Dat is enorm lastig want als ik een uittreksel uit het strafregister (=bewijs van goed gedrag en zeden) moet voorleggen, wordt het beroep op het uittreksel vermeld en dit komt niet overeen met mijn huidige job.
Dus ik moet naar de gemeente om een aanpassing te vragen ... toch makkelijk zo'n eID. Een koppeling met de database van de VDAB is misschien wenselijk ... Dat wordt een dubbele opdracht voor de ambtenaar burgerlijke stand: aanpassing doorvoeren (wat ze waarschijnlijk nog nooit gedaan hebben) én een attest afdrukken. Ik zal dus een tijdje mogen wachten.
De informatie "beroep" vermeldt de activiteit waaruit een persoon zijn voornaamste bestaansmiddelen put.
Algemeenheden.
De informatie beroep wordt opgenomen in code en betreft enkel het hoofdberoep.
Het beroep wordt weergegeven met uitsluiting van elke aanduiding betreffende de eventuele werkgever of de plaats waar die activiteit wordt uitgeoefend.
De gemeente mag de juistheid betreffende het beroep niet nagaan, maar dient ter voorkoming van misbruiken ondermeer bij vrije beroepen, waarvan de titel is beschermd door de wet, de overlegging van een officieel stuk ter zake te eisen. Zo ook moet de gemeente, onverwijld het bevolkingsdossier aanpassen, wanneer een openbaar bestuur mededeelt dat een van zijn personeelsleden niet langer van zijn diensten deel uitmaakt.