LAN-LAN VPN: back-ups tussen 2 externe harddisks

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Mijn neef heeft een klein bedrijfje (3 personen) en gebruikt nu één externe harde schijf (netwerk drive).
  • a) voor shared documenten (lezen / schrijven).
    b) back-ups van persoonlijke bestanden / PST files.
Hoewel er dus goede back-ups gemaakt worden, zouden we toch een regelmatige back-up willen van de ene drive op een 2de drive (andere locatie).
Setup:
  • Werk locatie: FritzBox op Telenet, 3 PC's/laptops, netwerk drive (Iomega network media storage drive)
  • Thuis locatie: FritzBox op Belgacom, netwerk drive (gewone USB harddisk)
  • Beide locaties verbonden met een LAN-LAN VPN (met andere woorden: clients op locatie 1 (192.168.178.0) zien clients op locatie 2 (192.168.180.0). Je kan dus perfect lezen/schrijven naar de andere locatie.
Wat zou nu de beste methode zijn om op locatie 2 altijd een back-up te hebben van alle files op locatie 1?
Het volume is te groot om (dagelijks) de hele schijf te gaan back-uppen, er moet dus een incremental back-up gemaakt worden.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Indien de nas het aankan rsync gebruiken?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

Ik gebruik Acronis true image home, deze kan je instellen met schema en "email notifications" dat de vorige backup telkens verwijderd word en een nieuwe word gemaakt, zal dat voldoende zijn?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Dat denk ik niet : dan moet er elke avond heel de disk door de koperlijn gegooid worden.

Ik weet niet of het mogelijk is met die dingen, maar gewoon eens per week (bvb zondag) een full backup doen, en anders rsync

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer
Provider

+1 voor Rsync.

Gebruik dit ook om mijn belangrijke data 's nachts te backuppen naar een harde schijf bij mijn ouders, alsook omgekeerd. Aan de hand van een Cron start dit om 0.20h en krijg ik nadat Rsync voltooid werd een mailtje binnen met wat/hoeveel/hoelang gebackuped werd.

Bij mij staat een Synology NAS en bij mijn ouders een Raspberry Pi met USB harde schijf op aangesloten. Backup is Incrementeel en ik ben hier 100% tevreden over !
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

krisken schreef:Dat denk ik niet : dan moet er elke avond heel de disk door de koperlijn gegooid worden.
Er zijn verschillende schema's mogelijk zoals tijd & incremental & ook naar ftp server + nog talloze opties.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer
Provider

Synctoy van Microsoft werkt ook vlot hiervoor
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Argon schreef:
krisken schreef:Indien de nas het aankan rsync gebruiken?
+1 voor Rsync.

Bij mij staat een Synology NAS en bij mijn ouders een Raspberry Pi met USB harde schijf op aangesloten. Backup is Incrementeel en ik ben hier 100% tevreden over !
Als ik het goed begrijp: rsync draait dan op de Synology (richting jou > ouders) en op de Raspberry Pi (richting ouders > jou)
Op die manier hoeven er geen PC's aan te staan met back-up software (Synctoy, Acronis true image, etc)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Klopt.

Om 0.20h wordt er een scriptje getriggerd op mijn Synology die eerst mijn mappen backupped naar mijn ouders ( een push handeling dus ).
en op de tweede lijn van het script staat het commando om de mappen van bij mijn ouders te backuppen naar mij thuis ( een pull handeling )

Code: Selecteer alles

#!/bin/sh
now=$(date +"%Y-%m-%d")

#Push
/usr/syno/bin/rsync -avzh --delete --exclude "*.tmp" -e "ssh -p 9999" /te/backuppen/bron /te/backuppen/bron [email protected]:/backup/hier/neerzetten | /opt/bin/nail -s "Backup Thuis --> Ouders $now" [email protected]

#Pull
/usr/syno/bin/rsync -avzh --delete --exclude "*.tmp" -e "ssh -p 9999" [email protected]:'/te/backuppen/bron /te/backuppen/bron' /backup/hier/neerzetten/ | /opt/bin/nail -s "Backup Ouders --> Thuis $now" [email protected]
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer
Provider

philippe_d schreef:Wat zou nu de beste methode zijn om op locatie 2 altijd een back-up te hebben van alle files op locatie 1?
Het volume is te groot om (dagelijks) de hele schijf te gaan back-uppen, er moet dus een incremental back-up gemaakt worden.
Neem gewoon een Crashplan abbo. Voor de prijs moet je het niet laten en je hebt direct een backup oplossing die perfect werkt zonder zorgen of onderhoud.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer
Provider

Ik wou eigenlijk ook net Crashplan aanraden. Je focussen op backup en de methode is 1 zaak, maar het belangrijkste wat je af en toe moet testen zijn je restores!
Afbeelding
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Mag ik als alternatief een backup via robocopy voorstellen? Die software kan een mirror aanleggen en onderhouden, zonder dat die de files comprimeert. Dan kan je ook zekerder zijn dat je backup niet volledig corrupt is.
Voorwaarde is wel dat de externe toestellen gemount zijn als een drive.
Voordeel is dat files gewist op locatie 1 ook gewist worden op locatie 2.
Je mag natuurlijk dit niet als enige kopie gebruiken of je kan snel files kwijt zijn, maar ik prefereer deze techniek. Je overschrijft gewoon de oudste kopie, en hij zal nieuwe en aangepaste files kopieren, en gewiste files verwijderen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer
Provider

Philippe,

Ikzelf heb ook een VPN verbinding via twee Fritz!boxen. Hier thuis bewaar ik alles centraal op een Synology NAS (met redundante disks). En 's nachts gebeurt er een automatisch backup naar een andere Synology NAS op die externe locatie (ook met redundante disks).

Dit is erg eenvoudig in te stellen, met de standaard backup tools van Synology (zelfs geen script nodig). Je kan ook via TimeBackup alle oudere versies bewaren, als je dat wil.

Op de externe locatie gebruik ik disk encrytie, zodat het ook nog eens beveiligd is tegen diefstal (de gegevens toch, niet de NAS). Bij mij thuis doe ik geen encryptie omdat dat teveel invloed heeft op de prestaties, maar het ding zit vast met een Kensington lock.

Voor de eerste (full) backup heb ik de 2de Synology bij mij thuis geplaatst, en nu doet hij dus enkel de dagelijkse veranderingen via het Internet. Bestanden die gewist zijn, worden nooit verwijderd op de 2de NAS (opzettelijk).

Geen omkijken naar. En als er ergens een schijf crasht, of de backup faalt om een of andere reden, krijg ik een email hierover. Je kan ook een email krijgen als de dagelijkse backup lukt. En zo ben ik beveiligd tegen brand, diefstal, falen van disks, enz. Het kost wel wat geld, maar ik wil gewoon vrij zeker zijn dat ik mijn gegevens niet kwijt ga raken. Zeker voor een bedrijf...

Eén keer per jaar ofzo maak ik nog eens een backup naar een externe USB disk, die meestal in de kluis op de bank ligt.

De PC's bij mij thuis hebben opzettelijk geen toegang tot de externe NAS, want anders zou een virus ook aan die bestanden kunnen. Enkel de "thuis NAS" kan verbinding maken met de externe NAS.

Ik heb een online dienst ook overwogen, maar ik heb toch liever niet dat mijn gegevens in één of ander datacenter belanden. Maar misschien ben ik wel wat te achterdochtig :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bedankt
Dat is inderdaad de oplossing die ik zoek: namelijk (a) automatisch en (b) zonder behulp van de PC's

Alleen, de huidige hardware (Iomega home media network drive) heeft voor zover ik weet zo geen back-up software aan boord.
Dus ofwel zo'n Synologie NAS aanschaffen, of een andere oplossing (Raspberyy PI) waarop de back-up software draait?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb geen ervaring met die Iomega home media network drive, maar ben je zeker dat er geen backup software ingebouwd is? Op http://tweakers.net/productreview/52147 ... e-1tb.html staat er namelijk "Zo is mogelijk de shares van/naar een externe USB schijf te back-up of zelfs van/naar een andere netwerk share".

Als je dus een 2de NAS koopt, zou het al opgelost kunnen zijn. De Synology DS214SE is zeer budget vriendelijk, en ideaal voor dit scenario.
rpr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Crashplan. Al zou ik voor een bedrijf zeker naar de cloud doen.
Geen kopzorgen van de usb schijf uit te trekken.

Crashplan gratis kan perfect op bepaalde intervallen een schijf naar een andere schijf back-uppen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En hoe ga je Crashplan runnen op die Iomega?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

Ik gebruik rsync in combinatie met rsnapshot door een OpenVPN.
Dit synced enkel de verschillen over het netwerk, en via rsnapshot heb je ook bvb een daily snapshot.

Voordeel van die rsnapshot tov een pure rsync, is wanneer de data per ongeluk corrupt geraakt, je via meerdere snapshots in de tijd kan teruggaan.
En die nemen geen extra diskspace in tenzij de wijzigingen aan bestaande files.

Rsnapshot werkt volgens mij enkel goed onder Linux gezien het afhangt van hardlinks voor deduplicatie van de data.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer
Provider

Hetgeen dat naar mijn mening deftig werkt is rsync+rsnapshot (in dit geval op een RPI).
1. Account van 70 GB synchroniseren (incrementeel) duurt meestal < 1 minuut.
2. Direct alle vorige versies per dag, maand, jaar via samba (ro) beschikbaar.
3. Het belangrijkste: het kost mij geen enkele moeite om backups te nemen. Anders komt het er toch niet van.

Daarnaast is er nog een wekelijkse backup met unison. Die schijf ligt op een andere locatie. Dat kost mij het meeste moeite want ik moet deze dus meebrengen.
En voor de rest: success aan alle andere duurdere tools en dikke foert aan alle cryptolocker en aanverwante virussen. :wink:

Afbeelding
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

raspberry is idd een goede oplossing om rsnapshot op te draaien ...

En inderdaad rsnapshot beveiligt tegen al die virus zever die uw bestanden gijzelt. Ben ook voorstander om geen belangrijke bestanden direct op nen client te zetten, maar direct altijd op uwen nas te saven, en die dan met rsnapshot vanaf een andere locatie laten syncen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

ub4b schreef:Ben ook voorstander om geen belangrijke bestanden direct op nen client te zetten, maar direct altijd op uwen nas te saven,
Probleem is dat Cryptolocker ook netwerk drives encrypteerd :(
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Daarmee dat je best een automatische backup van uw NAS laat lopen, en uw clients geen toegang geeft tot de shares van die 2de NAS (of bvb één NAS met 2 aparte volumes, en het 2de volume gebruiken als backup met beperkte rechten). Natuurlijk wel oude versies van backups behouden!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Edward Valckx schreef:Philippe,
Ikzelf heb ook een VPN verbinding via twee Fritz!boxen. Hier thuis bewaar ik alles centraal op een Synology NAS (met redundante disks). En 's nachts gebeurt er een automatisch backup naar een andere Synology NAS op die externe locatie (ook met redundante disks).
Nog eventjes terugkomen op die FritzBox-FritzBox LAN-LAN verbinding. De opstelling hier is:
  • Locatie A = Ronse (Belgacom 50/2.5). FritzBox 3370 VDSL2.
    Locatie B = Gent (Telenet 120/6). FritzBox 7270v3.
Nu hebben we volgend probleem:
  • - Als er op locatie A (Ronse) "gewerkt" wordt via deze VPN op het netwerk in Gent (loacatie B), dan gaat de performance op locatie B dramatisch naar beneden. Er is namelijk een kamer verhuurd in Gent, waar de bewoner s'avonds het gastnetwerk gebruikt.
    - Met "performance bedoel ik: downloads gaan traag, sites die niet openen ...
    - Met "werken" wordt bedoeld: bestanden in Gent openen vanuit Ronse, een print-opdracht sturen, dus geen zware dowloads ...
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?
  1. omdat tijdens de VPN sessie wordt de upload van Gent (6 mbps) volledig toegetrokken ?
  2. omdat de VPN versleuteling / ontsleuteling "on the fly" teveel resources neemt van de modem in Gent (FB 7270)?
  3. of misschien omdat het "Gast netwerk" de hele laagste prioriteit krijgt van de fritzBox, als deze andere taken uitvoert?
Iemand nog ervaringen met FritzBox LAN-LAN VPN's?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer
Provider

Ik uit netwerk oogpunt zou kijken naar punt 1 en 2, hoeveel is de cpu, welke encryptie mogelijkheden heeft de FB, er zijn er die minder zwaar zijn en er zijn er die zwaarder zijn.
Om te downloaden heb je nog altijd een beetje upload nodig, dus je zou toch nog altijd 512 kbit a 1 Mbit moeten reserveren voor het normale verkeer.
Alleen heb ik geen ervaring met die FB vpn, dus ik weet niet of dat zou fijnmazig te tunen is in de QoS.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

Ik heb hier een site to site VPN PPTP door middel van een DD-wrt (dus is wel een iets andere opstelling dan jou), maar ik zou beginnen met volgende zaken te checken:
- Wat is de CPU load van de devices terwijl je 'interlocatie' aan het werken bent? Mijn ervaring is dat de encryptie van een VPN verbinding heel wat vergt van de CPU aan rekenkracht. Trek jij je CPU niet dicht?
- Wat is de netwerkload als je aan het werken bent? Ik zou het toch eens checken, maar volgens mij kan dat niet echt een issue zijn, een bestandje openen, een print opdrachtje sturen, vergt nu toch ook niet zo heel veel van uw netwerk?

Ik weet niet of en hoe je dat kan instellen in de FB: maar het internetverkeer vanuit Gent verloopt toch niet allemaal over de VPN richting Ronse en zo naar buiten? Dat kan je normaal finetunen dmv static routes.

Om te kijken of het een CPU issue is, zou je ook eens kunnen testen wat de throughput is van een download in Gent vanop de NAS-functionaliteit van de fritzbox (als een download vanaf een USB HDD aan de fritzbox ook bijzonder traag is, kan je volgens mij wel stellen dat de CPU van de FB te traag is om die VPN verbinding volledig en goed te trekken).

Maar zoiets troubleshooten is niet zo eenvoudig op je eentje (twee locaties, je kan je niet in twee splitsen), of je moet iemand hebben aan beide kanten die heel wat mee zijn met netwerktopologie/switches/VPN's en dergelijke.

Tevens heb ik bij de opstelling van mijn DD-WRT VPN 'topologie' last gehad van een bug in de DD-WRT firmware, een firmware update verhielp dat.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bedankt voor de reacties en tips

Bij de LAN-LAN VPN is het zo ingesteld dat het Internetverkeer niet via de VPN verloopt. In iedere locatie wordt gaat het internet verkeer via de locale gateway. Alleen traffiek van de ene LAN (192.168.178.0) naar de andere LAN (192.168.180.0) en omgekeerd gaat via de VPN.

Ik kan hier geen QoS instellen, dus bij het downloaden vanaf de ene locatie, wordt de volledige upload van de andere locatie gebruikt.

Maar zoals jullie insinueren, zou het wel eens de processorcapaciteit kunnen zijn. Ik zal eens de CPU load pagina openen tijdens zo'n VPN sessie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Misschien eens uitkijken naar een Routerbord als je dergelijke dingen wil doen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer
Provider

Ik heb een gelijkaardige setup: 2 locaties met fritzbox (7390 en 7360) verbonden via VPN. Op beide locaties een Synology, iedere dag wordt van locatie 1 een incrementele backup naar locatie 2 genomen. Hierbij wordt ook de volledige upload gebruikt. Maar als een pc een upload doet, wordt de upload van de backup tijdelijk lager. Zodra de upload van de pc gedaan is, gebruikt de Synology weer de volledige capaciteit.
Data van de pc's staat aangeduid als 'prioritized applications.'
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ikzelf heb een VPN tussen een 7390, een 7270 en ook nog een 7170 (3 subnets dus). Daarnet heb ik eens wat testen gedaan (ik heb op de andere locaties een PC staan die ik via remote desktop kan overpakken, en alle drie de sites gebruiken ook een split-tunnel VPN (dus Internet verkeer gaat niet via de VPN link)), maar ik merk zeker geen dramatisch performantieverlies als de VPN link verzadigd wordt. Het verkeer lijkt netjes verdeeld te worden op het eerste zicht.

Het zou inderdaad kunnen dat het gast netwerk automatisch de laagste prioriteit krijgt. Kan je die persoon niet eens tijdelijk op het hoofd netwerk zetten als test?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik wil op deze oudere topic nog eens terugkomen

Situatie lichtjes gewijzigd nu:
  • - LAN-LAN VPN tussen 2 FritzBoxen
    - locatie A: Synology Disk Station, DSM 4.2
    - locatie B: Netwerk drive direct op de LAN (de oude Iomega)
Edward Valckx schreef: Ikzelf heb ook een VPN verbinding via twee Fritz!boxen. Hier thuis bewaar ik alles centraal op een Synology NAS (met redundante disks). En 's nachts gebeurt er een automatisch backup naar een andere Synology NAS op die externe locatie (ook met redundante disks).

Dit is erg eenvoudig in te stellen, met de standaard backup tools van Synology (zelfs geen script nodig). Je kan ook via TimeBackup alle oudere versies bewaren, als je dat wil.
Met de standaard backup tools van Synology is zo'n backup blijkbaar alleen moegelijk, als de remote end:
  • - ook een Synology NAS is
    - of een "rsync compatible server"
klopt dit?
Argon schreef:+1 voor Rsync.
Gebruik dit ook om mijn belangrijke data 's nachts te backuppen naar een harde schijf bij mijn ouders, alsook omgekeerd. Aan de hand van een Cron start dit om 0.20h en krijg ik nadat Rsync voltooid werd een mailtje binnen met wat/hoeveel/hoelang gebackuped werd.

Zou dit in ons geval kunnen werken (locatie A = Synology, locatie B = een gewone netwerk drive).
Argon schreef:Om 0.20h wordt er een scriptje getriggerd op mijn Synology die eerst mijn mappen backupped naar mijn ouders ( een push handeling dus ).
en op de tweede lijn van het script staat het commando om de mappen van bij mijn ouders te backuppen naar mij thuis ( een pull handeling
zo'n script kan op de Synology in locatie A gerund worden?
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer
Provider

Als je echt niets anders vindt kan je de Iomega Disk waarschijnlijk wel rooten: http://iomega.nas-central.org
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Provider

philippe_d schreef:Met de standaard backup tools van Synology is zo'n backup blijkbaar alleen moegelijk, als de remote end:
  • - ook een Synology NAS is
    - of een "rsync compatible server"
klopt dit?
Helaas is dit zo :-(

Onbegrijpelijk dat je niet kan backuppen naar een gewone netwerk share. Het moet een Synology of een rsync compatibel toestel zijn.
Ik heb geprobeerd van een externe map te koppelen, en dan die als backup doel in te stellen, maar dat ging niet (een gekoppelde map staat altijd IN een lokale share; en je kan enkel op het hoogste niveau je backup bestemming kiezen).
Het omgekeerde gaat wel (externe map als bron, lokale Synology als bestemming).

Ook met Time Backup gaat dit precies niet...

Ik heb ook nog even gezocht naar een passend package in het Package Center, maar dat vond ik ook niet meteen.

Het enige wat ik nog kan voorstellen is een scheduled task aan te maken, dat een zelfgeschreven script start om op regelmatige tijdstippen te copieren. Maar ik vermoed dat je dan niet incrementeel kan werken als de bestemmeling geen rsync ondersteunt (maar daar ben ik niet 100% zeker van).

Ofwel een goedkope Synology aanschaffen... DS115j, DS214SE, DS215j, ...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer
Provider

@philippe_d: als het niet lukt: ik heb hier een DS107e liggen die je wel mag hebben. Toch een maand geleden heeft die dienst gedaan als backup NAS.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer
Provider

Ik heb ook bepaalde setups waar tijdens de backups cpu een issue is, routeboard's 951 doen maar een goede 10 Mbit ipsec, ik heb dat opgelost door minder encryptie te doen tijdelijk, gezien de upload toch altijd toeneemt.

Op termijn moet ik ofwel naar er-lite pro 3 die doen 100 en mbits ipsec of hopen dat mikrotik met een goedkope maar veel snellere opvolger komt voor de 951.

Ow ja ik probeer altijd 1 Mbit upload vrij te houden voor de rest, dan merkt men amper iets dat de backups lopen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Edward Valckx schreef:
Helaas is dit zo :-(

Onbegrijpelijk dat je niet kan backuppen naar een gewone netwerk share. Het moet een Synology of een rsync compatibel toestel zijn.
Edward, bedankt voor de testjes, je komt tot dezelfde conclusie :(
Edward Valckx schreef:Het enige wat ik nog kan voorstellen is een scheduled task aan te maken, dat een zelfgeschreven script start om op regelmatige tijdstippen te copieren. Maar ik vermoed dat je dan niet incrementeel kan werken als de bestemmeling geen rsync ondersteunt (maar daar ben ik niet 100% zeker van).
Zo'n scripte zoals Argon (zie vorige posts) voorstelde zou moeten lukken?
johcla schreef:@philippe_d: als het niet lukt: ik heb hier een DS107e liggen die je wel mag hebben. Toch een maand geleden heeft die dienst gedaan als backup NAS.
Bedankt voor het aanbod, ik PM je ...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dit is het rsync script die ik laat uitvoeren vanop mijn Synology NAS. Deze doet dus eerst een push van mijn bestanden naar mijn ouders, en daarna een pull van mijn ouders naar mij thuis.

Code: Selecteer alles

#!/bin/sh
now=$(date +"%Y-%m-%d")
# Van mij naar Ouders
/usr/syno/bin/rsync -avzh --delete --exclude "*.tmp" -e "ssh -p 9999" /volume1/naam1 /volume1/naam2 /volume1/Photo /volume1/naam3 /volume1/video [email protected]:/media/DRIVE-N-GO/backup | /opt/bin/nail -s "Backup Thuis --> Ouders $now" [email protected]

# Van Ouders naar mij
/usr/syno/bin/rsync -avzh --delete --exclude "*.tmp" --exclude="@eaDir" -e "ssh -p 9999" [email protected]:'/media/DRIVE-N-GO/Data/naam1 /media/DRIVE-N-GO/Data/naam2 /media/DRIVE-N-GO/Data/naam3' /volume1/backup/ | /opt/bin/nail -s "Backup Ouders --> Thuis $now" [email protected]
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”