NAS : wie helpt me kiezen :-)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Mijn keuze is een paar jaar geleden ook naar synology gegaan omwille van de uitbreidingsmogelijkheden met esata modules. Capaciteit uitbreiden is zo gemakkelijker dan een nieuwe te moeten kopen.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Goh ja, ik heb er vertrouwen in.
Binnen mijn budget had ik met de TS 420 wel USB3 en met de DS413j niet... heb zelfs even een NetGear 104 overwogen (echt niet duur) maar dat nieuwe OS is blijkbaar echt niet populair.
Synology is duidelijk het populairst maar ik denk nu ook niet dat de QNAP een kat in een zak zal zijn! :wink:
www.smallnetbuilder.com is een handige site om te vergelijken!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mailracer schreef:Mijn keuze is een paar jaar geleden ook naar synology gegaan omwille van de uitbreidingsmogelijkheden met esata modules.
Het probleem met dergelijke argumenten is dat ze steeds achterhaald zijn tegen dat je ze nodig hebt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor wie een synology heeft met 2 RJ45 poorten : kan je eens kijken of je deze op aparte netwerken kan zetten? Of enkel trunk/bonding?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik kan voor elke LAN aansluiting een eigen IP en subnet mask opzetten.
IPv6 is ook een mogelijkheid
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

hmmm ik heb het al eerder vernoemd ik overweeg zelf ook een nas te kopen en wou even wat meningen sprokkelen over de volgende:
Synology DS412+ goed ? niet goed ? shoot !
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Heb al een jaar een DS412+ draaien. Heel tevreden van.
Deze NAS gaat al even mee in het Synology gamma (zoals aangegeven in het typenummer), maar met goede reden.

Een DS1513+ zou vandaag de dag misschien ook aanlokkelijk zijn, maar de meerprijs is nog steeds iets te hoog.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

mjah ik twijfelde eerlijk gezegd tussen de DS412+ en ds214play omdat deze beide realtime video kunnen transcoderen de prijs is inderdaad nogal aan de hoge kant.
Je zegt dat de DS412+ al een tijdje mee gaat in het gamma ? Zijn er dan plannen voor een verbeterde versie binnenkort ? Want ik zie dat ze op cebit nieuwe modellen zullen onthullen.
De ds1513+ is echter buiten mijn budget, ik ben al van het idee voor een 2 bay nas afgestapt omwille van de beperkte uitbreidingsmogelijkheden en RAID functies.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Toen ik de DS412+ overwoog was die ook al een jaar op de markt. Ik heb toen ook even gewacht, met het gedacht dat er mogelijk een nieuw model zou kunnen uitkomen. Maar, als je goed nadenkt is de DS412+ gewoon een solide en duurzame koop, zelfs vandaag nog. De high-end modellen die vandaag uitkomen hebben allemaal nog dezelfde basis (zie hier), nog steeds dezelfde als de DS412+, namelijk een Intel Atom D2700.
Ze kunnen op dit moment eigenlijk niets 'updaten' aan de DS412+ dat een upgrade waard zou zijn en zonder hem gelijkwaardig te maken aan een ander model als bv. de DS1513+.

Mogelijk gaat men dit jaar aankondigen gebruik te maken van bv. de nieuwere Atom S12x9-serie of Atom C2000-serie CPU of iets anders. Dan kan men een update misschien wel verantwoorden. Maar, dat is natuurlijk speculatie van mijn kant uit.

In het hele transcoding verhaal ben ik niet zo mee en ik zie er het nut niet goed van in. Waarom geen mediaplayer gebruiken die gewoon het native bestand kan afspelen, is dit de dag van vandaag zo moeilijk?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Ik heb ook een synology overwogen, uiteindelijk zelf iets in elkaar geknutseld met WD-red schijven, een zuinige (en snelle) i3-processor samen op een mini-itx moederbord. Uiteindelijk heb je dan veel meer mogelijkheden dan met een nas.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gray schreef:Uiteindelijk heb je dan veel meer mogelijkheden dan met een nas.
Inderdaad... maar je hebt dan wel software RAID levels (wat ik op zich ook een aantal jaren heb gebruikt zonder enige probleem).

Ondertussen een hardware RAID controller gekocht... maar zo stijgt je prijs natuurlijk.

De keuze tussen NAS en server hangt eigenlijk grotendeels af van de vraag wil je meer met je NAS doen dan louter storage.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

@ gray : Wat kan je dan meer dan een synology nas ?

Overigens loont het de moeite om eens CT magazine te kopen deze maand. Er werden enkele artikels geschreven over de keuze nas / server
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

r2504 schreef:Inderdaad... maar je hebt dan wel software RAID levels
Een NAS is toch ook gewoon software RAID...
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

NuKeM schreef: In het hele transcoding verhaal ben ik niet zo mee en ik zie er het nut niet goed van in. Waarom geen mediaplayer gebruiken die gewoon het native bestand kan afspelen, is dit de dag van vandaag zo moeilijk?
Ik heb thuis een ipad en vind die transcoding feature wel een mooi pluspunt aangezien je gewoon je films er kan op droppen en dan automatisch realtime kan laten transcoderen naar het formaat dat nodig is. Ik verblijf namelijk soms ook tijdelijk in het buitenland waardoor ik via een NAS makkelijk aan mijn series en films kan en ze dan kan streamen ;) met de transcoding feature kan ik dan de grootte aanpassen aan de beschikbare internetsnelheid :)
Het zou een groot voordeel zijn als ze in de DS412+ een DS412play versie uitbrengen met een atom CE erin, dan kan er namelijk realtime full HD getranscodeerd worden :) .

Daarnaast zou de NAS vooral dienen als backup server en data storage voor mijn PC, ik zou namelijk SSD-only gaan en al mijn persoonlijke storgae op een NAS zetten.

Waarom geen ITX zelfbouwnas ? Synology heeft reeds alle features die ik van een NAS verwacht, daarnaast heeft deze reeds jaren ervaring in stabiliteit van het RAID systeem en OS.

edit: ik lees ook vaak dat er een UPS wordt gekoppeld met een NAS, is dit echt noodzakelijk tegen data corruptie bij stroomuitval of eerder een extra backup ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tim.Bracquez schreef:Een NAS is toch ook gewoon software RAID...
Als je weet wat de prijs van een hardware RAID controller is dan zullen de meeste goedkope NAS'sen dat inderdaad wel zijn.

Ondertussen is hun CPU natuurlijk ook wel beter geworden dan enkele jaren geleden... en de performance dus ook.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@r2504: Weet maar al te goed die prijzen. Zelf verkies ik ook software raid (weliswaar ZFS, wat FreeNAS kan).
Stefan-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2004, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 8 keer

solid-killer schreef:
edit: ik lees ook vaak dat er een UPS wordt gekoppeld met een NAS, is dit echt noodzakelijk tegen data corruptie bij stroomuitval of eerder een extra backup ?
Een UPS helpt bij het niet verliezen van nog niet volledig weggeschreven data net als een BBU bij een raid kaartje. Maar ook het opvangen van stroompieken die hdd of hardware kunnen schaden. Althans zo heb ik het toch altijd gezien...
Internet = EDPNet VDSL (50/10)
Telefonie = EDPNet - WeePee
TV = TVV APP - Disney+
Mobile = Orange
Netwerk = Ubiquiti
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

Ik heb besloten te wachten tot na Cebit om mijn keuze te maken. aangezien de DS412+ al een sinds 2012 op de markt is kan het zijn dat ze hem een upgrade geven of toch een beetje vernieuwen :) . ik hoop op een nieuwe ATOM chip zoals in de DS214play dan kan hij full HD realtime transcoderen zonder haperingen. indien geen upgrade kan ik hem alsnog kopen 8)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat is jullie mening over deze NAS

Synology Rack Station RS814 (http://www.redcoon.be/B497885-Synology- ... _Rackmount)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Dat hangt er vanaf, als je bij 4 (of max 8 met uitbreiding) schijven wil blijven is dat best wel te doen. In feite is het gewoon een DiskStation maar in rackformaat.

Als je naar veel schijven wil uitbreiden zou ik al eerder zien naar een DS1513+, daar kan je 2 expansiemodules aan hangen van nog eens elks 5 schijven.

Los daarvan zou ik ook eerder naar iets kijken met een intel processor ipv een marvel armada.

Vergelijking van een DS1513+, DS713+, RS814 en RS812/4+:
http://www.synology.com/nl-nl/products/ ... 13+/DS713+
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zou inderdaad blijven bij 4 disks (4x3TB)
Zat eerst uit te kijken naar een RS812+ maar deze blijkt een pak duurder te zijn (200 euro duurder ongeveer).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Laat ik het anders vragen, in hoevere is performance voor u belangrijk? Heb je hardware encryptie nodig?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

encryptie is niet nodig. Performantie is altijd leuk, maar het is ook niet zo dat ik talloze apps ga draaien op die NAS. Elke nacht een backup erheen sturen van de server en 1x/week van de pc's. En dan een paar andere zaken als de facturen die we inscannen etc.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Dan kan zo'n Marvel Armada waarschijnlijk wel voldoen, al weet ik niet wat het performance verschil is met een Intel Atom.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Tip: smallnetbuilder.com

Ondertussen mijn Qnap TS-420 in gebruik genomen en totnogtoe heel tevreden!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Performantie is altijd leuk, maar het is ook niet zo dat ik talloze apps ga draaien op die NAS.
Voor zo'n dingen als bijvoorbeeld Crashplan heb je toch specifieke CPU eisen... dus misschien eens controleren (ook al gebruik je het nog niet).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Goed om te weten r2504!

Overigens op smallnetbuilder vind ik niks over de RS814 terug?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Er blijkt zelfs al een opvolger te zijn... de RS814+
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Btw (gezien je in het meraki topic hebt gepost ben je mee met onze situatie), wij gaan ook voor de RS814+ (met 4x4TB in raid0+1, eventueel uitbreiding via RX410 mogelijk). Doorslaggevende factor was de gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide mogelijkheden van de DSM software, koppeling met AD mogelijk, ...
Ik zou sowieso de extra kost doen voor de '+' series, die hebben meestal meer ram, cpu, LAN poorten (kunnen getrunked worden).

We hebben ter depannage (op dezelfde site waar er ter depannage een mikrotik RB1100AHx2 staat) een kleine DS214+ staan, met grote tevredenheid van zowel de gebruikers als mijzelf (instellen en koppelen aan AD is makkelijk zat). Snelheid ten opzichte van de oude windows file server is een serieuze sprong voorwaarts (krijgt de gigabit verbinding vol)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Blijkbaar is Synology in hetzelfde bedje ziek : 2 LAN poorten maar geen enkele manier om deze te gebruiken op 2 verschillende netwerken. ttz je kan geen 2 verschillende gateways ingeven. Jammer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Synology, het vervolg (je kan helaas maar 2 bijlagen per post toevoegen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Hangt ervan af hoe ver je wil gaan om te spliten, 2 ip's is mogelijk in 2 netwerken dan kan je de netwerken routes geven naar iedere kant. Als je heel de routing table wil virtualiseren moet je iproute2 hebben en ik weet niet of dat default op die doosjes zit.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Even kort het netwerk hier uitleggen...

10.0.0.0/24 = alle bedrade apparatuur (netwerkprinter, NAS, bhaalu, tv, computer, ...)
10.101.0.0/24 = vlan 101 = wifi (private) voor alle wifi apparatuur van mezelf en vriendin (tablet, smartphones, laptops)
10.102.0.0/24 = vlan 102 = wifi (trusted) voor alle wifi apparatuur van vrienden die hier komen (tablets, smartphones, laptops, ...)
10.103.0.0/24 = vlan 103 = wifi (public) voor alle wifi apparatuur van mensen die éénmalig het internet gebruiken. Dit staat open zonder encryptie, maar met gereduceerde snelheid
85.234.197.0/26 = iprange EDPnet waar alle servers, vps'en, ... aan hangen.

NAS heeft nu het IP 10.0.0.110 gekregen via DHCP van het routerboard. Als ik mijn vaste PC gebruik kan ik daar perfect op. Via mijn laptop (private wifi) eveneens, daar hij als gateway 10.0.0.1 heeft ingesteld. Echter ben ik er zeker van dat als ik een FTP transfer ga doen vanaf een andere verbinding deze gaat falen (logisch, de NAS moet immers alles door gateway 85.234.197.62 gooien, maar daar dit nergens is ingegeven weet hij dit niet).

Een mogelijkheid is dus om als gateway 85.234.197.62 te gebruiken, dan komt alle traffic op mijn EDPnet routerboard, die dankzij OSPF weet dat dit verkeer "intern" moet blijven en hij het via de SFP interface moet droppen bij het Openweb routerboard (10.X.Y.Z netwerken op toekomen), die dan de routering zelf zal uitvoeren naar de betreffende computer.

Kortom zal je iets krijgen als
Laptop ==> wifi ==> Switch Openweb ==> Router Openweb ==> Router EDPnet ==> Switch EDPnet ==> NAS voor mijn pc's
VPS ==> Server ==> Switch EDPnet ==> NAS voor mijn servers/vps'en

terwijl ik het liever zou zien als
Laptop ==> wifi ==> Switch Openweb ==> NAS voor mijn pc's
VPS ==> Server ==> Switch EDPnet ==> NAS voor mijn servers/vps'en

Deze laatste opstelling is volgens mij enkel mogelijk als ik 2x een gateway kan ingeven, wat dus niet het geval is? De eerste situatie is natuurlijk werkbaar maar er zal volgens mij veel van de snelheid verloren gaan door de 2x routing die er moet gebeuren.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Krisken, je kan je "probleem" altijd eens voorleggen bij synology. Die mannen luisteren tenminste naar hun klanten. Met een beetje geluk zien ze er het nut van in en willen ze het wel implementeren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Duw die 2de GW er gewoon via SSH in?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb Synology vandaag gecontacteerd, bedankt voor de tip.

Via SSH er in gooien is ook een mogelijkheid, maar ehm iemand die mij hiermee kan hlepen? :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Trouwens, moet die NAS op één van je 2 subnets op het internet kunnen? Als dat niet nodig is, dan moet je in dat subnet toch geen gateway hebben? Alles in hetzelfde subnet is toch bereikbaar zonder een GW?
Dan is het maar kwestie van te spelen met een klein en groot subnet...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het moet niet op internet kunnen, maar als ik met mijn laptop (10.101.0.0/24 range) mijn nas wil aanspreken (10.0.0.0/24 range) dan gaat dit ook via de gateway

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”