verbod schotels en het feit dat het zuiden vooraan het huis is).

Ik dacht aan iets als selfsat met hun raamklem bevestiging; die zou in het raam hangen zonder gaten te moeten boren. Dat leek me zeer interessant, enkel spijtig dat het (zoals ik het nu zie) gaat conflicten met de permanente muggenzift die gemonteerd is.
Dit, mogelijk met een compatibel motortje, om zo het nadeel op te vangen dat een vlakantenne slechts 1 satelliet aankan.
Desnoods hangen aan het raam van mijn keuken, dat op het balkon uitgeeft en dus niet "uitsteekt".
Heeft er iemand ervaring mee, of een beter idee?

Een schotel op het terras is een alternatief, maar minder interessant vanwege het feit dat mijn terras net geen 3x2 is en een schotel direct wat nuttige plaats inneemt.
Ander alternatief is mogelijk een balkonconstuctie (ik heb een metalen balkon met horizontale metalen leuning en vertikale metalen rails), als ik daar bloembakken naast hang en mss een vuilzak over dan valt ie minder op.

De grote voorwaarde is geen gaten te moeten boren, of eender welk ander type van permanente bevestiging (kunnen ze al minder klagen). Tips naar exacte modellen van vlakantennes of montagebeugels, alsook winkels in Vlaanderen die dat verkopen (liefst ni via internet) altijd welkom. Tips naar decoders en raamkabels enzo toe mogen maar kunnen wachten, een ding tegelijk ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Het schotelverbod in het huurcontract is een illegale clausule.
In een document van de Europese Commissie wordt dat haarfijn uitgelegd, als de huiseigenaar protesteert moet je dus gewoon het volgende document eens tonen:
http://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFil ... missie.pdf

Daarom zou ik toch opteren voor een klassieke schotelantenne, eventueel in dezelfde kleur als de gevelsteen, de dakpannen of de ballustrade. (http://www.coloryoursat.com)

Graag ook eens nagaan of er geen alternatieve opties zijn, eventueel achteraan in de tuin of op het dak van een tuinhuis of garage. Met kwalitatieve coaxkabel van Hirschmann kan je tot 100 m overbruggen zonder problemen: http://www.uksatellitehelp.co.uk/2007/0 ... ulator-v2/
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

In het huurcontract kan het een toevoeging zijn, die niet geldig is. Toch moet je je als huurder houden aan de regels die de syndic oplegt. Regels die afgesproken worden onder stemming van de eigenaars. Het is dus niet altijd toegelaten om een schotel te plaatsen... Ook is het in sommige plaatsen een bouwovertreding.
de koe zegt boe
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Volgens mij trekt een selfsat te weinig signaal binnen op de bbc... heb deze aan de zee op het balkon staan.
Probeer een digitennemultitenne hangen, ook niet ideaal , maar een pak beter dan een selfsat.
Laatst gewijzigd door iceke 21 feb 2014, 20:45, in totaal 1 gewijzigd.
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

hier een multytenne. compact en goed, bij slecht weer, weinig ontvangst op hotbird. Astra 23 ontvangst is ok
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Huur appartement, geen tuin of andere optie, maar het niet vasthangen, gecombineerd met een flatantenna en mogelijk gehangen aan een raam dat op het balkon uitkomt, en dan kunnen ze ni veel zeggen; meubels mogen nl ook opt balkon ;-)

Ik zou het apprecieren als we het hier houden op de technische kant van de zaak, en de wettelijke kant terzijde laten. Jurisprudentie op gebied van schotels is gevarieerder dan die op het gebied van huisdieren, waar men meestal gelijk krijgt.
Een losse unit die niet over het balkon uitsteekt gaat nooit een bouwovertreding worden, en als ie tussen andere meubels staat kan geen kat klagen eerlijk gezegd.

Een flat antenne, desnoods met vuilzak errond en tussen bloembakken, gaat stukken minder aandacht trekken dan een klassieke schotel. Het moet alleen wel werken op de bbcs, en vraag me ni vanbuiten op welke sat die zitten. En als ik dan toch een ontvanger steek, mag dat direct een motortje hebben zodat ik wat kan "rondsurfen".
In het slechtste geval kan ik een balkon antenna op voet zetten, maar dat gaat zo in de weg staan, en in de zomer leg ik op mijn balkon een houten vloer om het aangenaam te maken, en dan kan het uitlijnen weer van voor beginnen 2x per jaar.
Die raamklem unit leek me het meest interessant wegens compact, weinig opvallend, en snel wegneembaar/verplaatsbaar zonder schade aan de structuur van het huis.

Qua ontvangst: dat moet niet perfect zijn, ik ben nl niet van plan over te schakelen op satelliet, gewoon eentje te plaatsen om de bbc (en tegelijk alle andere britse zenders op freeview) te zien; telenet blijft behouden voor de gewone kanalen.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik had vroeger ook een roterende schotel. Nadeel, als je zapt en er moet daarbij geschakeld worden tussen 2 satellieten dan zit je aardig wat tijd zonder beeld. In de loop der jaren had ik niet echt meer een behoefte aan een roterend systeem. Je gaat jezelf er op betrappen dat je toch steeds naar dezelfde zenders/satellieten kijkt. Nu heb ik een multifeedhouder met 4 LNB en kan ik kijken naar 13°, 19°, 23°en 28° (BBC zit op 28°). Eigenaar van huurhuis kan niet verbieden dat je een schotel plaatst, hij kan wel verbieden dat je beschadigingen aanbrengt (onder de vorm van gaten boren voor keilbouten om de schotel vast te zetten). Plaats een tegelstatief met 4 dals in, paar spankabeltjes rond de horizontale buis van het statief en je zit gebeiteld. Geen gaten nodig. Ik heb toevallig nog een Triax schotel van 80cm in de aanbieding, inclusief multifeedhouder voor (maar wel zonder) 4 LNB. Meeneemprijs 30 euro.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Mijn terrasje zou serieus klein worden met een schotel op vrees ik, zeker een 80cm model.
Ik kijk voorlopig nog in de richting van die selfsat, die in het raamkozijn zelf kan gehangen worden. Telenet zou ik behouden voor de gewone zenders, de sat zou een extraatje worden. En dat motortje is puur uit nieuwsgierigheid.
Kzal er nog ns over nadenken ;-)

De BBCs zouden trouwens een paar weken geleden verhuisd zijn naar een sat met een nog meer gefocuste beam op de UK, maar de spill voor Belgie zou beter uitvallen, met een betere dekking tot Brussel voor 40cms en een volledige dekking in Belgie voor 60cms.

Het zou trouwens de eerste niet zijn die een schotelverbod bevestigd ziet door een rechter, zeker als het de voorgevel betreft.

Luke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 4 keer

Idd je kan bijna niet sterker hebben dan de 28.2 in onze buurt.
De BBC en sommige ITV's zijn tegen de 18 a 19dB op mijn installatie.

Volgens mij kan je het al eens met een (zwart) 40cm schoteltje testen aan parasolvoet. Een goede lnb kost iets van een 15 Euro (black ultra) Zet daar een pot met (winternep)bloemen naast en geen kat ziet het.
Ik heb nog een Amiko 8900 staan als je eens de test wilt wagen (pm me dan even)
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”