Telenet aansluiten
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Werk gewoon met powerlines/wifi AC. 2 powerlines: vanaf 35eur
UTP buiten leggen is geen goed idee, evt ingraven maar neem dan shielded extra stevige cat6 kabels he, in ribbel pvc buis (mollen).
UTP buiten leggen is geen goed idee, evt ingraven maar neem dan shielded extra stevige cat6 kabels he, in ribbel pvc buis (mollen).
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het blijft een soort noodoplossing vind ik... er gaat niets boven een kabel.silencer schreef:Werk gewoon met powerlines/wifi AC. 2 powerlines: vanaf 35eur
Op die manier is het geen enkel probleem... en als de persoon de moeite wil doen om hem onder z'n klinkers te leggen gaat hij geen problemen hebben.silencer schreef:evt ingraven maar neem dan shielded extra stevige cat6 kabels he, in ribbel pvc buis (mollen).
Bedankt Mailracer, maar de kabel gaat door meerdere deuren + in de living staat een open haard en ik kan dan moeilijk de kabel zichtbaar boven de haard laten lopen ... Ik zal eens kijken naar buitenkabels! Bedankt!
Mvg, Arne
[ Post made via mobile device ]
Mvg, Arne
Oeps, had jullie reacties niet gezien, Silencer en r2504.
Powerlines nemen erg snel af in snelheid blijkbaar en ik ga zeker mijn oude router gebruiken als AC (hoe, dat is een zorg voor dan).
Mijn router zal wel niet de volledige snelheid aankunnen maar dan surf ik boven gewoon wat trager en koop ik later eventueel wel een betere router.
Ja, buiten liggen de klinkers niet helemaal vast meer (krijg je er met een klein beetje trekken zo uit), ik wou ze vastmetsen maar kan er dan beter ook ineens mijn 2 kabels onder verbergen. Ik heb echt veel 10m - UTP-kabels (CAT5E) die ik voor alles gebruik, en maar het rubber van de kabel gaat gewoon zo over die acht kleine draadjes. Ik kocht ooit is zo een rode UTP-kabel (ook wel CAT5E) en daar zit eerst nog iets zilvers tussen voordat je de acht draden ziet. Die zal ik dan gebruiken!
Met geribbelde buis bedoel je zo een stofzuigerbuis maar dan in 't klein, hè?
Iedereen bedankt!
Powerlines nemen erg snel af in snelheid blijkbaar en ik ga zeker mijn oude router gebruiken als AC (hoe, dat is een zorg voor dan).
Mijn router zal wel niet de volledige snelheid aankunnen maar dan surf ik boven gewoon wat trager en koop ik later eventueel wel een betere router.
Ja, buiten liggen de klinkers niet helemaal vast meer (krijg je er met een klein beetje trekken zo uit), ik wou ze vastmetsen maar kan er dan beter ook ineens mijn 2 kabels onder verbergen. Ik heb echt veel 10m - UTP-kabels (CAT5E) die ik voor alles gebruik, en maar het rubber van de kabel gaat gewoon zo over die acht kleine draadjes. Ik kocht ooit is zo een rode UTP-kabel (ook wel CAT5E) en daar zit eerst nog iets zilvers tussen voordat je de acht draden ziet. Die zal ik dan gebruiken!
Met geribbelde buis bedoel je zo een stofzuigerbuis maar dan in 't klein, hè?
Iedereen bedankt!
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik heb hier in één flexibel (diameter 2cm) van het huis naar mijn garage twee gewone CAT 6 kabels gestoken (UTP, geen buiten/grondkabel). Ik veronderstel dat die het wel 10 of meer jaar gaan trekken (anders moet de oprit er misschien wel weer uit ). Grondkabels met een dikke PE buitenmantel zijn ook een optie, die mag je dan normaal ook gewoon buiten en in de grond steken (zonder bescherming, al is dat niet aan te raden). Shielding is volgens mij niet nodig tenzij je ze samen met/dicht bij elektriciteitsleidingen laat lopen. Wat ik ook nog heb gezien bij bv. de kabels van Ubiquity is een "electrostatic discharge" geleider in de kabel, dat om vooral je apparatuur te beschermen. Maar, dat soort kabels is enkel voor permanente professionele buiteninstallaties veronderstel ik.
Dank je, NuKeM, zal ik eens bekijken. Shielding is inderdaad niet nodig, de elektriciteitskabels steken allemaal in de grond, deze internet- en telefoonkabel worden de eerste zichtbare kabels aan het huis :s ...
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
shielding is sowieso niet nodig in een gewone particuliere woning. De UTP kabels mogen gerust naast stroomvoerende leidingen liggen. In een gewone woning zijn er geen speciale stroomverbruikers, en de parallelle bekeabeling is nooit langer dan 10 tot 20 meter. Dat heeft echt geen invloed.
Hier heb ik in een bepaald traject al mijn UTP kabels tussen een hoop XVB kabel zitten. Dat zijn mijn leidingen naar vaatwasser, wasmachine, hydrofoor pomp, pomp zwembad, TV, en nog wat andere kringen. Dat zijn zowat de zwaarste kringen in een huis. Geen enkel probleem.
In speciale omstandigheden is shielding wel nodig.
Hier heb ik in een bepaald traject al mijn UTP kabels tussen een hoop XVB kabel zitten. Dat zijn mijn leidingen naar vaatwasser, wasmachine, hydrofoor pomp, pomp zwembad, TV, en nog wat andere kringen. Dat zijn zowat de zwaarste kringen in een huis. Geen enkel probleem.
In speciale omstandigheden is shielding wel nodig.
Hallo iedereen,
Mijn excuses voor deze late reactie!
Ik heb al een CI+ Module gekocht voor beter beeld op mijn TV, en schakel binnenkort over op Whoppa (heb het de laatste tijd wat druk gehad, maar heb me wel echt veel kunnen informeren bij mensen die er meer van weten).
Maar er is nog één ding dat mij nu dwarszit...
Ik wou de telefoon beneden en boven aansluiten op de modem van Telenet (eentje zal het dan niet doen), maar nu heb ik ergens gezien dat je gewoon de Belgacomkabel kan doorknippen en op de TN-modem aansluiten... Na wat zoeken zie ik een paar keer dat dit effectief kan, anderen zeggen van niet.
Ik heb dit aan TN gevraagd en ik krijg vier keer een antwoord: twee keer 'ja, dit kan' en twee keer 'nee, TN kan geen BGC-draden gebruiken. Noch buitenshuis noch binnenshuis'......
Ik wou een foto nemen maar dat doe ik eventueel later.
Er komt dus een dikke grijze draad binnen in de garage en gaat naar een wit, vierkantig doosje (hier staat geen 'DSL' op of zo, er staat niets op... Het doosje is al redelijk oud vermoed ik, internet bestond nog niet toen het geplaatst is: nu geeft het wel ADSL want VDSL bestaat niet in mijn straat)... Vanaf daar vertrekken 2 kleine grijze draadjes: één naar de speelkamer (vermoed ik) waar een dikke 5-polige (1 plastic, 4 metaal) stekker zit waar 4 'stekkers' in elkaar steken (je weet wel: je steekt er één in en dan kan je een stekker in een aangeslote stekker steken)... Eén daarvan is een gewone telefoon, een andere ADSL-modem, een andere een draadloze telefoon en een andere is de telefoonkabel die naar boven loopt.
Het andere grijze draadje gaat naar de slaapkamer, waar ook een telefoon staat.
Mijn vraag: kan ik deze 5-polige contacten blijven gebruiken via één van onderstaande oplossingen:
1) De dikke grijze kabel die van de straat komt afknippen, er een RJ-11-Plug opzetten en op de TN-modem aansluiten
2) De twee kleinere grijze draadjes die vermoedelijk naar de contacten gaan afknippen, er een RJ-11-Plug opzetten, en (door middel van een 1-naar-2-adaptertje voor RJ-11's) aansluiten op de TN modem
Of: is geen van beide mogelijk? :/
Nog een vraag: op de TN-modem staan 2 telefoonaansluitingen, maar je kan er maar één gebruiken, toch? (één per telefoonnummer)
Dit bedoel ik met 5-polig stekker waar je nog een stekker kan insteken:
Dit bedoel ik met 1-naar-2-adaptertje voor RJ-11:
Alvast bedankt!
Mvg & prettig weekend,
Arne
Mijn excuses voor deze late reactie!
Ik heb al een CI+ Module gekocht voor beter beeld op mijn TV, en schakel binnenkort over op Whoppa (heb het de laatste tijd wat druk gehad, maar heb me wel echt veel kunnen informeren bij mensen die er meer van weten).
Maar er is nog één ding dat mij nu dwarszit...
Ik wou de telefoon beneden en boven aansluiten op de modem van Telenet (eentje zal het dan niet doen), maar nu heb ik ergens gezien dat je gewoon de Belgacomkabel kan doorknippen en op de TN-modem aansluiten... Na wat zoeken zie ik een paar keer dat dit effectief kan, anderen zeggen van niet.
Ik heb dit aan TN gevraagd en ik krijg vier keer een antwoord: twee keer 'ja, dit kan' en twee keer 'nee, TN kan geen BGC-draden gebruiken. Noch buitenshuis noch binnenshuis'......
Ik wou een foto nemen maar dat doe ik eventueel later.
Er komt dus een dikke grijze draad binnen in de garage en gaat naar een wit, vierkantig doosje (hier staat geen 'DSL' op of zo, er staat niets op... Het doosje is al redelijk oud vermoed ik, internet bestond nog niet toen het geplaatst is: nu geeft het wel ADSL want VDSL bestaat niet in mijn straat)... Vanaf daar vertrekken 2 kleine grijze draadjes: één naar de speelkamer (vermoed ik) waar een dikke 5-polige (1 plastic, 4 metaal) stekker zit waar 4 'stekkers' in elkaar steken (je weet wel: je steekt er één in en dan kan je een stekker in een aangeslote stekker steken)... Eén daarvan is een gewone telefoon, een andere ADSL-modem, een andere een draadloze telefoon en een andere is de telefoonkabel die naar boven loopt.
Het andere grijze draadje gaat naar de slaapkamer, waar ook een telefoon staat.
Mijn vraag: kan ik deze 5-polige contacten blijven gebruiken via één van onderstaande oplossingen:
1) De dikke grijze kabel die van de straat komt afknippen, er een RJ-11-Plug opzetten en op de TN-modem aansluiten
2) De twee kleinere grijze draadjes die vermoedelijk naar de contacten gaan afknippen, er een RJ-11-Plug opzetten, en (door middel van een 1-naar-2-adaptertje voor RJ-11's) aansluiten op de TN modem
Of: is geen van beide mogelijk? :/
Nog een vraag: op de TN-modem staan 2 telefoonaansluitingen, maar je kan er maar één gebruiken, toch? (één per telefoonnummer)
Dit bedoel ik met 5-polig stekker waar je nog een stekker kan insteken:
Dit bedoel ik met 1-naar-2-adaptertje voor RJ-11:
Alvast bedankt!
Mvg & prettig weekend,
Arne
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Werk altijd met een overnamepunt als je kan. Volg de Belgacomkabel tot wanneer deze in de buurt komt van je telenet modem. Knip daar de kabel in twee en plaats het overnamepunt. Verbind dan (bvb met UTP) het overnamepunt met de telenetmodem (gewoon een RJ11 fiche er op nijpen, klaar)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Sylvester
- Elite Poster
Je kan gewoon de kabel van Belgacom blijven gebruiken.
Ik kan je hier een heel verhaal doen, maar dan wordt het te moeilijk.
Het komt erop neer dat je gewoon je telefoon toestellen parallel mag hangen. Meer dan 3 zou ik zeker niet doen. 2 is geen probleem.
Zorg dat er NIETS in die stekkerdoosjes zit. Vroeger zaten er wel eens een weerstandje en condensator in. Die moeten eruit.
Je kan gewoon die 5polige stekker blijven gebruiken.
Al het ADSL gedoe moet je afkoppelen.
De dikke grijze kabel, die toekomt op een doosje, moet je zo laten. Dat is de binnenkomende kabel.
De stekker die daarin steekt, kan je gebruiken om aan te koppelen op de modem. Gewoon met een RJ11 stekkertje doen, als je zo'n tang hebt.
Je moet maar één uitgang voor de telefoon gebruiken. De bovenste.
Of de onderste als hij ondersteboven hangt....
Het telefoon gedoe is een simpele opzet, met 2 draadjes per telefoon. Die twee draadjes kan je parallel hangen met de 2 draadjes van een andere telefoon.
Bij een RJ11 zijn dat de 2 middelste contacten.
Het komt erop neer dat je gewoon je telefoon toestellen parallel mag hangen. Meer dan 3 zou ik zeker niet doen. 2 is geen probleem.
Zorg dat er NIETS in die stekkerdoosjes zit. Vroeger zaten er wel eens een weerstandje en condensator in. Die moeten eruit.
De dikke grijze kabel, die toekomt op een doosje, moet je zo laten. Dat is de binnenkomende kabel.
De stekker die daarin steekt, kan je gebruiken om aan te koppelen op de modem. Gewoon met een RJ11 stekkertje doen, als je zo'n tang hebt.
Het telefoon gedoe is een simpele opzet, met 2 draadjes per telefoon. Die twee draadjes kan je parallel hangen met de 2 draadjes van een andere telefoon.
Nog een vraag i.v.m. 'grootverbruikers'.
Ik lees hier net ergens op het forum dat je vanaf 200 GB downloaden in de rode uren al als grootverbruiker wordt beschouwd.
Dus meer dan 200 GB binnehalen op een maand zou smallband kunnen betekenen?
Tijdens de groene uren kan je 750 GB binnenhalen per maand, blijkbaar.
Maar dan lees ik ook in hetzelfde topic dat het afhangt van node tot node (da's toch dat wit kastje op straat, hè?)
Ik denk dat mijn buurt echt weinig surft, er wonen ook veel oudere mensen hier. Mijn straat is maar 150 meter lang of zo en aan het begin staat een node, en aan het einde.
Mijn grootmoeder gebruikt bv. die aan het einde (want als ze daar werken werkt haar tv meestal niet), en wij gebruiken die aan het begin.
Er is maar één Telenet Hotspot in de straat, één FON Belgacom en drie bbox'en, en als je buurt weinig surft dan mag jijzelf blijkbaar meer binnenhalen tijdens rode uren.
Ik kan nergens cijfers vinden dus dit inschatten is redelijk moeilijk... Betekend dit dan dat drukkere straten maar + 200 GB / maand mogen downloaden en ik (wss de grootste verbruiker hier) meer mag downloaden tijdens drukkere momenten, en dat ik minder last heb van die drukkere momenten?
Ik weet nu dat als heel je buurt op TN surft dat je snelheid ook daalt, maar een TN medewerker zei op dit (of een ander) forum dat dat een probleem was van vroeger, dat nu niet meer bestaat, dus van die 'rode momenten' heb je dus eigenlijk niet echt last?
En dan nog iets wat 'torrents' betreft. Ik download soms programma's, je kan kiezen tussen een DVD met het programma op laten leveren of het via de computer downloaden. Meestal download ik het (ik wacht geen 2 weken op een DVD) en dan heb je een programma nodig met een groene 'u', dat downloaden gaat redelijk snel nu (ongeveer 8 uur via mijn BGC-lijn => 4Mbit/s) maar ik heb gehoord dat TN iets heeft tegen dat programma en dat zij de snelheid vermindern (iets met P2P, weet niet meer wat dat betekent...)
Mijn broer download soms andere dingen via dat programma via mijn Macbook waar je ziet dat de snelheid (via een grafiek) gehalveerd lijkt te zijn.
Verminderd TN je snelheid dan? En hoeveel Mbit/s krijg je dan ongeveer nog binnen?
Als ik dan op mijn iPad surf, surft die dan aan dezelfde snelheid als mijn laptop die een bestand binnehaald (dus dat ze het vanaf TN uit verlagen, zodat heel mijn lijn vertraagt is totdat de download binnen is) of betekent het dat TN bijvoorbeeld 20 Mbit/s afhaalt van de 120 voor de download en dat ik dan nog aan + 100 Mbit/s surf op mijn iPad?
Sorry dat ik weer met zoveel vragen aankom :s
Hartelijk dank bij voorbaat!
Mvg,
Arne
Ik lees hier net ergens op het forum dat je vanaf 200 GB downloaden in de rode uren al als grootverbruiker wordt beschouwd.
Dus meer dan 200 GB binnehalen op een maand zou smallband kunnen betekenen?
Tijdens de groene uren kan je 750 GB binnenhalen per maand, blijkbaar.
Maar dan lees ik ook in hetzelfde topic dat het afhangt van node tot node (da's toch dat wit kastje op straat, hè?)
Ik denk dat mijn buurt echt weinig surft, er wonen ook veel oudere mensen hier. Mijn straat is maar 150 meter lang of zo en aan het begin staat een node, en aan het einde.
Mijn grootmoeder gebruikt bv. die aan het einde (want als ze daar werken werkt haar tv meestal niet), en wij gebruiken die aan het begin.
Er is maar één Telenet Hotspot in de straat, één FON Belgacom en drie bbox'en, en als je buurt weinig surft dan mag jijzelf blijkbaar meer binnenhalen tijdens rode uren.
Ik kan nergens cijfers vinden dus dit inschatten is redelijk moeilijk... Betekend dit dan dat drukkere straten maar + 200 GB / maand mogen downloaden en ik (wss de grootste verbruiker hier) meer mag downloaden tijdens drukkere momenten, en dat ik minder last heb van die drukkere momenten?
Ik weet nu dat als heel je buurt op TN surft dat je snelheid ook daalt, maar een TN medewerker zei op dit (of een ander) forum dat dat een probleem was van vroeger, dat nu niet meer bestaat, dus van die 'rode momenten' heb je dus eigenlijk niet echt last?
En dan nog iets wat 'torrents' betreft. Ik download soms programma's, je kan kiezen tussen een DVD met het programma op laten leveren of het via de computer downloaden. Meestal download ik het (ik wacht geen 2 weken op een DVD) en dan heb je een programma nodig met een groene 'u', dat downloaden gaat redelijk snel nu (ongeveer 8 uur via mijn BGC-lijn => 4Mbit/s) maar ik heb gehoord dat TN iets heeft tegen dat programma en dat zij de snelheid vermindern (iets met P2P, weet niet meer wat dat betekent...)
Mijn broer download soms andere dingen via dat programma via mijn Macbook waar je ziet dat de snelheid (via een grafiek) gehalveerd lijkt te zijn.
Verminderd TN je snelheid dan? En hoeveel Mbit/s krijg je dan ongeveer nog binnen?
Als ik dan op mijn iPad surf, surft die dan aan dezelfde snelheid als mijn laptop die een bestand binnehaald (dus dat ze het vanaf TN uit verlagen, zodat heel mijn lijn vertraagt is totdat de download binnen is) of betekent het dat TN bijvoorbeeld 20 Mbit/s afhaalt van de 120 voor de download en dat ik dan nog aan + 100 Mbit/s surf op mijn iPad?
Sorry dat ik weer met zoveel vragen aankom :s
Hartelijk dank bij voorbaat!
Mvg,
Arne
krisken schreef:Werk altijd met een overnamepunt als je kan. Volg de Belgacomkabel tot wanneer deze in de buurt komt van je telenet modem. Knip daar de kabel in twee en plaats het overnamepunt. Verbind dan (bvb met UTP) het overnamepunt met de telenetmodem (gewoon een RJ11 fiche er op nijpen, klaar)
Bedankt voor de reacties! Zag ze niet tijdens het typen van mijn reactie!Sylvester schreef:Je kan gewoon de kabel van Belgacom blijven gebruiken.
Sylvester, als ik het goed begrijp zeg je dat ik de grijze kabel gerust moet laten?
Of je bedoelt dat de grijze kabel gewoon in dat witte bakje 'geklikt' zit en ik er een telefoonkabel kan inpluggen?
Mijn excuses dat ik het niet volledig begrepen heb.
Krisken, noch een telefoonstopcontact, nog de binnenkomende BGC-kabel zal dicht bij de modem liggen, ik trek een kabel tot in de garage en sluit die telefoonkabel aan op dat witte bakje.
uiteraard verwijder ik de BGC-ADSL-modem, die zal toch geen effect meer hebben
- Sylvester
- Elite Poster
misschien verstandiger om specifiek voor deze vragen een nieuwe topic te starten in de juiste rubriek van dit forum. Zo blijft het overzichtelijk voor elke bezoeker op dit forum.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Wat de FUP betreft van telenet, deze ligt tussen de 150 en 750GB bij telenet.
En, volgens hun klantenpagina's, maakt het niet uit waar je woont of op welke node je bent aangesloten. Zie http://klantenservice.telenet.be/conten ... downloaden in het kadertje
En, volgens hun klantenpagina's, maakt het niet uit waar je woont of op welke node je bent aangesloten. Zie http://klantenservice.telenet.be/conten ... downloaden in het kadertje
Waar je woont heeft geen invloed op vrij downloaden. Om het surfcomfort van al onze klanten te garanderen, bekijken we altijd het volledige netwerk en niet de plaatselijke infrastructuur. Meer weten over Telenet-netwerkbeheer?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Sylvester
- Elite Poster
In principe is dit uw BC aansluiting :
Het doosje kan er anders uit zien, maar het concept is hetzelfde. Grijze kabel komt binnen, en daarop hangt zo'n doosje. In dat doosje steekt een stekker. Die stekker moet je uittrekken, eraf knippen, een andere kabel erop, naar de modem leiden, en daar een RJ11 op zetten. In de modem , en Kees is klaar.
Het kastje tegen de muur laat je ongemoeid.
Het doosje kan er anders uit zien, maar het concept is hetzelfde. Grijze kabel komt binnen, en daarop hangt zo'n doosje. In dat doosje steekt een stekker. Die stekker moet je uittrekken, eraf knippen, een andere kabel erop, naar de modem leiden, en daar een RJ11 op zetten. In de modem , en Kees is klaar.
Het kastje tegen de muur laat je ongemoeid.
Ja, dacht ik aan maar omdat het nog wat om het 'aansluiten' ging heb ik het hier gevraagd.Sylvester schreef:misschien verstandiger om specifiek voor deze vragen een nieuwe topic te starten in de juiste rubriek van dit forum. Zo blijft het overzichtelijk voor elke bezoeker op dit forum.
Ik ben nu wel erg aan het afwijken :/
Bedankt! Weer iets bijgeleerd. Zware downloads in de groene tijdstippen uitvoeren, en nog steeds enorm vlot kunnen surfen wanneer het druk is.krisken schreef:Wat de FUP betreft van telenet, deze ligt tussen de 150 en 750GB bij telenet.
Inderdaad, dat bedoel ik! (behalve dat het hier lijkt dat er iets insteekt vooraan, dat heb ik niet...)Sylvester schreef:In principe is dit uw BC aansluiting :
Het doosje kan er anders uit zien, maar het concept is hetzelfde. Grijze kabel komt binnen, en daarop hangt zo'n doosje. In dat doosje steekt een stekker. Die stekker moet je eraf knippen, een andere kabel erop, naar de modem leiden, en daar een RJ11 op zetten. In de modem , en Kees is klaar.
De dikke en twee grijze kabeltjes heb ik wel!
Dus de grijze kabel wordt compleet niet meer gebruikt, dacht dat ik nog een stukje ervan moest gebruiken.
Heel erg bedankt, Krisken & Sylvester!
-Arne
- Sylvester
- Elite Poster
Het komt er gewoon op neer dat elke telefoon 2 kabeltjes heeft. Die hang je parallel, en breng je op één of andere manier naar je modem.
Daar zet je een RJ11 stekkertje op (of je knipt een stuk af van een RJ11 kabeltje). Gebruik hiervoor de 2 middelste contacten.
Dit is de meest summiere opstelling :
Rood en blauw zijn in principe de kabeltjes groen en rood hieronder.
Meestal zijn rood en groen de middelste kabeltjes.
Daar zet je een RJ11 stekkertje op (of je knipt een stuk af van een RJ11 kabeltje). Gebruik hiervoor de 2 middelste contacten.
Dit is de meest summiere opstelling :
Rood en blauw zijn in principe de kabeltjes groen en rood hieronder.
Meestal zijn rood en groen de middelste kabeltjes.
Inderdaad, ik heb het doosje eens opengemaakt en er komen acht draadjes uit de grijze kabel (denk ik)
2x wit, 2x zwart, 2x groen & 2x rood
Per klein grijs kabeltje gaat er één van elke soort naar dat kabeltje (dus 4 in totaal)
In mijn telefoonkabel (kan je ook ADSL mee ontvangen) zit dus ook één van elk...
Moet ik dan twee telefoonkabels leggen?
Sorry, ik snap het niet helemaal .. :s
2x wit, 2x zwart, 2x groen & 2x rood
Per klein grijs kabeltje gaat er één van elke soort naar dat kabeltje (dus 4 in totaal)
In mijn telefoonkabel (kan je ook ADSL mee ontvangen) zit dus ook één van elk...
Moet ik dan twee telefoonkabels leggen?
Sorry, ik snap het niet helemaal .. :s
- Sylvester
- Elite Poster
welk doosje je bedoelt , weet ik niet.
Ik vermoed dat je het doosje van Belgacom bedoelt.
Ik zei dat je dat doosje en de inkomende kabel niet moet wijzigen. Je hebt dat zelfs niet meer nodig.
In dat doosje steekt een stekker. Daarvan moet je de twee juiste draadjes naar de modem brengen.
Zit daar geen stekker in, dan is het gewoon een kwestie van de juiste twee draadjes te gebruiken.
Eigenlijk is het heel simpel, zo simpel als het laten branden van een lamp met twee draden.
Ik vermoed dat je het doosje van Belgacom bedoelt.
Ik zei dat je dat doosje en de inkomende kabel niet moet wijzigen. Je hebt dat zelfs niet meer nodig.
In dat doosje steekt een stekker. Daarvan moet je de twee juiste draadjes naar de modem brengen.
Zit daar geen stekker in, dan is het gewoon een kwestie van de juiste twee draadjes te gebruiken.
Eigenlijk is het heel simpel, zo simpel als het laten branden van een lamp met twee draden.
Snap ik, maar er zitten 2 kleine grijze draadjes in die aangesloten moeten worden.
Op alle twee een RJ-11 stekker steken en ze met zo een 'telefoonsplitter' op de modem aansluiten?
Welke 2 kleuren worden bedoeld? In mijn telefoonkabel zitten er nl. 4...
De 2 middenste neem ik aan?
Echt bedankt!
Op alle twee een RJ-11 stekker steken en ze met zo een 'telefoonsplitter' op de modem aansluiten?
Welke 2 kleuren worden bedoeld? In mijn telefoonkabel zitten er nl. 4...
De 2 middenste neem ik aan?
Echt bedankt!
- Sylvester
- Elite Poster
Zo kan het inderdaad.
Het kan nog eenvoudiger en goedkoper. De kabel die van de modem komt, maak je in dat doosje rechtstreeks aan één van die twee kabels vast (alleen de bewuste 2 draadjes), en dan maak je met twee draadjes een brugje naar de klemmetjes van de tweede kabel.
Zo spaar je die splitter uit.
Het kan nog eenvoudiger en goedkoper. De kabel die van de modem komt, maak je in dat doosje rechtstreeks aan één van die twee kabels vast (alleen de bewuste 2 draadjes), en dan maak je met twee draadjes een brugje naar de klemmetjes van de tweede kabel.
Zo spaar je die splitter uit.
Ik heb nu al eventjes Telenet Whoppa en vandaag ben ik bezig met de aansluiting van de Telenet-modem op de VVT-kabels.
Mijn telefoonkabel heeft de kleuren rood, groen, geel en zwart. De VVT-kabels hebben grijs, blauw, groen en paars. Welke moet ik op welke aansluiten?
Alvast bedankt.
Mijn telefoonkabel heeft de kleuren rood, groen, geel en zwart. De VVT-kabels hebben grijs, blauw, groen en paars. Welke moet ik op welke aansluiten?
Alvast bedankt.
- Sylvester
- Elite Poster
Uw telefoonkabel : normaal gezien is dat een platte kabel. Dan moet je de 2 middelste nemen, dus groen en rood.
Die van belgacom is normaal gezien wit en blauw. Dat is dus geen grijs maar wit.
Dat koperen draadje kan je vergeten.
Die van belgacom is normaal gezien wit en blauw. Dat is dus geen grijs maar wit.
Dat koperen draadje kan je vergeten.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Beste
Hier een paar vraagjes: Wij zouden (mogelijk) overstappen naar Telenet. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want de hoofdkabel komt namelijk toe in de garage hier. Wat dus niet evident is voor UTP kabels (extra werk om contactdozen bij te zetten en door muren te trekken enzo). Is het niet mogelijk om de modemrouter in de living te zetten waar momenteel nu onze ADSL router staat BBOX1? Wij hebben in de living 2 contactdozen voor TV/Radio is dit mogelijk om via deze weg aan te sluiten ipv modemrouter in de garage te zetten?
Hier een paar vraagjes: Wij zouden (mogelijk) overstappen naar Telenet. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, want de hoofdkabel komt namelijk toe in de garage hier. Wat dus niet evident is voor UTP kabels (extra werk om contactdozen bij te zetten en door muren te trekken enzo). Is het niet mogelijk om de modemrouter in de living te zetten waar momenteel nu onze ADSL router staat BBOX1? Wij hebben in de living 2 contactdozen voor TV/Radio is dit mogelijk om via deze weg aan te sluiten ipv modemrouter in de garage te zetten?
- Sylvester
- Elite Poster
Dat gaat, op voorwaarde dat de coax kabel van in de garage naar de living een goede coax kabel is. Goedgekeurde kabel, dubbel afgeschermd.
Dan kan die kabel in de garage gekoppeld worden aan de inkomende kabel. In de garage mag er geen afsplitsing gemaakt worden, dus de binnenkomende kabel moet rechtstreeks doorgaan naar de living.
In de living kan je dan een WKD-NIU laten zetten, waarop men de modem kan aansluiten. Telenet zorgt voor deze NIU en modem. Inbegrepen in de prijs.
Let erop dat je dan ook vanaf daar moet vertrekken naar de telefoon, als je die ook via Telenet wil hebben.
Ook als je extra TV's in huis wil hebben, zal je vanaf die plaats in de living moeten vertrekken.
Dan kan die kabel in de garage gekoppeld worden aan de inkomende kabel. In de garage mag er geen afsplitsing gemaakt worden, dus de binnenkomende kabel moet rechtstreeks doorgaan naar de living.
In de living kan je dan een WKD-NIU laten zetten, waarop men de modem kan aansluiten. Telenet zorgt voor deze NIU en modem. Inbegrepen in de prijs.
Let erop dat je dan ook vanaf daar moet vertrekken naar de telefoon, als je die ook via Telenet wil hebben.
Ook als je extra TV's in huis wil hebben, zal je vanaf die plaats in de living moeten vertrekken.
-
- Starter Plus
Ok, dus stel dat dit kan. We gebruiken dan 1 van TV/Radio contacten. Kunnen we dan bv nog gewoon TV kijken in die andere? Boven in 2 slaapkamers zijn er ook TV aansluitingen (niet dat we momenteel gebruiken) werken die dan ook nog?
-
- Deel van't meubilair
En van waar vertrekken die twee andere TV aansluitingen... ook vanaf het doosje in de living... of ook vanauit de garage ?Xtralecherus schreef:Ok, dus stel dat dit kan. We gebruiken dan 1 van TV/Radio contacten. Kunnen we dan bv nog gewoon TV kijken in die andere? Boven in 2 slaapkamers zijn er ook TV aansluitingen (niet dat we momenteel gebruiken) werken die dan ook nog?
Normaal plaatst TN een NIU met 4-TV poorten waar je coax binnen komt en vertrek je vanaf daar naar je verschillende TV's.
-
- Starter Plus
Die vertrekken uit de garage. Dus dit zal dan ook probleem vormen zucht .
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... tenzij je twee coax naar je living zou hebben lopen... maar dat is normaal niet het geval.
Je kan je internet ook via powerlines doen... in de garage één en in huis ook één en daaraan terug een switch.
Je kan je internet ook via powerlines doen... in de garage één en in huis ook één en daaraan terug een switch.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Kan hij geen standaard splitter/versterker (die geen filtering doet op tv/internet signaal) in de garage zetten, en de NIU dan in de living?
Filtert de NIU dat uberhaupt, anders zou hij toch gewoon terug kunnen splitten aan de tv aansluiting in de living en daar de tv en modem op hangen?
Filtert de NIU dat uberhaupt, anders zou hij toch gewoon terug kunnen splitten aan de tv aansluiting in de living en daar de tv en modem op hangen?
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
de NIU *MOET* aan de binnenkomende kabel hangen (anders vergroot je het risico op ingress en dan zal je uiteindelijk afgesloten worden "wegens het storen van de buren hun televisie signaal"
(geloof je het niet, dan moet je maar aan een kameraad vragen, hem had ik het ook gezegd... toch anders laten installeren, en 2j na datum: afgesloten voor ingress)
een "standaard filter" die zowel internet als tv doorlaat ga je mss wel kunnen flikken, maar dan krijg je toch problemen, zowiezo.
best is, zoals al aangehaald, via powerlines werken vanuit de garage.
(geloof je het niet, dan moet je maar aan een kameraad vragen, hem had ik het ook gezegd... toch anders laten installeren, en 2j na datum: afgesloten voor ingress)
een "standaard filter" die zowel internet als tv doorlaat ga je mss wel kunnen flikken, maar dan krijg je toch problemen, zowiezo.
best is, zoals al aangehaald, via powerlines werken vanuit de garage.