snelheid usb3

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
boomer21
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer

Wij hebben een computer met USB 3 en gigalan met Windows 8 en fritzbox 7490
vraag: een externe hardeschijf met USB 3 wordt niet herkend in Windows 8 maar wel in de fritzbox
Als ik grote bestanden van de externe harde schijf copieer naar de computer via de fritzbox gigalan maak dat in snelheid wat uit en is het nog steeds sneller dan USB 2?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

hangt af van alle betrokken hardware, misschien maakt het zelfs niet veel uit met de gebruikte schijf. Maar met de betere hardware zou je kunnen hopen op richting 1.5x sneller dan USB2.
Veel belangrijker is de vraag waarom USB3 niet werkt, want da's natuurlijk de beste optie...
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Er is behoorlijk wat rekenkracht voor nodig, afhankelijk van hoe je schijf geformatteerd is, en welk protocol je gebruikt om bestanden te verzenden.
Ik geloof nooit dat je FritzBox genoeg rekenkracht aan boord heeft om sneller te werken dan de schijf op USB2.0.
Al is het wel een groot gemak een schijf aan het netwerk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Is de usb 3.0 driver geïnstalleerd? Heb je geprobeerd om de hdd vanachter op de pc aan te sluiten?

Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

boomer21 schreef:Wij hebben een computer met USB 3 en gigalan met Windows 8 en fritzbox 7490
vraag: een externe hardeschijf met USB 3 wordt niet herkend in Windows 8 maar wel in de fritzbox
Ik heb hier (bijna) dezelfde opstelling. PC is een ASUS Z87 Deluxe. Win8 en WIN7 maar de FB is een 7390. Twee externe USB3 drives. Eentje met een Samsung 840 Pro disk in een Inatec behuizing, en eentje met een oude 2.5 SATA drive in een oudere USB3 behuizing. Bij aansluiting op een USB3 poort van de PC worden beiden als drive gedetecteerd en loopt die Samsung onder USB attached SCSI protocol en haalt 350 MEGABYTES per seconde. Rechtstreeks aangesloten op een SATA 3 poort haalt diezelfde schijf 490 MB/sec. De andere schijf haalt exact dezelfde snelheid in zijn USB3 behuizing als aangesloten op een SATA poort namelijk zowat 70 MB/sec aan de buitenkant van de disk dalende tot 35 MB/sec aan de binnenkant. Zie bijlagen.
De resultaten onder Windows 7 en Windows 8 zijn exact aan elkaar gelijk.

Wat bedoel je met "hardeschijf met USB 3 wordt niet herkend in Windows 8 maar wel in de fritzbox "????
Als je dergelijke USB schijf op de USB poort van de FB hangt (wat een UB2 is) dan zal die slechts +/- 35 MB/sec geven over heel de oppervlakte. Ik weet niet of die USB op de FB 7490 een USB 3 is.
Bijlagen
USB3 met WD schijf.jpg
USB3 SAMSUNG 840.jpg
jos123
Elite Poster
Elite Poster

bobsys1 schreef:Wat bedoel je met "hardeschijf met USB 3 wordt niet herkend in Windows 8 maar wel in de fritzbox "????
De TS bedoeld letterlijk dat Windows zijn HDD niet ziet/herkend.
bobsys1 schreef:Ik weet niet of die USB op de FB 7490 een USB 3 is.
Ja hij heeft USB 3.0

http://www.avm.de/en/Produkte/FRITZBox/ ... /index.php
bobsys1
Pro Member
Pro Member

jos123 schreef: Ja hij heeft USB 3.0

OK. Als hij op de USB van de FB die drive dan wél ziet en die drive zou daar wél werken, dan zou de traffic over de LAN moeten en zelfs wanneer hij daar een SSD zou hebben inzitten zou de file transfer nog niet boven de gigabit/sec komen ofte ruwweg 100 MB/sec. Zeg maar een horizontale lijn op 100 MB/sec.

Het basisprobleem zit em blijkbaar hier in het feit dat Windows de drive niet eens herkend. Mogelijk is hij vergeten USB3 drivers te laden. Meestal door de fabrikant van het moederbord geleverd.
In dat geval zou de TS ons zijn merk en model moederbord eens moeten meedelen en in zijn device manager onder Universal Serial BUS controllers gaan zien of hij daar een USB3 Extensible Host controller ziet staan en/of zijn drive daar wel aan hangt. Liefst een screenshot van de complete lijst USB controllers evenals merk en model van de externe USB3 behuizing.

In bijlage ziet men de Inateck behuizing, met daarin een Samsung SSD 840 aan dergelijke USB3 controller hangen.
Bijlagen
USB controllers.jpg
jos123
Elite Poster
Elite Poster

Dat heb ik ook hierboven vermeld dat de USB 3.0 driver geïnstalleerd moet zijn?

Kan natuurlijk zijn dat hij de HDD op de USB vanachter de pc moet plaatsen?

Ik heb in het verleden meegemaakt met de Intel USB 3.0 controller op Gigabyte moederborden, dat zelfs na het installeren van die USB 3.0 controller dat Windows steeds niet de USB 3.0 heeft herkend, heb toen de meegeleverde USB 3.0 software van de Gigbabyte DVD verwijderd en deze manueel geïnstalleerd via de apparaat beheer zoals te zien in je screenshot.
bobsys1
Pro Member
Pro Member

DIBO schreef:hangt af van alle betrokken hardware, misschien maakt het zelfs niet veel uit met de gebruikte schijf. Maar met de betere hardware zou je kunnen hopen op richting 1.5x sneller dan USB2.
Veel belangrijker is de vraag waarom USB3 niet werkt, want da's natuurlijk de beste optie...
Hangt inderdaad helemaal van de betrokken hardware af maar met de "betere hardware" gaat het niet over 1.5 keer sneller dan USB2 maar eerder 10 keer sneller. Zie bijlagen en eveneens mijn vorige mails.
Zelfs een USB3 behuizing met snelle Samsung 840 PRO aangesloten op een USB2 poort geeft je niks meer dan wat een USB2 aan kan ofte +/- 40 MB/sec. Op de meeste PC's hooguit 30 a 35. Dezelfde schijf op een USB3 poort geeft 350 MB/sec. Vanzelfsprekend zal het met een mechanische schijf niet zo'n vaart lopen maar een ietwat moderne zal toch al gauw beginnen met flink boven de 100 MB/sec aan de buitenkant, dat is alvast 3 keer rapper dan het maximum wat een USB2 kan.
Hierbij de snelle 840 PRO aangesloten op een USB2 poort en daarna op een USB3 poort.
Bijlagen
840 op USB2
840 op USB2
840 op USB3
840 op USB3
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

bobsys1 schreef:met de "betere hardware" gaat het niet over 1.5 keer sneller dan USB2 maar eerder 10 keer sneller
ik bedoelde betere (niet professionele) gigabit hw, waarbij de effectieve gigabit snelheid zeker niet 3x USB2.0 halen (=theoretische gigabit snelheid 100+MB/s) , mss. 2x, maar heb al bedroevende resultaten gezien met goedkopere gigabit hw. Daarom dat ik eerder iets rond de 50-60MB/s verwacht.
Juist daarom dat de rechtstreeks aangeloten usb3 piste de moeite loont om te onderzoeken. Want dat gaat idd. groot verschil maken (als hij een snelle schijf heeft, tenminste)
bobsys1
Pro Member
Pro Member

DIBO schreef:ik bedoelde betere (niet professionele) gigabit hw,
TS heeft toch blijkbaar naar mijn gevoel de wat"betere" hw. ,zij het niet professionele. Ook al is zijn FB, vanuit het netwerk bekeken een 4 poort gigabit switch, het is zeker geen "managed" switch en die gigabit is dan te verstaan als zijnde te rekenen voor alle traffic over alle poorten samen. Maar afgezien van protocol,overhead en drive specs komt het er voor hem hier op neer.

De bandbreedte van zijn LAN is max 100 MB/sec
De bandbreedte van zijn SATA 3 poorten max 600MB/sec
De bandbreedte van zijn USB3 max 500MB/sec
De bandbreedte van zijn USB2 poorten max 50 MB/sec

Als hij een ketting gaat maken ( USB FB -> LAN -> PC) telt de zwakste schakel als bottleneck.
Met deze cijfers kan hij zich een idee vormen van wat hij maximaal kan verwachten met ideale hardware. En als hij dan ook nog de specs van zijn drive in acht neemt kan hij dat maximum corrigeren naar wat hij in de realiteit mag verwachten.
Heeft hij correct werkende USB3 poorten en een SSD dan moet zijn file tansfer rond de 350 liggen. Op een USB2 poort zowat 40 en over gigabit LAN (als enige trafic) tussen 80 en maximum maximorum nog wat hoger. Wat hij via een USB3 op zijn FB gaat krijgen weet ik niet. Dat hangt af van de implementatie van die USB3 in hun hardware, maar ook al werkt die USB3 ideaal dan nog gaat hij over LAN en zal zelfs een USB3 langs die weg ook maar rond de 80 liggen.
Deze cijfers komen van een ASUS Z87 deluxe met i7- 4770k Haswell processor op 3.5 GHz en 16 GB RAM op 2400 en het OS op een Samsung 840 PRO drive. Mogelijk "de betere hw" maar zeker niet professioneel.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster

bobsys1 schreef:i7 3.5 GHz 16 GB RAM Samsung 840 PRO.... Mogelijk "de betere hw" .
Zeer zeker de betere hw ! :-D Prima als jij 80+MB/s op de gigalan haalt; dan kan TS idd. met zijn Fritzbox 7490 hopen op meer (hoewel de usb3 in deze fritz dan weer slechte punten kreeg volgens sommige reviews...)
Maar hopelijk krijgt TS zijn usb3.0 aan de praat in de pc, want da's veruit nog altijd de snelste piste!
bobsys1
Pro Member
Pro Member

DIBO schreef:Zeer zeker de betere hw ! :-D Prima als jij 80+MB/s op de gigalan haalt;
Die 80 MB/sec is echt geen uitzondering hoor. Gezien ik toevallig net een tweede PC gebouwd heb helemaal dezelfde specs als die van mij kan ik nu een LAN TEST runnen tussen de twee.
Beide machines zoals in mijn vorige mails beschreven.
LAN TEST is geconfigureerd om een 1 GB bestand van de ene naar de andere te schrijven en dan dat bestand terug te lezen naar de eerste PC . De traffic loopt in dit geval niet over mijn FB maar over een locale 8 poort (huis tuin en keuken) NETGEAR unmanaged switch. Het is wel gemeten met alleen deze traffic op het locale netwerk.
Schrijven is vanzelfsprekend een stuk langzamer maar lezen haalt moeiteloos die 100 MB/sec theoretische snelheid van het gigabit netwerk. Is wel sequential lezen maar met de cache van beide drives uitgeschakeld dus je meet hier pure LAN speed. De transfer is wel tussen twee SAMSUNG 840 PRO SSD drives. Er wordt hier gemeten met DECIMALE Megabytes en niet Binaire Megabytes. In binaire megabytes zou het resultaat iets minder zijn.
Bijlagen
LAN SPEED
LAN SPEED
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”